فصل تابستان چه گلی بکاریم | ۲۵ گل تابستانی و روش مراقبت آن ها

فصل تابستان چه گلی بکاریم | ۲۵ گل تابستانی و روش مراقبت آن ها


12 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین گل های تابستانی برای کاشت و روش مراقبت از آن ها

تابستان یکی از بهترین فصل‌ها برای کاشت گل و گیاه است. با گرم‌تر شدن هوا، گیاهان رشد بیشتری را تجربه می‌کنند، البته به شرط اینکه اصول نگهداری از گیاهان در تابستان را آموخته باشید. همچنین گل‌ها علاوه بر زیبایی می‌توانند محیط زندگی‌تان را خنک و سرشار از اکسیژن کنند. اما بهترین گل های تابستانی شامل چه مواردی می‌شوند؟ در قدم اول باید بدانید که چه گل‌هایی قابلیت رشد در منطقه زندگی شما را دارند، سپس اقدام به گل‌کاری کنید. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به معرفی بهترین گل های تابستانی می‌پردازیم که شما می‌توانید از بین آن‌ها، یک یا چند گزینه را برای کاشتن در باغچه یا گلدان انتخاب کنید.

 

 

بهترین گل‌ های تابستانی

 

هیبیسکوس یا رز ختمی (H. moscheutos

 

۱- هیبیسکوس یا رز ختمی (H. moscheutos)

 

این گل که به عنوان گل «رز ختمی» و «هیبیسکوس باتلاقی» هم شناخته می‌شود، از گل‌های وحشی بومی شرق و جنوب است. گل‌های بزرگ قرمز، صورتی یا سفید بسته به تنوع، می‌توانند به اندازه روی ساقه‌های بلند این گیاهان رشد کنند.

گلهای هیبیسکوس از اواخر بهار تا زمستان گل می‌دهند. با شروع زمستان، ساقه‌ها هر زمستان روی زمین خشک می‌شوند. برای مراقبت، این گل به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب هم باید به اندازه معمولی تا زیاد باشد. همچنین می‌توانید آن را برای چند سال داشته باشید و هر بهار تا تابستان برایتان گل بدهد.

 

۲- گل اطلسی موج بنفش (Petunia F1 ‘Wave Purple)

 

گل اطلسی موج بنفش (Petunia F1 'Wave Purple)

 

گل «اطلسی موج بنفش» در رنگ‌های صورتی و یاسی هم یافت می‌شود و بیشتر شبیه درخت انگور است. این گل را می‌توانید روی زمین یا آویزان به دیوار قرار دهید. اطلسی موج بنفش، گل‌های نسبتا درشتی دارد و گل‌هایش عطر ندارند. این گل برای مراقبت به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب باید متوسط باشد تا در طول سال رشد خوبی داشته باشد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳- گل آهار Profusion Zinnias (Z. hybrida)

 

گل آهار Profusion Zinnias (Z. hybrida)

 

گل‌ها «آهار» رنگ‌های مختلفی دارند و جزو گل‌های یکساله هستند. این گل‌ها می‌توانند حشرات، پشه‌ها، پروانه و مرغ مگس را به خود جذب کنند. همه انواع گل‌های آهار در هوای گرم رشد می‌کنند، اما نمونه Profusion صرف نظر از آب و هوا، تا پاییز گل می‌دهد.

رنگ‌های متنوعی شامل طیف نارنجی، سفید، بنفش و قرمز برای این گل وجود دارند و می‌توانید‌ آن‌ها را هم در گلدان و هم در باغچه بکارید. برای مراقبت از این گل‌ها فراموش نکنید که آن‌ها به آفتاب کامل نیاز دارند. میزان آب باید متوسط تا معمولی باشد و به صورت سالانه در تمام مناطق رشد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم نگهداری کاکتوس در تابستان

 

۴- گلوب تاج خروس (Gomphrena globosa)

 

گل تاج خروس (Gomphrena globosa)

 

«گلوب‌های تاج خروس»، به عنوان نمونه‌های مقاوم در برابر گرما شناخته می‌شوند و رنگ‌های مختلفی مثل قرمز، نارنجی، بنفش، طلایی و … دارند. این گیاه برای رشد مناسب بهتر است در مکان آفتابی باشد چون در رطوبت زیاد، سایه و جابه‌جا شدن مداوم، از بین می‌رود.

این گل هم جزو دسته گل‌های یکساله است و می‌توانید بذر آن را مستقیما در زمین بکارید یا از نشای آن برای کشت استفاده کنید. همان طور که گفتیم، گل تاج خروس برای مراقبت نیاز به آفتاب کامل تا نیمه سایه دارد. آب هم باید به اندازه متوسط به آن داده شود.

