رشته پلو با قیسی رو مثل تبریزی ها و اردبیلی ها به این روش بپز!

رشته پلو با قیسی رو مثل تبریزی ها و اردبیلی ها به این روش بپز!


24 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رشته پلو با قیسی رو مثل تبریزی ها و اردبیلی ها به این روش بپز!

رشته پلو با قیسی یک از انواع پلو مخلوط سنتی ایرانی و یا به اصطلاح یک قاطی پلو لذیذ است. این مدل رشته پلوی مجلسی در شهرهای مختلف ایران، به ویژه در شهر تبریز و دیگر شهرهای استان آذربایجان و همچنین اردبیل طبخ می‌شود. رشته پلو با قیسی بر پایه برنج، قیسی و رشته پلویی تهیه می‌شود و در ترکیب مواد اولیه آن هم می‌توان از گوشت چرخ کرده و فیله مرغ استفاده کرد و هم بدون گوشت به صورت رشته پلوی خالی آن را طبخ کرد. اگر سوال شما هم این است که با آلو چی درست کنم در این  مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه رشته پلو با قیسی به همراه نکات مهم طبخ و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن این پلوی مخلوط به عنوان غذای مناسب شام و ناهار خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با قیسی لذیذ و مجلسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته پلویی ۱ بسته
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
قیسی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کشمش پلویی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه، دارچین و پودر هل به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
روغن حیوانی به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت رشته پلو با قیسی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه رشته پلو با قیسی به روش آذری ها

مراحل طرز تهیه رشته پلو قیسی تبریزی

رشته پلو قیسی یا به عبارت دیگر رشته پلو آذری دستور پختی تقریبا شبیه رشته پلوی تهرانی دارد (تهرانی ها به جای قیسی در رشته پلو خرما و کشمش می‌ریزند) و معمولا در فصل زمستان آن را طبخ می‌کنند. مراحل تهیه این رشته پلوی اصیل ایرانی را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در مرحله اول از طرز تهیه رشته پلو با قیصی باید برنج را آماده کنید. در ابتدا برنج را پاک کنید و سپس چند بار با آب بشویید. برنج را از حداقل ۱ ساعت قبل در آب و نمک بخیسانید. خیساندن برنج به ویژه برای برنج‌هایی که به صورت آبکشی تهیه می‌شوند باعث می‌شود تا برنج راحت‌تر بپزد و هنگام پخت حجم بیشتری پیدا کند.

قیسی و کشمش پلویی را نیز باید بشویید تا تمیز شوند. قیسی و کشمش پلویی را در آب ولرم به مدت نیم ساعت بخیسانید تا نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید تا آب اضافه از آنها خارج شود.

می‌توانید برای تهیه انواع برنج ایرانی و خارجی، قیسی و کشمش پلویی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت قلقلی را آماده کنید

در فاصله‌ای که برنج خیس می‌خورد، فرصت کافی برای درست کردن گوشت قلقلی دارید. برای درست کردن گوشت قلقلی یک عدد پیاز را به صورت ریز رنده کنید. پیازهای رنده شده را با دست فشار دهید و یا از صافی رد کنید تا آب اضافه آنها گرفته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر به روش رستورانی و سریع

گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تفاله پیاز رنده شده اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را به خوبی ورز دهید تا بافت یکدستی پیدا کند.

به اندازه یک گردو و یا کمی بزرگتر از مخلوط گوشت جدا کنید و آن را با کف دو دست به صورت قلقلی فرم دهید. گوشت قلقلی‌ها را در یک ظرف بچینید، روی آن را با سلفون و یا کیسه پلاستیکی بپوشانید و ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا در یخچال استراحت کنند.

می‌توانید برای تهیه گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید

مرحله سوم: قیسی‌ها را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو با قیسی، قیسی‌ها را که از قبل شسته و خیسانده‌اید در یک تابه بریزید و با مقداری روغن تفت دهید تا جایی که نرم شود. حرارت زیر تابه باید متوسط باشد که قیسی‌ها خشک نشوند و نسوزند.

مرحله چهارم: کشمش پلویی را به قیسی اضافه کنید

بعد از آنکه قیسی به خوبی تفت خورد کشمش پلویی را نیز به آن اضافه کنید و برای مدت کوتاهی روی حرارت تفت دهید. قیسی و کشمش پلویی را از روی حرارت بردارید. این ترکیب را کنار بگذارید و به سراغ پختن رشته پلو بروید.

مرحله پنجم: رشته پلو را بپزید

بعد از آنکه برنج به خوبی خیس خورد در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو قیسی یک قابلمه آب روی گاز بگذارید و وقتی به نقطه جوش رسید برنج‌ها را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه مقدار کمی نمک به قابلمه اضافه کنید. حدود پنج دقیقه بعد از اضافه کردن برنج به قابلمه روی حرارت، رشته پلویی را نیز اضافه کنید. مراقب اضافه کردن نمک در این مرحله باشید چون رشته پلویی شور است و ممکن است پلو شور شود.

زمانی می‌توانید برنج را آبکش کنید که مغز آن سفت باشد اما اطراف دانه برنج نرم شده باشد. این مرحله بین ۵ تا ۱۰ دقیقه (بسته به نوع برنج) زمان می‌برد. وقتی برنج به این مرحله رسید آن را آبکش کنید.

برای دم گذاشتن رشته پلو، کف قابلمه را با مقداری روغن و نان برای ته دیگ برنج آماده کنید. سپس برنج را درون قابلمه بریزید. راز خوشمزه شدن قیسی پلو در این مرحله نهفته است، به رشته پلو به صورت لایه لایه مقداری دارچین و پودر هل اضافه کنید. در انتها مقداری زعفران غلیظ دم کرده روی برنج بریزید.

درب قابلمه را با دم کنی بگذارید و اجازه دهید رشته پلو روی حرارت ملایم برای ۴۵ دقیقه به خوبی دم بکشد.

می‌توانید برای تهیه روغن سرخ کردنی، رشته پلویی، پودر دارچین و پودر هل به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: گوشت قلقلی را تفت دهید

در فاصله دم کشیدن رشته پلو گوشت قلقلی‌ها را آماده کنید. یک تابه با سایز مناسب انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از آنکه داغ شد مقداری روغن به آن اضافه کنید و سرخ کردن گوشت قلقلی‌ها را شروع کنید.

بعد از تفت دادن گوشت قلقلی‌ها، حرارت را کم کنید. مقداری زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید، درب آن را ببنید و اجازه دهید برای ده دقیقه گوشت قلقلی‌ها با حرارت ملایم بپزند.

مرحله آخر: رشته پلو با قیسی به روش تبریزی و اردبیلی را سرو کنید

بعد از طی کردن مراحل بالا، رشته پلو قیسی شما هم دم کشیده است. مقداری روغن حیوانی داغ کنید و روی رشته پلو بریزید تا عطر و طعم آن چند برابر شود. سپس رشته پلو را از روی حرارت بردارید و در یک دیس مناسب بریزید. روی رشته پلو را با گوشت قلقلی سرخ شده، کشمش پلویی و قیسی تفت داده شده تزیین و آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  9 طرز تهیه ماسک ماست و عدس برای لایه برداری و جوانسازی پوست

نکات مهم در طرز تهیه رشته پلو با قیسی به روش آذری ها

نکات مهم در طرز تهیه رشته پلو با قیسی به روش آذری ها

  • می‌توانید همه مواد رشته پلو با قیسی مثل کوفته قلقلی و ترکیب قیسی و کشمش سرخ شده را به صورت لایه لایه در برنج بریزید و سپس همه مواد را با هم دم بگذارید.
  • از آنجایی که رشته پلوئی نمک دارد، کمتر از میزان معمول به برنج نمک اضافه کنید تا رشته پلوی شما شور نشود.
  • قیسی معمولا طعم ترشی دارد اگر به غذای ترش تمایل ندارید، قیسی را با کمی شکر تفت دهید.
  • می‌توانید از مقداری برگه زردآلو در کنار قیسی و کشمش پلویی در تهیه رشته پلو با قیسی نیز استفاده کنید.
  • به جای گوشت قلقلی از مرغ سرخ شده زعفرانی نیز می‌توانید در تهیه رشته پلو با قیصی استفاده کنید.
  • طرز تهیه قیسی پلو اردبیل مشابه با قیسی پلو تبریزی است و با مراحلی که در بالا ذکر شد طبخ می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن رشته پلو با قیسی

رشته پلویی را چه زمانی به برنج اضافه کنیم؟

  • از آنجایی که رشته زود له می‌شود نباید زیاد در آب جوش بماند. بسته به زمان پخت برنجی که استفاده می‌کنید رشته را اضافه کنید. به طور معمول پنج دقیقه بعد از آنکه برنج جوشید رشته پلوئی را باید به آن اضافه کرد.
  • برای آنکه از پخت مناسب رشته مطمئن باشید می‌توانید آن را جداگانه بپزید و در مرحله آبکش کردن برنج، به برنج اضافه کنید که له و شفته نشود.

آیا می‌توان رشته پلو با قیسی را بدون گوشت نیز درست کرد؟

رشته پلو قیسی بدون گوشت در واقع نوع گیاهی و وگان این پلو مخلوط است که به آن رشته پلوی خالی هم می‌گویند. برای تهیه قیسی پلو بدون گوشت و به صورت گیاهی نیز کافی است گوشت را از ترکیب مواد اولیه این غذا حذف کنید و رشته پلو را با مایه قیسی و کشمش پلویی درست کنید.

 

 

محصولات مرتبط