طرز تهیه املت شاپوری گیلانی به روش قهوه خانه ای و اصلی

طرز تهیه املت شاپوری گیلانی به روش قهوه خانه ای و اصلی


28 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه املت شاپوری

املت شاپوری در لیست بلند بالای انواع غذاهای گیلانی یکی از خوشمزه‌ترین، مقوی‌ترین و سیر کننده‌ترین انواع صبحانه‌ است که به چشم می‌خورد و برای ناهار و شام هم یک گزینه عالی است. این املت خوشمزه پای ثابت منوی قهوه‌‌خانه‌های شمال کشور است. املت شاپوری البته یک تفاوت با انواع املت دارد و فقط با تخم مرغ و روغن درست نمی‌شود، بلکه خوراک لوبیا یا لوبیا گرم هم جزو جدانشدنی آن است. این املت را می‌توانید به عنوان شام ساده هم درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه املت شاپوری یا لوبیا رشتی به روش قهوه‌خانه‌ای و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه املت شاپوری (برای ۲ تا ۳ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۲ عدد درشت
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع سرخ کردنی ۴ قاشق غذاخوری
کنسرو لوبیا چیتی ساده ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
نارنج (یا آب نارنج) چند قطره
نان برای سرو املت شاپوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت املت شاپوری: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه املت شاپوری گیلان

مراحل طرز تهیه املت شاپوری گیلان

املت شاپوری یک روش طرز تهیه کنسرو لوبیا و تخم مرغ است. برای درست کردن املت شاپوری می‌توانید خودتان خوراک لوبیا گرم درست کنید یا از کنسرو لوبیا چیتی استفاده کنید. در ابتدای کار کنسرو لوبیا را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. در ادامه مراحل طرز تهیه املت شاپوری را به ترتیب دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ به روش مجلسی و رستورانی

مرحله اول: رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید

ابتدا در یک تابه روغن را بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود. سپس حرارت را کم کنید و رب گوجه فرنگی را به تابه بیفزایید. رب گوجه فرنگی را به مدت ۱ دقیقه با روغن تفت دهید تا طعم خام آن از بین برود و رب گوجه فرنگی رنگ باز کند.

در صورت تمایل روغن سرخ کردنی و رب گوجه فرنگی را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

بعد از سرخ شدن رب گوجه فرنگی، مثل طرز تهیه املت ربی قهوه‌خانه‌ای کمی فلفل سیاه و نمک به رب گوجه فرنگی اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را در وسط تابه بشکنید و کمی که خودشان را گرفتند، سفیده آنها را هم بزنید تا با رب گوجه فرنگی مخلوط شوند ولی زرده‌ها را سالم بگذارید تا خودش را بگیرد و به اندازه دلخواهتان سفت شود. البته در صورت دلخواه می‌توانید زرده‌ها را هم مخلوط کنید ولی درسته گذاشتن زرده‌ها، ظاهر جذاب‌تری به املت می‌دهد.

برای خرید تخم مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: خوراک لوبیا چیتی را اضافه کنید

در آخر، کنسرو خوراک لوبیا را باز کرده و آن را آبکش کنید تا آب یا عصاره آن گرفته شود. لوبیاهای آبکش شده را دور تا دور تخم مرغ‌ها بریزید.

مرحله آخر: املت شاپوری را سرو کنید

وقتی تخم مرغ‌ها به اندازه کافی بستند، یک نارنج را از وسط نصف کنید. هسته‌های آن را جدا کنید و آب آن را روی املت شاپوری بچکانید. در صورت تمایل کمی فلفل سیاه هم اضافه کنید. املت شاپوری رشتی را با نان گرم، سرو کنید.

شما می‌توانید کنسرو لوبیا چیتی، آب نارنج، انواع نان، فلفل سیاه و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید

حتما بخوانید  لیست کامل غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار جدید و قدیمی + فیلم

نکات طرز تهیه املت شاپوری گیلان

نکات طرز تهیه املت شاپوری گیلان

  • به جای روغن مایع سرخ کردنی، می‌توانید از کره حیوانی یا گیاهی یا کره محلی هم استفاده کنید. انواع کره حیوانی یا گیاهی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • اگر خوراک لوبیا چیتی را خودتان درست می‌کنید، آب آن را کمتر در نظر بگیرید و اگر آب داشت، آن را آبکش کنید تا فقط لوبیاها بمانند.
  • در صورت استفاده از کنسرو لوبیا چیتی آماده، کنسرو را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش، بجوشانید و بعد محتویات آن را در تابه بریزید
  • کنسرو لوبیا را دور تا دور تخم مرغ‌ها بریزید یا تخم مرغ‌ها را یک طرف تابه بشکنید و خوراک لوبیا را طرف دیگر تابه بریزید.
  • بهتر است زرده‌های تخم مرغ را درسته بگذارید و هم نزنید.
  • میزان روغن را کم در نظر نگیرید چون رب گوجه فرنگی می‌سوزد و املت بوی زهم می‌گیرد.

فوت و فن های خوشمزه شدن املت شاپوری

فوت و فن های خوشمزه شدن املت شاپوری

برای خوشرنگ شدن املت شاپوری چه کنیم؟

۱- حتما رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید تا کاملا رنگ باز کند. در این مدت حرارت را کم کنید تا رب گوجه نسوزد و رنگ املت شاپوری، تیره و طعم آن تلخ نشود. برای احتیاط می‌توانید به رب گوجه کمی آب جوش اضافه کنید تا رب گوجه تیره نشود و بعد از بخار شدن آن اضافه آن، تخم مرغ را اضافه کنید.

۲- حتما آب یا عصاره کنسرو لوبیا چیتی را جدا کنید و بعد به تابه املت اضافه کنید.

۳- می‌توانید کمی زردچوبه را با روغن تفت دهید و بعد رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید.

چه لوبیایی در طرز تهیه املت شاپوری به کار می‌رود؟

در ترکیبات املت شاپوری از خوراک لوبیا چیتی، به صورت کنسروی که آب آن گرفته شده است یا خوراک لوبیا چیتی خانگی، استفاده می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک