۲ طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا به روش یخچالی و فوری با طعم عالی

۲ طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا به روش یخچالی و فوری با طعم عالی


21 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر سمولنیا با بیسکویت
فهرست محتوا پنهان

دسر بیسکویتی سمولینا یک دسر یخچالی، فوری و بدون فر با طعمی بسیار خوشمزه است. شاید اسم سمولینا را با ماکارونی یا پاستا شنیده باشید. سمولینا در اصل آردی است که حاوی سبوس باشد. این آرد، علاوه بر استفاده در طرز تهیه ماکارونی و انواع پاستا، در تهیه فرنی، نان و دسرهای مختلف مثل حلوا ایرمیک به کار می‌رود. مواد غذایی و دسرهایی که با سمولینا درست می‌شوند، به خاطر فیبر فراوان برای سلامتی مفید هستند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه ۲ مدل دسر بیسکویتی سمولینا را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه دسر بیسکویتی سمولینا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سمولینا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱ لیتر
بیسکویت با طعم دلخواه ۱ بسته
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۱ قاشق چای‌خوری
وانیل ۵ گرم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی دسر بیسکویتی سمولینا: ۲ تا ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا

مراحل طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا

برای تهیه این دسر بیسکویتی سمولینا، نیازی به فر ندارید و این دسر به صورت یخچالی و ساده درست می‌شود. دسر سمولینای شیری با بیسکویت را می‌توانید برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه از شب قبل آماده و سپس آن را سرو کنید. مراحل تهیه این دسر یخچالی و ساده را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد دسر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر سمولینا، آرد را دو بار از الک رد کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود تا بعد از آماده شدن، دسرتان بافت لطیفی داشته باشد. اگر به جای شکر، از پودر قند استفاده می‌کنید، آن را هم الک کنید. شیر را هم بهتر است به صورت سرد استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شیر، قند و شکر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: شیر، شکر و آرد سمولینا را ترکیب کنید

در یک قابلمه کوچک شیر را بریزید و شکر و آرد سمولینا را به آن اضافه کنید. در حین سرد بودن شیر، مواد را به هم بزنید تا بافت آرد، باز شود و حالت گلوله‌ای نداشته باشد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. به صورت مداوم، مواد را هم بزنید تا شیر شروع به جوشیدن و حباب زدن کند.

مرحله سوم: کره و وانیل را اضافه کنید

بعد از اینکه شیر جوشید و حباب زد، اجازه دهید مخلوط شما شروع به غلیظ شدن کند. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. وقتی هنوز محتویات داخل قابلمه داغ هستند، کره و وانیل را اضافه کنید. مواد را مدام هم بزنید تا کره شروع به ذوب شدن و وانیل شروع به حل شدن کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک خیس براونی شکلاتی خانگی مرحله به مرحله

برای خرید انواع کره و وانیل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه دسر را در قالب بریزید

در این مرحله از طرز تهیه دسر سمولینا با بیسکویت، کف یک قالب را کمی خیس کنید. داخل قالب را آب بگردانید و خالی کنید. این کار باعث می‌شود، دسر بعد از بستن، به قالب نچسبد و به راحتی از ظرف بیرون بیاید. مایه دسر را در قالب بریزید. بیسکویت‌ها را می‌توانید به صورت خرد شده یا سالم روی دسر بچینید. اگر به صورت سالم استفاده می‌کنید، بیسکویت‌ها را کمی فشار دهید تا داخل مایه خمیر دسر فرو بروند و نرم شوند.

انواع بیسکویت را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله آخر: دسر بیسکویتی سمولینا را سرو کنید

چند تا از بیسکویت‌ها را بکوبید تا له شوند. پودر بیسکویت را روی دسر بپاشید. ظرف دسر سمولینا را در یخچال بگذارید تا دسر خودش را بگیرد و سفت شود. ۲ تا ۳ ساعت برای آماده شدن دسر کافی است. دسر را بعد از آماده شدن، از یخچال بیرون بیاورید و اطراف آن را با چاقو آزاد کنید. دسر بیسکویتی سمولینا را با چای یا قهوه، سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه دسر سمولنیا لاکچری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بیسکویت پتی بور (یا بیسکویت دلخواه خودتان) ۱ بسته
کره ۳ قاشق غذاخوری
شیر ۱ لیتر
آرد سمولینا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم برای لایه روی دسر بیسکویتی سمولینا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تمشک منجمد ۲۵۰ گرم
شکر ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ۱ قاشق غذاخوری
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری
کره ۱/۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی دسر سمولینا با بیسکویت: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا با روکش تمشک

مراحل طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا با روکش تمشک
برای تهیه این دسر یخچالی با آرد سمولینا و بیسکوئیت، باید لایه‌ها را به ترتیب آماده کرده و اجازه دهید هر لایه ببندد. در آخر، لایه تمشکی دسر را آماده کنید و روی دسر ریخته و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. برای درست کردن این دسر لاکچری یخچالی با سمولینا، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: لایه اول را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر با آرد سمولینا و بیسکویت، بیسکویت‌ها را با غذاساز یا آسیاب پودر کنید تا کاملا یکدست شود. سپس ۲ قاشق از کره را به روش بن‌ماری ذوب کنید و روی بیسکویت‌های پودر شده بریزید و هم بزنید تا کمی حالت خمیری بگیرند. کف و دیواره‌های قالب خود را کمی چرب کنید و مخلوط کره و بیسکویت را در آن بریزید و با قاشق فشار دهید تا سفت شود. قالب را در یخچال بگذارید.

مرحله دوم: لایه دوم دسر را درست کنید

در این مرحله، آرد سمولینا را دو بار از الک رد کنید. سپس شیر سرد را در یک قابلمه بریزید و آرد را به آن اضافه کنید. شیر و آرد را هم بزنید تا گلوله‌های آن باز شود. وقتی محلول شما یکدست شد، قابلمه را روی حرارت بگذارید تا شیر شروع به جوشیدن کند. سپس آرد و شیر شروع به غلیظ شدن و قوام گرفتن می‌کنند. حدود ۵ دقیقه به هم زدن مواد ادامه دهید تا شیر به آرامی شروع به سفت شدن کند. در این مرحله ۱ لیوان پودر قند را اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زلگه زردی (مکش پلو) | غذای خوشمزه ایلامی و کردی

مرحله سوم: لایه دوم دسر را در قالب بریزید

در این مرحله، مواد را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و مخلوط به غلظت دسر فرنی برسد. سپس ۱ قاشق غذاخوری کره اضافه کنید. کره که حل شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد و سرد شود. سپس قالب را از یخچال بیرون بیاورید و این مخلوط را روی لایه اول بریزید. با کفگیر یا پشت قاشق، روی لایه دوم را صاف کنید و دوباره قالب را به یخچال برگردانید.

مرحله چهارم: مواد لایه رویی دسر را بجوشانید

برای این مرحله از طرز تهیه دسر بیسکویتی سمولینا، تمشک منجمد را از یخچال بیرون بیاورید و در قابلمه بریزید (اگر تمشک ندارید از توت فرنگی یا میوه دلخواه خود استفاده کنید). ۱ لیوان آب و شکر را به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. نشاسته را در کمی آب سرد حل کنید تا بعد از اضافه کردن به قابلمه، گلوله گلوله نشود. سپس نشاسته حل شده را به قابلمه آب و شکر اضافه کنید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

برای خرید نشاسته می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: لایه سوم دسر را آماده کنید

بعد از اینکه مخلوط داخل قابلمه بعد از حدود ۵ دقیقه شروع به سفت شدن کرد، آبلیمو را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا شبیه غلظت مربا شود. سپس نصف قاشق غذاخوری کره را اضافه کنید و هم بزنید. حرارت را قطع کرده و کمی صبر کنید تا لایه مربایی دسر از دما بیفتد.

برای خرید آبلیمو می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: لایه آخر دسر سمولینا را در قالب بریزید

در آخرین مرحله، دوباره قالب دسر را از یخچال بیرون بیاورید و مخلوط تمشک را که سرد شده است، روی آن بریزید. لایه آخر را صاف کنید و دوباره قالب را به مدت ۱ ساعت در یخچال نگه ‌دارید تا خودش را بگیرد. سپس دسر را بیرون بیاورید. با چاقوی تیز، دسر را برش زده و آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور و فرنی نشاسته

سوالات متداول

چطور دسر لاکچری با بیسکویت و آرد سمولینا درست کنیم؟

برای درست کردن دسر لاکچری بیسکویتی با آرد سمولینا برای مهمانی‌ها می‌توانید دسر بیسکویتی سمولنیا با تمشک یا توت فرنگی را در خانه به روش یخچالی درست کنید.

چطور دسر سمولینای شیری با بیسکویت بدون فر درست کنیم؟

دسرهایی که روش تهیه آنها در این مقاله آموزش داده شد، هم با شیر درست می‌شوند و هم نیازی به استفاده از فر ندارند و به روش یخچالی تهیه می‌شوند. می‌توانید این دسرهای جذاب یخچالی را در خانه به آسانی تهیه کنید.

برای دسر بیسکویتی سمولینا از چه مدل بیسکویتی استفاده کنیم؟

برای درست کردن دسر سمولینا با بیسکویت از انواع بیسکویت پتی بور، اریو، ساقه طلایی و لوتوس می‌توانید استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک