چند راهکار مفید برای صرفه جویی در خرید و پس انداز

چند راهکار مفید برای صرفه جویی در خرید و پس انداز


4 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های صرفه جویی در خرید

ولخرجی واقعا عادت آزاردهنده ای است که در بلند مدت باعث می شود، به شدت متضرر شوید. معمولا خیلی ها در هنگام خرید تنها به همان لحظه فکر می کنند و به راحتی آب خوردن پولی که به سختی به دست آورده اند و باید برای روز مبادا اندوخته کنند را هدر می دهند. اگر شما هم یکی از این دست افراد هستید، نگران نباشید در این مطلب مجله کوروش به چند نکته مفید برای صرفه جویی در خرید و پس انداز پول می پردازیم که حتما برای شما مفید خواهند بود.

 

این روزها که اوضاع اقتصادی چندان باب میل نیست،‌ هزینه های زندگی به طرز سرسام آوری بالا رفته اند. در این اوضاع و احوال، بخش زیادی از درآمد ما پای خرید کالاها و اقلام مورد نیاز خرج می شود. ولی می توان با صرفه جویی در خرید نه تنها تا حد زیادی هزینه های خود را کم کرده، بلکه مقداری را هم برای پس انداز اندوخته کنیم و از آن برای فراهم کردن رفاه و کیفیت زندگی بهتر استفاده کنیم. به یاد داشته باشید، صرفه جویی تنها به معنای خرید کمتر یا حتی خرج کمتر نیست، بلکه به مفهوم گذاشتن وقت، انرژی و پول به صورت کاملا بهینه برای خریداری کالاهای با کیفیت تر و مقرون به صرفه تر است. آنچه در ادامه می خوانید برخی از نکات مفید برای صرفه جویی در خرید است.

 

 

۱-برای صرفه جویی در خرید لیست خرید تهیه کنید

 

برای صرفه جویی در خرید لیست خرید تهیه کنید

 

بهتر است پیش از اینکه برای خرید از منزل خارج شوید، لیست خرید کاملی از تمام اقلام و کالاهایی که می خواهید بخرید تهیه کنید. در این حالت، بدون اینکه زمان زیادی در فروشگاه سرگردان شوید، مستقیم به دنبال کالایی که لازم دارید می روید. علاوه بر این، شما از قبل دید کلی نسبت به آنچه قرار است خریداری کنید و قیمت های احتمالی آن دارید. در این صورت کاملا هزینه های خرید خود را برآورد کرده اید و شانس اینکه سرخود و از روی هوس اقدام به خرید کنید بسیار کمتر است. همچنین سعی کنید تا جای ممکن تنها از روی لیست خرید خود اقدام به خرید کنید. در صورتی هم که به کالایی برخوردید که قطعا لازم دارید، بهتر است آن را به لیست خرید بعدی خود اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید راحت تر کنترل هزینه ها و برآورد قیمت ها را در دست داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۲ روش پس انداز پول بعد از تولد نوزاد «

 

 

۲-بودجه لازم برای خریدهای را تخمین بزنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

پس از تهیه لیست خرید، حالا نوبت تخمین تقریبی قیمت کالاها و اقلامی است که تصمیم دارید خریداری کنید. سعی کنید تنها کالاهایی که به آن احتیاج دارید را در لیست خرید خود بگنجانید تا هزینه ها بالا نرود. نیازی به گفتن نیست که حتما باید حواستان باشد که قیمت کل اقلام از بودجه ای که برای خرید خود در نظر گرفته اید بالاتر نرود. در صورتی که اینطور بود، احتمالا باید سراغ روش دیگری برای صرفه جویی در خرید بروید.

حتما بخوانید  روز جهانی آشپزی | تاریخچه آشپزی در جهان با آتش

 

 

۳-یک حساب مخصوص برای صرفه جویی در خرید داشته باشید

 

یک حساب مخصوص برای صرفه جویی در خرید داشته باشید

 

یکی از روش های بسیار مفید برای صرفه جویی در خرید این است که حساب بانکی مجزایی برای خرید داشته باشید. حتما حسابی که حقوق شما به آن واریز می شود و حسابی که در آن پول های خود را پس انداز می کنید را با حسابی که با آن خریدهای خود را انجام می دهید جدا کنید. در صورتی که بخواهید با حساب اصلی خود خرید کنید ممکن است گاهی بدون توجه به قیمت اقلام اقدام به خرید کنید و گاهی با گشتن در فروشگاه تنها به این دلیل پول کافی دارید کالاهای غیرضروری بخرید. ولی اگر قرار باشد با حساب مخصوصی خریدهای خود را انجام دهید، با بودجه ای محدود و کاملا مشخص اقدام به خرید کرده اید که باعث می شود احتمال خرج تراشی و هزینه اضافی به حداقل برسد.

 

 

۴-برای صرفه جویی در خرید حتما کالاها را قبل از خرید بررسی کنید

 

یکی دیگر از کارهایی که حتما باید پیش از خرید انجام دهید مقایسه کالاها و برندهای مختلف با هم است. اگر پس از مقایسه محصولات دو برند متوجه شدید از لحاظ کیفی تفاوت چندانی با هم ندارند،‌ بهتر است کالایی که قیمت ارزان تری دارد را خریداری کنید. برای خرید کالاهای گران قیمت همچون لوازم خانگی بهتر است پیش از مراجعه به فروشگاه، به صورت آنلاین از قیمت و مشخصات محصول با برندهای مختلف کسب اطلاع کنید.