 

۵- هالی دریایی (Eryngium)

 

هالی دریایی (Eryngium)

 

گل «هالی» یک انتخاب عالی برای تزیین گل‌های دیگر است. مخصوصا نمونه خشک شده آن برای تزیین دسته گل تابستانی عروس هم به کار می‌رود. این گل شبیه «خار مریم» است، اما رگه‌های نقره‌ای دارد و با برگ‌های سبز آبی خاردار ترکیب می‌شود.

این گل، حالت مخروطی شکل بسیار برجسته‌ای دارد که هر کدام با تاجی از برگ‌‌های نقره‌ای و سیخ‌دار احاطه شده‌اند. «هالی دریایی» برای مراقبت به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب باید متوسط تا معمولی باشد و به عنوان یک گیاه چند ساله نسبتا گرم رشد می‌کند.

 

۶- نیلوفر روز Stella de Oro Daylily (هرمروکالیس)

 

نیلوفر روز Stella de Oro Daylily (هرمروکالیس)

 

نیلوفرهای مقاوم و بدون دردسر، با گل‌های بزرگ حسابی در بین برگ‌های شمشمیری شکل خودنمایی می‌کنند. این نمونه گل‌ها را هم در باغ و هم در گلدان، می‌توانید بکارید. گل‌هایی که از این گل می‌رویند، فقط یک روز دوام می‌آورد. در ضمن آنها نیلوفرهای روز هستند و گل آنها، شب‌ها بسته می‌شوند.

هر ساقه از این گل جوانه‌های زیادی می‌زند که در روزهای متوالی باز می‌شوند. «Stella de Oro» جزو گل‌های با رشد ملایم است ولی مقاوم‌تر از بسیاری از نیلوفرهای روزانه است. نیلوفر روز برای مراقبت نیاز به آفتاب کامل تا سایه روشن دارد. میزان آب باید معمول تا متوسط باشد و جزو گیاهان چند ساله است.

 

۷- گندیتافت همیشه سبز (Iberis sempervirens)

 

گندیتافت همیشه سبز (Iberis sempervirens)

 

شکوفه‌های این گل به رنگ سفید و به شکل ظریف، در بهار رشد کمی دارند ولی رشد آن‌ها تا پاییز ادامه می‌یابند. برگ‌های براق و سبز تیره این گل‌ها، در تمام زمستان زنده می‌مانند و در طول سال می‌توانید از جذابیت آن‌ها لذت ببرید. «گندیتافت» برای مراقبت به نور کامل تا سایه نیاز دارد. میزان آب هم باید معمولی و متوسط باشد. این گل جزو گیاهان چند ساله است.

حتما بخوانید  آموزش ساده کاشت سبزی در باغچه و گلدان خانه

 

۸- سوسن چشم قهوه‌ای (رودبکیا)

 

سوسن چشم قهوه ای (رودبکیا)

 

«سوسن چشم قهوه‌ای»، گل‌های درخشان زرد یا نارنجی دارد که وسط آنها خال قهوه‌ای برجسته قرار گرفته است. این گل، جزو گیاهان چند ساله است فقط گونه‌های R. hirta در سال اول از بذر گل می‌دهند و به صورت یکساله رشد می‌کنند. سوسن چشم قهوه‌ای در گرم‌ترین مناطق رشد می‌کنند و حتی در فصل زمستان هم گل می‌دهند.

این گل برای نگهداری و ماندگاری به آفتاب کامل نیاز دارد. آب آن باید به اندازه متوسط تا معمولی بسته به گونه‌ای که می‌کارید باشد و به صورت یک ساله یا چند ساله در همه مناطق گرم رشد می‌کند.

 

۹- جو پای وید (گونه Eupatorium)

 

جو پای وید (گونه Eupatorium)

 

این گل وحشی دوست‌داشتنی بومی مراتع شرقی آمریکا است که پروانه‌ها و پرندگان را می‌کشد. یکی از گونه‌های این گل زیبا، E. maculatum ‘Gateway است که ساقه‌های قرمز شرابی به ارتفاع ۵ تا ۷ فوت دارد. این گل جزو گیاهان چند ساله است و در زمستان ساقه‌ها زنده می‌مانند تا برای سال بعد،‌ دوباره گل‌دهی را شروع کنند. «جو پای وید» برای مراقبت به آفتاب کامل و آب متوسط تا فراوان نیاز دارد.

 

۱۰ – گل مخروطی بنفش (Echinacea purpurea)

 

گل مخروطی بنفش (Echinacea purpurea)

 

گل‌های صورتی تا بنفش گل مخروطی مثل «گل مروارید» حدود ۴ اینچ طول دارند. این گل‌ها، از اواسط تابستان تا پاییز روی ساقه‌ها را می‌پوشانند. گل مخروطی جزو گیاهان چند ساله است و مقاومت زیادی دارد. برای نگهداری گیاه این گل، هر چند سال، آن را هرس کنید و در گلدان‌های مختلف یا در بخش‌های گوناگون باغچه‌تان بکارید تا ماندگار شوند. بد نیست بدانید که نوع «PowWow Wild Berry» که گل‌های صورتی دارد، به عنوان برنده منتخب از میان گل‌ها در آمریکا انتخاب شده است.

 

۱۱- گل آفتابگردان (Helianthus annuus)

 

گل آفتابگردان (Helianthus annuus)

 

گل‌های «آفتابگردان» با سایز بزرگ و قد بلندی که دارند، معمولا در مزارع دیده می‌شوند اما این گل‌های زیبا را می‌توانید به راحتی در خانه خودتان و در گلدان هم بکارید. آفتابگردان جزو گل‌های مقاوم در برابر گرما است که در نیمه تابستان تا اوایل پاییز گل می‌دهد و می‌توانید حتی از تخمه‌های آن هم استفاده کنید.

گل آفتابگردان برای مراقبت و نگهداری به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب هم باید معمولی باشد. معمولا این گل‌ها به صورت یکساله در همه مناطق رشد می‌کنند.

 

۱۲- گل همیشه بهار (Tagetes)

 

گل همیشه بهار (Tagetes)

 

گل‌های «همیشه بهار» معمولا رنگ زرد یا نارنجی دارند و در باغچه یا حیاط به شکل زیبایی خودنمایی می‌کنند. در ضمن عطر آن‌ها هم قوی است و برای دور کردن آفت‌ها بسیار مناسب است. حتی شاخه‌های این گل برای هدیه دادن، گزینه‌های عالی هستند.

بسیاری از گونه‌های گل همیشه بهار، معمولا شبیه گل‌های مروارید هستند و فقط یک یا دو ردیف گلبرگ در اطراف مرکز تیره آن‌ها قرار دارد. گل همیشه بهار برای مراقبت به آفتاب کامل و آب متوسط نیاز دارد. این گل به صورت سالانه در تمام مناطق رشد می‌کند.

 

۱۳- گل میمون

 

گل میمون

 

گل «میمون» گیاهی‌ یک‌ساله است و نور کامل تا کمی سایه‌دار برای آن مناسب است. گل‌دهی این گل، از اوایل بهار و تابستان آغاز می‌شود و بار دیگر اواخر تابستان و اوایل پاییز با آبیاری یک‌ روز در میان، گل‌دهی خواهد داشت. معمولا گل‌های میمون رنگ‌های متنوعی دارند و می‌توان آنها را هم در باغچه و هم در گلدان به راحتی کاشت.

 

۱۴-گل شاه پسند

گل شاه پسند

 

گل «شاه پسند» هم از گل‌های مقاوم و بسیار زیبا در تابستان است. این گل رنگارنگ، بوی تندی دارد و همین بو باعث می‌شود در مقابل حمله حشرات و آفت‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد. گل‌های شاه پسند به صورت درختچه‌ای رشد می‌کنند و معمولا یک ساله هستند.

برای ماندگاری این گیاه، بعد از اولین باری که گل دارد، آن‌ را هرس کنید تا سال‌های بعد هم دوباره گل بدهد. گل شاه پسند را هم در گلدان و هم در باغچه می‌توانید بکارید. این گل به خودش پروانه و مرغ مگس را هم جذب می‌کند.

 

۱۵- کانا لیلی

 

«زنبق کانا»، به شکل ستاره‌ای درخشان، شاخ و برگ‌های بزرگ و پهن و گل‌های رنگارنگی دارد که باعث جلوه دادن به باغچه شما خواهد شد. این گل زینتی باغچه‌ای جزو بهترین گل های تابستانی است. برگ‌های این گل شبیه موز هستند و می‌توانند سبز، رنگی، راه راه یا طرح‌دار باشند. این گونه این گل برای مراقبت بهتر است در معرض آفتاب کامل باشد یا در یک مکان نیمه سایه نگه داشته شود.

