طرز تهیه ترشی زغال اخته به ۲ روش

طرز تهیه ترشی زغال اخته به ۲ روش


7 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی زغال اخته

ترشی زغال اخته از جمله ترشی های پرطرفدار تابستانی و جزو انواع ترشی میوه مجلسی است. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه ترشی زغال اخته به ۲ روش می پردازیم. می توانید نحوه درست کردن شور زغال اخته را هم در همین مطلب به همراه نکات کاربردی طرز تهیه آن ها، یاد بگیرید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی زغال اخته

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی زغال اخته

 

  • در طرز تهیه ترشی زغال اخته بهتر است از زغال اخته های سفت و نارس استفاده کنید. زغال اخته ها را از نوع بدون لک و سالم انتخاب کنید.

 

  • احتمال این که زغال اخته ها بعد از رسیدن و آماده شدن ترشی ترک بردارند، بالا است. برای جلوگیری از این اتفاق، با یک سوزن یا خلال دندان، روی زغال اخته ها را چند سوراخ ایجاد کنید.

 

  • برای طعم و عطر بهتر ترشی زغال اخته، می توانید قبل از این که درب بطری ترشی را ببندید، مقداری گلپر و تخم گشنیز هم به ترشی زغال اخته اضافه کنید.

 

  • اگر می خواهید ترشی تان خیلی ترش نباشد و طعم ملس بگیرد، به مواد طرز تهیه ترشی زغال اخته، کمی شکر اضافه کنید. فراموش نکنید که میزان شکر یا نمکی را که در ترشی زغال اخته به کار می برید می توانید بنا به دلخواه خود کم یا زیاد تر در نظر بگیرید.

 

  • ترشی زغال اخته برای رسیدن به ۱۰ روز زمان نیاز دارد. ماندگاری آن نیز زیاد نیست. پس بهتر است ترشی را در مقدار کم درست کنید یا در بطری های کوچک بریزید تا زود تمام شوند و کپک نزنند.

 

  • اگر آثاری از کپک زدگی روی ترشی مشاهده کردید، آن را دور بریزید. از جدا کردن قسمت کپک زده خودداری کنید. چون باکتری ها در کل ترشی وجود دارند و احتمال مسمومیت وجود دارد.

 

  • حتما بطری هایی که ترشی زغال اخته را در آن می ریزید، کاملا خشک و استریل کنید. وجود رطوبت یا آلودگی در بطری ترشی، احتمال کپک زدن را بالا تر خواهد برد.

 

  • برای این که ماندگاری ترشی زغال اخته بیشتر شود، بعد از این که مواد را در بطری شیشه ای ریختید و در(ب) آن را محکم بستید، بطری را به مدت ۲۴ ساعت وارونه بگذارید تا هوای اضافی خارج شود. سپس بطری را در دمای محیط و دور از مجاورت نور خورشید قرار دهید.
حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

 

 

طرز تهیه ترشی زغال اخته با نمک

 

طرز تهیه ترشی زغال اخته با نمک

 

 مواد لازم

 

زغال اخته: ۵۰۰ گرم

سرکه: ۱ لیتر

نمک: ۲ قاشق مرباخوری

گلپر و تخم گشنیز: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: زغال اخته ها را تمیز کنید و بشویید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی زغال اخته، ساقه و برگ زغال اخته ها را جدا و تمیز کنید. سپس آن ها را کاملا بشویید و روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا کاملا آب خود را از دست بدهند و خشک شوند.

 

 

مرحله دوم: زغال اخته را با نمک و سرکه در بطری بریزید

 

بطری های شیشه ای خشک، تمیز و کوچک را انتخاب کنید. مقداری از زغال اخته را در آن ها بریزید و لا به لای زغال اخته ها را نمک بپاشید. همه زغال اخته ها را در بطری بریزید و نمک را به آن ها اضافه کنید. روی زغال اخته ها را تخم گشنیز و گلپر بپاشید. سرکه را اضافه کنید. سرکه باید روی زغال اخته ها را بپوشاند. سپس در بطری را محکم ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. بطری را به مدت ۱۰ روز در محیط خنک بگذارید تا آماده شود.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص زغال اخته و مضرات و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه ترشی زغال اخته با شکر

 

طرز تهیه ترشی زغال اخته با شکر

 

مواد لازم

 

زغال اخته: ۵۰۰ گرم

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

سرکه قرمز: ۵۰۰ میلی لیتر

نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: زغال اخته ها را تمیز کنید و بشویید

 

ساقه های نازک زغال اخته را برای طرز تهیه ترشی زغال اخته جدا کنید و آن ها را کاملا بشویید. زغال اخته ها را روی پارچه پنبه ای پخش کنید تا آب اضافی شان گرفته شود.

 

 

مرحله دوم: سرکه، نمک و شکر را بجوشانید

 

در این فاصله سرکه، شکر و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. این محلول را بجوشانید و اجازه دهید دانه های شکر و نمک حل شوند. صبر کنید تا سرکه به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشد. سپس شعله را خاموش و صبر کنید تا سرکه از دما بیفتد و سرد شود.

 

 

مرحله سوم: زغال اخته را با سرکه در بطری بریزید

 

زغال اخته ها را در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی زغال اخته، در بطری بریزید و روی آن ها را با سرکه، نمک و شکر که جوشانده بودید، بپوشانید. درب بطری را محکم ببندید. برای این که از هواگیری بطری مطمئن شوید، بطری ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن بگذارید. همین که تا حد نصف بطری ها، آب جوشیده قرار داشته باشد، کافی است. سپس آن ها را در جای خشک و خنک قرار دهید تا آماده شوند.

 

 

نکته مهم در طرز تهیه ترشی زغال اخته

 

اگر می خواهید ترشی زغال اخته بدون هسته درست کنید، بعد از این که زغال اخته ها را تمیز کردید و شستید، با یک نی، به قسمت بالای زغال اخته فرو ببرید و نی را فشار دهید. در این حالت هسته ها به راحتی خارج می شوند. سپس ترشی را به هر یک از دو روش بالا درست کنید. می توانید شور زغال اخته را هم به راحتی تهیه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آسان باقلوا یزدی حاج خلیفه بدون فر و در فر

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زغال اخته به ۲ روش با هسته و بدون هسته 

 

 

طرز تهیه شور زغال اخته

 

شور زغال اخته

 

مواد لازم

 

زغال اخته: ۵۰۰ گرم

سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری

آب: ۱ لیتر

نمک: ۳ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: زغال اخته ها را بشویید و آب نمک را بجوشانید

 

زغال اخته ها را در اولین مرحله از طرز تهیه شور زغال اخته بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند و آب نداشته باشند. سپس در یک قابلمه آب و نمک را بجوشانید. اجازه دهید سرکه سرد شود و از دما بیفتد. زغال اخته های خشک شده را در بطری های شیشه ای بریزید. آب نمک جوشیده و سرد شده را به بطری ها اضافه کنید تا حدی که آب روی زغال اخته ها را بپوشاند.

 

 

مرحله دوم: زغال اخته ها، آب نمک و سرکه را در بطری بریزید

 

به هر بطری به اندازه ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید اضافه کنید. در صورت تمایل به بطری ها دو تا سه حبه سیر اضافه کنید. در بطری ها را محکم ببندید و هواگیری کنید. بطری ها را در یخچال یا دمای خنک محیط به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته قرار دهید تا آماده شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی هفت بیجار

 

 

طبع ترشی زغال اخته چیست؟

 

طبع ترشی زغال اخته چیست؟

 

زغال اخته، ترشی و شور آن طبع سرد دارد و توصیه می شود در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی نکنید. چون احتمال افتادن فشار و سرگیجه وجود دارد. مخصوصا برای کسانی که مزاجشان سرد است یا فشار خون پایینی دارند.

 

 

خواص ترشی زغال اخته

 

  • ترشی زغال اخته یکی از بهترین چاشنی ها برای کاهش وزن و لاغری است. این ترشی درمان خوبی برای چربی سوزی است و می توانید به اندازه متعادل آن را در کنار غذاها میل کنید.
  • خانم های باردار هم می توانند از مزیت های ترشی زغال اخته بهره ببرند. این ترشی می تواند از ایجاد یبوست دوران بارداری پیشگیری کند. همچنین ترشی زغال اخته مانع ایجاد عفونت بارداری می شود. از طرفی از بروز زردی در نوزاد جلوگیری می کند. البته فراموش نکنید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون احتمال سردی و افت فشار خون وجود دارد.
  • در کنار این مزیت ها، زغال اخته یکی از میوه های سرشار از ویتامین ث است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. این میوه خواص ضد سرطانی دارد و مصرف آن به افرادی که دیابت دارند، توصیه می شود. با زغال اخته همچنین می توانید کلسترول بد و چربی خون را کنترل کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک