آداب و رسوم جالب ماه رمضان در عربستان

آداب و رسوم جالب ماه رمضان در عربستان


2 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آداب و رسوم جالب ماه رمضان در عربستان

آداب و رسوم ماه رمضان در عربستان با چه جزئیاتی برگزار می‌شود؟ عربستان با جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر و دین رسمی اسلام، از مهم‌ترین کشورهای مسلمان‌نشین به حساب می‌آید. در این کشور ۸۵ درصد مسلمانان مذهب سنی و ۱۵ درصد دیگر شیعه هستند. به همین خاطر هم مراسم ماه رمضان در این کشور بسیار پرشور و هیجان برگزار می‌شود. عربستان به داشتن روزهای گرم و طولانی مشهور است ولی در ماه رمضان شب‌های آرام و پرجنب و جوشی دارد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی به آداب و رسوم ماه رمضان در عربستان، غذاهای عربی مخصوص و هر آنچه باید درباره آن بدانید، می‌گوییم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ماه رمضان در عربستان

 

رمضان در کشور عربستان

 

در عربستان به‌ خاطر وجود حرمین شریفین ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد و بسیار پرشور برگزار می‌شود. در این کشور از پیش از ماه رمضان، مردم به استقبال و پیشواز این ماه می‌روند و در طول ماه نیز نهایت تلاش خود را می‌کنند تا از برکات ماه رمضان بیشترین بهره را ببرند.

 

ساعت کاری ادارات در عربستان

 

بر اساس بخشنامه‌های جدید وزارت منابع انسانی، ساعات کاری رسمی در شرکت‌های خصوصی این کشور معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ (۲ بعد از ظهر) و بیش از ۶ ساعت در روز نخواهد شد. ولی بخش دولتی ۵ ساعت در روز کار خواهد کرد و ساعت کاری معمولا از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر خواهد بود.

 

آیا مغازه‌ها در ماه رمضان در عربستان تعطیل هستند؟

 

در ماه رمضان در عربستان، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و کسب‌وکارها در طول روز باز خواهند بود و رستوران‌ها فقط در زمان دیگری (معمولا از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۲ بامداد) برای خدمت‌رسانی باز خواهند بود. همچنین مراکز خرید در سراسر این کشور در طول ماه رمضان به صورت شبانه‌روزی باز خواهند بود.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اگر به طور تصادفی در جمع غذا بخورم یا بنوشم چه اتفاقی می‌افتد؟

 

خوردن و آشامیدن به طور کلی طی ماه رمضان در عربستان و در مکان های عمومی قابل قبول نیست، ولی تخطی و رعایت نکردن آن‌ هم به عنوان جرم، مجازات ندارد. در عین حال رسم بر این است افرادی که به دلیل شرایط پزشکی روزه نمی‌گیرند، به روزه‌داران احترام بگذارند و در انظار عمومی از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.

در ادارات و محل‌ کار هم، مردم از خوردن و آشامیدن در حضور همکاران روزه‌دار خودداری می‌کنند. به طور معمول، در محل کار یک مکان دور از دید و محصور شده در نظر گرفته می‌شود که کارکنانی که روزه نیستند می‌توانند موقع غذا خوردن به آنجا بروند.

حتما بخوانید  12 آداب و رسوم جالب ماه رمضان در مصر

 

زیارت حرمین شریفین در ایام ماه رمضان در عربستان

 

زیارت حرمین شریفین در عربستان

 

برای عربستانی‌ها، زیارت «حرمین شریفین» در ماه رمضان شور و حال دیگری دارد. حتی به خاطر دسترسی آسان به آن‌ها، بیشتر روزه‌داران تلاش می‌کنند در روزهای پربرکت ماه رمضان به ادای عمره بپردازند. به باور مسلمانان، زیارت و ادای عمره در این ماه، بیش از دیگر ماه‌ها ثواب دارد.

 

طبل زدن یا مسحراتی در ماه رمضان

 

طبل زدن یا مسحراتی در ماه رمضان در عربستان

 

احتمالا نام مسحراتی را به عنوان‌های مختلف شنیده‌اید. مسحراتی یا طبال‌ها در سحرهای ماه رمضان روی طبل می‌کوبند و مردم را برای روزه گرفتن بیدار می‌کنند. در برخی شهرهای عربستان به این افراد «ابوطبلیلا» هم گفته می‌شود.

این سنت هر چند در شهرهای بزرگ کمتر دیده می‌شود ولی در روستا و محله‌های قدیمی، هنوز این رسم پا برجا است. به دنبال ابوطبلیلا، کودکان هم در خیابان و پشت سر او قدم می‌زنند تا هدایا و شیرینی‌هایی را که مردم هدیه می‌دهند، به آن‌ها نیز برسد. روزه‌داران برای سلامتی طبال‌ها نیز دعا می‌کنند. رسم مسحراتی در ماه رمضان در مصر هم برگزار می‌شود.

 

شیرینی‌های ماه رمضان در عربستان

 

قهوه عربی، انواع سوپ، سمبوسه همراه با سبزیجات از جمله مواد خوراکی است که در زمان افطار در عربستان، سرو و در اکثر مناطق این کشور، غذاهای سنگین در آخر شب خورده می‌شود. برای باز کردن روزه و افطار کردن در ماه رمضان، معمولا غذاها و نوشیدنی‌های ساده و سبکی خورده می‌شود.

عرب‌های عربستانی روزه خود را با قهوه عربی و خرما باز می‌کنند و در کنار آن انواع شیرینی‌های سنتی ماه رمضان مثل حنینی (نوعی شیرینی عربی) که با خرما، آرد گندم، روغن حیوانی و شکر تهیه می‌شود، می‌خورند. همچنین می‌توانید کنافه، قطایف، لگیمات و نان تمیس را در میان شیرینی‌های محبوب عربستانی برای ماه رمضان پیدا کنید.

 

غذا‌های ماه رمضان در عربستان

 

غذا‌های ماه رمضان در عربستان

 

علاوه بر شیرینی‌های خوشمزه و سنتی ماه رمضان در عربستان، نوعی غذای عربی با نان «ثرید» یا «ترید» برای افطار پخته می‌شود که در آن از تکه‌های گوشت بره، هویج، کدو سبز و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. این ترکیب روی لایه نازکی از نان سرو می‌شود.

از دیگر غذاهای محبوب ماه رمضان در عربستان می‌توان به سمبوسه، لوبیا فوا و سوپ دانه اشاره کرد. این غذاها به عنوان پیش‌غذاهای سبک بعد از افطاری در سفره ماه رمضان قرار داده می‌شوند.

 

نوشیدنی‌های ماه رمضان در عربستان

 

از جمله نوشیدنی‌های متداول برای ماه رمضان «قهوه عربی» است که طعم تند و قوی دارد و داخل آن میخک ریخته می‌شود. عطر این گیاه معطر، باعث خوشبو شدن و طعم غلیظ‌تر آن می‌شود. همچنین نوعی نوشیدنی مرسوم که از شیر و نشاسته تشکیل شده است برای افطار سرو می‌شود. شربت‌ها یا طعم‌های مختلف را هم می‌توانید در سفره افطار عربستانی‌ها در ماه رمضان پیدا کنید.

 

خیرات افطاری در عربستان

 

خیرات افطاری در عربستان

 

پخش کردن غذا بعد از اذان مغرب به عنوان شام و افطار ماه رمضان، یکی از رسوم پسندیده در این ماه است. برخی افراد به عنوان داوطلب وظیفه پخش و توزیع این غذاها را بر عهده دارند. غذاهای خیرات شده را می‌توانید در اقصی نقاط کشور، مساجد، کوچه‌ها و خیابان‌ها پیدا کنید. علاوه بر این، سفره‌های افطاری برای خارجی‌های مقیم این کشور نیز انداخته می‌شود و نزدیک مسجدها و اماکن زیارتی مخصوصا مناطق صنعتی این سفره‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

حتما بخوانید  نگاهی به پدیده سونامی (Tsunami) به مناسب روز جهانی آگاهی از سونامی

 

برگزاری نماز تراویح

 

اهل تسنن، از همه اقشار، شامل زن و مرد، برای خواندن نماز عشا در مساجد حضور پیدا می‌کنند و نماز سنت تراویح را در کنار هم بجا می‌آورند. این نماز مشتمل بر ۱۱ تا ۲۱ رکعت است و خواندن آن ثواب زیادی دارد. عربستان سعودی در سال جدید، محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ را کاهش داده است و برخلاف سال گذشته، دیگر تعداد زائران را محدود نمی‌کند یا زمان برگزاری نماز را در دو مسجد بزرگ کم نمی‌کند.

سال گذشته، نماز تراویح از ۲۰ رکعت به ۱۰ رکعت کاهش یافت و نماز شب رمضان به ۳۰ دقیقه محدود شد. علاوه بر این محدودیت‌ها، تعداد نمازگزاران در مساجد مکه و مدینه نیز کنترل شد ولی امسال نمازها مانند سال‌های پیش از کرونا برگزار خواهد شد. درباره نماز تراویح در مطلب تفاوت ماه رمضان با دیگر ماه‌ها بیشتر بخوانید.

 

دورهمی‌های خانوادگی شب‌های رمضان در عربستان

 

شب‌های ماه رمضان فرصتی برای دید و بازدیدهای خانوادگی و دوستان است. رسم است که مردم عربستان طی ماه رمضان، هر شب را در منزل یکی از اعضای خانواده افطار می‌کنند. حتی برخی از آن‌‌ها برای سحری هم در خانه میزبان می‌مانند و سحری را هم در همان‌جا میل می‌کنند. این رسم را معمولا بزرگ‌ترهای فامیل انجام می‌دهند و سپس کوچک‌ترها و دیگر اعضا نیز این رسم را ادامه می‌دهند.

 

مراسم شب قدر در عربستان

 

در میان مسلمانان عربستانی رسم بر این است که در ۱۰ شب پایانی ماه رمضان احیا برگزار می‌شود. در این شب زنده‌داری‌ها، اقامه نماز، قرائت قرآن، خواندن دعا و ذکرهای مختلف مرسوم است. مراسم اعتکاف هم در مسجد الحرام انجام می‌شود.

 

نماز عید فطر در عربستان

 

عید فطر در این کشور با شور و معنویت بیشتری برگزار می‌شود. مردم مسلمان عربستان از غروب آخرین روز ماه رمضان تا زمان برگزاری نماز عید فطر، به فقرا و نیازمندان فطریه یا زکات فطر می‌دهند. حتی در برخی موارد، از ۲ روز قبل از فرا رسیدن عید فطر، مردم فطریه خود را می‌پردازند. بعد از بجا آوردن نماز عید فطر هم، روزه‌داران به دید و بازدید یکدیگر رفته و این مناسبت بزرگ را جشن می‌گیرند.

 

سوالات متداول

غذاهای محبوب ماه رمضان در عربستان چیست

غذاهای محبوب ماه رمضان در عربستان چیست؟

 

سمبوسه، لوبیا فوا و سوپ دانه، ثرید و … جزو غذاهایی هستند که در طی این ماه در سفره‌های افطار عربستانی‌ها می‌توانید پیدا کنید.

 

عربستانی‌ها برای شب قدر، چند شب را احیا می‌گیرند؟

 

در میان عربستانی‌ها رسم بر این است که طی ۱۰ شب پایانی ماه رمضان را احیا برگزار کنند.

 

 

منبع: thenationalnews

 

کالابرگ الکترونیک