۱۴ روش تشخیص دوغ سالم | علت تلخ شدن دوغ کفیر

۱۴ روش تشخیص دوغ سالم | علت تلخ شدن دوغ کفیر


4 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 روش تشخیص دوغ سالم | علت تلخ شدن دوغ کفیر

آیا می‌دانید راه‌های تشخیص دوغ سالم چگونه است؟ حقیقت این است که روش های تشخیص دوغ فاسد بسیار محدود است و نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. در بسیاری از مواقع طعم دوغ به دلیل وجود سبزی‌ها و طعم‌دهنده‌های اضافه شده به آن قابل شناسایی نیست و ممکن است با مصرف دوغ متوجه خرابی آن نشوید. آشنایی با روش‌های تشخیص دوغ فاسد از دوغ سالم به شما کمک می‌کند تا با مشاهده کوچک‌ترین علائمی از خرابی دوغ آن را شناسایی کنید و از مصرف آن اجتناب کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما می‌گوییم که چگونه بفهمیم یک دوغ سالم است یا فاسد.

 

راه‌های تشخیص دوغ سالم

 

راه‌های تشخیص دوغ سالم

 

*دوغ خانگی یا بازاری سالم طعم و مزه لذیذی دارد و هیچ بوی اضافه‌ای از آن استشمام نمی‌شود. زمانی که یک لیوان دوغ سالم میل می‌کنید، هیچ مزه اضافی مثل ترشی بیش از حد و طعم تلخی احساس نمی‌شود.

*طعم دوغ سالم باید ترش و شیرین باشد و رنگ آن نیز به صورت یکدست سفید است. با توجه به میزان چربی دوغ ممکن است رنگ آن کمی متمایل به کرم باشد.

*فراموش نکنید که دوغ سالم نباید حالت بریده بریده داشته باشد و بافت آن یکدست است و مزه دلپذیری دارد. اگر دوغ شما ترش و یا همراه با گاز باشد، معمولا نشان دهنده این است که مدت بیشتری از تولید آن گذشته است.

*تا زمانی که ترشی دوغ بیش از اندازه نباشد و طعم آن طبیعی به نظر برسد، معمولا دوغ سالم است و مشکلی ندارد. توجه به بو، رنگ، بافت و مزه دوغ در کنار هم از بهترین راه‌های تشخیص دوغ سالم است که باید در زمان مصرف دوغ به آن‌ها توجه کنید.

*دوغ‌های محلی که بیرون از یخچال نگهداری می‌شوند و هیچ اطلاعی از زمان تولید و انقضای محصول ندارید، به هیچ عنوان در دسته دوغ‌های سالم قرار ندارند و بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع نوشیدنی لبنی مثل دوغ گازدار و دوغ بدون گاز با طعم‌های مختلف را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

راه‌های تشخیص دوغ فاسد

 

راه‌های تشخیص دوغ فاسد

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

تشخیص دوغ فاسد از دوغ سالم در مواقعی که دوغ با انواع طعم دهنده‌ها و سبزیجات مختلف ترکیب شده است، می‌تواند برای برخی افراد سخت باشد.

بنابراین قبل از هر چیزی بهتر است تنها از رستوران‌ها و فروشگاه‌های مطمئن دوغ خریداری کنید و از خرید دوغ‌هایی برای مدت طولانی در فضای بیرون از یخچال نگهداری می‌شوند، اجتناب کنید. همانطور که گفته شد یکی از راه‌های تشخیص دوغ سالم توجه به ظاهر، بو و مزه دوغ است.

کپک زدن دوغ فاسد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص خرابی دوغ است. اما در بسیاری از مواقع ممکن است هنوز کپک‌ها به صورت ظاهری قابل مشاهده نباشند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دیماج به 3 روش قزوینی، همدانی و زنجانی

در این شرایط معمولا طعم دوغ کمی تغییر می‌کند و رنگ آن نیز تیره‌تر می‌شود. فاسد شدن دوغ موجب می‌شود تا طعم دوغ شما تلخ شود. در ادامه می‌توانید با راه‌های تشخیص دوغ فاسد آشنا شوید.

