۲ طرز تهیه شامی سبزی مازندرانی و گیلانی + ترکیب سبزی شامی

۲ طرز تهیه شامی سبزی مازندرانی و گیلانی + ترکیب سبزی شامی


28 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

شامی سبزی که در دو استان گیلان و مازندران تحت عنوان شامی سبزی گیلانی، شامی سبزی مازندرانی و شامی سبزی بابلی مشهور است از انواع کباب شامی خوشمزه است. تنها تفاوت‌ این شامی شمالی با شامی کباب تهرانی در این است که برای درست کردن این غذای خوشمزه علاوه بر گوشت و تخم‌مرغ و پیاز به برخی از سبزیجات معطر هم نیاز دارید. این غذای خوشمزه و آسان از بهترین گزینه‌ها برای شام، ناهار، پیش غذا یا یک میان وعده عالی برای بچه‌هاست. با ما در سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه سبزی شامی به چند روش مازندرانی و گیلانی و نکات خوشمزه شدن آن از جمله ترکیب و نسبت‌های سبز شامی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم تهیه سبزی شامی مازندرانی (برای ۴ نفر) (روش اول)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوساله چرخ کرده و بدون چربی ۴۰۰ گرم
سبزی شامی (اناریجه، زلنگ، چوچاق، تره و برگ سیر، گشنیز و جعفری) ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۱ عدد
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج، نان، خیارشور، زیتون و سس برای سرو شامی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت شامی سبزی بابلی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شامی سبزی بابلی

مراحل طرز تهیه شامی سبزی بابلی

شامی سبزی مازندرانی را هم با سبزیجات محلی در ترکیب با گشنیز و جعفری و هم اگر دسترسی به سبزیجات محلی ندارید صرفا با ترکیب گشنیز و جعفری می‌توانید تهیه کنید. مراحل طرز تهیه شامی سبزی بابلی را دنبال کنید.

مرحله اول: سبزیجات شامی کباب را آماده کنید

پیش از هر چیز، ابتدا لازم است سبزیجات را پاک کنید، به‌خوبی شست‌وشو دهید و در آبکش بریزید تا آب آن کاملا تخلیه شود. سپس، آن‌ها را کاملا ساطوری و ریز خرد کنید.

مرحله دوم: مایه شامی سبزی را آماده کنید

در این مرحله، لازم است پیاز را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید. پیاز رنده شده را با دست فشار بدهید تا آب آن کاملا خارج شود. سپس، تفاله پیاز را به‌همراه گوشت چرخ کرده داخل یک کاسه بزرگ بریزید. تخم مرغ‌ها و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم به این مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید و ورز دهید تا یک ترکیب منسجم ایجاد شود.

برای خرید گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه شامی سبزی را استراحت دهید

بعد از ورز دادن مایه شامی کباب شمالی، روی ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را در یخچال بگذارید تا به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت استراحت کند. به این ترتیب، همه مواد یکپارچه و منسجم می‌شوند و طعم‌ها به خورد هم می‌رود.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر پان اسپانیا به روش حرفه‌ ای با انواع بیسکویت

مرحله چهارم: مایه شامی سبزی را فرم دهید

پس از گذشت مدت زمان مورد نظر، ظرف حاوی مایه شامی سبزی را از یخچال خارج کنید. تابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و میزان مناسبی از روغن سرخ کردنی را داخل آن بریزید. حالا مقدار اندکی از مایه را بردارید و آن را با دست یا با استفاده از قالب‌های مخصوص به شکل بیضی یا گرد مثل کتلت گوشت یا شامی کباب شکل دهید. در صورت تمایل، می‌توانید وسط شامی‌ها را سوراخ کنید.

مرحله پنجم: شامی سبزی را سرخ کنید

ابتدا باید صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. حالا، شامی‌های فرم داده شده را داخل تابه قرار دهید. بعد از سرخ شدن یک طرف شامی آن را پشت و رو کنید تا سمت دیگر هم کاملا سرخ شود.

برای خرید انواع روغن می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: شامی‌های سرخ شده را روغن‌گیری کنید

بشقاب یا ظرف مناسب دیگری را انتخاب کنید و کف آن را کاملا با حوله کاغذی بپوشانید. ابتدا شامی‌های سرخ شده را در ظرف دیگری قرار دهید و پس از خنک شدن، آن‌ها را روی بشقاب حاوی حوله کاغذی بگذارید و صبر کنید تا روغن اضافی جذب دستمال شود.

برای خرید دستمال حوله‌ای می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: سبزی شامی مازندرانی را سرو کنید

شامی سبزی بابلی را می‌توانید با انواع نان، زیتون و سس یا در صورت تمایل با برنج کته یا برنج چلو سرو کنید. نوش جان!

برای خرید برنج، نان، خیارشور، زیتون و انواع سس می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه شامی سبزی با لپه و سیب زمینی (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده گوساله و بدون چربی ۴۰۰ گرم
سبزی شامی (مثل روش بالا) ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۲ عدد
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت شامی سبزی با لپه و سیب زمینی: ۳۰ دقیقه

طرز تهیه شامی سبزی با لپه و سیب و زمینی

طرز تهیه شامی سبزی با لپه و سیب و زمینی

طرز تهیه سبزی شامی بابلی با لپه و سیب و زمینی درست مانند همان چیزی است که در بالا به آن اشاره کردیم. با این تفاوت که برای پخت این نوع شامی سبزی باید سیب‌زمینی و لپه را هم با دقت بشویید. هر دو را به‌ همراه مقداری آب بپزید. مراقب باشید، لپه‌ها ته نگیرند.

حالا، سیب زمینی و لپه پخته را داخل دستگاه چرخ‌گوشت یا غذاساز بریزید تا کاملا یکدست شوند. پس از انجام این کار، ترکیب به‌دست آمده را به مایه شامی سبزی طبق دستور بالا اضافه کنید و ورز دهید. ظرف حاوی مایه شامی را با سلفون بپوشانید و به مدت نیم ساعت تا یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. باقی مراحل آماده کردن سبزی شامی بابلی را مطابق روش بالا ادامه دهید.

برای خرید لپه می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کروسان شکلاتی و پرک بادام با مغز نوتلا به روش فرانسوی

روش تهیه شامی سبزی رشتی

طرز تهیه شامی سبزی رشتی

گیلانی‌ها هم این شامی سبزی را به روش بسیار خوشمزه‌ و بدون سیب زمینی طبخ می‌کنند. ترکیبات سبزی شامی رشتی هم کمی با موارد بالا تفاوت دارد. برای درست کردن این غذا به روش گیلانی، ابتدا سیب زمینی را از دستور پخت حذف کرده و سبزیجاتی مانند خالواش، چوچاق، وارنبو، گشنیز و جعفری را شسته و ساطوری خرد کنید.

سپس، پیاز را رنده کنید، آب پیاز را بگیرید و تفاله آن را با گوشت و سبزیجاتی که گفتیم ورز دهید. در ادامه، باقی مواد را به این ترکیب اضافه کنید. گفتنی است، اهالی گیلان برای تهیه این غذا علاوه بر زردچوبه و فلفل سیاه از سماق و گلپر هم استفاده می‌کنند. در نهایت، درست مانند دستور بالا، مواد ورز داده شده را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید و پس از گذشت این مدت زمان سبزی شامی گیلانی را سرخ و روغن‌گیری کنید.

برای خرید سماق و گلپر می‌توانید به‌صورت حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در تهیه شامی سبزی

  • برای خوشمزه شدن شامی سبزی می‌توانید به مایه آن مقدار کمی پودر دارچین اضافه کنید. برای خرید دارچین می‌توانید به فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی افق کوروش مراجعه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید به مایه سبزی شامی نصف پیمانه گردوی چرخ کرده اضافه کنید. برای خرید مغز گردو می‌توانید به فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی افق کوروش مراجعه کنید.
  • افراد گیاه‌خوار در هنگام درست کردن این غذا به‌جای گوشت می‌توانند از سویا استفاده کنند. برای این منظور، لازم است ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار سویا را برای چند دقیقه در مقداری آب بخیسانید. سپس، سویاها را آبکش و سویا را چرخ کنید. در نهایت، درست مانند دستور بالا سویا را به مایه شامی سبزی اضافه کرده و باقی مراحل را دنبال کنید. در ضمن برای خرید سویا می‌توانید به فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی افق کوروش مراجعه کنید.
  • در صورت دسترسی نداشتن به سبزیجات تازه می‌توانید از سبزی خشک معطر برای کتلت استفاده کنید. برای خرید انواع سبزی خشک معطر می‌توانید به فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی افق کوروش مراجعه کنید.
  • اگر مایه شامی سبزی سفت بود می‌توانید یک عدد تخم‌ مرغ دیگر به آن اضافه کنید.
  • اگر مایه شامی شل و وارفته بود به آن دو قاشق آرد سوخاری یا آرد ذرت اضافه کنید. آرد ذرت و آرد سوخاری را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شامی سبزی

فوت و فن‌های حرفه‌ای برای خوشمزه‌تر شدن شامی سبزی

ترکیب سبزی شامی چیست؟

سبزی شامی مازندرانی یا همان سبزی شامی بابلی در ساده‌ترین حالت ممکن گشنیز و جعفری است؛ با این حال، اهالی مازندران به‌دلیل دسترسی به سبزیجات محلی در طبخ این غذا از اناریجه، زلنگ، چوچاق، تره و برگ سیر هم استفاده می‌کنند. در تهیه سبزی شامی گیلانی از سبزیجات محلی مثل خالواش، چوچاق، وارنبو، گشنیز و جعفری استفاده می‌شود.

مقدار و نسبت‌های سبزی شامی بابلی چقدر است؟

مقدار سبزی شامی بابلی به اندازه کلی باقی مواد و تعداد نفراتی بستگی دارد که قرار است این غذا را برای‌شان سرو کنید. برای مثال، مقدار سبزیجات شامی سبزی برای یک وعده غذای ۴ نفره عبارت است از:

  • جعفری ۸ دسته
  • تره ۸ دسته (در صورت تمایل)
  • گشنیز ۴ دسته
  • برگ سیر ۳ دسته (در صورت تمایل)
  • چوچاق ۲ دسته (در صورت تمایل)
  • زولنگ ۳ دسته (در صورت تمایل)
  • اناریجه ۳ دسته (در صورت تمایل)

 

 

کالابرگ الکترونیک