طرز تهیه لوکوم شیری با طعم عالی | شیرینی ترکیه ای بدون فر

طرز تهیه لوکوم شیری با طعم عالی | شیرینی ترکیه ای بدون فر


3 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوکوم شیری

لوکوم شیری یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی لوکوم است که مزه متفاوتی نسبت به انواع لوکوم میوه‌ای دارد. درست کردن این شیرینی ترکیه‌ای که ماندگاری نسبتا بالایی هم دارد بسیار راحت است و می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه لوکوم شیری ترکیه‌ای و همه فوت و فن‌های درست کردن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه لوکوم شیری به روش ترکیه‌ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته (نشاسته گل یا نشاسته گندم) ۲ قاشق غذاخوری سرپر
کره ۲۰ گرم
شکر (ترجیحا دانه ریز) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
مغز پسته به مقدار دلخواه (اختیاری)
پودر نارگیل مقداری برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت لوکوم شیری: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه لوکوم شیری

مراحل طرز تهیه لوکوم شیری

برای تهیه لوکوم شیری تنها به مقداری شیر، نشاسته گل، کره و شکر نیاز دارید. در ادامه مراحل طرز تهیه لوکوم شیری که یک شیرینی خوشمزه و مخصوص مناسب برای پذیرایی از مهمان است را دنبال کنید.

مرحله اول؛ نشاسته گل را با شیر و شکر ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه لوکوم شیری ترکیه‌ای با شیر باید نشاسته گل یا نشاسته گندم را با شیر سرد ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته با شیر مخلوط شود. سپس مواد را از صافی رد کنید تا گلوله‌های نشاسته جدا کنید. در ادامه می‌توانید شکر را به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید.

شما می‌توانید شیر، شکر و نشاسته را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ ترکیب نشاسته، شیر و شکر را بجوشانید

مخلوط شیر، نشاسته و شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید و شروع به هم زدن مواد کنید. در این مرحله باید آنقدر مواد را هم بزنید تا مایه لوکوم غلیظ شود و بوی خامی نشاسته از بین برود. به خاطر داشته باشید که برای تهیه این شیرینی به هیچ عنوان نباید شعله را زیاد کنید، زیرا در این صورت مایه لوکوم شما خیلی زود غلیظ می‌شود و بوی خامی نشاسته از بین نمی‌رود. به علاوه این کار موجب چسبیدن مایه لوکوم به کف قابلمه می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 9 نوشیدنی خوشمزه رفع تشنگی و عطش در ماه رمضان

مرحله سوم؛ کره و وانیل را اضافه کنید

کره و وانیل را به لوکوم شیری اضافه کنید

زمانی که غلظت مایه لوکوم شبیه به دسر فرنی شد، می‌توانید کره را اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. مایه لوکوم را هم بزنید تا کره به خوبی ترکیب شود. در ادامه وانیل را نیز اضافه کنید و مواد را دوباره هم بزنید.

شما می‌توانید کره و وانیل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ مغز پسته را اضافه کنید

در این مرحله باید صبر کنید تا مایه لوکوم کمی از حرارت بیفتد، سپس می‌توانید مغز پسته خرد شده را به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا پسته به طور یکنواخت در آن پخش شود. در صورتی که لوکوم شیری را بدون مغز می‌پسندید این مرحله را حذف کنید.

شما می‌توانید مغز پسته را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ مایه لوکوم را در قالب بریزید

در این مرحله در قالب مورد نظرتان کمی آب بگردانید و سپس آب را بیرون بریزید تا صرفا قالب خیس شود یا با یک اسپری روی قالب آب بپاشید. این کار مانع چسبیدن مایه لوکوم به ظرف می‌شود. سپس مایه لوکوم را در قالب بریزید. حالا قالب را برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال قرار دهید تا لوکوم کاملا سفت شود و خوب خودش را بگیرد.

مرحله ششم؛ لوکوم شیری برش بزنید و را سرو کنید

بعد از این که بافت لوکوم کاملا سفت شد، قالب را از یخچال خارج کنید. یک چاقوی تیز انتخاب کنید و تیغه آن را کمی با روغن مایع چرب کنید. سپس لوکوم‌ها را به اندازه و شکل دلخواه برش بزنید. لوکوم‌های برش زده را در پودر نارگیل بغلتانید. در ادامه لوکوم‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و از طعم آن در کنار چای یا قهوه لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوکوم میوه ای با نارنگی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لوکوم شیری

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لوکوم شیری

  • برای تزیین لوکوم ترکیه‌ای با شیر و نشاسته می‌توانید مقداری شکلات تخته‌ای را در کاسه بریزید و روی حرارت کتری یا سماور قرار دهید تا به روش بن ماری آب شود و سپس شکلات آب شده را روی لوکوم‌ها بریزید یا لوکوم‌ها را در شکلات غوطه‌ور کنید و بعد روی توری قرار دهید تا شکلات سفت شود. می‌توانید انواع شکلات را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه لوکوم شیری قالبی می‌توانید مایه لوکوم را در قالب‌های کوچک سیلیکونی و انواع قالب‌های کوچک مخصوص شکلات آماده کنید.
  • در طرز تهیه لوکوم گردویی با شیر می‌توانید به جای مغز پسته از گردوی خرد شده در مایه لوکوم استفاده کنید. می‌توانید مغز گردو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه مایه لوکوم شیری حتما از یک قابلمه ضخیم استفاده کنید تا نشاسته زود نسوزد و مایه لوکوم سریع غلیظ نشود.
  • مقدار شکری که برای تهیه لوکوم شیری استفاده می‌شود، اختیاری است و می‌توانید بنا به سلیقه خودتان آن را کم یا زیاد کنید.
  • برای جدا کردن لوکوم شیری حتما قالب را از قبل خیس کنید و در زمان خارج کردن لوکوم کناره‌های لوکوم را با نوک یک چاقوی تیز جدا کنید. اگر نگران چسبیدن لوکوم به ظرف هستید، می‌توانید ظرف را با روغن چرب کنید و بعد مایه لوکوم را اضافه کنید.
  • برای تهیه لوکوم شیری می‌توانید به جای مغز پسته از انواع مغزهایی که در دسترس دارید مثل مغز بادام یا حتی برگ گل محمدی خشک استفاده کنید.
  • به منظور جلوگیری از گلوله شدن نشاسته در لوکوم حتما آن را با شیر سرد ترکیب کنید و از صافی رد کنید و سپس حرارت دهید.
  • برای تهیه لوکوم نارگیلی با شیر می‌توانید از مقداری پودر نارگیل در مایه لوکوم نیز استفاده کنید.
  • برای تزیین لوکوم شیری می‌توانید به جای پودر نارگیل از ترکیب پودر قند و نشاسته استفاده کنید. در این روش باید پودر قند و نشاسته را مخلوط کنید و سپس لوکوم ها را در این ترکیب بغلتانید. طرز تهیه پودر قند را بلد هستید؟
  • برای جلوگیری از گلوله شدن مایه لوکوم باید در حین پخت، مدام آن را هم بزنید.
  • لوکوم شیری معمولا به رنگ سفید سرو می‌شود، اما اگر دوست دارید لوکوم شما رنگی شود می‌توانید مقداری رنگ خوراکی دلخواه به لوکوم شیری اضافه و آن را به رنگ‌های مختلف تهیه کنید.
  • در زمان برش دادن لوکوم حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید و تیغه آن را با کمی روغن مایع چرب کنید تا لوکوم به چاقو نچسبد.
  • برای تهیه لوکوم شیری زعفرانی می‌توانید از مقداری زعفران دم کرده غلیظ در مایه لوکوم استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) با نخود و کنسرو نخود

بیشتر بخوانید: طرز تهیه باسلوق گردویی به روش بالایی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوکوم شیری

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوکوم شیری

اگر لوکوم شیری حین پخت به قابلمه چسبید چه کار کنیم؟

اگر حین پخت، مایه لوکوم به قابلمه چسبید می‌توانید قابلمه را از روی حرارت بردارید و چند دقیقه صبر کنید تا لوکوم کمی خنک شود. سپس مایه لوکوم را تا جایی که قابل جدا کردن است، بردارید و به قابلمه دیگری منتقل کنید و دوباره روی گاز قرار دهید.

چرا لوکوم شیری سفت نمیشه؟

در صورتی که از مقدار نشاسته کمی برای تهیه مایه لوکوم استفاده کنید، لوکوم شما سفت نمی‌شود. برای سفت شدن لوکوم باید حرارت را کم کنید و مدام مواد را هم بزنید تا به آرامی به غلظت مناسب برسد.

ماندگاری لوکوم شیری چقدر است؟

می‌توانید شیرینی لوکوم شیری را به مدت یک هفته در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک