۳۰ خواص هلو برای سلامت بدن | مضرات، طبع و مصلح هلو

۳۰ خواص هلو برای سلامت بدن | مضرات، طبع و مصلح هلو


28 تیر 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید هلو

هلو یا «Prunus persica» میوه‌ای با پوسته‌ای کرک‌دار، گوشت سفید یا زرد و طعم شیرین است. گفته می‌شود منشا این میوه به چین و به بیش از ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد. هلو به خانواده آلو، زردآلو، گیلاس و بادام متعلق است که به عنوان «میوه‌های سنگی» شناخته می‌شوند؛ چون گوشت آنها با یک پوسته احاطه شده است و یک دانه خوراکی در آن‌ها قرار دارد. علاوه بر این، هلو حاوی مواد مغذی بی‌نظیری برای سلامت شماست. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش خواص و فواید هلو، طبع و مصلح هلو، مضرات احتمالی و روش های انتخاب هلوی خوب و نگهداری صحیح از هلو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

طبع و مصلح هلو

طبع و مصلح هلو

 

طبع هلو سرد است و برای افراد با طبع گرم و خشک بسیار مفید است. اما کسانی که طبع سرد دارند، بهتر است این میوه را همراه با مصلح آن یعنی عسل یا زنجبیل مصرف کنند. در این صورت طبع هلو را می‌توان متعادل کرد.

 

هلو تازه بهتر است یا کنسرو شده؟

 

هلو سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که با آسیب اکسیداتیو، مبارزه و از بدن در برابر پیری و بیماری محافظت می‌کنند. هر چه میوه تازه‌تر و رسیده‌تر باشد، آنتی اکسیدان‌های بیشتری دارد. در یک مطالعه، آب هلو تازه عملکرد آنتی‌اکسیدانی را در مردان سالم در عرض ۳۰ دقیقه پس از مصرف نشان داد.

تحقیقات نشان داده‌اند هلوهای تازه و کنسرو شده دارای مقادیر یکسانی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند البته تا زمانی که هلو کنسرو شده را پوست نگیرند. با این حال، هلو تازه دارای سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان‌ها و برای محافظت بدن در برابر آسیب اکسیداتیو موثرتر از انواع کنسروی است. همچنین هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است.

 

بیشتر بخوانید « طرز تهیه کمپوت هلو خانگی با ماندگاری بالا »

 

ارزش غذایی هلو

 

ارزش غذایی هلو

 

یک هلو متوسط ​​(۵.۴ اونس یا ۱۵۰ گرم) تقریبا شامل مواد مغذی و ویتامین‌های زیر است:

 

  • انرژی: ۵۸ کالری
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: کمتر از ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۴ گرم
  • فیبر: ۲ گرم

 

ویتامین‌ها: ( DV ارزش غذایی روزانه)

 

  • ویتامین آ: ۱۰ درصد DV
  • پتاسیم: ۸ درصد DV
  • نیاسین: ۶ درصد DV
  • ویتامین ای: ۵ درصد DV
  • ویتامین کا: ۵ درصد DV
  • مس: ۵ درصد DV
  • منگنز: ۵ درصد DV

 

هلو همچنین حاوی مقادیر کمتری منیزیم، فسفر، آهن و برخی ویتامین‌های گروه B است.

 

خواص و فواید هلو

 

خواص و فواید هلو برای هضم غذا

 

هلو برای هضم غذا

 

یک هلو متوسط ​​حدود ۲ گرم فیبر دارد که نیمی از آن فیبر محلول است، در حالی که نیم دیگر آن فیبر نامحلول است. فیبر نامحلول به حرکت غذا در روده و هضم سریع غذا کمک می‌کند و احتمال عارضه یبوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، فیبر محلول غذا را برای باکتری‌های مفید در روده شما فراهم می‌کند.

این باکتری‌ها به نوبه خود اسیدهای چرب زنجیره‌ای کوتاه (مانند استات، پروپیونات و بوتیرات) تولید و سلول‌های روده را تغذیه می‌کنند. اسیدهای چرب زنجیره‌ای کوتاه در روده به کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و «کولیت اولسروز» کمک کند.

