۷ روش تقویت حافظه و قبولی در امتحانات | دو برادر دوست داشتنی!

۷ روش تقویت حافظه و قبولی در امتحانات | دو برادر دوست داشتنی!


16 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۷ روش تقویت حافظه و قبولی در امتحانات

نزدیک امتحانات است و همه دانش آموزان و دانشجویان در حال آماده سازی خود برای قبولی و کسب نمره عالی در امتحانات خود هستند. یکی زیاد مطالعه می کند، یکی دیگر به دنبال تکنیک جدید تقلب است و هر کسی به برای رسیدن به هدف خود روش خاصی را جستجو می‌کند؛ اما هرچقدر هم که از تکنیک های مختلف سیاه و سفید استفاده کنید، این حافظه است که به شما کمک می‌کند تا جواب ها در سر جلسه امتحان بیاد بیاورید تا آن ها را بنویسید. وقتی که اسم حافظه می‌آید، همه ما ذهنمان سریع به سمت افراد نخبه جهان می رود و ادعا می‌کنیم که ما حافظه نداریم و اصلا نمی‌توانیم چیزی به ذهن خود بسپاریم. متاسفانه حافظه اسمش را گنده است؛ ولی همه ما آن را داریم، فقط کافی است بدانیم که چگونه آن را تقویت و استفاده کنیم. به قول انیشتین همه باهوش هستند؛ اما اگر از یک ماهی بخواهی که از درخت بالا برود، تا آخر عمر خود را کودن می‌داند. در مجله کوروش قصد داریم تا چند روش برای تقویت حافظه به خصوص در امتحانات بیان کنیم. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

روش‌های تقویت حافظه

 

تقویت حافظه باید در کنار ورزش کردن و خوردن غذاهای مغذی باشد تا شما بتوانید بهترین نتیجه را در امتحانات خود کسب کنید و در کاهش استرس امتحان موفق باشید. در ادامه با روش‌های دیگر شما را آشنا خواهیم کرد.

 

۱- تمرکز خود افزایش دهید

 

برای تقویت حافظه تمرکز خود افزایش دهید

 

تا اسم تمرکز می‌آید، سریع این سوال را می‌پرسیم که ما هیچ وقت نمی‌توانیم تمرکز کنیم و باید برای تقویت آن چه کاری انجام داد. باید گفت که شما نباید به دنبال راه های افزایش تمرکز باشید، بلکه باید روش های کاهش تمرکز را از خود دور کنید. تمرکز اولین گام تقویت حافظه است.

در هنگام مطالعه، تمامی ابزارهایی که باعث حواس پرتی شما می شود مانند گوشی موبایل، کامپیوتر، تلویزیون و تبلت را از خود دور کرده و همچنین به دنبال مکان های آرام برای مطالعه باشید. گوش دادن موسیقی هم می‌تواند حتی باعث حواس پرتی شما به آهنگ و کاهش تمرکزتان شود. بو کردن رزماری هم یکی از روش‌های تقویت حافظه است.

 

 

۲- برای تقویت حافظه خود، بنویسید

 

برای تقویت حافظه خود، بنویسید

 

هرچه را که یاد میگیرید، همان لحظه خلاصه نویسی کنید. نوشتن خلاصه نویسی باعث می شود که یک بار تمامی اطلاعات را برای خود بر روی کاغذ بازگو کنید و به این صورت از میزان تسلط خود هم آشنا شوید. همچنین اطلاعات و داده های نوشته شده را دسته بندی کنید. این دسته بندی براساس موضوعات مختلف به شما کمک می کند تا سریع تر بتوانید مطالب در حافظه خود بسپارید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته مهم در مورد روش‌های صحیح درس خواندن بچه‌ها در فصل امتحانات

 

 

۳- عمیق بخوانید

 

عمیق بخوانید

 

تقویت حافظه نیاز به تکنیک خاصی ندارد، فقط کافی است تا آنچه را که می خوانید، به خوبی متوجه شده و به تمامی نکات آن توجه کنید. هر جمله و مطلبی را که مطالعه کنید، به سادگی از آن عبور نکرده و تحلیل نمایید. اگر نکته ای همان موقع به ذهنتان می رسد، در حاشیه کتاب خود بنویسید. به نمودارها، عکس و جدول ها توجه کنید و نکات هر کدام را در زیر آن ها بنویسید. نکات اصلی و مهم را با یک ماژیک فسفری رنگی کنید. یکبار عمقی خواندن و دقت کردن به نکات، خیلی بهتر از چندبار سرسری خواندن آن است.

 

 

۴- استراحت کافی داشته باشید

 

استراحت کافی داشته باشید

 

نداشتن استراحت کافی باعث خستگی شما و کاهش تمرکز می شود. به طور متوسط باید ۸ ساعت در روز بخوابید. به خود فشار زیاد برای مطالعه نیاورید و هر موقع که احساس خستگی و گشنگی کردید، مطالعه و درس خواندن را رها کرده و به کمی استراحت کنید. بهترین ساعت مطالعه صبح زود است، پس توصیه می شود که حداکثر تا ساعت ۱۱ شب بخوابید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ خوراکی خوشمزه برای تقویت حافظه و عملکرد ذهنی در فصل امتحانات

 

 

۵- به دنبال آموزش باشید

 

به دنبال آموزش باشید

 

هیچ چیزی مانند آموزش نمی تواند به شما در یادگیری کمک کند. مطالبی را که یاد می گیرید به دیگر دوستان خود آموزش دهید. حتی اگر به هیچ کسی دسترسی ندارید، برای خود یک کلاس مجازی تشکیل دهید و مطالب را در آنجا آموزش دهید.

 

 

۶- ارتباط بین مطالب برقرار کنید

 

هر فصلی که شما مطالعه می کنید، پیش نیاز فصل های بعدی خواهد بود و برای اول از همه سعی کنید تا به فصل های ابتدایی توجه ویژه ای داشته باشید و همچنین هر مطلبی را در فصل بعدی مطالعه کنید، به موضوع مربوطه آن در فصل های قبلی ارتباط بدهید. به این صورت هم مطالب قبلی را دوره کرده اید و هم اینکه فصل جاری را توانسته اید به خوبی مطالعه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۹ بازی جذاب فکری برای تقویت هوش و حافظه کودکان و بزرگسالان

 

 

۷- تمرین و تکرار داشته باشید

 

تمرین و تکرار داشته باشید

 

شاید خواندن یک بار عمقی مطالب به شما در یادگیری اولیه کمک کند؛ اما اگر هیچ تمرین و تکراری نداشته باشید، نمی توانید تسلط کافی در مطلب داشته باشید. هر مطلبی را که می خوانید بارها و طبق یک برنامه برای خود تکرار کنید و تا می توانید تمرین داشته باشید. هیچ چیزی مانند تمرین و تکرار نمی تواند تسلط و حافظه شما برای یک مطلب و موضوع تقویت کند.

 

کالابرگ الکترونیک