طرز تهیه انواع شامی | ۷ مدل شامی کباب + فیلم آموزش

طرز تهیه انواع شامی | ۷ مدل شامی کباب + فیلم آموزش


28 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع شامی | لیست انواع شامی + فیلم آموزش

شامی از جمله غذاهای ساده‌ برای شام و ناهار است که با مواد متنوعی درست می‌شود و در تهیه آن، سبزیجات، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، برخی حبوبات و ادویه‌های مختلف به کار می‌رود. معمولا شامی‌ها جزو انواع غذاها با گوشت چرخ کرده هستند که در شهرهای مختلف، با دستورهای تهیه و طعم‌های متفاوت طبخ می‌شوند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه انواع شامی را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین می‌توانید فیلم طرز تهیه شامی کباب و شامی پوک گیلانی را هم مشاهده کنید.

لیست انواع شامی

یک قاعده کلی برای تهیه انواع شامی وجود دارد و آن این است که ابتدا باید مایه شامی را درست کنید و بعد از مخلوط کردن مواد، آن‌ها را در روغن سرخ کنید. البته مدل‌های سوخاری انواع شامی کباب هم محبوب هستند و می‌توانید آنها را امتحان کنید. در این مقاله، لیست انواع شامی با گوشت چرخ کرده، شامی شمالی، شامی با سبزی، شامی بدون گوشت و … را برای شما آماده کردیم. شامی را می‌توانید با نان یا برنج سرو کنید.

در ضمن معمولا برای درست کردن انواع شامی از مواد مختلفی مثل گوشت چرخ کرده، گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوساله، تخم مرغ، حبوباتی مثل لپه، عدس، نخود، روغن سرخ کردنی، آرد گندم، آرد نخودچی، انواع سبزی‌های معطر خشک یا تازه و انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، نمک و … استفاده می‌شود که این مواد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

 

۱- شامی پوک رشتی

«شامی پوک» یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب شامی با لپه

«شامی پوک» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است، سرو می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند. شامی پوک همچنین جزو انواع شامی با لپه است.

برای تهیه شامی پوک، بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید و بعد از پخت آبکش کنید. گوشت را هم بعد از شستن، بپزید. برای پختن گوشت یک عدد پیاز متوسط را به دو نیم تقسیم کنید. گوشت، پیاز و آب را در یک قابلمه بریزید و فلفل سیاه و زردچوبه هم به آن اضافه کنید. گوشت را روی شعله ملایم گاز بپزید و وقتی گوشت کاملا پخت و آب داخل قابلمه کشیده شد اجازه دهید کمی سرد شود.

اگر بخواهید به روش سنتی و گیلانی‌های قدیمی عمل کنید باید گوشت را ریش ریش کنید و لپه‌ها را با گوشتکوب له کنید. سپس گوشت و لپه را با هم مخلوط کنید و حسابی ورز دهید تا یک مایه یکدست حاصل شود و لپه و گوشت از هم قابل تشخیص نباشند.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه شامی پوک گیلانی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲- شامی کباب

شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی

«شامی کباب» یا همان کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی، یک شامی خوشمزه با گوشت چرخ کرده و از جمله خوشمزه‌ترین انواع کباب و اتفاقا جزو آسان‌ترین غذاهای ایرانی نیم ساعته به حساب می‌آید.

برای درست کردن شامی کباب ساده ابتدا سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید و آب سیب زمینی را بگیرید. پیازها را هم با رنده درشت رنده کنید و آب پیازها را هم بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید. گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها و نمک را هم اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری

مواد کباب شامی را خوب با دست با هم مخلوط کنید. مایه شامی کباب را به مدت ۳۰ دقیقه در ظرف درب‌دار در یخچال بگذارید تا خوب مزه‌دار شود و مایه شامی خودش را بگیرد.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات مهم در طرز تهیه شامی کباب و مشاهده فیلم آموزش آن، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- شامی اصفهانی یا کباب زردک

شامی اصفهانی یا کباب زردک

«کباب زردک اصفهانی» که به «شامی اصفهانی» یا «کباب مشتی» هم معروف است یک شامی کباب سنتی و مخصوص اصفهانی‌ها است. همان‌طور که از نام این غذا مشخص است برای درست کردن این کباب از ترکیب گوشت با زردک استفاده می‌شود.