 

۱۶- گل مخروطی

 

«گل مخروطی» بومی دشت‌های آمریکای شمالی است و در طیف گسترده‌‌ای از رنگ‌ها و حتی به شکل هیبریدی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. این گل از حشرات مفید و سایر گرده‌افشان‌ها حمایت می‌کند. گل مخروطی را می‌توانید هم در یک ردیف در باغچه‌تان بکارید و هم به عنوان بستر، از گلدان برای رشد آن‌ها استفاده کنید. در کنار این گل می‌توانید بهترین گل‌های تابستانی که اواسط تا اواخر تابستان رشد می‌کنند مثل مریم گلی روسی، بومادران، اسطوخدوس و … بکارید.

 

۱۷- گل زنبق

 

گل زنبق

 

«گل زنبق» یا «آیریس» یکی از بهترین گل های تابستانی است که می‌توانید آن را به ‌شکل ردیفی در اطراف باغچه بکارید. این گل در گلدان هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. این گیاه ماندگاری خوبی دارد و معمولا از ماه خرداد شروع به گل‌دهی مجدد می‌کند.

البته گاهی اوقات دوره گل‌دهی آن‌ تا پایان شهریور هم ادامه دارد. البته در این فصل، ساقه‌های زیرین آن کمی سست و شکننده می‌شوند. برای تقویت این گل می‌توانید کمی کود تقویت‌کننده و آب به آن بدهید تا گل‌برگ‌های چین‌دار و زیبا داشته باشد.

حتما بخوانید  12 روش سریع و موثر از بین بردن بوی بد جاکفشی

 

۱۸- گل شمعدانی

 

گل شمعدانی

 

«شمعدانی» جزو گل‌های زیبا و مقاوم است که گل‌های آن، رنگ‌های متنوع و مختلفی دارند. این گل‌ها را می‌توانید در رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، سرخابی، قرمز و مرجانی ببینید. گل‌های شمعدانی هم برای کاشته شدن در گلدان مناسب هستند و هم می‌توان آن‌ها را در باغچه کاشت.

برای‌ آبیاری این گل، باید خاک گیاه همیشه مرطوب باشد. همچنین برای اینکه این گل برای مدت بیشتری زنده بماند، گل‌ها و برگ‌های خشک‌ شده آن‌ها را از ساقه جدا کنید تا رشد آن تقویت شود.

 

۱۹- توتون گلدار

 

توتون گلدار

 

گل «توتون گلدار» یا «تنباکوی گلدار» یکی از بهترین گل‌ های تابستانی است که رشد و نگهداری آن ساده و راحت است. این گل جزو گیاهان یکساله تابستانی است که برای کاشت آن هم می‌توانید از بذر و هم از شاخه آن استفاده کنید.

در برخی گونه‌ها، گل‌های زنگوله‌ای یا شیپوری شکل این گل، گاهی معطر هستند و برای مرغ‌های مگس‌خوار جذابیت خاصی دارند. انواع کوچک‌تر این گل را می‌توان در گلدان کاشت ولی انواع بزرگ را بهتر است در باغ یا باغچه بکارید.

 

۲۰ – فوشیا

 

فوشیا با گل‌های آویزان ظریف

 

یکی از بهترین گل‌ های تابستانی «فوشیا» با گل‌های آویزان ظریف است که برای هدیه دادن در روز مادر مناسب به نظر می‌رسد. این گل‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، اندازه‌ها و فرم‌ها وجود دارند و انواع مختلف آن‌ در مناطق معتدل مقاومت نشان می‌دهند. گونه‌های دنباله‌‌دار و آویزان این گل را به خوبی در سبدهای آویز، جعبه‌های گل و ظروف شیشه‌ای تزیینی می‌توان قرار داد.

در حالی که گونه‌هایی که به صورت عمودی رشد می‌کنند باید در یک بستر دارای خاک مثل گلدان یا باغچه کاشت. «Swingtime»، یک رنگ یا دو رنگ با گلبرگ‌های زیاد، یکی از محبوب‌ترین گونه‌های فوشیا برای سبدهای آویزان است. این گل را بهتر است در مکانی نیمه سایه قرار دهید تا رشد خوبی را تجربه کند.

 

۲۱- هیدرنجیا یا میخک هندی

 

هیدرنجیا یا میخک هندی

 

یکی از بهترین گل های تابستانی که اتفاق در سراسر دنیا بسیار هم محبوب است، «هیدرنجیا» است. این گل به شکل درختچه‌های محکم در رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت رشد می‌کند. انواع کوتاه این گل، مناسب فضاهای کوچک و کاشته شدن در گلدان هستند و نمونه‌های بزرگ بهتر است در باغچه کاشته شوند.

این گل‌ها را اگر به صورت ردیفی در باغ بکارید، می‌توانید فرسایش خاک را هم کنترل کنید. همچنین از این گل‌ها می‌توان در دسته‌ گل‌های خشک شده و برای تزیین استفاده کرد. این گل برای مراقبت به مکان با آفتاب کامل یا نیمه سایه نیاز دارد.

 

۲۲- اسطوخودوس یا لوندر

 

اسطوخودوس یا لوندر

 

«لوندر» یا «اسطوخدوس» جزو بهترین گل‌ های تابستانی است که به خاطر عطر تسکین‌دهنده و آرامش‌بخشی که دارد، پرورش داده می‌شود. از گل و شاخ و برگ آن در آشپزی، رایحه درمانی و بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی صابون‌ها و حتی روغن‌ها استفاده می‌شود.

برای کاشت، می‌توانید آن‌ها را در یک خط ردیفی، به‌عنوان پرچین، بکارید تا هم فضا زیباتر شود و هم فرسودگی خاک کاهش پیدا کند. این گیاه برای رشد خوب بهتر است در معرض آفتاب کامل قرار داشته باشد.

 

۲۳- گل حسن یوسف

 

گل حسن یوسف

 

«حسن‌یوسف» یکی از بهترین گل‌ های تابستانی است که جزو گیاهان یک‌ساله به شمار می‌رود. این گل نور خورشید را دوست دارد و معمولا در فضای آزاد، ‌رشد خوبی را تجربه می‌کند. البته برخی از گونه‌های حسن‌یوسف به نور کمتری نیاز دارند. گل‌های حسن یوسف گونه‌های زیادی دارند که هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارند.

این گل با روش قلمه‌زنی یا کاشت بذر، در تابستان به‌ راحتی تکثیر می‌شود. برای روش اول، تنها کافی است ساقه را از قسمت زیرین برگ جدا کنید و در لیوان آب قرار دهید. پس از چند هفته، ریشه‌های جدید آن نمایان می‌شوند. سپس می‌توانید‌ آن‌ها را در خاک بکارید.

 

۲۴- شقایق کالیفرنیایی

 

شقایق کالیفرنیایی

 

گل «شقایق کالیفرنیایی» با نام «اشولزیا» و «لاله باغی» هم شناخته می‌شود و در رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی، زرد و کرمی موجود است. این گل ماندگاری خوبی دارد و نور دوست است. بهتر است برای نگهداری از این گل، خاک بستر آن را زیادی مرطوب نکنید چون ریشه‌های آن در این صورت می‌پوسد. همچنین برای حفظ گل‌دهی در طول تابستان، ساقه‌ها و گل‌های خشک‌شده را هرس کنید.

 

۲۵- لیلیوم

 

گل‌های لیلیوم با نام‌های «سوسن و زنبق رشتی» هم شناخته می‌شوند

 

گل‌های «لیلیوم» با نام‌های «سوسن و زنبق رشتی» هم شناخته می‌شوند و از زیباترین و بهترین گل های تابستانی به شمار می‌روند. این گل را می‌توانید به صورت شاخه‌ای برای تزیین در گلدان بگذارید. گل لیلیوم در رنگ‌های متنوعی مثل سفید، زرد، صورتی و نارنجی یافت می‌شود و عطر آن زنبورها را به خود جذب می‌کند.

لیلیوم محیط آفتابی را دوست دارد، ولی در مکان‌های نیمه‌سایه‌ هم می‌تواند گل‌ بدهد. بد نیست بدانید که پرچم این گل، گرده نارنجی‌ رنگی دارد که باعث ایجاد لکه روی پارچه و لباس می‌شود.

 

سوالات متداول

 

برای نگهداری از گل های تابستانه باید چقدر به آن‌ها آب بدهیم؟

 

گل های تابستانی به نور خورشید مقاومت بیشتری نشان می‌دهند ولی نباید آن‌ها را زیادی آب بدهید. معمولا این گل‌ها باید به اندازه متوسط آب داده شوند و میزان آبدهی آن‌ها ممکن است از یک گل تا گل دیگر متفاوت باشد.

 

چه گل‌هایی حشرات را جذب می‌کنند؟

 

برخی گل‌ها که بوی تندی دارند، مثل گل شاه پسند از رایحه خود برای دور کردن آفات استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم مثل گل لیلیوم،‌ لوندر، اطلسی و … زنبورها و پروانه‌ها را به خود جذب می‌کنند.

 

 

منابع: thisoldhouse/gardendesign

 

 

کالابرگ الکترونیک