۳ طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی | یک خورش گیاهی بدون گوشت

۳ طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی | یک خورش گیاهی بدون گوشت


29 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قلیه کدو حلوایی
فهرست محتوا پنهان

قلیه کدو حلوایی یکی از غذاهای خوشمزه‌ و مقوی با کدو حلوایی است که در شهرهای مختلف با مواد متنوعی، تهیه و با چاشنی‌هایی مثل رب انار، رب آلوچه و … طعم‌دار می‌شود. این غذا با رب انار را همچنین به صورت گیاهی و بدون گوشت یا با گوشت تکه‌ای و مرغ هم می‌توان درست کرد. از میان انواع قلیه کدو حلوایی، قلیه کدو حلوایی یزدی، قلیه کدو حلوایی قزوینی، قلیه کدو حلوایی گیلانی و مازندرانی و قلیه کدو حلوایی با عدس، از همه مشهورترند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۳ روش طرز تهیه قلیه کدو حلوایی و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه قلیه کدو حلوایی یزدی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۱ عدد کوچک
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد
ماش نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر دارچین نوک قاشق چای‌خوری
زعفران (دم کرده) ۱ قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قلیه کدو حلوایی یزدی: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه قلیه کدو حلوایی بدون رب انار و گردو

مراحل طرز تهیه قلیه کدو حلوایی بدون رب انار و گردو

در طرز تهیه قلیه کدو حلوایی به روش یزدی، از رب انار و گردو استفاده نمی‌شود و چاشنی‌های آن، زعفران و دارچین است. این قلیه را همراه با برنج یا نان می‌توانید سرو کنید.

مرحله اول: حبوبات را آماده کنید

ابتدا از شب قبل، ماش و لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز را پاک کنید و بشویید. سپس آنها را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. در شروع آشپزی، برنج را هم خیس کنید. ماش و لوبیا را آبکش کنید و در ۲ قابلمه جدا، با مقداری آب بپزید. ماش زودتر می‌پزد و لوبیا برای پخت، حداقل به ۱/۵ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارد. بعد از پختن لوبیا و ماش، هر دو را آبکش کنید و کنار بگذارید.

انواع حبوبات مثل ماش، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و انواع برنج ایرانی و خارجی را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: کدو حلوایی را بپزید

کدو حلوایی را بشویید و از وسط نصف کنید. تخمه‌های کدو را بیرون بیاورید و پوست آن را بگیرید. کدو را به قطعات مکعبی دلخواه خرد کنید و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کدو حلوایی را بپزید تا نرم شده و آب آن کشیده شود. بعد شعله را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شود.

مرحله سوم: مواد قلیه را پوره کنید

در ادامه، کدو حلوایی آبپز شده، لوبیا و ماش پخته شده را در غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا پوره و یکدست شوند. این پوره را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید.

مرحله چهارم: برنج را اضافه کنید

در این مرحله، برنجی را که خیسانده بودید، آبکش کنید و در قابلمه مواد پوره شده بریزید. اجازه دهید برنج کاملا بپزد و نرم شود. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای پختن برنج‌ها لازم است. در صورت لزوم می‌توانید ۱ استکان آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته‌ چین گرمساری خوشمزه مجلسی | نذری محرم گرمسار

مرحله پنجم: مواد قلیه کدو را با پیاز تفت دهید

در حین پختن برنج‌ها، پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. پیاز را در یک قابلمه با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. بعد مواد پوره شده با برنج پخته شده را به پیازها و ادویه‌ها بیفزایید و زعفران دم کرده را اضافه کنید.

شما می‌توانید انواع روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد، انواع ادویه غذا مثل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم: قلیه کدو حلوایی را بپزید

وقتی همه مواد را با هم مخلوط کردید، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا طعم پیاز، ادویه و چاشنی، به خورد مواد پوره شده برود. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه درب تابه را بگذارید و در این مدت به غذا سر بزنید و آن را هم بزنید که ته نگیرد. در آخر طعم قلیه کدو حلوایی را بچشید و در صورت نیاز، مقداری چاشنی یا نمک اضافه کنید. بعد از جا افتادن قلیه کدو حلوایی، شعله را خاموش کنید. آن را در ظرف سرو بریزید و با برنج کته یا برنج چلو سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه کدو قلیه شمالی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۳۰۰ گرم
لوبیا چیتی ۳۰۰ گرم
مغز گردو (پودر شده) ۳۰۰ گرم
سیر (برای سیر داغ) ۴ حبه
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
رب آلوچه یا رب آلبالو ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قلیه کدو حلوایی شمالی: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه کدو قلیه گیلانی و مازندرانی

مراحل طرز تهیه کدو قلیه گیلانی و مازندرانی

کدو قلیه یا قلیه کدو بین مازندرانی‌ها و گیلانی‌ها یک غذای محبوب و گیاهی است که با چاشنی رب انار، رب آلوچه و مغز گردوی خرد شده و بدون گوشت درست می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه قلیه کدو به روش گیلانی مازندرانی و گیلانی را دنبال کنید.

مرحله اول: لوبیاها را بپزید

ابتدا لوبیا چیتی را پاک کنید و از ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از شروع آشپزی، در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید. در این مدت چند بار آب روی لوبیاها را دور بریزید و با آب تازه جایگزین کنید. وقتی نفخ لوبیاها گرفته شد، آنها را در یک قابلمه بریزید و آب اضافه کنید تا ۲ بند انگشت روی آنها آب بگیرد. لوبیاها را به مدت ۲ ساعت روی حرارت بپزید تا نرم شوند.

مرحله دوم: بقیه مواد قلیه را آماده کنید

در این مدت، سیرها را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. کدو حلوایی را هم بشویید و پوست و تخمه‌های آن را بگیرید. کدو حلوایی را به تکه‌های مکعبی خرد کنید. گردوها را پوست بگیرید و در غذاساز پوره کنید تا نرم شود.

مرحله سوم: سیر و گردو را تفت دهید

یک تابه را روی حرارت بگذارید و در آن مقداری روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد، حرارت را کم کرده و سیرها را اضافه کنید. سیرها را تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. بعد نوبت به اضافه کردن پودر گردو می‌رسد. گردوها را تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود.

سیر داغ آماده و مغز گردو را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: چاشنی‌ها و ادویه‌ها را اضافه کنید

بعد از تفت دادن گردو، رب انار، رب آلوچه یا آلبالو، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آنها گرفته شود. سپس حدود ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به تابه بیفزایید و حرارت را بالا ببرید تا آب، جوش بیاید. بعد حرارت را کم کرده و صبر کنید تا گردوها روغن بیندازند.

برای خرید رب انار می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: کدوها را آماده کنید

در فاصله‌ای که گردوها در حال پختن هستند، در یک تابه دیگر، کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. کدو حلوایی‌های نگینی شده را به تابه اضافه کنید. کدوها را تفت دهید تا کمی طلایی شوند. بعد زعفران دم کرده را اضافه کنید و تفت دهید. در آخر، شکر را روی کدو حلوایی‌ها بپاشید تا کاراملی شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع جوجه کباب | ۱۸ مدل جوجه کباب ایرانی و ملل + فیلم

شکر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله ششم: قلیه کدو حلوایی را بپزید

بعد از نرم و سرخ شدن کدو حلوایی‌ها، آنها را از تابه خارج کنید و داخل تابه گردوها بریزید. لوبیاهای پخته شده را هم آبکش کنید و به سایر مواد تابه اضافه کنید. اجازه دهید مواد قلیه به مدت ۱ ساعت دیگر بپزند. اگر آب قلیه کدو خیلی کم بود، کمی آب جوش اضافه کنید. وقتی خورش قلیه کدو حلوایی شمالی آماده شد، شعله را خاموش کرده و با برنج کته یا آبکش آن را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه قلیه کدو حلوایی و عدس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۱ کیلوگرم
عدس سبز ۱۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت قلیه کدو حلوایی و عدس: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه قلیه کدو حلوایی با عدس

این روش پخت قلیه کدو حلوایی به زمان کمی برای پخت نیاز دارد و به عنوان یک غذای سریع و ساده می‌توانید برای شام یا ناهار درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه قلیه کدو حلوایی و عدس را دنبال کنید.

مرحله اول: عدس را بپزید

در ابتدا، پیازها را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. پیازها را در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود. نمک، فلفل سیاه و دارچین را اضافه کنید و تفت دهید. عدس‌ها را بشویید و به پیازها اضافه کنید. به اندازه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش به عدس‌ها بیفزایید. درب تابه را بگذارید تا عدس بپزد.
برای خرید عدس و دارچین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: کدو حلوایی را اضافه کنید

در این فاصله، پوست کدو حلوایی را بگیرید و تخمه‌ها را جدا کنید. کدو حلوایی را نگینی خرد کنید و به عدس‌ها بیفزایید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا عدس‌ها و کدو حلوایی بپزند. در آخر، قلیه کدو حلوایی را مزه کنید و در صورت دلخواه ادویه یا چاشنی دلخواه خود را اضافه کنید. وقتی قلیه غلیظ شد و مواد پختند، شعله را خاموش کرده و آن را سرو کنید.

نکات طرز تهیه قلیه کدو حلوایی

نکات طرز تهیه قلیه کدو حلوایی

  • برای پخت زودتر حبوبات می‌توانید از زودپز استفاده کنید یا کنسرو حبوبات در غذا بریزید. در این صورت زمان پخت غذا بسیار کمتر خواهد شد. کنسرو حبوبات را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • خواص خورش قلیه کدو حلوایی، به خاطر گردو، رب انار و کدو حلوایی بسیار زیاد است. به جز خواص مفید کدو حلوایی، گردو دارای پروتئین و فیبر نسبتا بالایی است. همچنین درصد بالای اسید چرب امگا ۳ گردو به سلامت قلب و بهبود چربی خون کمک می‌کند.
  • طرز تهیه قلیه کدو حلوایی با گوشت یا مرغ چندان متداول نیست ولی اگر می‌خواهید قلیه خود را با گوشت درست کنید، ابتدا گوشت را جداگانه با پیاز و ادویه‌ها بپزید و سپس هر یک از مراحل بالا را دنبال کنید و مایه گوشت را به قلیه بیفزایید.
  •  طرز تهیه خورش کدو حلوایی هم مرسوم است. روش پخت این خورشت مقوی را با کلیک کردن روی لینک مورد نظر، دنبال کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن قلیه کدو حلوایی

چاشنی قلیه کدو حلوایی چیست؟

چاشنی این غذا کاملا سلیقه‌ای است. قلیه کدو حلوایی بوشهری با تمر هندی درست می‌شود. اهالی مناطق شمالی کشور و به خصوص استان مازندران، قلیه کدو حلوایی را با رب انار یا رب آلبالو می‌پزند. در برخی مناطق هم در طرز تهیه قلیه کدو حلوایی از زعفران دم کرده استفاده می‌‌شود.

آیا خورش قلیه کدو حلوایی پوره می‌شود؟

در روش یزدی پوره کردن قلیه کدو تنبل متداول‌تر است ولی پوره کردن مواد قلیه کدو یا پوره نکردن آنها، کاملا اختیاری است.

 

کالابرگ الکترونیک