طرز تهیه روغن دنبه بدون بو به ۲ روش + نکات طلایی آن

طرز تهیه روغن دنبه بدون بو به ۲ روش + نکات طلایی آن


29 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه روغن دنبه بدون بو

روغن دنبه بدون بو را چگونه تهیه کنیم؟ هر چند برخی افراد طرفدار پر و پا قرص روغن دنبه برای آشپزی هستند، اما بعضی دیگر بوی این روغن را آزاردهنده می دانند و از خوردن هر غذایی که در آن از روغن دنبه استفاده شده باشد، پرهیز می کنند. اما شما می توانید روغن دنبه را کاملا بدون بو درست کنید. در این مقاله از مجله کوروش علاوه بر آموزش ۲ روش طرز تهیه روغن دنبه بدون بو و فوت و فن های آن، به کاربرد روغن دنبه در پخت و پز نیز می پردازیم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه روغن دنبه بدون بو

 

فوت و فن های طرز تهیه روغن دنبه

 

*سرکه ای را که در طرز تهیه روغن دنبه به کار می برید، بهتر است از نوع خانگی باشد تا کیفیت روغن دنبه بالاتر برود.

 

*به کار بردن سرکه و ماست در روش تهیه روغن دنبه، باعث گرفتن بوی زهم آن می شود. می توانید به جای ماست از شیر هم استفاده کنید. در این صورت به ازای هر ۳ کیلو دنبه گوسفندی، از ۱ لیتر شیر استفاده کنید.

 

*برای از بین بردن بوی نامطبوع روغن دنبه می توانید از مواد دیگری مثل گلاب، دارچین، پوست نازک و نارنجی رنگ روی پرتقال، مرزه، آویشن و … استفاده کنید. در صورت استفاده از این مواد، بعد از آماده شدن روغن دنبه آن را با آبکش یا یک پارچه نازک صاف کنید.

 

*در تمام مدتی که روغن دنبه را درست می کنید، حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید. اگر حرارت را بالا ببرید، روی روغن کف ایجاد می شود و نمی توانید آن را کنترل کنید، در نتیجه روغن هدر می رود. در ضمن کیفیت روغن دنبه هم پایین می آید.

 

*از خواص زردچوبه این است که می تواند بوی زهم روغن دنبه را بگیرد و رنگ آن را هم خوشرنگ تر می کند. ولی اگر می خواهید رنگ روغن روشن باشد، می توانید آن را از طریقه تهیه روغن دنبه حذف کنید.

 

*اگر تفاله به جا مانده از روغن دنبه سیاه نشده و نسوخته باشد، می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا این که در انواع خورش بریزید.

 

*برای نگهداری روغن دنبه برای طولانی مدت، آن را در یخچال قرار دهید و در(ب) بطری یا ظرف را ببندید. با این کار روغن بویی نخواهد داشت و ماندگاری آن هم بالاتر می رود.

حتما بخوانید  ۱۴ روش ساده از بین بردن بوی ماهی در خانه پس از سرخ کردن

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد

 

 

۱- طرز تهیه روغن دنبه بدون بو با ماست و سرکه

 

روش تهیه روغن دنبه خانگی با ماست و سرکه

 

مواد لازم برای طرز تهیه روغن دنبه

 

دنبه گوسفندی: ۲ کیلوگرم

آب: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

سرکه سیب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

ماست: ۱ کیلوگرم

پیاز: ۳ عدد

هل: ۳ عدد

رزماری یا برگ بو: ۱ عدد

زردچوبه: به میزان لازم

 

 

مراحل تهیه طرز تهیه روغن دنبه

 

 

در ادامه ۴ مرحله درست کردن روغن دنبه بدون بو با ماست و سرکه را برای شما توضیح می دهیم.

 

 

مرحله اول: دنبه ها را بشویید و در آب نمک بخیسانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه روغن دنبه، دنبه ها را بشویید و خرد کنید. در یک ظرف یا قابلمه مناسب، آب و نمک را با هم مخلوط کنید و به هم بزنید تا نمک کاملا حل شود. سپس دنبه ها را در آب نمک بریزید و روی آن را بپوشانید. به مدت ۸ ساعت دنبه ها را در آب نمک قرار دهید و بعد آن ها را آبکش کنید.

 

 

مرحله دوم: دنبه ها را با پیاز روی حرارت بگذارید

 

دنبه های آبکش شده را در یک قابلمه روحی بریزید. پوست پیازها را بگیرید ولی آن ها را قاچ نکنید و به صورت سالم و درسته در قابلمه بیندازید. قابلمه را روی شعله بسیار ملایم گاز قرار دهید. اصلا عجله نکنید که حرارت را بالا ببرید. باید دنبه ها خیلی آرام روغن‌شان را پس بدهند. به مدت ۶ ساعت دنبه ها را روی حرارت بگذارید. در نهایت رنگ دنبه ها قهوه ای خواهد شد.

 

 

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه کنید

 

بعد از این مدت، وقتی رنگ دنبه ها به قهوه ای تغییر کرد، سرکه را اضافه کنید. سپس این روغن را آبکش کنید تا جزغاله ها  و پیاز جدا شود و یک مایع صاف داشته باشید. دوباره این مایع را در قابلمه بریزید و به آن ماست، هل، کمی زردچوبه (در صورت دلخواه) و رزماری یا برگ بو را اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم: دوباره روغن دنبه را حرارت دهید

 

دوباره قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و ۱ ساعت دیگر صبر کنید. حرارت شعله باید خیلی ملایم باشد. سپس کف یک صافی را با یک پارچه نازک و تمیز بپوشانید. صافی را روی یک قابلمه قرار دهید. روغن دنبه را روی پارچه بریزید تا همه ناخالصی ها روی پارچه بماند و روغن داخل قابلمه بریزید. وقتی روغن دنبه از حرارت افتاد آن را در ظروف شیشه ای تمیز و درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

 

۲- طرز تهیه روغن دنبه خانگی (روش دوم)

 

تهیه روغن دنبه خانگی

 

مواد لازم برای طرز تهیه روغن دنبه

 

دنبه گوسفندی: ۳ کیلوگرم

پیاز: ۳ عدد درشت

سرکه، آبلیمو یا آبغوره یا رب انار: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

گلاب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پوست سیب درختی: ۱۵۰ گرم

میخک: ۱ قاشق چای خوری

کاکوتی: ۲ قاشق چای خوری

 

 

مراحل طرز تهیه روغن دنبه

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری در فر و قابلمه با تصاویر مرحله ای

در این روش از طرز تهیه روغن دنبه بدون بو باید دنبه ها را به خوبی بشویید. پوست پیاز را بگیرید و آن را به ۴ قسمت برش بزنید. سپس همه مواد لازم برای طرز تهیه روغن دنبه را در چرخ گوشت یا میکسر بریزید و کاملا با هم چرخ کنید. مواد چرخ شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

 

بعد از این که کاملا روغن دنبه خارج شد و به اصطلاح روغن پس داد شعله گاز را خاموش کنید. حالا روغن دنبه به دست آمده را با آبکش یا با یک پارچه نازک به همان روش قبلی صاف کنید. وقتی روغن دنبه کمی خنک شد آن در ظرف مناسب درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه روغن حیوانی یا روغن زرد از کره و سرشیر

 

 

کاربرد های روغن دنبه چیست؟

 

کاربرد های روغن دنبه چیست؟

 

روغن دنبه علاوه بر مصارف خوراکی برای درمان برخی دردها و تیرگی ها هم استفاده می شود. ماساژ دادن این روغن روی صورت و دست ها به شادابی پوست کمک می کند و باعث شفافیت آن می شود. بهتر است بعد از استحمام روغن دنبه را روی پوست خود بمالید. همچنین برای رفع تیرگی های صورت از روغن دنبه می توان استفاده کرد.

 

برای رفع دردهای مفصلی و آرتروز هم یکی از روش های قدیمی، مخلوط روغن دنبه با خرما است که دردهای عضلانی و کمردردهای سیاتیکی را درمان می کند. در ضمن توصیه می شود که از این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده نکنید. روغن دنبه یک روغن مناسب برای پخت و پز بدون سرخ کردن است.

 

 

بیشتر بخوانید: برای پخت و پز کره بهتر است یا روغن؟

 

 

سخن پایانی

 

هنوز مصرف روغن دنبه بین متخصصان طب سنتی و پزشکان، مخالفان و موافقانی دارد که هر یک دلایلی را برای اثبات ادعاهای خود بیان می کنند. هر چند مصرف روغن دنبه خواص زیادی برای سلامتی دارد و از مواد طبیعی درست می شود، اما فراموش نکنید که چربی و کالری آن بسیار بالا است. بنابراین برای مصرف آن باید انجام فعالیت و تحرک را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در این صورت می توانید از مزایای این روغن طبیعی برای سلامت بدن و زیبایی بهره ببرید. در ضمن سعی کنید روغن دنبه را خودتان در خانه تهیه کنید. چون هم مقرون به صرفه و ارزان‌تر تمام خواهد شد و هم از سلامت آن مطمئن خواهید بود. روغن دنبه را می توانید برای پخت و پز و در حد تعادل در غذاهای خود استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

طبع روغن دنبه چیست؟

 

طبع روغن دنبه چیست؟

 

دنبه گوسفندی و روغن آن هم مثل طبع گوشت گوسفند، گرم و تر است.

 

 

مصلح دنبه چیست؟

 

توصیه می شود که دنبه را با ادویه هایی مثل زنجبیل، فلفل، دارچین مصرف کنید. در این صورت هضم آن آسان تر می شود و مزاج آن بهبود پیدا می کند.

 

 

روغن دنبه چقدر کالری دارد؟

 

روغن دنبه ۳ برابر روغن های عادی انرژی و کالری دارد و دیر‌هضم است.

 

 

کالابرگ الکترونیک