اما زردک چیست؟ زردک یا هویج ایرانی یک سبزی ریشه‌دار فوق‌العاده مفید با طعمی نسبتاً شیرین و خوشمزه است. این گیاه با ریشه‌های بلند و رنگی روشن تر از هویج است و قدمت کشت آن در دنیا به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این شامی خوشمزه سس و چاشنی مخصوص آن است که از ترکیب سرکه و شیره انگور یا شهد درست می‌شود طعمی ملس و ترش و شیرین به شامی می‌بخشد.

برای تهیه کباب مشتی اصفهان باید زردک‌ها را به خوبی بشویید. پوست نازک روی زردک‌ها را بگیرید و با رنده ریز آن‌ها را رنده کنید. پیاز را هم رنده کنید و با دست بفشارید تا آب آن خارج شود. گوشت چرخ کرده، زردک و پیاز رنده شده و آب گرفته را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین ترکیب کنید و به خوبی با هم ورز دهید تا ترکیب شوند.

سپس به آرامی آرد نخودچی را به مواد اضافه کنید و خوب ورز دهید تا مایه شامی زردک به انسجام مناسب برسد.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه شامی اصفهانی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۴- شامی کباب آلو تیکی چات هندی

شامی کباب آلو تیکی چات هندی

یکی از غذاهای مشهور هندی «کتلت الو تیکی» یا «آلوتیکی» نام دارد که در اصل شبیه شامی کباب ایرانی است؛ با این تفاوت که در آن از ادویه‌های زیادی از جمله گرام ماسالا استفاده شده است و عموما هم با سس تند سرو می‌شود.

معروف‌ترین و پرطرفدارترین سس‌هایی که با آلو تیکی مصرف می‌شوند، طعم نعنا یا نخود و ماست دارند. هندی ها هم مثل شیرازی‌ها به سیب زمینی «آلو» می‌گویند. آلوتیکی یا کتلت هندی به عنوان یک فینگرفود مناسب مهمانی و جشن تولد بسیار محبوب است و می‌توان آن را به عنوان یک میان وعده هم مصرف کرد.

برای درست کردن این شامی هندی خوشمزه با سیب زمینی که در واقع همان شامی کباب هندی است ابتدا سیب زمینی، پیاز و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. آنها را با قسمت ریز رنده، رنده کنید. آب سیب زمینی، پیاز و سیر را با دست کاملا بگیرید. گوشت چرخ‌کرده را به پیاز و سیب زمینی اضافه و مخلوط کنید. جعفری را هم کاملا خرد و ساطوری کنید و به همراه آرد سوخاری به این مخلوط اضافه کنید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه شامی کباب هندی آلو تیکی چات روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- شامی کباب بروجردی

شامی کباب بروجردی یا شامی کوا

«شامی کباب بروجردی» یا به قول خود بروجردی‌ها (شامی کوا) یکی از مشهورترین انواع شامی کباب خوشمزه ایرانی است. در ترکیب شامی کباب بروجردی علاوه گوشت چرخ کرده، یک ترکیب سبزی هم داریم که طعم لذیذ این شامی کباب را دوچندان می‌کند. همچنین این شامی کباب در ترکیبات خود، سیب زمینی ندارد.

برای درست کردن این غذای فوری خوشمزه، ابتدا پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید یا به جای آن پیازچه را نگینی خرد کنید. تره و شنبلیله خشک را به عنوان سبزی شامی، ساطوری خرد کنید. تمام مواد شامی کباب شامل گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، تخم مرغ، سبزی‌های خرد شده، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوای سید (باقلوای رشتی) به ساده‌ترین روش ممکن

۳۰ دقیقه به مایه شامی استراحت بدهید و سپس در یک ماهیتابه تفلون یا چدن روغن را داغ کنید و شامی کباب بروجردی را سرخ کنید.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات مهم خوشمزه شدن شامی بروجردی روی لینک مقاله طرز تهیه شامی کباب بروجردی کلیک کنید.

