طرز تهیه شیر تخمه خربزه به ۳ روش خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه شیر تخمه خربزه به ۳ روش خوشمزه مرحله به مرحله


18 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیر تخمه خربزه به 3 روش خوشمزه مرحله به مرحله
فهرست محتوا پنهان

شیر تخمه خربزه یکی از جالب‌ترین و مفیدترین انواع نوشیدنی‌ تابستانی خانگی است که بسیار سریع و راحت آماده می‌شود. در طرز تهیه شیر تخمه خربزه هم می‌توانید از شیر گاو و هم شیرهای گیاهی استفاده کنید. این شیر خوش طعم به روش‌های مختلفی آماده می‌شود و شما می‌توانید با افزودن مقداری دارچین یا زنجبیل طعم بی‌نظیری به آن ببخشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شیر تخمه خربزه خانگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن شیر تخمه خربزه پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با دارچین

 

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با دارچین

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه شیر تخمه خربزه با دارچین

  • تخمه خربزه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شیر تخمه خربزه

 

مراحل طرز تهیه شیر تخمه خربزه

 

تخمه خربزه یکی از مفیدترین بخش‌های خربزه است که فواید زیادی برای سلامت دارد. شما می‌توانید آن را هم به صورت تخمه بوداده و هم مثل جوشانده تخمه هندوانه در ترکیب با شیر به صورت یک نوشیدنی لذیذ و مفید مصرف کنید. در این بخش می‌توانید با مراحل و جزئیات آماده کردن شیر تخمه خربزه آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن تخمه خربزه

شستن تخمه خربزه شاید چالش‌برانگیزترین قسمت طرز تهیه شیر تخمه خربزه باشد. در اولین مرحله از طرز تهیه شیر تخمه خربزه با دارچین باید تخمه‌ها را برای ۲ تا ۳ روز در یک کاسه آب بریزید تا قسمت ژله‌ای دور تخمه شسته شود. سپس تخمه‌ها را با آب فراوان بشویید و در یک آبکش بریزید و برای چند روز در فضای بیرون از خانه یا داخل آشپزخانه بگذارید تا کاملاً خشک شود.

مرحله دوم، بو دادن تخمه خربزه

بعد از این که تخمه خربزه کاملاً خشک شد، می‌توانید یک ماهیتابه را با شعله متوسط روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس تخمه خربزه‌های خشک شده را در ماهیتابه بریزید. تخمه‌ها را مدام هم بزنید تا زیر و رو شوند. بعد از چند دقیقه شعله گاز را کم کنید و تخمه‌ها را هم بزنید تا رنگ پوست تخمه کمی کرم رنگ شود و از حالت خامی خارج شود. مراقب باشید که قبل از قهوه‌ای شدن و تیره شدن پوست تخمه شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه سس فلفل تند سبز و قرمز با فلفل خشک و تازه

مرحله سوم؛ میکس کردن تخم خربزه

بعد از تفت دادن و آماده کردن تخمه خربزه در این مرحله از طرز تهیه شیر تخمه خربزه باید تخم خربزه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و با سرعت بالا خوب هم بزنید. در نهایت باید تخمه‌ها کاملاً خرد و پودر شوند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن شیر، شکر و دارچین به مخلوط‌کن

بعد از این که تخمه‌ها میکس شدند، در این مرحله باید شیر، شکر و دارچین را به مخلوط‌کن اضافه کنید. سپس دستگاه را دوباره روشن کنید و اجازه دهید همه مواد کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله پنجم؛ رد کردن شیر تخمه از صافی

بعد از میکس شدن مواد یک صافی یا الک روی پارچ قرار دهید. مایه شیر تخمه میکس شده را از صافی رد کنید تا پوست تخمه و بخش‌هایی از تخمه که خوب میکس نشده‌اند، جدا شوند.

مرحله ششم، سرو کردن شیر تخمه خربزه

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیر تخمه خربزه می‌توانید شیر تخمه صاف شده را در لیوان مورد نظرتان بریزید. سپس دوباره مقداری دارچین روی آن بریزید و نوشیدنی را سرد میل کنید.

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با خرما

 

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با خرما

 

مواد لازم برای تهیه شیر تخمه خربزه با خرما

  • زنجبیل: ۳۰ گرم
  • تخمه خربزه: ۲۵۰ گرم
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • خرما: ۵۰ گرم
  • بادام هندی: ۱۰۰ گرم
  • شیر: ۵۰۰ میلی‌لیتر

مراحل طرز تهیه شیر تخمه خربزه

 

مراحل طرز تهیه شیر تخمه خربزه

 

اگر دوست دارید شیر تخمه خربزه را بدون شکر و به صورت یک معجون فوق‌العاده خوشمزه رژیمی درست کنید، پیشنهاد می‌شود حتماً این روش طرز تهیه شیر تخمه خربزه را امتحان کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن شیر تخمه خربزه به روشی جدید و لذیذ آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن تخمه خربزه

در اولین مرحله از طرز تهیه شیر تخمه خربزه باید همانند روش قبل تخمه خربزه‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را با شعله ملایم تفت دهید تا از حالت خامی خارج شوند.

