نقد و خلاصه داستان سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)

نقد و خلاصه داستان سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)


2 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)

سریال شکارچی ذهن (Mindhunter) یکی از بهترین سریال‌های خارجی در ژانر جنایی و روان‌شناختی به نویسندگی «جون پنهال» و کارگردانی «دیوید فینچر» است. این مجموعه تلویزیونی بر اساس کتاب غیرداستانی با نام کامل «شکارچی ذهن: در درون واحد جنایی زبده‌ی اف‌بی‌آی» نوشته «جان ادوارد داگلاس» و «مارک اولشاکر» ساخته شده است. فصل اول شکارچی ذهن در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ و فصل دوم نیز در ۱۶ اوت ۲۰۱۹ از شبکه «نت‌فلیکس» پخش شد. مجموعه تلویزیونی شکارچی ذهن با واکنش بسیار خوب منتقدان و مخاطبان مواجه شد و حتی زمزمه‌هایی از ساخت فصل تازه‌ای از این سریال جنایی جذاب به گوش رسید. با این حال، ژانویه سال ۲۰۲۰ بود که سازندگان سریال اعلام کردند فصل سوم آن را به دلیل مشغله‌های فینچر به حالت تعلیق درآورده‌اند. نقد و خلاصه داستان سریال شکارچی ذهن را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)

 

مشخصات سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)

 

ژانر: دلهره‌آور، درام، جنایی

سازنده: جو پنهال

بر پایه: کتاب «شکارچی ذهن: در درون واحد جنایی زبده‌ی اف‌بی‌آی» اثر جان ادوارد داگلاس و مارک اولشاکر

کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: جاناتان گروف، هولت مک‌کالانی، هانا گراس، آنا تورو، کاتر اسمیت

موسیقی: جیسن هیل

محصول کشور: ایالات متحده

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۲ فصل

تعداد قسمت‌ها:  ۱۹

مدت زمان هر قسمت: ۳۴-۶۰ دقیقه

شبکه اصلی: نت‌فلیکس (Netflix)

زمان پخش اصلی: ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳-۱۶ اوت ۲۰۱۶

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۶

راتن تومیتوز: ۹۷٪

متاکریتیک: ۸۰٪

 

 

خلاصه داستان:

 

اتفاقات سریال شکارچی ذهن در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی رخ می‌دهد. «هولدن فورد» (جاناتان گروف) و «بیل تنچ» (هولت مک‌کالانی) دو مأمور اف‌بی‌آی هستند که با همکاری روانشناسی به نام «وندی کار» (آنا تورو) به امید حل پرونده‌های مجهول با قاتلان زنجیره‌ای مصاحبه می‌کنند.

 

 

نقد و بررسی سریال شکارچی ذهن

 

نقد و بررسی سریال شکارچی ذهن

 

در اینکه قاتلان زنجیره‌ای شخصیت‌های جذابی هستند شکی نیست، اما درک اعمال شریرانه‌ای که انجام داده‌اند بسیار دشوار است. آن‌ها مرتکب کارهایی شده‌اند که هیچ‌ فرد عاقلی حتی به آن فکر نمی‌کند. شاید ناتوانی در درک چرایی و چگونگی کارهایی این افراد بخشی از جذابیت آن‌ها باشد.

 

سریال شکارچی ذهن به فعل‌ و انفعالاتی که در واحد علوم رفتاری اداره تحقیقات فدرال یا همان اف‌بی‌آی رخ می‌دهد پرداخته است. دو مأمور زبده این واحد به همراه یک روانشناس به دنبال پیدا کردن الگوهای مشخص رفتاری برای شناسایی و طبقه‌بندی مجرمان هستند.

 

اما این مأموران قبل از هر چیز باید ثابت کنند ایده‌هایش ارزش بودجه اف‌بی‌آی را دارد و به همین خاطر باید به زندان‌ها بروند و با قاتل‌های زنجیره‌ای مصاحبه کنند. شکارچی ذهن در هر کدام از قسمت‌های حدودا یک ساعته‌اش بینندگان را با شخصیت‌های پرابهام و ترسناکی مجذوب خود کرده است. در اینجا به چند دلیل برای تماشای این سریال جنایی خوش‌ساخت پرداخته‌ایم.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer)

 

 

شکارچی ذهن بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شد

 

تمام شکارچی ذهن بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شد

 

شخصیت «هولدن فورد» در شکارچی ذهن بر اساس شخصیت «جان ادوارد داگلاس»، مامور سابق اف‌بی‌آی ساخته شده است. داگلاس کتابی به نام «شکارچی ذهن» نیز نوشته بود که تمام وقایع سریال نیز بر اساس این کتاب غیرداستانی است. این دو شخصیت اصلی دیگر، «بیل تنچ» و «وندی کار» نیز بر اساس افراد واقعی ساخته‌ شده‌اند.

 

و البته قاتل‌های زنجیره‌ای که در سریال می‌بینیم همه قاتلان واقعی هستند که روزگاری لرزه بر اندام‌ها می‌انداختند. بنابراین وقتی فورد و تنچ را در حال مصاحبه با این قاتلان می‌بینید باید توجه داشته باشید که تمام دیالوگ‌ها از مصاحبه‌های واقعی گرفته شدند.

 

قطعا وقتی عنصر واقعیت را به ماجراهای مجموعه تلویزیونی شکارچی ذهن اضافه کنید چیزی جز هراس نخواهید داشت. هر چند شخصیت‌هایی همچون «صورت چرمی» در کشتار اره برقی در تگزاس و «هانیبال لکتر» در سکوت بره‌ها ترسناک‌اند، اما آن‌ها شخصیت‌های داستانی هستند، ولی قاتلان شکارچی ذهن همه قاتلانی شریر در دنیای واقعی هستند و البته که همین باعث می‌شود تمام مدت تماشای سریال هوشیار باقی بمانید.

 

 

الگوهای رفتاری قاتلان زنجیره‌ای

 

الگوهای رفتاری قاتلان زنجیره‌ای

 

اگر از علاقه‌مندان همیشگی سریال‌های جنایی و کارآگاهی هستید حتما به این عادت کرده‌اید که کارآگاهان پس از وقوع هر جرم و جنایی عباراتی شبیه بر این به زبان بیاورند: «مرد سفید پوست، اوایل دهه سوم زندگی، احتمالا تنها زندگی می‌کند و تحصیلات دانشگاهی هم دارد.» بسیار خوب دلیل این کار کارآگاهان و مأموران پلیس همان چیزی است که در شکارچی ذهن می‌‌بینید. جالب است ببینید که چطور در مجموعه تلویزیونی شکارچی ذهن با آغاز این روند همچون رازی کثیف برخورد می‌شود.

 

به مأموران واحد علوم رفتاری دفتری در زیرزمین اف‌بی‌آی داده شده و آن‌ها مجبورند برای تأمین بودجه دست به هر کاری بزنند، برای ذره‌ای احترام و اعتبار بجنگند و حتی مهلت‌های غیرمنتظره‌ای برای انجام امور محوله به آن‌ها داده می‌شود.

 

در حقیقت، ماموران واحد علوم رفتاری نه تنها توسط باقی اعضای اف‌بی‌آی و مقام‌های بالاتر بلکه حتی توسط ماموران پلیس و سایر مجریان قانون نیز نادیده گرفته شده یا تحقیر می‌شوند. شاید همین نیز باعث شد تا مأموران زبده‌ی این واحد اف‌بی‌آی انگیزه مضاعفی برای ثابت کردن خود و شایستگی‌هایشان داشته باشند.

 

 

بهترین قسمت‌های سریال شکارچی ذهن درباره قاتلان زنجیره‌ای است

 

بهترین قسمت‌های سریال شکارچی ذهن درباره قاتلان زنجیره‌ای است

 

قطعا هرکدام از بینندگان شکارچی ذهن به دلیل اینکه شاهد روایتی واقعی از برخی از مشهورترین قاتلان زنجیره‌ای هستند تصمیم به تماشای سریال شکارچی ذهن گرفته‌اند. با این حال، شکارچی ذهن به خصوص در فصل دوم جنبه‌های داستانی نیز پیدا می‌کند.

 

اما همچنان این قاتلان زنجیره‌ای هستند که باعث جذابیت هر چه بیشتر سریال می‌شوند. در فصل اول چند چهره مختلف را می‌بینیم اما تمرکز اصلی روی قاتل بدنامی به نام «اِد (ادموند) کِمپر» است. ادموند مرد قوی هیکل با قامتی بلند و پرابهت است. او به شدت باهوش است، بسیار خوب و نرم هم صحبت می‌کند.

 

باید بدانید «اد کمپر» واقعی نیز صدای به شدت دلنشینی داشت. حتی او بیش از ۵ هزار ساعت را در اتاقک‌های ضبط صدا صرف کرده و صدها کتاب صوتی نیز با صدای او موجود است. اما مهم‌تر از همه او مردی است که در طول ۹ سال ۱۰ نفر را به طرز هولناکی به قتل رساند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی و خلاصه تمام قسمت های سریال « زخم کاری»

 

در اینکه او شخصیت منفوری است شکی نیست، اما با تماشای شکارچی ذهن تقریبا برای لحظه‌ای فراموش می‌کنید او چه کارهای وحشتناکی انجام داده. او دوست‌داشتنی و بسیار عادی به نظر می‌رسد و همین نیز باعث‌ می‌شود که به چنین فرد رعب‌آوری تبدیل شود.

 

 

هیجان و اضطراب رویارویی با قاتلان واقعی

 

هیجان و اضطراب رویارویی با قاتلان واقعی

 

تماشای مصاحبه‌های قاتلان زنجیره‌ای واقعا جذاب است. دیدن اینکه برخی از مجرمان به راحتی کاملا خونسرد به نظر می‌رسند، برخی نیز بی‌تفاوت، دیگرانی هستند که صحبت‌هایشان پر از لاف و گزاف است و البته برخی نیز هستند که به وضوح از به هم ریختن اعصاب ماموران لذت می‌برند.

 

تماشای این شخصیت‌ها و خصوصا بررسی خصوصیات روان‌شناختی آن‌ها به شدت جالب است. اما این سریال تلویزیونی همیشه با تزریق هیجان به خوبی بینندگانش را روی لبه‌‌ی صندلی نگه می‌دارد. اما مواقعی وجود دارد مأموران اف‌بی‌آی احساس آسودگی می‌کنند و به طبع بینندگان نیز همین حس را پیدا خواهند کرد. اما شکارچی ذهن همواره یادآوری می‌کند که نباید چندان هم آسود‌ه خاطر باشید.

 

مخصوصا در فصل دوم که می‌توان دیوانگی و سرخوردگی زیادی را در فضای واحد علوم رفتاری حس کرد. در این فصل قتل‌های مرموزی در آتلانتا به وقوع می‌پیوندد و در آن کودکان زیادی قربانی می‌شوند. وقتی «هولدن» سعی می‌کند کمکی به دستگیری قاتل کودکان کند به سرعت کمک‌های او پس زده می‌شود. در نهایت یک نفر دستگیر می‌شود. اما آیا به نظرتان مأموران مجرم اصلی پرونده را به دام انداخته‌اند؟ شاید بهتر باشد خودتان سریال شکارچی ذهن را تماشا کنید.

 

 

سوالات متداول

 

۱- چرا مجموعه تلویزیونی شکارچی ذهن لغو شد؟

 

هر چند سریال شکارچی ذهن به صورت رسمی لغو نشده،‌ اما نتفلیکس در ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرد که به دلیل مشغله‌های دیوید فینچر، شکارچی ذهن را در حالت تعلیق قرار داده و فعلا فصل سوم آن ساخته نمی‌شود. با این حال، سازندگان شکارچی ذهن ساخت فصل سوم در آینده را هیچ‌وقت رد نکرده‌اند.

 

 

۲- آیا سریال شکارچی ذهن ارزش تماشا دارد؟

 

قطعا. شکارچی ذهن با خط داستانی بسیار جذابی که دارد به خصوص برای علاقمندان به ژانر جنایی و پلیسی جذابیت زیادی دارد. بسیاری از منتقدان از بازیگری، کارگردانی و به خصوص نویسندگی این سریال تلویزیونی تمجید کرده‌اند.

 

 

۳- چرا «تِد باندی» در مجموعه تلویزیونی شکارچی ذهن حضور ندارد؟

 

«تِد باندی» توسط پلیس ایالتی دستگیر شد، بنابراین در شکارچی ذهن که تمرکز آن روی تیمی از مأموران اف‌بی‌آی است حضور او توجیه خاصی نداشت. در همین حال، با توجه به اینکه سریال‌ها و فیلم‌های زیادی به ماجراهای «تد باندی» پرداخته‌اند دستمایه قرار دادن ماجراهای او برای سازندگان شکارچی ذهن چندان جذابیتی نداشته است.

 

 

۴- اتفاقات سریال شکارچی ذهن در چه زمانی رخ می‌دهد؟

 

اتفاقات شکارچی ذهن در سال ۱۹۹۷ رخ می‌دهد. «هولدن فورد» در آن زمان مأمور مذاکره‌کننده گروگان‌ها در اف‌بی‌آی بود. او با همکاری «بیل تنچ» می‌خواهد شروع به مطالعه رفتارهای قاتلان کند.

 

 

منبع: moderneast

 

 

کالابرگ الکترونیک