 

  • مشاهده کپک روی دوغ
  • بد بو شدن دوغ
  • تلخ شدن مزه دوغ
  • بریده بریده شدن دوغ
  • استشمام بوی خاک از دوغ
  • بدمزه شدن دوغ
  • تیره شدن رنگ دوغ
  • چند رنگ شدن دوغ
  • خمیری شدن بافت دوغ

 

آیا نگهداری دوغ بیرون یخچال روش درستی است؟

 

آیا نگهداری دوغ بیرون یخچال روش درستی است؟

 

حقیقت این است که دوغ یک محصول لبنی تخمیری است و به همین دلیل ph پایین و اسیدیته بالایی دارد. قرار گرفتن دوغ در بیرون از یخچال موجب افزایش اسیدیته دوغ و ترش و گازدار شدن آن می‌شود.

بالا بودن اسیدیته دوغ موجب می‌شود که به ندرت دچار فساد میکروبی و مسمومیت‌زایی شود، اما این کار می‌تواند تغییراتی در ترکیبات مفید دوغ ایجاد کند و آن را به ترکیبات مضر تبدیل کند که در دراز مدت می‌توانند تهدیدی برای سلامت باشند.

بهترین دما برای نگهداری دوغ بین ۴ تا ۸ سانتی‌گراد است و این دما ماندگاری دوغ را افزایش می‌دهد و از خراب شدن آن نیز جلوگیری می‌کند.

به خاطر داشته باشید که قرار دادن دوغ در خارج از یخچال برای گازدار شدن، موجب اکسید شدن چربی و ایجاد ترکیبات سرطان‌زا و سمی در دوغ می‌شود که برای سلامتی مضر هستند.

سعی کنید از خرید دوغ‌های ترش و گازداری که در اثر بیرون ماندن از یخچال ترش و گازدار می‌شوند، اجتناب کنید و تنها از دوغ‌های خانگی و دوغ‌هایی که به صورت بسته بندی به فروش می‌رسند، استفاده کنید.

 

علت تلخ شدن دوغ چیست؟

 

علت تلخ شدن دوغ چیست؟

 

قرار دادن دوغ در بیرون از یخچال موجب می‌شود تا آنزیم‌های تجزیه کننده پروتئین فعال شوند و دوغ گازدار شود. حال اگر دوغ برای مدت طولانی در دمای محیط بماند، فاسد می‌شود و طعم آن متمایل به تلخی خواهد شد.

در ابتدا ممکن است با مصرف این دوغ‌ها تنها طعم تلخی بسیار محدودی را تشخیص دهید. معمولا با گذشت زمان دوغ بدبو می‌شود و سپس رنگ آن نیز تغییر می‌کند.

بنابراین اگر احساس می‌کنید که مزه دوغ شما متمایل به تلخی است و یا از روش نگهداری دوغ محلی اطلاعی ندارید، بهتر است از مصرف آن دوغ اجتناب کنید.

 

چه دوغی سالم و چه دوغی سرطان‌زا است؟

 

چه دوغی سالم و چه دوغی سرطان‌زا است؟

 

دوغ سالم باید در یخچال نگهداری شده باشد و طعم و مزه آن ترش و شیرین و خوش طعم باشد. قرار دادن دوغ در بیرون از یخچال به مدت طولانی موجب کاهش کیفیت آن می‌شود.

برخی از فروشندگان و صاحبان رستوران برای ترش و گازدار شدن دوغ آن را در مقابل نور آفتاب قرار می‌دهند. این کار بدترین روش نگهداری از دوغ است که می‌تواند موجب ایجاد واکنش‌های خطرناکی در دوغ شود و با افزایش اسیدیته دوغ تغییراتی سمی و مضر در ترکیبات دوغ ایجاد می‌کند.

زمانی که دوغ برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرد و طعم و مزه آن بیش از اندازه ترش شود، نباید مصرف شود. معمولا این دوغ‌ها پس از مصرف هیچ مشکل خاصی برای مصرف کننده ایجاد نمی‌کنند اما در دراز مدت موجب بروز مشکلاتی جدی نظیر سرطان و مشکلات گوارشی می‌شوند.

حتما بخوانید  فواید خوردن دوغ قبل از خواب و مضرات آن | دوغ خواب آور است؟

ترجیحا از دوغ محلی استفاده نکنید. در صورتی که از دوغ محلی استفاده می‌کنید، بهتر است به تاریخ تولید دوغ توجه کنید و تنها از دوغ‌هایی استفاده کنید که تازه هستند.

بعد از خرید دوغ محلی حتما آن را در یخچال قرار دهید و از خرید دوغ‌هایی که در بیرون از یخچال قرار گرفته‌اند، جدا خودداری کنید.

 

اگر دوغ را بجوشانیم چه می‌شود؟

 

با جوشاندن دوغ می‌توانید کشک خانگی درست کنید. اگر مقدار دوغی که در خانه ‌دارید زیاد است و یا دوغ در حال ترش شدن است، می‌توانید آن را در قابلمه بریزید و گرم کنید و قبل از رسیدن به مرحله جوشیدن شعله گاز را خاموش کنید.

سپس دوغ داغ شده را داخل یک کیسه پارچه‌ای بریزید و آویزان کنید تا آب اضافی از آن خارج شود. بعد از حدود ۱۰ ساعت کشک شما آماده است.

 

علت تلخ شدن دوغ کفیر

 

علت تلخ شدن دوغ کفیر

 

دوغ کفیر نیز همانند دوغ معمولی پس از نگهداری طولانی مدت در فضای بیرون از یخچال طعم و مزه تلخی پیدا می‌کند. در صورتی که تاریخ انقضای دوغ کفیر گذشته است و یا برای مدت طولانی در بیرون از یخچال قرار گرفته است، از خوردن آن اجتناب کنید.

 

روش نگهداری دوغ محلی

 

بهترین روش نگهداری دوغ محلی قرار دادن آن در یخچال است. از آنجایی‌که فرآیند تولید این دوغ‌ها طبیعی است و هیچگونه افزودنی در آن‌ها به کار نرفته است، باید آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا طعم و مزه دوغ حفظ شود.

 

سوالات متداول

 

آیا می‌توان با مواد نگهدارنده ماندگاری دوغ را افزایش داد؟

 

اضافه کردن مواد نگهدارنده به دوغ یک فرآیند غیرمجاز است و تخلف محسوب می‌شود.

 

علت گازدار شدن دوغ محلی چیست؟

 

گازدار شدن دوغ محلی به علت مخمرهایی ایجاد می‌شود که در دمای محیط از خود گاز تولید می‌کنند. این اتفاق با قرار دادن دوغ در بیرون از یخچال ایجاد می‌شود و هیچ مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.

اما زمانی که قرار دادن دوغ در بیرون از یخچال طولانی شود و بیشتر از چند روز طول بکشد، ممکن است خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند.

 

چرا دوغ‌های گرمادیده دیرتر فاسد ترش می‌شوند؟

 

دوغ‌های گرمادیده طی فرآیندهای پاستوریزاسیون گرما قرار می‌گیرند و از همین رو میکروارگانیسم‌های مایه ماست آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا این نوع دوغ دیرتر از سایر دوغ‌ها ها ترش شود.

این دوغ‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما معمولا طعم متفاوتی دارند و مورد پسند همه نیستند و طعمی شبیه به کشک دارند.

 

آیا دوغ گازدار خانگی فاسد می‌شود؟

 

طبیعی است که دوغ گازدار خانگی نیز همانند هر نوع فرآورده لبنی ممکن است بعد از مدتی فاسد شود. هر چقدر مدت زمان بیشتری از زمان درست کردن دوغ بگذرد و از طرفی دوغ برای مدت طولانی خارج از یخچال نگهداری شود، احتمال خراب شدن آن نیز بیشتر است.

اطلاع از راه‌های تشخیص دوغ سالم و توجه به  تغییر در مزه، بو و بافت دوغ محلی می‌تواند به تشخیص دوغ فاسد از سالم به شما کمک زیادی کند.

 

کالابرگ الکترونیک