طرز تهیه رشته برشته | شیرینی عید نوروز در مازندران

طرز تهیه رشته برشته | شیرینی عید نوروز در مازندران


20 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رشته برشته

رشته برشته یا رشته به رشته یک نوع شیرینی ساده است که در مازندران، گیلان، سمنان و کرمان به روش‌های مختلف آماده می‌شود. در مازندران شیرینی رشته برشته به صورت رشته‌های نازک و گاهی رنگی تهیه می‌شود که روی آن مقداری پودر قند می‌ریزند. درست کردن رشته برشته که یک شیرینی مخصوص عید نوروز در مازندران هم هست کار سختی نیست و می‌توانید با کمی مهارت آن‌ را در عرض چند دقیقه آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه رشته برشته مازندرانی را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی رشته برشته مازندرانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
شکر یا پودر قند به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۳ ساعت
مدت زمان پخت رشته برشته مازندرانی: نیم ساعت

مراحل طرز تهیه شیرینی برشته مازندرانی

مراحل طرز تهیه شیرینی برشته مازندرانی

رشته برشته مازندرانی یک نوع شیرینی رشته‌ای نازک و ترد است که مزه آن شباهت زیادی به رشته خوشکار گیلانی دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه رشته برشته مازندرانی را دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر شیرینی را آماده کنید

برای تهیه این شیرینی عید مازندرانی ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید. برای تهیه این خمیر باید آرد برنج را با مقداری آب ترکیب کنید و یک خمیر رقیق درست کنید. به خاطر داشته باشید که خمیر این شیرینی باید شل باشد تا بتوانید به راحتی آن را در ماهیتابه بریزید و به صورت رشته‌ای آماده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد برنج را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خرید کنید.

مرحله دوم: خمیر شیرینی را در یخچال قرار دهید

بعد از آماده کردن خمیر رشته برشته باید آن را در یک ظرف مناسب بریزید. سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر آماده شود.

مرحله سوم: رشته‌ها را آماده کنید

برای تهیه رشته برشته باید یک سینی استیل یا سینی روحی را به صورت برعکس روی شعله گاز قرار دهید. بهتر است زیر سینی یک شعله پخش‌کن قرار دهید تا سینی سیاه نشود. صبر کنید تا سینی داغ شود. سپس خمیر شیرینی را با قاشق یا با نوک انگشت به صورت دورانی و به شکل رشته‌های باریک و در هم روی سینی بریزید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه همبرگر بوقلمون خانگی و دست ساز

نکته مهمی که باید در زمان ریختن خمیر رشته برشته به آن دقت کنید این است که این خمیر حالتی رقیق و نسبتا آبکی دارد و از همین رو باید آن را با دقت روی سینی بریزید که مثل رشته خشکار حالت مشبک پیدا کند. می‌توانید با قاشق مقداری از خمیر را بردارید و به صورت مارپیچی و در هم خمیر را روی هم بریزید.

صبر کنید تا رشته خودش را بگیرید و بعد رشته را از روی سینی بردارید و در مکانی خشک و خنک قرار دهید. برای جلوگیری از خشک شدن خمیر می‌توانید آن را لای یک پارچه نخی و تمیز قرار دهید. در ادامه همه رشته‌ها را به همین شکل آماده کنید.

مرحله چهارم: رشته‌ برشته را در روغن سرخ کنید

بعد از آماده شدن رشته‌ها باید آن‌ها را در روغن سرخ کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید. صبر کنید تا روغن به طور کامل داغ شود و بعد رشته‌ها را در ماهیتابه قرار دهید و در روغن فراوان سرخ کنید. در این مرحله مراقب باشید تا رشته‌ها حالت سوخته پیدا نکنند.

در صورت تمایل می‌توانید روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: رشته برشته را سرو کنید

در این مرحله باید درست بعد از سرخ کردن رشته‌ها و زمانی که داغ داغ هستند، مقداری شکر آسیاب شده یا پودر قند (طرز تهیه پودر قند) روی رشته‌ها بریزید. می‌توانید رشته برشته را بدون پودر شکر و به صورت شیرین نشده نیز میل کنید.

شما می‌توانید شکر و قند را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات طرز تهیه رشته برشته مازندرانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رشته برشته

  • شیرینی برشته مازندرانی یک نوع شیرینی ساده برای عید است که به صورت رشته‌های سفید تهیه می‌شود. مازندرانی‌ها معتقد هستند که خوردن این رشته‌های سفید رنگ و شیرین در آغاز سال نو موجب سفیدبختی زوج‌های جوان می‌شود.
  • از آن جایی که رشته‌هایی که برای تهیه رشته برشته مازندرانی استفاده می‌شوند، فوق‌العاده نازک هستند، بهتر است شعله گاز را کم کنید و رشته‌ها را برای مدت زمان کوتاه سرخ کنید تا نسوزند. به محض اینکه رشته‌ها کمی طلایی شدند، آن‌ها را از روغن داغ خارج کنید و در ظرف مناسب قرار دهید.
  • شیرینی رشته برشته به عنوان یک شیرینی سنتی مخصوص عید نوروز هم به صورت شیرین شده با شکر یا پودر قند و هم بدون شکر تهیه می‌شود. برای شیرین کردن این شیرینی بهتر است از پودر قند که بافت ریزتری دارد استفاده کنید. برای این کار باید درست بعد از سرخ کردن رشته‌ها و زمانی که داغ هستند پودر قند را روی شیرینی بریزید.
  • برای تهیه شیرینی رشته برشته می‌توانید از مقداری رنگ خوراکی یا زعفران استفاده کنید و این شیرینی را به صورت رنگی درست کنید. در این روش باید چند قطره رنگ خوراکی یا زعفران دم‌کرده غلیظ به خمیر شیرینی اضافه کنید و خمیر را خوب هم بزنید و سپس رشته‌ برشته رنگی یا زعفرانی را آماده کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش اینترنتی یا حضوری خریداری کنید.
  • اگر آماده کردن رشته برشته با دست یا قاشق برایتان سخت است، می‌توانید خمیر شیرینی را در ظرف خالی و تمیز و بدون بو سس خرسی بریزید و بعد خمیر را در سینی یا ماهیتابه آماده کنید.
  • اگر به آرد برنج دسترسی ندارید، می‌توانید مقداری برنج را در آسیاب بریزید و برای ۲ تا ۳ بار آسیاب کنید تا برنج کاملا آرد شود. سپس این آرد را الک کنید و از آن برای تهیه شیرینی رشته برشته استفاده کنید. می‌توانید برنج را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در زمان سرخ کردن رشته برشته مازندرانی مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که رشته‌ها به طور کامل در روغن شناور شوند.
  • روش تهیه رشته برشته گیلانی هم درست مثل رشته برشته مازندرانی است.
  • خمیر رشته برشته درست مثل خمیر شیرینی رشته خوشکار تهیه می‌شود، پس اگر تجربه درست کردن این شیرینی را داشته باشید، تهیه این شیرینی هم برایتان راحت خواهد بود.
  • برای درست کردن رشته برشته مازندرانی می‌توانید به جای سینی از ماهیتابه نچسب نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه این شیرینی به روش مازندرانی باید رشته‌ها را به صورت کاملا نازک تهیه کنید تا بافت ترد و خوشمزه‌ای پیدا کنند.
  • رشته برشته کرمانی هم معروف است. کرمانی‌ها رشته برشته را به روش متفاوتی و با ورمیشل، زعفران و مغز گردو تهیه می‌کنند.
  • درست کردن رشته برشته در دیباج (از توابع شهرستان دامغان در استان سمنان) هم بسیار رایج است. مواد اصلی رشته برشته دیباجی شامل آرد، برنج و نشاسته است. بد نیست بدانید دیباجی‌ها هم عقیده دارند که رشته‌های سفید رنگ رشته برشته برای سفید بختی زوج‌های جوان شگون دارد. شیرینی رشته برشته هم نوید شیرین شدن زندگی زوج‌های تازه را می‌دهد و تارهای در هم تنیده و سفت و سخت شده شیرینی هم می‌تواند به استحکام و پایداری زندگی جوانان تازه ازدواج کرده کمک کند.
حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه بستنی رژیمی با موز ساده، با ماست و چوبی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی رشته برشته

چطور شیرینی رشته برشته مازندرانی را شیرین کنیم؟

برای تهیه رشته برشته مازندرانی می‌توانید درست بعد از سرخ کردن رشته‌ها مقداری پودر قند یا شکر دانه ریز و آسیاب شده روی رشته‌ها بریزید تا شیرین شوند.

روش تهیه رشته برشته زعفرانی چگونه است؟

برای تهیه رشته برشته زعفرانی باید مقداری زعفران دم کرده به خمیر شیرینی اضافه کنید تا رنگ شیرینی زرد شود.

کالابرگ الکترونیک