مرحله دوم؛ میکس کردن مواد با هم

در این مرحله از تهیه شیر تخمه خربزه باید ابتدا تخمه خربزه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روشن کنید تا کمی خرد شوند. سپس شیر، بادام هندی، خرما، زنجبیل و نمک را اضافه کنید و این ترکیب را خوب با هم مخلوط کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص خربزه و طبع و مصلح آن

 

مرحله سوم؛ رد کردن شیر تخمه از صافی

درست همانند روش قبل، در این مرحله از درست کردن شیر تخمه خربزه باید آن را از صافی رد کنید تا پوست تخمه و تکه‌های درشتی که در مخلوط‌کن به خوبی میکس نشده‌اند، جدا شوند.

مرحله چهارم، سرو کردن شیر تخمه مخصوص

بعد از این که شیر تخمه شما آماده شد، می‌توانید آن را در لیوان مورد نظرتان بریزید. برای تزیین روی شیر تخمه خربزه می‌توانید از مقداری بادام خرد شده یا پودر دارچین استفاده کنید. این شیر تخمه طعم بسیار لذیذی دارد و سرشار از انرژی و مواد مورد نیاز برای بدن است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر طالبی به ۲ روش کافی شاپی

 

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با پودر تخمه خربزه

 

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با پودر تخمه خربزه

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای درست کردن شیر تخمه خربزه این است که تخمه خربزه را کاملاً خشک و به صورت پودری درست کنید و از آن برای تهیه شیر تخمه استفاده کنید. برای این کار می‌توانید بعد از شستن تخمه خربزه آن‌ها را برای چند روز در محیط آشپزخانه یا فضای بیرون از خانه قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. سپس تخمه‌ها را در ماهیتابه مقداری تفت دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب سبز با چاشنی سبزیجات به روش رستورانی

حال می‌توانید تخمه‌ها را در آسیاب برقی بریزید و به صورت پودر درست کنید. بعد از آسیاب کردن تخمه‌ها را الک کنید تا ذرات درشت فیلتر شود. حالا می‌توانید این پودر تخمه خربزه را با شیر و دارچین و در صورت تمایل مقداری شکر ترکیب کنید و میل نمایید.

خواص شیر تخمه خربزه

طبع تخمه خربزه گرم و تر است و از همین رو برای افراد سرد‌مزاج فواید بی‌شماری دارد. این تخمه ویتامین A و ویتامین C زیادی دارد و برای درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید است. مصرف شیر تخمه خربزه می‌تواند به خاطر خواص تخمه خربزه میزان اسپرم مردان و قدرت باروری را افزایش دهد و همانند یک ملین طبیعی به درمان یبوست کمک کند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیر تخمه خربزه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیر تخمه خربزه

 

*برای تهیه شیر تخمه خربزه سعی کنید از تخمه خربزه خام استفاده نکنید، زیرا این تخمه‌ها می‌تواند موجب ایجاد دردهای شکمی و مشکلات گوارشی در شما شوند.

*اگر گیاهخوار هستید می‌توانید شیر گاو را از طرز تهیه شیر تخمه حذف کنید و به جای آن از شیرهای گیاهی استفاده کنید.

*برای صاف کردن شیر تخمه می‌توانید ترکیب میکس شده شیر و تخمه خربزه و افزودنی‌ها را در یک پارچه تمیز بریزید و پارچه را فشار دهید تا تمام ذرات درشت و اضافی فیلتر شود.

*می‌توانید از این روش تهیه شیر تخمه خربزه برای درست کردن شیر تخمه کدو و شیر تخمه هندوانه نیز درست کنید.

*برای بهره‌مند شدن از خواص تخمه خربزه می‌توانید از پودر آن در انواع غذاها مثل دسر فرنی، کوکو، کتلت گوشت، خورش فسنجان و حریره بادام استفاده کنید.

*قبل از تهیه شیر تخمه خربزه حتماً چند عدد از تخمه‌ها را بچشید و مطمئن شوید که طعم آن‌ها تلخ نیست.

*برای خشک کردن و بو دادن تخمه خربزه به هیچ عنوان به آن نمک اضافه نکنید تا طعم شیر تخمه شور نشود.

*در صورت تمایل می‌توانید شیر تخمه خربزه را بدون شکر و سایر شیرین کننده‌ها نیز آماده کنید.

*افزودن دارچین و زنجبیل به شیر تخمه خربزه هم طعم خوبی به آن می‌بخشد و هم خواص این نوشیدنی را دو‌چندان می‌کند.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان در طرز تهیه شیر تخمه خربزه از تخمه خام استفاده کرد؟

برای تهیه شیر تخمه خربزه سعی کنید از تخمه خربزه خام استفاده نکنید، زیرا این تخمه‌ها ممکن است موجب ایجاد دردهای شکمی و مشکلات گوارشی شوند.

طرز تهیه شیر تخمه خربزه با پودر تخمه خربزه چگونه است؟

برای تهیه پودر تخمه خربزه ابتدا باید تخمه‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را در ماهیتابه تفت دهید و در آسیاب بریزید و به صورت پودر درست کنید. بعد از آسیاب کردن تخمه‌ها را الک کنید تا ذرات درشت فیلتر شود. سپس این پودر تخمه خربزه را با شیر و دارچین و در صورت تمایل مقداری شکر ترکیب کنید و میل نمایید.

 

 

کالابرگ الکترونیک