طرز تهیه ترشی ازگیل به ۲ روش آسان و خوشمزه + شور ازگیل

طرز تهیه ترشی ازگیل به ۲ روش آسان و خوشمزه + شور ازگیل


16 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی ازگیل
فهرست محتوا پنهان

ترشی ازگیل یا به گیلکی ترشی کونوس (کُنوس) یا به قول مازندرانی‌ها ترشی کِندِس (کنس) یکی از انواع ترشی میوه و جزو رایج‌ترین و بهترین روش‌ها برای خوردن این میوه خاص و خوشمزه است. ازگیل سرشار از ویتامین B و C است و طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد. اما شما چقدر با اصول تهیه ترشی ازگیل آشنا هستید؟ آیا چیزی در مورد خواص ترشی ازگیل می‌دانید؟ کالری ترشی ازگیل چقدر است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش تهیه ترشی ازگیل و شور ازگیل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ترشی ازگیل با تمر هندی

 

طرز تهیه ترشی ازگیل با تمر هندی

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم: ۸۸ کالری

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم طرز تهیه ترشی ازگیل با تمر هندی

 

  • ازگیل: ۲ کیلوگرمطرز
  • سرکه: ۱/۵ لیتر
  • تمر هندی: ۱۰۰ گرم
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی با تمر هندی

 

مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی تمر هندی

 

ترشی ازگیل یک نوع ترشی خاص و متفاوت است که بیشتر در شمال کشور تهیه می‌شود. ترشی ازگیل وحشی و جنگلی طعم متفاوت و ظاهر خاصی دارد. شما می‌توانید این ترشی زمستانی خوشمزه را به سادگی در خانه آماده کنید. برای این کار تنها باید مقداری ازگیل تازه تهیه کنید و آن را به صورت درسته یا رنده شده برای درست کردن ترشی به کار ببرید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی و جنگلی با تمر هندی آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ شستن ازگیل‌ها برای درست کردن ترشی ازگیل خانگی

 

در اولین مرحله از آموزش تهیه ترشی ازگیل باید ازگیل‌های تازه و باکیفیت را انتخاب کنید. سپس آن‌ها را با آب فراوان به خوبی بشویید و داخل یک دستمال قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

 

 

مرحله دوم؛ جوش آوردن سرکه برای ترشی ازگیل

 

بعد از شستن ازگیل‌ها و خشک کردن آن‌ها، در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل باید مقداری سرکه داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

حتما بخوانید  ۵ روش طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین مجلسی، سریع و فوری

 

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن تمر هندی به سرکه ترشی ازگیل

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی، باید هسته‌های تمر هندی را با دقت جدا کنید. سپس تمر هندی را به سرکه در حال جوش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تمر هندی داخل سرکه حل شود.

 

 

مرحله چهارم؛ فیلتر کردن ترکیب سرکه و تمر هندی با صافی

 

بعد از اینکه تمر هندی و سرکه خوب با هم ترکیب شدند و کمی جوشیدند، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس اجازه دهید این ترکیب کمی خنک شود و بعد آن را از صافی رد کنید. این کار موجب می‌شود تا تکه‌های سفت و پوست تمر هندی از آن جدا شود.

 

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن ازگیل به ترکیب سرکه و تمر هندی

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی خانگی خوشمزه باید ترکیب سرکه و تمر هندی را دوباره داخل قابلمه بریزید. سپس ازگیل‌ها را اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید این ترکیب برای چند دقیقه بجوشد و به غلظت مناسب برسد.

 

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن شکر به ترشی ازگیل

 

در مرحله ششم از آموزش تهیه ترشی ازگیل جنگلی باید مقداری شکر به ترشی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر در سرکه حل شود.

 

 

مرحله هفتم؛ اضافه کردن نمک و فلفل به ترشی ازگیل

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل جنگلی خانگی زمانی که ترشی شما به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود. سپس کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و به آرامی ترشی ازگیل را هم بزنید. مراقب باشید که هم زدن بیش از حد موجب له شدن ازگیل‌ها نشود.

 

 

مرحله هشتم؛ ریختن ترشی ازگیل در شیشه

 

در آخرین مرحله از آموزش تهیه ترشی ازگیل باید اجازه دهید ترشی شما کاملاً خنک شود. سپس می‌توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری خشک و تمیز، ترشی را داخل شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید.

 

این بود طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی یا ترشی ازگیل جنگلی با تمر هندی، نوش جان!

 

 

روش دوم طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه

 

روش دوم طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه

 

مواد لازم در طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه

 

  • ازگیل: ۱ کیلوگرم
  • آب جوش: ۱ لیتر
  • نمک: ۱۰۰ گرم
  • سرکه: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه

 

ترشی ازگیل به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. شما می‌توانید این ترشی را بدون اضافه کردن تمر هندی نیز آماده کنید. برای این کار تنها به مقداری ازگیل تازه، آب، نمک و سرکه سفید نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با یک روش ساده و کاربردی برای درست کردن ترشی ازگیل خانگی آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ ریختن ازگیل در شیشه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل باید ازگیل‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. ازگیل‌‌ها باید کاملا خشک باشند. سپس آن‌ها را داخل شیشه مورد نظرتان بچینید.

 

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن ترکیب سرکه، نمک و آب به ازگیل‌

 

در دومین مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل خوشمزه خانگی باید نمک را در آب جوش حل کنید. به ازای هر پیمانه نمک باید ۲ پیمانه سرکه به آب اضافه کنید. سپس ترکیب مورد نظر را روی ازگیل‌ها بریزید. درب شیشه را محکم کنید و ترشی ازگیل را در یک مکان خنک قرار دهید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه پنکیک ردولوت ساده و قلبی برای صبحانه ولنتاین

 

 

طرز تهیه شور ازگیل

 

روش انداختن شور ازگیل با ازگیل وحشی یا ازگیل جنگلی بسیار راحت است. برای این کار باید ازگیل‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را داخل یک ظرف پر از آب بریزید و برای یک هفته کنار بگذارید. سپس بعد از یک هفته درب ظرف را باز کنید و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه نمایید و دوباره درب آن را ببندید. بعد از چند روز می‌توانید شور ازگیل را با مقداری گلپر همراه با غذا میل کنید.

 

 

خواص ترشی ازگیل

 

ازگیل یک میوه سرشار از ویتامین B و ویتامین C است که موجب تقویت اعصاب می‌شود و برای درمان عفونت روده بزرگ نیز بسیار مفید است. ازگیل در درمان اسهال و بواسیر مفید است و در درمان ورم روده نیز مؤثر است. درست کردن ترشی ازگیل موجب حفظ مقدار زیادی از ویتامین‌های آن می‌شود و روش مناسبی برای خوردن ازگیل محسوب می‌شود.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی ازگیل

 

کالری ترشی ازگیل

 

  • پیشنهاد می‌شود هر بار ترشی ازگیل را تازه درست کنید. ترشی ازگیل بهتر است به صورت تازه و طی ۱۰ تا ۱۴ روز مصرف شود.
  • برای درست کردن ترشی ازگیل جنگلی حتماً از ازگیل‌های خشک و سالم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی ازگیل معمولاً از ازگیل درسته استفاده می‌شود. زیرا با این روش ترشی شما ظاهر زیباتری خواهد داشت. اما شما می‌توانید این ترشی را به صورت رنده شده و لیته نیز آماده کنید.
  • برای صاف کردن ترکیب سرکه و تمر هندی بهتر است از یک الک یا آبکش با سوراخ‌های ریز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی یا جنگلی مراقب باشید که ازگیل‌ها را بیش از حد نجوشانید، زیرا این کار موجب له شدن ازگیل‌ها و بدشکل شدن ترشی شما می‌شود.
  • برای خوش عطر و طعم شدن ترشی ازگیل می‌توانید کمی ادویه ترشی نیز به آن اضافه کنید.
  • به منظور تهیه ترشی ازگیل نارس می‌توانید از ازگیل‌های نارس و سفت استفاده کنید.
  • ترشی ازگیل زرد یا انبه ژاپنی هم به خصوص در شهرهای شمالی پرطرفدار است.

 

 

ترشی ازگیل را با چی سرو کنیم؟

 

ترشی ازگیل یک نوع ترشی خوشمزه شمالی است که معمولاً در سفره شب یلدا در کنار غذاهای محلی شمال سرو می‌شود. شما می‌توانید ترشی ازگیل و شور ازگیل خوشمزه را به سادگی در خانه تهیه کنید. برای درست کردن ترشی ازگیل روش‌های مختلفی وجود دارد. با رعایت اصول تهیه ترشی ازگیل می‌توانید یک ترشی خوشمزه و لذیذ را در عرض چند دقیقه آماده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا در طرز تهیه ترشی ازگیل حتماً باید ازگیل‌ها را جوشاند؟

 

شما می‌توانید ترشی ازگیل خانگی را بدون جوشاندن و تنها با قرار دادن در ترکیب سرکه و آب نمک نیز تهیه کنید.

 

 

امکان تهیه ترشی ازگیل بدون تمر هندی نیز وجود دارد؟

 

تمر هندی موجب می‌شود تا رنگ و مزه ترشی شما خوشمزه شود. اما در روش سنتی تهیه ترشی ازگیل معمولاً از تمر هندی استفاده نمی‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک