طرز تهیه بستنی نعنایی با تکه های شکلات به ۲ روش

طرز تهیه بستنی نعنایی با تکه های شکلات به ۲ روش


15 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بستنی نعنایی
فهرست محتوا پنهان

برای کسانی که عاشق طعم و عطر نعنا هستند، بستنی نعنایی یکی از بهترین انتخاب ها برای دسر روزهای گرم تابستانی است. این بستنی خوشمزه و پرطرفدار، در کل دنیا محبوب است و مشتریان زیادی هم دارد. اما شما می توانید با مواد ساده، خودتان در خانه آن را درست کنید. در سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه بستنی نعنایی را به ۲ روش مختلف به شما آموزش می دهیم.

فوت و فن های طرز تهیه بستنی نعنایی

 

فوت و فن های طرز تهیه بستنی نعنایی

 

  • در طرز تهیه بستنی نعنایی می توانید میزان شکر را به دلخواه و بنا بر سلیقه خود، کمتر یا بیشتر کنید.

 

  • شکلاتی را که در طرز تهیه بستنی نعنایی به کار می برید، می تواند شکلات تلخ یا ساده باشد. البته بهتر است از شکلاتی که کمی تلخی دارد، استفاده کنید.

 

  • برای درست کردن بستنی و بعد از ۴ تا ۵ ساعت بستنی شما آماده است و می توانید آن را از فریزر، خارج و سرو کنید. ولی اگر بستنی را بعد از آماده شدن باز هم در فریزر قرار دادید و ۲۴ ساعت آن جا ماند، قبل از استفاده، چند دقیقه ظرف را در دمای محیط قرار دهید تا یخ آن کمی باز شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه بستنی شکلاتی اسکوپی و چوبی «

 

 

طرز تهیه بستنی نعنایی با تکه های شکلات

 

طرز تهیه بستنی نعنایی با تکه های شکلات

 

زمان آماده سازی بستنی: ۹۰ دقیقه

مواد لازم برای ۵ نفر

 

برگ نعنا تازه: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر پر چرب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

خامه ساده: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

شکلات شیرین یا تلخ: یک بسته ۱۷۰ گرمی (یا شکلات چیپسی)

زرده تخم مرغ: ۶ عدد

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه بستنی نعنایی با مغز شکلات

 

مرحله اول: نعنا، شیر و خامه را روی حرارت بگذارید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی نعنایی ابتدا چند شاخه نعنا را پاک کنید و برگ های تازه و جوان آن را بشویید. اجازه دهید برگ های نعنا کاملا خشک شوند. در یک ظرف مناسب، برگ های آب کشیده نعنا را با نصف خامه (۱ لیوان دسته دار فرانسوی) به همراه شیر بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از گرم شدن و ایجاد حباب در کنار ظرف، حرارت را متوقف کنید و ظرف را از روی شعله بردارید.

حتما بخوانید  ۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

 

 

مرحله دوم: قبل از جوشیدن مواد، قابلمه را از روی حرارت بردارید

 

۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد حرارت خود را از دست بدهند و کمی سرد شوند. در این مدت، در ظرف را ببندید. سپس در ظرف را باز کنید و دوباره آن را روی حرارت قرار دهید. باز هم قبل از جوشیدن و بخار کردن مواد داخل ظرف، حرارت را قطع کنید.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله سوم: مایه به دست آمده را از صافی رد کنید و عصاره نعنا را بگیرید

 

اجازه دهید مخلوط داخل قابلمه از حرارت بیفتد و سرد شود. روی یک ظرف، صافی بگذارید و مایه را از آن بگذرانید. نعناها را با دست یا پشت قاشق فشار دهید تا آب آن کاملا گرفته و عصاره نعنا خارج شود.

 

 

مرحله چهارم: نصف خامه را در ظرف دیگر و روی تکه های یخ بگذارید

 

در یک کاسه دیگر بقیه خامه (۱لیوان دسته دار فرانسوی) بریزید. بهتر است کاسه ای را که انتخاب می کنید، از جنس فلزی باشد تا دما به راحتی از آن عبور کند. یک کاسه بزرگ تر را پر از تکه های کوچک یخ کنید. کف کاسه ای که خامه را در آن ریخته اید، در ظرف یخ بذارید تا سرما را کاملا جذب کند.

 

 

مرحله پنجم: نمک و شکر را اضافه کنید و مواد را حرارت دهید

 

شیر، خامه و عصاره نعنا را که از صافی عبور داده اید، دوباره به ظرفی که آن را حرارت داده اید، برگردانید. به مواد داخل قابلمه، نمک و شکر را اضافه کنید. دوباره ظرف را روی شعله متوسط بگذارید و آن را به هم بزنید تا شکر و نمک در مایع، حل شوند. قبل از جوشیدن و بعد این که بخار ظرف بلند شد، حرارت را متوقف کنید و از روی شعله بردارید.

 

 

مرحله ششم: زرده تخم مرغ را کاملا بزنید

 

در یک ظرف جداگانه، زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده تخم مرغ را کاملا بزنید تا یکدست شود. سپس آن را به آرامی به قابلمه ای که در آن مخلوط شیر، شکر، خامه و عصاره نعنا دارید، اضافه کنید. مواد را دوباره هم بزنید تا تخم مرغ در آن حل شود.

 

 

مرحله هفتم: مواد بستنی را دوباره حرارت دهید تا کمی غلیظ شود

 

قابلمه را دوباره روی شعله گاز قرار دهید. شعله را روی حالت ملایم تنظیم کنید. شروع به هم زدن و مخلوط کردن مواد کنید تا وقتی که کمی قوام پیدا کند و از حالت کاملا مایع دربیاید. حدود ۱۰ دقیقه بعد از حرارت دادن، مایع کمی غلیظ می شود.

 

 

مرحله هشتم: بقیه خامه را به ظرف اضافه کنید

 

قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید ۴ تا ۵ دقیقه از دما بیفتد. مواد را از صافی رد کنید. خامه ای را که در ظرف جداگانه و روی تکه های یخ گذاشته بودید، به موادی که از صافی رد کرده اید، اضافه کنید. مواد را به هم بزنید تا با هم کاملا مخلوط و یکدست شوند.

 

 

مرحله نهم: بستنی را در ظرف در دار بریزید و در فریزر بگذارید

 

مایه بستنی به دست آمده را در یک قالب یا ظرف درب دار بریزید. در ظرف را ببندید یا روی قالب را بپوشانید و در فریزر قرار دهید. بعد از ۳۰ دقیقه ظرف را بیرون بیاورید و آن را هم بزنید. بهتر است هم زدن را با دستگاه همزن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ادامه دهید. اگر همزن نداشتید، از قاشق استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی + فیلم آموزش

 

 

مرحله دهم: بستنی را هر ۳۰ دقیقه هم بزنید

 

دوباره بستنی را در فریزر قرار دهید. هر ۳۰ دقیقه یک بار، مواد بستنی داخل فریزر را هم بزنید و دوباره به فریزر برگردانید. در طول ۴ ساعت، ۶ بار مواد را به هم بزنید. با این کار، بافت بستنی پفکی می شود و هوا به آن نفوذ پیدا می کند.

 

 

مرحله یازدهم: شکلات را روی بستنی رنده و آن را سرو کنید

 

شکلاتی را که داشته اید، در فریزر بگذارید تا کاملا سرد باشد و نرم نشود. بستنی را از فریزر خارج کنید. شکلات را روی بستنی رنده کنید و بستنی نعنایی را در ظرف مناسب سرو و میل کنید. می توانید از شکلات چیپسی یا تکه های کوچک شکلات هم استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع بستنی تابستانی و زمستانی در خانه «

 

 

طرز تهیه بستنی نعنایی در دستگاه بستنی ساز

 

طرز تهیه بستنی نعنایی در دستگاه بستنی ساز

 

برای درست کردن بستنی نعنایی، استفاده از دستگاه بستنی ساز، کار را تا حد زیادی کم می کند. در این صورت، بعد از این که مواد بستنی را آماده کردید، آن را در دستگاه بستنی ساز بریزید. دستگاه را تنظیم کنید و اجازه دهید بستنی، آماده و درست شود.

 

 

طرز تهیه بستنی نعنایی بدون شیر

 

بستنی نعنایی بدون شیر

 

مواد لازم

 

برگ نعنا تازه و پاک شده: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی (یک دسته)

آب: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

خامه ساده: ۱ پاکت ۲۰۰ گرمی

اسانس نعنا: ۳ قاشق غذاخوری

رنگ خوراکی سبز: ۱ و ۱/۲ قاشق چای خوری

شکلات تلخ تکه ای یا چیپسی: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: نعنا را با آب بجوشانید و عصاره آن را بگیرید

 

نعناها را کاملا تمیز بشویید و پاک کنید. آن ها را با ۳ لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید ترکیب نعنا و آب جوش بیاید و عصاره نعنا خارج شود. بعد از ۳۰ دقیقه، مواد را از صافی رد کنید. باید به اندازه ۲ و ۱/۲ لیوان عصاره یا شربت نعنا داشته باشید.

 

 

مرحله دوم: سفیده تخم مرغ را بزنید و شربت نعنا را اضافه کنید

 

زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سفیده های تخم مرغ را با همزن کاملا بزنید. سفیده باید بافت پفکی و کاملا سفید پیدا کنند. شربت نعنا را که در مرحله قبل درست کردید، به آن اضافه کنید. رنگ و اسانس نعنا را به مواد اضافه کنید. البته می توانید این دو را از طرز تهیه بستنی نعنایی حذف کنید.

 

 

مرحله سوم: شکلات را اضافه کنید و بستنی را در فریزر بگذارید

 

شکلات را اضافه کنید و بستنی نعنایی را در فریزر بگذارید

 

شکلات را خرد و به مواد اضافه کنید و کاملا به هم بزنید. از شکلات چیپسی هم می توانید استفاده کنید. مواد را در یک ظرف درب دار قرار دهید و ظرف را ۵ تا ۶ ساعت در فریزر بگذارید. می توانید مثل روش قبل، هر ۳۰ دقیقه مواد بستنی را از فریزر بیرون بیاورید و به هم بزنید تا بافت نرمی داشته باشد. سپس آن را سرو کنید. اگر بستنی خیلی یخ زده بود و به سختی از ظرف جدا می شد، قبل از سرو، کف ظرف بستنی را در یک ظرف آب جوش بگذارید.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه بستنی موزی خانگی به ۴ روش مختلف»

 

کالابرگ الکترونیک