 

 

این مطلب را هم بخوانید: ترفندهای ساده برای برنامه ریزی مسافرت ارزان در عید

 

 

۵-به صورت ماهیانه خرید کنید

 

به صورت ماهیانه خرید کنید

 

خرید ماهیانه یا خرید به صورت هفتگی باعث می شود که در هزینه های رفت و آمد و همینطور وقت خود صرفه جویی کنید. علاوه بر این، زمانی که در بازه های زمانی خاص اقدام به خرید کنید، کاملا با برنامه اقدام به خرید خواهید کردید و بدیهی است که در این صورت بسیار محتاطانه تر و سنجیده تر خرید می کنید.

 

 

۶-برای صرفه جویی در خرید گاهی اینترنتی خرید کنید

 

خرید اینترنتی تقریبا جزئی جدا نشدنی از زندگی ما شده است. تقریبا کسی نیست که دستکم هر چند ماه یکبار خرید اینترنتی انجام دهد. با گستردگی خرده فروش های اینترنتی و فروشگاه های آنلاین امکان تهیه تقریبا هر کالایی که به صورت فیزیکی قابل خرید است در فضای اینترنت نیز مهیا شده است. خرید اینترنتی علاوه بر آنکه راحت تر است، گاهی به دلیل پیشنهادهای ویژه و تخفیف ها مقرون به صرفه نیز هست.

 

 

چند نکته مفید برای پس انداز پول

 

در پایان، چند نکته مفید برای پس انداز

 

هر چند هیچ کدام از بر اوضاع اقتصادی تسلطی نداریم، ولی می توانیم خودمان را کنترل کنیم. در پایان شاید بهتر باشد چند نکته و راهکار عملی برای صرفه جویی و پس انداز را مرور کنیم.

 

حواستان به هزینه ها باشد:‌ وقتی بدانید پولی که خرج می کنید دقیقا کجا می رود، می توانید راحت تر هر تغییری که لازم است را بدهید. برای مدت ۱ یا ۲ هفته تمام خرج هایی که می کنید که را در یک دفترچه یادداشت کنید تا بدانید پول هایتان را کجا خرج می کنید.

حتما بخوانید  تاریخچه روز جهانی ساعت زمین | شعار آن در سال 2022

 

خواسته ها را از نیازها جدا کنید:‌ به نظرتان واقعا به تلویزیون صفحه تخت ۴۲ اینچی احتیاج دارید؟ در رویه صحیح خرج کردن،‌ مگر در صورتی که کاملا ضروری باشد باید از هزینه کردن جلوگیری کنید.

 

منظم مقداری پول پس انداز کنید: همیشه سعی کنید همان ابتدا مقداری از پول حقوق را مستقیما به حساب پس انداز خود واریز کنید.

 

از محصولات تخفیف دار استفاده کنید: یکی از روش هایی که می توانید با آن پس انداز کنید استفاده از محصولات تخفیف دار است. برخی سایت های تخفیف و خرید گروهی همچون تخفیفان و نت برگ خدمات و محصولات زیادی را به صورت تخفیف دار به مشتریان خود عرصه می کنند. می توانید در خبرنامه های این سایت ها عضو شوید. خرید از فروشگاه های زنجیره ای همیشه تخفیف هم می تواند راهکار مقرون به صرفه ای برای خریداری برخی اقلام ضروری منزل از مواد غذایی تا شوینده ها و موارد دیگر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » سبک زندگی هوشمندانه با خرید از فروشگاه های همواره تخفیف «

 

 

نکاتی مفید برای صرفه جویی و پس انداز

 

نکاتی مفید برای صرفه جویی و پس انداز

 

کالاها و اجناس با کیفیت بخرید:‌ احتمالا این نقل قول معروف به گوش شما خورده که «آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم» ماجرا این است که وقتی اجناس ارزان قیمت بخرید، باید خیلی زود آنچه خریداری کرده اید را عوض کنید. ولی با خریداری اجناس و کالاهای به گران قیمت می توانید از کیفیت و ماندگاری آنچه خریداری کرده اید مطمئن شوید و برای مدت بیشتری از آن استفاده کنید.

 

پول زیادی برای خریدهای دوره ای همچون هدیه و تعطیلات خرج نکنید:‌ قطعا وقتی در چنین مواردی پول خرج می کنید حس خوبی پیدا می کنید، ولی ممکن است خیلی زود از ته دل حسرت پولی که خرج کردید را بخورید!

 

هزینه خدمات را کم کنید:‌ مراقب باشید برای بسته های اینترنتی یا اشتراک سایت های مختلف هزینه ای بیش از آنچه لازم است پرداخت نکنید. گاهی می توانید اندکی جستجو بسته های خدماتی مقرون به صرفه تری برای خودتان پیدا کنید. همچنین اگر از اینترنت وای فای استفاده می کنید، لازم نیست همیشه برای تلفن همراه خود هم بسته خریداری کنید.

 

مبلغ پرداختی قبض برق خود را کم کنید: تنها در صورتی که احتیاج دارید لوازم خانگی و لامپ ها را روشن کنید. حتما لامپ های کم مصرف بخرید. گاهی که هوا خنک است به جای کم کردن درجه کولر بهتر است از پنکه استفاده کنید. در زمستان ها هم به جای روشن کردن وسایل گرمایشی می توانید لباس گرم تر بپوشید.

 

کمتر از غذای بیرون سفارش دهید:‌ حتی اگر وعده های غذایی ارزان می خورید باز هم سفارش های مرتب غذا می تواند هزینه زیادی داشته باشد. برای مثال، هفته ای یک بار حتی سفارش پیتزای ارزان ۲۰ هزار تومانی در سال برای شما ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آب می خورد!

 

 

بیشتر بخوانید » چه کسانی از فروشگاه های همواره تخفیف خرید می کنند؟ «

 

 

منبع: vacu

 

کالابرگ الکترونیک