۱۸ فواید جالب جوشانده تخم هندوانه، طرز تهیه و مضرات آن

۱۸ فواید جالب جوشانده تخم هندوانه، طرز تهیه و مضرات آن


5 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
18 فواید جالب جوشانده تخم هندوانه، طرز تهیه و مضرات آن

در مورد فواید جوشانده تخم هندوانه چیزی شنیده‌اید؟ تخمه هندوانه یکی از مفیدترین انواع تخمه است که خیلی از ما بدون توجه، بعد از مصرف هندوانه آن را دور می‌ریزیم. این تخمه هم به صورت بو داده و هم جوشانده استفاده می‌شود و آنقدر مفید و پرخاصیت است که اگر با خواص جادویی این تخمه آشنا شوید، دیگر به راحتی آن را در سطل زباله نمی‌ریزید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید جالب جوشانده تخمه هندوانه که به نوعی یک نوشیدنی هندوانه‌ای است آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تخمه هندوانه جوشانده شده پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی تخم هندوانه

 

ارزش غذایی تخم هندوانه

 

از خواص هندوانه و خواص پوست هندوانه که بگذریم تخم هندوانه یک تخمه فوق‌العاده مفید و سرشار از پروتئین و مواد معدنی است که هم به صورت پخته شده و هم بو‌داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تخمه حاوی انواع ویتامین B، فولات، منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن، روی، فسفر و مس است. سیترولین موجود در تخم هندوانه خواص ضد سرطانی دارد و می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

تخمه هندوانه کالری نسبتاً بالایی دارد، از همین رو مصرف آن به صورت دمنوش یا جوشانده می‌تواند از بروز چاقی و اضافه وزن نیز جلوگیری کند. هر ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه حدود ۵۵۷ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۴۷ گرم چربی و ۲۸ گرم پروتئین دارد.

 

طرز تهیه جوشانده تخم هندوانه

 

طرز تهیه جوشانده تخم هندوانه

 

مواد لازم برای تهیه جوشانده تخم هندوانه

 

  • تخم هندوانه: ۲۰ تا ۳۰ عدد
  • آب: ۲ لیتر

 

طرز تهیه جوشانده تخم هندوانه

 

طرز تهیه جوشانده تخم هندوانه

 

طرز تهیه جوشانده تخم هندوانه بسیار راحت است، اما فواید این جوشانده به حدی زیاد است که پیشنهاد می‌شود حتماً آن را مصرف کنید. برای درست کردن جوشانده تخم هندوانه باید تخمه‌ها را در ظرفی بریزید و با استفاده از گوشتکوب کاملاً خرد کنید. سپس دو لیتر آب به آن اضافه کنید و تخمه‌ها را بجوشانید.

بهتر است برای اثربخشی بیشتر تخم هندوانه جوشانده، این نوشیدنی را ۲ روز مصرف کنید و بعد از یک روز فاصله دوباره ۲ روز میل کنید و این روال را تا ۱ ماه دنبال کنید تا از فواید بی‌نظیر این جوشانده بهره‌مند شوید.

 

فواید جوشانده تخم هندوانه

 

فواید جوشانده تخم هندوانه

 

جوشانده تخم هندوانه فواید بی‌نظیری برای سلامت دارد. شما می‌توانید از این جوشانده هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده کنید. جالب است بدانید که فردی به نام «ادوارد کیسی» برای اولین بار جوشانده تخم هندوانه را درست کرد به فواید بی‌نظیر آن پی برد. در ادامه می‌توانید با برخی از فواید جوشانده تخم هندوانه آشنا شوید.

حتما بخوانید  لیست 12 تا از خوراکی های ممنوع برای اسهال

 

۱- تقویت موها

 

جوشانده تخم هندوانه برای تقویت موها مفید است. برای این کار باید جوشانده را آماده کنید و کمی صبر کنید خنک شود. سپس تخمه هندوانه جوشانده را روی پوست سر و موهایتان قرار دهید و خوب ماساژ دهید. اجازه دهید جوشانده برای ۲۰ دقیقه روی موها بماند و بعد موهایتان را کاملاً بشویید. این جوشانده موجب درخشندگی، نرمی و تقویت موها می‌شود و ظاهر زیباتری به آن‌ها می‌بخشد.

 

۲- کاهش تورم و التهاب در بدن

 

مصرف جوشانده تخمه هندوانه به صورت خوراکی می‌تواند به کاهش تورم و التهاب در بدن کمک کند. برای این کار تنها باید دانه‌های تخم هندوانه را بکوبید و با آب بجوشانید و بعد مثل دمنوش میل کنید.

 

۳- کمک به درمان دیابت

 

فواید تخم هندوانه برای دیابت

 

درست برخلاف هندوانه که بسیار شیرین است و مصرف آن برای دیابتی‌ها چندان مناسب نیست، نوشیدن روزی چند استکان چای تخم هندوانه می‌تواند قند خون را به راحتی کاهش دهد. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و یا به تازگی دچار علائم پیش دیابت و قند خون بالا شده‌اید، بهتر است جوشانده تخم هندوانه را امتحان کنید.

برای تهیه جوشانده تخم هندوانه برای درمان دیابت می‌توانید مقداری تخم هندوانه را برای مدت ۴۵ دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید و سپس این ترکیب را چند روز میل کنید تا قند خون شما کاهش پیدا کند.

 

۴- افزایش نشاط و شادابی بدن

 

تخم هندوانه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B است، از همین رو مصرف این دمنوش می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد و موجب شادابی و نشاط شود.

 

۵- بهبود عملکرد قلب

 

یکی دیگر از فواید جوشانده تخم هندوانه بهبود سلامت قلب است. تخم هندوانه سرشار از منیزیم است و از همین رو مصرف دمنوش آن می‌تواند به عملکرد بهتر قلب شما کمک کند.

 

۶- کنترل فشار خون

 

کنترل فشار خون از فواید جوشانده تخم هندوانه

 

تخم هندوانه حاوی ماده‌ای به نام «سیترولین» است که موجب گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و از همین رو برای درمان فشار خون بسیار مفید است.

 

۷- جلوگیری از سفید شدن موها

 

تخم هندوانه دارای مس است و از همین رو مصرف جوشانده آن موجب تولید بیشتر «ملانین» یا رنگدانه موها می‌شود. مصرف مرتب تخم هندوانه می‌تواند سفید شدن موها را به تعویق بیندازد.

 

۸- پاکسازی کلیه‌ها

 

از دیگر فواید جوشانده تخم هندوانه می‌توان به پاکسازی کلیه‌ها اشاره کرد. دمنوش تخم هندوانه ادرارآور است و مصرف آن موجب درمان عفونت‌های ادراری و رفع سنگ کلیه می‌شود.

 

۹- سلامت سیستم گوارشی

 

سلامت سیستم گوارشی از فواید تخم هندوانه جوشانده

 

تخم هندوانه حاوی انواع ویتامین B است و به همین دلیل مصرف جوشانده آن موجب می‌شود تا روده‌ها و سیستم گوارش عملکرد بهتری داشته باشند و فرآیند هضم غذا راحت‌تر انجام شود.

 

۱۰- افزایش کلاژن سازی در بدن

 

بدن ما برای تولید کلاژن به «آمینواسیدها» نیاز دارد. آمینواسیدهای موجود در تخمه هندوانه به بدن کمک می‌کند تا بیشتر کلاژن سازی کند و جذب کلسیم نیز در بدن بهتر انجام شود.

 

۱۱- کاهش کلسترول

 

تخمه هندوانه سرشار از چربی‌های سالم و امگا ۳ است. مصرف جوشانده تخم هندوانه می‌تواند کلسترول بد خون یا همان LDL را کاهش دهد و به سلامت قلب نیز کمک زیادی کند.

حتما بخوانید  30 خواص عجیب کدو حلوایی و مضرات آن + طبع و مصلح کدو حلوایی

 

۱۲- افزایش سیستم ایمنی بدن

 

افزایش سیستم ایمنی بدن از خواض جوشانده تخم هندوانه

 

یکی دیگر از فواید جالب جوشانده تخم هندوانه افزایش سیستم ایمنی بدن است. تخم هندوانه ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد و به همین دلیل گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

 

۱۳- تقویت استخوان‌ها

 

تخم هندوانه حاوی آمینواسیدهایی به نام آرژنین و لیزین است که به افزایش متابولیسم بدن و تقویت استخوان‌ها کمک زیادی می‌کنند. مصرف جوشانده تخم هندوانه موجب می‌شود تا استحکام استخوان‌ها افزایش پیدا کند و فرد از ابتلا به پوکی استخوان در امان بماند.

 

۱۴- تقویت سیستم عصبی

 

تقویت سیستم عصبی از فواید جوشانده تخم هندوانه

 

جالب است بدانید که تخمه هندوانه حاوی ویتامین B3، فولات، پانتوتنیک اسید و ویتامین B6 است و از همین رو مصرف آن به صورت جوشانده موجب می‌شود تا سیستم عصبی عملکرد بهتری داشته باشد.

 

۱۵- جلوگیری از آلزایمر

 

مواد معدنی موجود در تخمه هندوانه به تقویت حافظه کمک می‌کند و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. تخمه هندوانه سرشار از منیزیم و روی است و این دو ماده نقش مؤثری بر زوال عقل و کاهش توانایی‌های شناختی دارند.

 

۱۶- افزایش سوخت و ساز بدن

 

مصرف جوشانده تخم هندوانه همانند تخمه بو داده آن متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و با تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن، انرژی بیشتری به شما می‌بخشد. روی و منیزیم موجود در تخمه هندوانه سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند و از این راه به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

 

۱۷- افزایش باروری

 

افزایش باروری از خواص دمنوش تخم هندوانه

 

مصرف جوشانده دانه‌های هندوانه می‌تواند کیفیت اسپرم مردان را افزایش دهد و به درمان ناباروری نیز کمک زیادی کند. تخم هندوانه حاوی مقدار زیادی فولات، آهن و روی است که همه این‌ها می‌تواند به افزایش باروری در خانم‌ها و آقایان کمک کند.

 

۱۸- سلامت چشم‌ها

 

از دیگر خواص جوشانده تخمه هندوانه می‌توان به سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی اشاره کرد. تخم هندوانه سرشار از ویتامین A است که می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش دهد. از طرف دیگر مصرف جوشانده تخم هندوانه می‌تواند از خشک شدن چشم و همچنین ابتلا به آب سیاه جلوگیری کند.

 

مضرات جوشانده تخم هندوانه

 

مضرات جوشانده تخم هندوانه

 

تخم هندوانه مزیت‌های زیادی برای بدن دارد و اگر به اندازه مصرف شود، به هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمی‌کند. معمولاً اگر تخمه هندوانه را به صورت بو داده استفاده کنید، باید مراقب کالری‌ها و نمک موجود در تخمه باشید، اما مصرف دمنوش این تخمه تا روزی ۱ فنجان هیچ مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. توجه داشته باشید که اگر قند خون شما پایین است بهتر است از تخمه هندوانه به مقدار زیاد استفاده نکنید تا دچار افت قند نشوید.

 

سوالات متداول

 

خواص تخمه هندوانه برای لاغری چست؟

 

روی و منیزیم موجود در تخمه هندوانه سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند و از این راه به کاهش وزن شما کمک می‌کند و با تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن، انرژی بیشتری به شما می‌بخشد.

 

طرز تهیه تخمه هندوانه جوشانده چگونه است؟

 

برای تهیه تخمه هندوانه پخته شده باید ۲۰ تا ۳۰ عدد تخمه هندوانه را بکوبید و با ۲ لیتر آب ترکیب کنید. سپس تخم هندوانه را بجوشانید و بعد روزی ۱ فنجان میل کنید.

 

کالابرگ الکترونیک