 

فواید گل هلو

 

«گل هلو» بخش دیگری از میوه است که به هضم غذا کمک می‌کند.  این بخش از هلو، معمولا در طب سنتی چینی برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در گل هلو به طور موثر، قدرت و فرکانس انقباضات روده را افزایش می‌دهد.

همچنین به حفظ ریتم مناسب برای پیش بردن آرام غذا کمک می‌کند. بد نیست بدانید عصاره گل هلو و چای گیاهی تهیه شده از این گل‌ها، معمولا در کشور کره به طور گسترده‌ای مصرف می‌شوند.

 

خواص هلو برای سلامت قلب

 

هلو برای سلامت قلب  

 

خوردن منظم هلو سلامت قلب را افزایش می‌دهد. هلو عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعات البته در لوله آزمایش نشان می‌دهد که این میوه، به اسیدهای صفراوی متصل می‌شود (ترکیباتی که کبد شما از کلسترول تولید می‌کند). سپس اسیدهای صفراوی بسته – همراه با کلسترول موجود در آنها – در نهایت از طریق مدفوع دفع می‌شوند. این امر به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

حتما بخوانید  2 روش پاکسازی کبد با روغن زیتون مرحله به مرحله

تحقیقات صورت گرفته در لوله آزمایش و روی حیوانات دیگر نشان داد که هلو سطح کلسترول LDL کل و «کسترول بد» و همچنین فشارخون و سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. تحقیقات روی موش‌های چاق همچنین نشان داد که «آب هلو» سطح هورمون آنژیوتانسین II را کاهش و فشار خون را افزایش می‌دهد.

 

خواص هلو برای زیبایی و مراقبت از پوست

 

هلو در زیبایی و مراقبت از پوست

 

هلو دارای اثرات محافظتی است و به سلامت پوست کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در هلو توانایی پوست را در حفظ رطوبت و درخشندگی پوست بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، عصاره‌های گل یا گوشت هلو وقتی به طور مستقیم روی پوست استفاده می‌شوند، می‌توانند از آسیب UV جلوگیری کنند. در تحقیقات همچنین مشخص شد که عصاره‌های گل هلو سرعت پیشرفت تومورهای پوستی را در موش ها به تاخیر می‌اندازند. برای مشاهده طرز تهیه انواع ماسک هلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

خواص هلو در پیشگیری از سرطان

 

هلو در پیشگیری از سرطان

 

هلو مانند بسیاری از میوه‌ها ترکیبات گیاهی مفیدی را ارائه می‌دهد که بدن را در برابر انواع سرطان محافظت می‌کند. به طور خاص، پوست و گوشت هلو غنی از کاروتنوئیدها و اسید کافئیک – دو نوع آنتی اکسیدان دارای خواص ضد سرطانی- هستند. تحقیقات آزمایشگاهی روی حیوانات نیز نشان داده است که ترکیبات موجود در دانه هلو رشد تومورهای غیر سرطانی پوست را محدود و از تبدیل آنها به سرطان جلوگیری می‌کند.

ناگفته نماند، هلو مملو از پلی‌فنول است. این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش رشد و محدود شدن گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. پلی فنول‌های هلو توانایی کشتن سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان سینه را نیز دارند، بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی برسانند.

محققان گزارش دادند که یک فرد برای دریافت پلی‌فنول مورد نیاز برای درمان سرطان، باید روزانه حدود دو تا سه عدد هلو بخورد. در مطالعه دیگری، زنان یائسه که روزانه حداقل ۲ عدد هلو یا شلیل مصرف می‌کردند، در طول ۲۴ سال، ۴۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

 

بیشتر بخوانید » خواص و مضرات زرشک برای سلامتی بدن «

 

خواص و فواید هلو در کاهش آلرژی

 

هلو در کاهش آلرژی

 

هنگامی که بدن شما در معرض آلرژن قرار می‌گیرد، «هیستامین» یا مواد شیمیایی ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن را آزاد می‌کند تا بدن را از آلرژن خلاص کند. هیستامین‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند و باعث بروز علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که هلو با جلوگیری از انتشار هیستامین در خون به کاهش علائم حساسیت کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی گزارش می‌دهند که عصاره هلو نیز در این امر موثر است. همچنین می‌تواند التهابی را که معمولا در واکنش های آلرژیک دیده می‌شود، محدود کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین قدرت این اثرات در افراد مبتلا به آلرژی مورد نیاز است.

