طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی به روش خوشمزه و اصیل ایتالیایی

طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی به روش خوشمزه و اصیل ایتالیایی


16 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی به روش خوشمزه و اصیل ایتالیایی

پاستا با سس گوجه فرنگی جزو اصیل‌ترین پاستاهای ایتالیایی است. شما پاستا ساده و سریع با سس گوجه فرنگی را ترجیح می‌دهید یا پاستا با سس‌های سنگین‌تر که با پنیر و خامه درست می‌شوند؟ لیست پاستا‌های ایتالیایی به قدری بلند بالا و پر و پیمان است که می‌تواند هر سلیقه‌ای را پوشش بدهد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی به روش ایتالیایی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه پاستا ساده با سس گوجه فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پاستا با فرم و اندازه دلخواه ۱ بسته
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۱ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۴ عدد بزرگ
گوجه گیلاسی ۶ عدد
پنیر پارمسان به مقدار لازم
ریحان ۱ دسته
روغن زیتون به مقدار لازم
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، نمک و پولبیبر به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد پاستا: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز پخت پاستا با سس گوجه فرنگی: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم پاستا با سس گوجه فرنگی: حدود ۱۲۳ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی

طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی

پاستا با سس گوجه، یکی از جذاب‌ترین انواع پاستا ساده و سریع ایتالیایی به حساب می‌آید که با ذائقه ایرانی‌ها هم سازگار است. از طرف دیگر، این پاستای ساده با سس گوجه و سیر که مناسب گیاهخواران هم هست زمان کمی برای پخت نیاز دارد. برای آموزش جزییات روش تهیه این پاستای وگان بدون پنیر با سس گوجه، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد پاستا را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی، ریحان‌ها را پاک کنید و بشویید. اجازه دهید ریحان‌ها آب خود را از دست بدهند. سیر و پیاز را پوست بگیرید. سیرها را رنده یا ریز خرد کنید. پیازها را هم نگینی ریز یا خلالی باریک برش بزنید. گوجه فرنگی‌ها را بشویید و رنده یا پوره کنید.

مرحله دوم: سیر و پیاز را سرخ کنید

در این مرحله، در یک تابه مقداری روغن زیتون بریزید و روی حرارت بگذارید. پیاز را در تابه بریزید و اجازه دهید پیازها طلایی و سبک شوند. سیرها را بعد از سرخ شدن پیازها، به تابه اضافه کنید و فقط آن را تفت دهید تا عطر آن خارج شود. همین که بوی سیر بلند شد زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا یا فلفل قرمز و پولبیبر را هم در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا طعم خامی آنها گرفته شود.

برای خرید پیاز داغ منجمد، روغن زیتون، سیر داغ و انواع ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه ترشی چند میوه مجلسی با میوه های تازه و خشک

مرحله سوم: رب و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید

بعد از تفت دادن ادویه‌ها با سیر و پیاز، نوبت به اضافه و سرخ کردن رب گوجه فرنگی می‌رسد. رب گوجه را با پیاز داغ و سیر داغ در روغن زیتون تفت دهید تا هم طعم خامی خود را از دست داده و هم به اندازه کافی رنگ بدهد.

سپس گوجه فرنگی‌ها را پوره یا رنده کرده و به این ترکیب اضافه کنید. گوجه‌های گیلاسی را هم از وسط نصف کنید و در سس گوجه فرنگی پاستا بیندازید. طعم سس گوجه را بچشید و در صورت دلخواه، ادویه‌ها و نمک بیشتری اضافه کنید. درب تابه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا سس گوجه فرنگی غلیظ شود.

رب گوجه فرنگی و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: پاستا را بجوشانید و آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی، در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. در آب جوش کمی نمک و روغن (اضافه کردن روغن اختیاری است) بریزید. می‌توانید کمی زردچوبه هم برای خوشرنگ‌تر شدن پاستا یا ماکارونی به آب در حال جوش بیفزایید. سپس پاستا یا اسپاگتی را در قابلمه آب جوش بریزید.

برای خرید انواع ماکارونی و اسپاگتی و ماکارونی فرمی با مدل‌های مختلف، می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: پاستا با سس گوجه فرنگی را سرو کنید

در آخرین مرحله، اجازه دهید پاستاها داخل قابلمه برای مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه بجوشند. از دستورالعمل روی بسته پیروی کنید. ریحان‌ها را در این فاصله خرد و ساطوری کنید. بعد از نرم شدن پاستاها، آنها آبکش کنید و در ظرف سرو بریزید. سپس روی پاستاها را با سس گوجه فرنگی بپوشانید. در صورت دلخواه می‌توانید سس و پاستا را با هم مخلوط کنید. روی پاستا را با ریحان خرد شده و پنیر پارمسان تزیین و آن را سرو کنید.

پاستا آرابیتا با سس گوجه فرنگی

پاستا آرابیاتا با سس گوجه فرمگی

«پاستا آرابیتا» یکی دیگر از انواع پاستا با سس گوجه فرنگی در آشپزی ایتالیایی است که روش تهیه آن مشابه روشی است که در بالا آن را آموزش دادیم. با این تفاوت که در پاستا آرابیاتا (برای این میزان مواد) برای تهیه سس، علاوه بر مواد بالا، ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمسان در مواد سس استفاده می‌شود. بعد از اینکه سس را آماده کردید، در آخرین مرحله و قبل از برداشتن تابه از روی حرارت، پنیر پارمسان را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید.

ریحان‌های خرد شده را هم در تابه بریزید و با سایر مواد سس گوجه تفت دهید. این سس گوجه فرنگی را روی پاستاهای پخته و آبکش کرده بریزید و میکس کنید. پاستا آرابیتا معمولا با پاستا پنه درست می‌شود.

پنیر پارمسان را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

پاستا آلانورما با سس گوجه فرنگی

طرز تهیه پاستا آلانورما با سس گوجه فرنگی

«پاستا آلانورما» یکی دیگر از انواع پاستا وگن ایتالیایی است و معمولا با پاستا پنه یا تورتیلیونی درست می‌شود. این پاستا هم با سس گوجه فرنگی سرو می‌شود، با این تفاوت که علاوه بر پوره گوجه فرنگی از بادمجان هم در تهیه سس استفاده می‌شود. بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد و سرخ کنید و بعد از تهیه سس با گوجه فرنگی، داخل سس بریزید و کمی تفت دهید.

حتما بخوانید  رابطه از پوشک گرفتن کودک و یبوست | روش های پیشگیری و درمان

در این روش از ریحان ساطوری شده برای تزیین روی پاستا استفاده می‌شود و می‌توانید با پنیر پارمسان یا پنیر فیلافیلا رنده شده این پاستا پنه با سبزیجات را سرو کنید. برای آموزش کامل طرز تهیه پاستا آلانورما روی لینک مطلب کلیک کنید.

پاستا ایتالیایی با سس گوجه مارینارا

پاستا ایتالیایی با سس گوجه مارینارا

«سس مارینارا» یکی از سس‌هایی است که پایه آن را گوجه فرنگی تشکیل می‌دهد و پاستاهایی که با این سس سرو می‌شوند، جزو پاستا با سس گوجه فرنگی به حساب می‌آیند. برای تهیه سس پاستا مارینارا، همه مواد مشابه روش اول است، با این تفاوت که در سس گوجه آن گاهی از قارچ هم استفاده می‌شود که البته سلیقه‌ای است.

برای این مقدار مواد به اندازه ۲۵۰ گرم قارچ را جداگانه با روغن زیتون تفت دهید و بعد از آماده کردن سس گوجه یا پوره گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و سیر، به سس خود اضافه کنید. در این پاستا با سس گوجه و قارچ علاوه بر ریحان، می‌توانید از نعناع و جعفری تازه هم استفاده کنید.

این سس را بعد از آماده شدن، با پاستایی که پخته و آبکش کرده‌اید، میکس و آن را سرو کنید. در این روش، پنیر پارمسان استفاده نمی‌شود ولی می‌توانید به دلخواه کمی پنیر روی پاستای در حال سرو بپاشید. (استفاده از پنیر پارمسان سلیقه‌ای است.) این سس برای پاستا با مرغ و سس گوجه هم یک سس پرطرفدار است.

پاستا ایتالیایی با سس گوجه پومودورو

طرز تهیه پاستا پنه ایتالیایی با سس پومودورو

در کل به سس گوجه فرنگی در زبان ایتالیایی «پومودورو» گفته می‌شود. هر پاستایی که با سس گوجه فرنگی درست شود و گوجه فرنگی، پوره گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، پایه اصلی سس پاستا باشد، در دسته پاستاهای ایتالیایی با سس پومودورو یا سس گوجه فرنگی قرار می‌گیرند.

به این سس‌هایی که با گوجه‌ فرنگی درست می‌شوند، می‌توانید پنیر‌ پارمسان، ریحان یا سبزیجات دلخواه و حتی نخود فرنگی، اسفناج، ذرت، هویج خرد شده و … هم اضافه کنید. روش تهیه سس، مانند همان روش اول است و شما تنها سلیقه و ابتکار خود را برای تهیه پاستاهای ایتالیایی با سس پومودورو به کار می‌بندید. سس گوجه پومودورو برای انواع پاستا با مرغ و سس گوجه هم یک سس دلپذیر است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع سس پاستا با مرغ

سوالات متداول

سس پومودورو چیست؟

به سسی که پایه و ماده اصلی آن گوجه فرنگی و مشتقات آن، مثل رب گوجه، پوره گوجه، گوجه گیلاسی یا گوجه معمولی باشد، سس پومودورو یا سس گوجه می‌گویند. این سس برای تهیه بسیاری از پاستاهای ایتالیایی به کار می‌رود.

فرق پاستا آرابیتا با پاستا آلانورما ایتالیایی چیست؟

در پاستا آلانورما از بادمجان‌های کبابی یا بادمجان حلقه‌ای سرخ شده در سس گوجه فرنگی استفاده می‌شود اما در سس پاستا آرابیتا (آرابیاتا) از بادمجان خبری نیست.

 

کالابرگ الکترونیک