۶- ترشه شامی

ترشه شامی یا خورش شامی ترش

در آشپزی گیلان «شامی ترش» به روش سنتی یا به قول خود اهالی گیلانی «تورشه شامی» و «تورشه آب»، یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت چرخ کرده و به نوعی جزو خورش‌های ایرانی کم آب و ترکیبی از یک شامی خوشمزه و یک سس لذیذ است. ترشه شامی هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌شود. اگر هم گیاهخوار هستید، می‌توانید شامی ترش به عنوان یکی از انواع شامی گیلانی را گیاهی درست کنید.

در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی، شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند اما تمام دستورهای پخت شامی ترش جزییات یکسانی دارند. برای تهیه شامی ترش ابتدا باید سس غذا را درست کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید تا رنگ رب باز شده و طعم خامی آن گرفته شود. وقتی رب خوب تفت خورد، رب انار، آبغوره یا آب نارنج و آب جوش را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا سس روی شعله ملایم گاز غلیظ شود.

سپس مایه شامی را درست کنید. در یک کاسه مناسب پیاز و سیب زمینی را رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید. سیر ریز رنده شده، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و اگر چوچاق دارید، اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید تا مایه شامی منسجم شود.

برای مطالعه  ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه شامی ترش روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- شامی سبزی

طرز تهیه شامی سبزی از انواع کباب شامی خوشمزه

شامی سبزی که در دو استان گیلان و مازندران تحت عنوان شامی سبزی گیلانی، شامی سبزی مازندرانی و شامی سبزی بابلی مشهور است از انواع کباب شامی خوشمزه است. تنها تفاوت‌ این شامی شمالی با شامی کباب تهرانی در این است که برای درست کردن این غذای خوشمزه علاوه بر گوشت و تخم‌مرغ و پیاز به برخی از سبزیجات معطر هم نیاز دارید.

این غذای خوشمزه و آسان از بهترین گزینه‌ها برای شام، ناهار، پیش غذا یا یک میان وعده عالی برای بچه‌هاست. سبزی شامی مازندرانی یا همان سبزی شامی بابلی در ساده‌ترین حالت ممکن گشنیز و جعفری است؛ با این حال، اهالی مازندران به‌ دلیل دسترسی به سبزیجات محلی در طبخ این غذا از اناریجه، زلنگ، چوچاق، تره و برگ سیر هم استفاده می‌کنند.

در تهیه سبزی شامی گیلانی از سبزیجات محلی مثل خالواش، چوچاق، وارنبو، گشنیز و جعفری استفاده می‌شود. برای درست کردن شامی سبزی استفاده از لپه و سیب زمینی هم سلیقه‌ای است.

برای مطالعه مراحل درست کردن شامی سبزی به دو روش گیلانی و مازندرانی روی لینک مطلب طرز تهیه شامی سبزی کلیک کنید.

سوالات متداول درباره انواع کباب شامی

انواع شامی شمالی شامل چه شامی‌هایی می‌شود؟

شمالی‌ها شامی‌های متنوعی دارند که معروف‌ترین آنها، شامی سبزی، شامی پوک و تورشه شامی یا شامی ترش است.

انواع شامی با گوشت چرخ کرده چی درست کنم؟

بسیاری از شامی‌ها با گوشت چرخ کرده درست می‌شوند، شامی کباب، شامی زردک اصفهانی، شامی کباب هندی آلو تیکی چات، شامی ترش و شامی بروجردی جزو شامی‌های با گوشت چرخ کرده هستند.

شامی با گوشت و لپه چی درست کنم؟

شامی سبزی و شامی پوک جزو انواع شامی با گوشت و لپه هستند.

کالابرگ الکترونیک