 

خواص و فواید هلو در افزایش ایمنی بدن

 

خواص هلو در افزایش ایمنی بدن  

 

هلو سرشار از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدان‌ها است. هلو همچنین با انواع خاصی از باکتری‌ها مبارزه و بدن را در مقابل برخی سموم محافظت می‌کند. در یک مطالعه، عصاره هلو که به افراد سیگاری داده شد، حذف نیکوتین از طریق ادرار را افزایش داد.

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید توت فرنگی برای سلامت بدن «

 

خواص و فواید هلو برای تعادل قند خون

 

مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در هلو به جلوگیری از افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین کمک می‌کند. با این وجود، این مطالعات کوچک بودند و بیشتر این مزایا در انسان مشاهده نشده است.

 

بیشتر بخوانید» خواص و فواید انجیر و طبع و مصلح آن «

 

فواید هلو برای لاغری و کاهش وزن

 

هلو حاوی ترکیباتی به نام فنلی است که می‌تواند با چاقی مقابله و روند کاهش وزن را سریع‌تر کند. کالری هلو در برابر مواد مغذی که دارد، بسیار پایین است و فیبر زیادی دارد، از همین رو مصرف این میوه موجب احساس سیری و کاهش وزن می‌شود. اگر از رژیم‌های غذایی لاغری استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود هلو را نیز در سبد غذایی خودتان قرار دهید تا سریع‌تر به تناسب اندام برسید و وزن کم کنید.

 

دسترسی آسان و کاربردی بودن هلو

 

دسترسی آسان و کاربردی بودن هلو

 

نباید این موضوع را نادیده گرفت که هلو یک میوه در دسترس است و می‌توان آن را به روش های مختلف به رژیم غذایی اضافه کرد. هلو را می‌توان به صورت خام، پخته، کبابی یا سرخ شده در غذاهای سرد یا گرم و انواع سالاد و دسر استفاده کرد. مثلا، هلوهای تازه یک میان وعده غنی از مواد مغذی عالی هستند. می‌توان آنها را به تنهایی یا به همراه ماست و یک مشت آجیل میل کرد.

هلو را می‌توان به سالاد اضافه کرد. اضافه کردن به سس سالسا هم از دیگر کاربردهای این میوه است. در نهایت، هلو را می‌توان در تهیه انواع اسموتی به کار برد.

 

فواید هلو برای خانم‌های باردار

 

حتما بخوانید  40 خواص رازیانه و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و کالری رازیانه

فواید هلو برای خانم های باردار

 

از مهم‌ترین فواید هلو برای خانم‌های باردار می‌توان به سلامت دندان‌ها و رشد استخوان‌ها اشاره کرد. ویتامین C موجود در این میوه به جذب آهن کمک می‌کند و از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری نیز جلوگیری می‌کند. این میوه از گرفتگی عضلات و خستگی بدن جلوگیری می‌کند و در درمان یبوست بارداری نیز مؤثر است.

هلو می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خانم‌های باردار را تأمین کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف هلو می‌تواند از افزایش قند خون در بارداری و کندی رشد جنین در رحم پیشگیری کند و ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن مادر به ویتامین C را تأمین کند.

 

مضرات احتمالی هلو

 

مضرات احتمالی هلو

عوارض جسمی هلو

 

هلو سرشار از پتاسیم است و مصرف بالای آن گاهی اوقات بالا رفتن فشار خون را در پی دارد. بالا رفتن فشار خون و به دنبال آن احساس خستگی، ضعف، غش، سرگیجه، تاری دید و حتی افسردگی از عوارض خوردن بیش از حد هلو هستند. همچنین پتاسیم بالا در بدن به بی‌حس شدن دست و پا، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس و احساس درد در ناحیه قفسه سینه منتهی خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کاهش اورژانسی فشار خون

 

هضم سخت هلو

 

برخی افراد با خوردن هلو دچار نفخ و درد معده می شوند. فیبر بالای هلو جذب مواد مغذی توسط روده‌ها را مختل می‌کند. همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم، اسهال، یبوست، نفخ، انسداد روده و سوء جذب می‌شود. به این افراد توصیه می‌شود این میوه را ۳۰ دقیقه قبل از مصرف غذا میل کنند. در ضمن بلافاصله پس از خوردن هلو، آب ننوشید.

 

مضرات هلو برای خانم‌های باردار

 

خوردن بیش از اندازه هلو به خصوص هلو انجیری، باعث افزایش حرارت داخلی بدن می‌شود که برای بارداری مضر است. همچنین پرزهای روی هلو، برخی مواقع باعث تحریک گلوی خانم‌های باردار خواهد شد. از سوی دیگر شواهدی وجود دارد که خوردن شکوفه هلو در برخی خانم‌های باردار به سقط جنین منجر می‌شود. بهتر است قبل از مصرف این بخش از هلو، با پزشک خود مشورت کنید.

 

افزایش حجم خون

 

به خاطر زیاد بودن آب موجود در هلو، زیاده‌روی در مصرف آن، سبب می‌شود تا آب بدن به حد بسیار بالایی برسد. در نتیجه مسمومیت با آب را به دنبال خواهد داشت. اگر این آب اضافی از بدن بیرون نیاید منجر به افزایش حجم خون، ورم پاها، ضعیف شدن کلیه‌ها، و کمبود سدیم در بدن هم می‌شود.

 

نحوه انتخاب و نگهداری صحیح هلو

 

نحوه انتخاب و نگهداری صحیح هلو

 

  • هنگام انتخاب هلو، سعی کنید از خرید میوه‌های قهوه ای، کبود یا چروکیده که آسیب دیده یا بیش از حد رسیده‌اند، اجتناب کنید. در عوض، به دنبال هلوهایی باشید که گوشت سفت یا کمی نرم دارند. هنگامی که هلو را فشار می‌دهید و احساس می‌کنید جای انگشت دستتان فرو نمی‌رود، هلو رسیده و آماده خوردن است.

 

  • هلوها پس از چیدن به بلوغ خود ادامه می‌دهند. بنابراین اگر هلوهای شما خیلی سفت هستند، سعی کنید آنها را به مدت یک تا سه روز در دمای متعادل محیط قرار دهید.

 

  • هلوهای رسیده تقریبا یک هفته در دمای اتاق دوام می‌آورند. اگر قصد ندارید آنها را در این بازه زمانی بخورید، بهتر است آنها را در یخچال نگهداری کنید. با این روش از رسیدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کنید.

 

  • هلوهای رسیده هم می‌توانند منجمد شوند. اما بهتر است ابتدا آنها را خرد کنید و گوشت آنها را با کمی آب لیمو بریزید تا از قهوه‌ای شدن هلو جلوگیری شود. هلو را می‌توان به صورت کنسرو شده یا منجمد خریداری کرد. به خاطر داشته باشید که هلو کنسرو شده آنتی اکسیدان کمتری نسبت به هلو تازه یا یخ‌زده دارد. همچنین برای انتخاب سالم‌تر، سعی کنید از انواع بسته‌بندی شده در آب به جای شربت استفاده کنید.

 

سخن پایانی

 

هلو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است. آنها به راحتی در انواع غذاها گنجانده می شوند. همچنین فواید سلامتی چشمگیری در محافظت از برای پوست، آلرژی، بهبود هضم و سلامت قلب دارند. علاوه بر این به نظر می رسد هلو با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد و ایمنی بدن را افزایش می دهد. همه این ها در کنار مزیت های بیشتر در صورتی است که در حد تعادل آن را مصرف کنید. در این صورت می توانید از خواص و فواید بی نظیر این میوه بهره ببرید.

 

سوالات متداول

 

مصلح هلو چیست؟

 

بهترین مصلح هلو عسل و زنجبیل است که طبع این میوه را متعادل می‌کند.

 

فواید هلو برای خانم‌های باردار چیست؟

 

از مهم ترین فواید هلو برای خانم‌های باردار می‌توان به سلامت دندان‌ها و رشد استخوان‌ها اشاره کرد. ویتامین C موجود در این میوه به جذب آهن کمک می‌کند و از نقص لوله عصبی در دوران بارداری نیز جلوگیری می‌کند. این میوه از گرفتگی عضلات و خستگی بدن جلوگیری می‌کند و در درمان یبوست نیز مؤثر است.

 

 منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک