طرز تهیه مربای زغال اخته به ۲ روش با هسته و بدون هسته

طرز تهیه مربای زغال اخته به ۲ روش با هسته و بدون هسته


3 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای زغال اخته

مربای زغال اخته از انواع مرباهای مجلسی و خوشمزه است. زغال اخته یکی از میوه های کوهستانی و مخصوص فصل تابستان است که آن را می توان به شیوه های مختلف در رژیم غذایی استفاده کرد. این میوه در مرداد ماه برداشت می شود و تا اواخر مهر ماه می توانید آن را در بازار و فروشگاه ها پیدا کنید. یکی از روش های استفاده از زغال اخته، درست کردن مربای آن است. در این صورت می توانید در کل ایام سال، از طعم لذیذ آن لذت ببرید. مربای زغال اخته را هم به صورت با هسته و هم بدون هسته می توان درست کرد. در این مطلب از سرویس آشپزی در  مجله کوروش، طرز تهیه مربای زغال اخته را به ۲ روش با هسته و بدون هسته به شما یاد می دهیم و همه فوت و فن های کاربردی پخت و نگهداری آن را به شما خواهیم گفت.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه مربای زغال اخته

 

فوت و فن های طرز تهیه مربای زغال اخته

 

  • از زغال اخته های سالم و رسیده، بدون لک و له شدگی برای طرز تهیه مربای زغال اخته استفاده کنید.

 

  • مربای زغال اخته را ترجیحا در قابلمه لعابی درست کنید.

 

  • اگر زغال اخته ها سفت بودند، میزان شکر را بیشتر بریزید. با توجه به شیرینی یا ترشی زغال اخته، می توانید شکر را هم اندازه یا ۱/۵ برابر زغال اخته در نظر بگیرید. چون شیرینی مربا باید به ترشی آن غالب باشد.

 

  • بعد از جوشیدن آب روی زغال اخته، کف روی آن را بگیرید و دور بریزید. این کار باعث شفاف شدن مربا می شود.

 

  • در قابلمه یا ظرفی که مربای زغال اخته را در آن درست می کنید، نبندید. بستن ظرف باعث می شود رنگ مربا تیره شود. کافی است حرارت را روی درجه خیلی ملایم تنظیم کنید تا مایه مربا قوام پیدا کند.

 

  • به جای استفاده از وانیل در طرز تهیه مربای زغال اخته می توانید از پودر هل یا هل با غلاف استفاده کنید ولی بعد از اضافه کردن، باید سریعا مربا را از روی حرارت بردارید.

 

  • به جای استفاده از آبلیمو می توانید از جوهر لیمو، سرکه یا آب نارنج استفاده کنید.

 

  • وقتی مربای زغال اخته پخت و حرارت را قطع کردید، بعد از اضافه کردن وانیل و آبلیمو، در قابلمه را در دم کنی قرار دهید و روی ظرف قرار دهید. در این حالت همزمان با سرد شدن مربا، شهد، آبلیمو و وانیل کاملا به خورد زغال اخته می رود.

 

 

طرز تهیه مربای زغال اخته با هسته

 

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با انواع میوه | صبحانه لذیذ و مقوی

مربای زغال اخته با هسته

 

زمان مورد نیاز برای پخت: ۱ ساعت

 

مواد لازم

 

زغال اخته: ۱ کیلوگرم

شکر: ۸۰۰ گرم

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱ قاشق چای خوری

 

 

بیشتر بخوانید: خواص زغال اخته و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: زغال اخته را با شکر مخلوط کنید

 

در ابتدای طرز تهیه مربای زغال اخته، چوب زغال اخته ها را جدا کنید. آن ها را کاملا بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. وقتی زغال اخته ها خشک شدند، بدون این که هسته آن ها را جدا کنید، زغال اخته ها را در یک قابلمه لعابی بریزید. شکر را به زغال اخته ها اضافه کنید. با یک قاشق زغال اخته ها و شکر را به هم بزنید تا شکر لا به لای زغال اخته ها برود.

 

 

مرحله دوم: زغال اخته را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد

 

روی ظرف را بپوشانید و قابلمه را به مدت ۱۰ ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی آب بیندازد و دانه های شکر با آب زغال اخته ذوب شود. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. همزمان که مربا در حال پخت است، کف روی مایع را جدا کنید و دور بریزید.

 

 

مرحله سوم: وانیل و آبلیمو را به مربا اضافه کنید

 

اجازه دهید مایه مربای زغال اخته غلیظ شود و قوام پیدا کند. زغال اخته ها باید کاملا نرم شوند و بپزند. سپس حرارت را قطع کنید. بلافاصله بعد از خاموش کردن شعله، آبلیمو و وانیل را اضافه کنید. مواد را به هم بزنید و صبر کنید تا مربای زغال اخته خنک شود. مربا را در بطری شیشه ای بریزید و آن را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه مربای زغال اخته بدون هسته

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

طرز تهیه مربا زغال اخته بدون هسته

 

مواد لازم

 

زغال اخته: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ کیلوگرم

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: زغال اخته ها را بشویید و هسته آن ها را جدا کنید

 

زغال اخته ها را در اولین مرحله از طرز تهیه مربای زغال اخته پاک کنید و بشویید. بعد از این که آن ها را در صافی ریختید و آب خود را از دست دادند، روی پارچه نخی بریزید تا خشک شوند. یک نی را از قسمت بالای زغال اخته فرو کنید و هسته آن را بیرون بیاورید. زغال اخته ها را در یک قابلمه لعابی بریزید و شکر را لا به لای آن ها بپاشید. در قابلمه را بگذارید و آن را ۸ تا ۱۰ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

 

 

مرحله دوم: زغال اخته را روی حرارت ملایم بگذارید

 

وقتی زغال اخته ها آب انداخت و شکر حل شد، به اندازه ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی آب به زغال اخته ها اضافه کنید. (اگر زغال اخته ها سفت هستند) قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید زغال اخته ها روی شعله ملایم بپزند. مایه مربا باید به قوام برسد و غلیظ شود. کف روی مربا را با قاشق جدا کنید.

 

 

مرحله سوم: حرارت را خاموش و وانیل و آبلیمو را اضافه کنید

 

حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد مربای زغال اخته غلیظ می شود و زغال اخته ها نرم می شوند و می پزند. شعله را خاموش کنید و وانیل و آبلیمو را اضافه کنید. با قاشق مواد را به هم بزنید. روی ظرف را دم کنی قرار دهید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا طعم وانیل و آبلیمو به خورد مربا برود. سپس در ظرف را بردارید و اجازه دهید سرد شود. بعد از خنک شدن مربا، آن را در شیشه مربا بریزید و سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت خاکشیر خوشمزه به 5 روش کافی شاپی

 

 

ارزش غذایی مربای زغال اخته

 

ارزش غذایی مربای زغال اخته

 

مربای زغال اخته نسبت به زغال اخته خام، کالری بسیار بالاتری دارد. پس اگر رژیم لاغری دارید بهتر است در مصرف مربا زیاده روی نکنید. هر ۱۰۰ گرم زغال اخته خام حدود ۴۶ کالری دارد. این در حالی است که ۱۰۰ گرم مربای زغال اخته دارای ۲۷۸ کیلو کالری انرژی است که به نظر زیاد می آید. قند آن هم ۴۸/۵ گرم است که در زغال اخته فقط ۴ گرم است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بیش از ۲۰ مربای خانگی با مواد و میوه های مختلف

 

 

روش های نگهداری صحیح از مربای زغال اخته

 

روش های نگهداری صحیح از مربای زغال اخته

 

  • مربا های زغال اخته را بهتر است در ظروف و بطری های شیشه ای بریزید. بطری ها حتما باید خشک و تمیز باشند. در غیر این صورت احتمال کپک زدن آن ها وجود دارد.

 

  • اگر آثاری از کپک زدگی در مربا مشاهده کردید، کل مربا را دور بریزید چون ممکن است مسموم شوید. حتی قسمت های کپک نزده دارای باکتری هایی هستند که بدون چشم مسلح قادر به دیدن آن ها نیستید اما خاصیت مسموم کنندگی خود را دارند.

 

  • بهتر است بطری ها را در اندازه کوچک تر انتخاب کنید تا بعد از هر بار باز و بسته کردن، مقدار زیادی هوا به مربا نفود نکند و زودتر تمام شود. در ضمن بطری ها را در یخچال نگه دارید.

 

  • حداکثر دما برای نگه داری مربای زغال اخته، ۲۵ درجه سانتی گراد است. همچنین نباید بطری مربا را در مجاورت نور خورشید قرار دهید. بطری های شیشه ای با رنگ تیره نیز یکی از بهترین انتخاب ها برای نگهداری مربا است.

 

  • برای این که مدت ماندگاری مربا بالاتر برود، بعد از این که مربا ها را در شیشه ریختید، در آن را محکم ببندید. بطری های شیشه ای را در یک قابلمه با آب در حال جوشیدن قرار دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس بطری ها را از قابلمه خارج کنید.

 

  • برای خارج شدن هوا از بطری های مربا، بعد از ریختن مربا در شیشه، در آن را محکم ببندید و یک شب تا صبح، آن ها را وارونه بگذارید تا هوای موجود در آن ها بیرون بیاید.

 

 

بیشتر بخوانید: دلایل شکرک و کپک زدن مربا و روش های پیشگیری از آن

 

 

سخن پایانی

 

مربای زغال اخته یکی از مربا های محبوب است که تا اواخر مهر فرصت دارید آن را درست کنید و برای مدت حداقل ۶ ماه در یخچال نگه دارید. از این مربا می توانید برای تزیین انواع کیک ها هم استفاده کنید. در طرز تهیه مربای زغال اخته، حتما نکات و فوت و فن های پخت و نگهداری آن را رعایت کنید تا مربا طعم لذیذی داشته باشد و برای مدت زمان بیشتری بتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک