نقد و بررسی فیلم حریص (Ravenous) | شیوع ویروس زامبی

نقد و بررسی فیلم حریص (Ravenous) | شیوع ویروس زامبی


8 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم حریص (Ravenous)

فیلم حریص (Ravenous) یکی از آثار فرانسوی‌زبان کشور کانادا به کارگردانی «رابین اوبرت» است. فیلم ترسناک حریص به ماجرای شیوع گسترده بیماری مهلکی می‌پردازد که باعث تبدیل انسان‌ها به آدم‌خوارهای زامبی‌مانند می‌شود. حال گروهی از بازماندگان در ناحیه‌ دورافتاده‌ای از استان «کِبِک» به دنبال راهی برای فرار از مخصمه می‌گردند. بسیاری از منتقدان به دلیل ارجاعات زیادی که به مضامین اجتماعی در حریص وجود داشت از این فیلم ترسناک تمجید کردند. حریص در «جشنواره فیلم تورنتو» برنده جایزه بهترین فیلم کانادایی شده و برای پنج بخش نیز در«جایزه هنرهای تصویری کانادا» از جمله بهترین فیلم سینمایی نامزد شد و جایزه‌ی بهترین گریم را از آن خود کرد. برای مرور نقد و بررسی و خلاصه فیلم حریص در مجله کوروش با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم ترسناک حریص (Ravenous)

 

مشخصات فیلم ترسناک حریص (Ravenous)

 

ژانر: ترسناک، زامبی

کارگردان: رابین اوبرت

فیلم‌نامه‌: رابین اوبرت

بازیگران: مارک آندره گروندین، مونیا چاکری، بریژیت پوپارت، لوک پرولکس، شارلوت سنت مارتین

موسیقی: پیر فیلیپ کوته

فیلم‌برداری: استیو دسروزیر

تدوین‌: فرانسیس کلوتیر

توزیع‌: مالوفیلم (کانادا)، نت‌فلیکس (بین‌المللی)

اکران: ۸ سپتامبر ۲۰۱۷

مدت زمان: ۹۶ دقیقه

محصول کشور: کانادا

زبان: فرانسوی

بودجه: ۲،۹ میلیون دلار

فروش گیشه: ۱۸۱ هزار دلار

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۵،۸

راتن تومیتوز: ۸۸٪

 

خلاصه داستان:

 

مدت‌ها از شیوع بیماری مهلکی که باعث تبدیل انسان‌ها به زامبی شده می‌گذرد. با هر بار گزیده شدن فرد تازه‌ای به دست زامبی‌ها یک آدم‌خوار مخوف دیگر با بدنی پوسیده و عطش پایان‌ناپذیری برای خوردن گوشت انسان‌ها پدید می‌آید. حال تعداد اندکی از کسانی که سالم باقی مانده‌اند در جنگلی پناه گرفته‌اند و به دنبال راهی برای نجات می‌گردند.

 

 

نقد و بررسی فیلم حریص

 

نقد و بررسی فیلم حریص

 

سینمای کبک در سال‌های اخیر به بلوغ رسیده است. سینمای این استان کشور کانادا با حال و هوای خاص و تولیدات جذاب سینمایی خود حتی وجهه خوب‌ بین‌المللی نیز پیدا کرده است. در کنار این برخی فیلم‌سازان یاغی نیز که به اصول رایج پایبند نیستند نیز در کبک ظهور کرده‌اند.

 

با این حال، نمی‌توان فیلم حریص را تنها به این دلیل که درباره زامبی‌ها ساخته شده به این موج سینماگران کبکی نسبت داد. هر چند در فیلم ترسناک حریص طنز پرشوخ و شنگی را ملاحظه می‌کنیم، اما فضای کلی فیلم واقعا تیره و تار است. «حریص» در مجموع حال و هوای واقع‌گرایانه‌ای با حسی از ماتم‌زدگی دارد که به آن عمق بیشتری نسبت به فیلم‌های عادی زیرژانر زامبی می‌دهد.

 

از پیش از اینکه داستان فیلم شروع شود اتفاقاتی در کبک اتفاق افتاده است. در فیلم حریص درست مانند آنچه در فیلم «طلوع مردگان (۱۹۷۸)» به کارگردانی و نویسندگی «جرج رمرو» دیده بودیم، دقیقا مشخص نیست چطور،‌ اما مردگان دوباره زنده‌ شده‌ و دست به تعقیب زندگان زده‌اند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه 20 تا از ترسناک ترین فیلم های ۲۰۲۱

 

اکنون گروهی از بازماندگان در نواحی روستایی نهایت تلاش خود را برای زنده ماندن می‌کنند. تفاوت فیلم ترسناک حریص با سایر فیلم‌های زامبی بلافاصله روشن می‌شود. در این فیلم خبری از هیچ نوجوان گستاخ و بی‌ادب یا مرد قوی‌ هیکل و ورزیده‌ای نیز نیست که بخواهد ادعای سردستگی و رهبری گروه را داشته باشد.

 

بازماندگان به صورت کاملا تصادفی تا حالا زنده مانده‌اند. در واقع، هیچ‌کدام از بازماندگان «حریص» مهارت خاصی برای دفاع از خود یا قدرت بدنی خارق‌العاده‌ای ندارند بلکه تنها به دلیل احتیاط زیاد و همینطور خوش‌شانسی جان سالم به درد برده‌اند.

 

در همین حال، به جز یک زوج مسن که گروه بعدا به آن‌ها برمی‌خورد مشخص نیست باقی نفرات چگونه یکدیگر را می‌شناسند، هرچند آشنایی بسیاری از نفرات را در فیلم می‌بینیم. نفرات خیلی زود اختلاف‌های خود را به صورت مسالمت‌آمیز حل می‌کنند. اما خطراتی که جان ‌آن‌ها را تهدید می‌کند به این راحتی‌ها خاتمه نمی‌یابند.

 

 

فیلم هنرمندانه‌ای در ژانر زامبی

 

فیلم هنرمندانه‌ای در ژانر زامبی

 

در حالی که برخی از کسانی که می‌بینیم صادقانه خود را فراری می‌دانند، دیگرانی نیز هستند که تلاش دارند تا جای ممکن به صورت عادی به کار خود ادامه دهند. به عقیده آن‌ها دولت دیر یا زود کنترل اوضاع را به دست خواهد گرفت و آن‌ها تنها باید برای مدت کوتاهی دوام بیاورند.

 

اما واقعیتی که هر کدام از بازماندگان باید با آن کنار بیایند این است که آن‌ها دیگر چاره‌ای جز کشتن ندارند و باید به آن عادت کنند. در ادامه وقتی گروه به جنگل می‌رسند با زامبی‌های بیشتری نیز مواجه می‌شوند. به عقیده یکی از نفرات احتمالا زامبی‌ها مردم شهرها را خورده‌اند و حالا برای جستجوی گوشت انسان به روستاها حمله‌ور شده‌اند.

 

تفاوت‌ زامبی‌های فیلم ترسناک حریص با زامبی‌های دنیای پسا آخرالزمانی «جورج رومرو» یا سریال «مردگان متحرک» بسیار است. زامبی‌های معمولی انسان‌ها را خورده و باعث سرایت عفونت به قربانی‌ها می‌شوند و رفتارهایشان نیز بیشتر غریزی است. اما زامبی‌های فیلم حریص تله‌ می‌سازند و در جنگل برای شکار انسان‌ها کمین می‌کنند و زمانی که لازم باشد طعمه‌های خود را احاطه می‌کنند.

 

عجیب‌تر از همه اینکه زامبی‌های فیلم «حریص» برج‌های عظیمی از وسایل قدیمی منزل می‌سازند که به نوعی حکم زیارتگاه‌ زامبی‌ها را دارد. این رفتار زامبی‌ها به رفتارهای مذهبی انسان‌های اولیه شباهت دارد.

 

همین رفتار زامبی‌ها به برخی از دلهره‌آورترین صحنه‌های فیلم ترسناک حریص منجر می‌شود. به ویژه در اواخر فیلم بازماندگان به زیارتگاه عظیمی می‌رسند که تمام آن با صندلی‌ آشپزخانه ساخته شده و خیلی زود باعث می‌شود گروه متوجه حضور جمعیت زیادی از زامبی‌ها به دور این زیارتگاه ‌شود.

 

فیلم حریص یکی از هنرمندانه‌ترین و خلاقانه‌ترین فیلم‌های زیرژانر زامبی در سال‌های اخیر است. هرچند ممکن است فیلم حریص برای برخی از بینندگان ضرباهنگی کنُد داشته باشد، اما استفاده‌ی ماهرانه از تعلیق و همینطور تنش‌ و اضطراب همیشگی در آن اکثر مخاطبان را به وجد می‌آورد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم بتمن 2022 | عصیان بتمن علیه گاتهام سیتی

 

 

نظر منتقدان درباره فیلم حریص

 

نظر منتقدان درباره فیلم حریص

 

فیلم حریص عمدتا نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد. وب‌سایت «راتن تومیتوز» به این فیلم امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ بر اساس ۲۷ نقد و بررسی داد. «تچا دونلوی» منتقدی از نشریه «مونترال گازته» از فیلم ترسناک حریص به دلیل آنچه او آن را «ابداع دوباره‌ و موفق زیرژانر زامبی» می‌دانست تمجید کرد و در ادامه نقد خود نوشت: «حریص بسیاری اوقات خنده‌دار، فلسفی و آنجایی که باید ترسناک بوده و روی هم رفته یک فیلم جسورانه‌ است.»

 

«رابرت اورت‌گرین» دیگر منتقدی بود که از «حریص» تمجید کرد و آن را تمثیلی از اوضاع سیاسی کبک دانست. «چانتال گای» نیز از جمله منتقدانی بود که عقیده داشت حریص به خوبی مضمون بقا را در سراسر ۹۶ دقیقه‌ی فیلم گسترش داده است. پس از نقدهای مثبتی که حریص از منتقدان دریافت کرد، جشنواره فیلم تورنتو نیز این فیلم را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال کانادا انتخاب کرد.

 

سوالات متداول

۱- خلاصه داستان فیلم سینمایی حریص چیست؟

 

در روستای دورافتاده‌ای در شمال استان کبک بیماری مهلکی که باعث می‌شود مبتلایان تبدیل به آدم‌خوارهای بی‌رحمی شوند شیوع پیدا کرده است. گروهی اندکی از نفرات که همچنان آلوده نشده‌اند به امید یافتن راه نجاتی به پناهگاهی در جنگل می‌روند.

 

۲- آیا حریص فیلم ترسناک قابل قبولی در زیرژانر زامبی است؟

 

فیلم ترسناک حریص تأمل‌برانگیز، پر تعلیق و پرتنش است. حریص را باید یکی از فیلم‌های جذاب زیرژانر زامبی قلمداد کرد که توانست طراوت تازه‌ای به این ژانر محبوب بدهد.

 

 

۳- آیا فیلم حریص ترسناک است؟

 

«حریص» را فیلمی دانسته‌اند که توانسته با افزودن جزئیات تازه‌ای به زامبی‌ها از جمله رفتارهای مذهبی، شکار و کمین وجهه تازه‌ای به نامیراهای دوست‌داشتنی سینما بدهد. حریص آنجایی که باید ترسناک است و بیشتر اوقات سفر بازماندگان را با ترس و لرز دنبال می‌کنیم.

 

 

۴- برج صندلی‌ها در اواخر فیلم سینمایی حریص چه معنایی دارد؟

 

وقتی بازماندگان به گروه‌های زامبی برمی‌خورند متوجه می‌شوند که معمولا انبوهی از این موجودات نامیرا به دور وسایل قدیمی خانه جمع می‌شوند. این رفتار زامبی‌ها جنبه‌ای آئینی و مذهبی دارد و حتی برخی منتقدان آن را تفسیر گزنده‌ای از مصرف‌گرایی دانسته‌اند.

 

 

۵- دلایل جذابیت فیلم سینمایی حریص چیست؟

 

فیلم سینمایی حریص یکی از شگفتی‌های زیرژانر زامبی در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. این فیلم که با بودجه کمی ساخته شده پر از لحظات مهیج و آزاردهنده است که هر بیننده جدی فیلم‌های ترسناک را مجذوب خود می‌کند. حریص با پرهیز از زیاده‌گویی و همینطور نمایش بیش از حد صحنه‌های خشونت‌آمیز بسیاری از جزئیات داستانی را به تخیل مخاطبانش واگذار کرده بود. شباهت هر چه بیشتر زامبی‌ها به آدم‌های عادی نیز یک لایه‌ی تازه را به هیجان مفرط حریص افزوده است.

 

 

منابع: eyeforfilm، newsweek

 

کالابرگ الکترونیک