تارت نارنگی | کالری خوشمزه ترین شیرینی برای تغذیه مدرسه چقدره؟

تارت نارنگی | کالری خوشمزه ترین شیرینی برای تغذیه مدرسه چقدره؟


26 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تارت نارنگی | کالری خوشمزه ترین شیرینی برای تغذیه مدرسه چقدره؟
فهرست محتوا نمایش

تارت نارنگی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای پاییزی و زمستانی است و با طعم دلنشین و ملایمی که دارد می‌تواند یک بعد از ظهر سرد پاییزی را به یک ضیافت گرم و خوشایند تبدیل کند. خوشبختانه، بچه‌ها هم به اندازه بزرگسالان مزه تارت نارنگی را دوست دارند. بنابراین، می‌توانید تارت نارنگی را برای میان وعده مدرسه و زنگ تفریح کودکان درست کرده یا به عنوان دسر در مهمانی و دورهمی سرو کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش با ما همراه باشید تا طرز تهیه تارت نارنگی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه کراست (پایه) تارت نارنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند ۱ قاشق غذاخوری
 نمک نصف قاشق چای‌خوری
کره ۱۰۰ گرم
آب نارنگی ۱/۴ فنجان
زست نارنگی (پوست نارنگی ریز رنده شده) ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای تهیه فیلینگ تارت نارنگی

مواد اولیه مواد مورد نیاز
خامه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عصاره وانیل ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
 تخم مرغ ۴ عدد بزرگ
زست نارنگی ۲ قاشق چای‌خوری
آب نارنگی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه و استراحت خمیر تارت نارنگی: یک ساعت و نیم

مدت زمان لازم برای تهیه تارت نارنگی: ۴۵ تا ۵۵ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم تارت نارنگی: ۳۷۲ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه تارت نارنگی

مراحل طرز تهیه تارت نارنگی

در طرز تهیه تارت نارنگی می‌توانید از خمیر تارت خانگی یا کراست بیسکویت استفاده کنید. در ضمن، می‌توانید فیلینگ تارت نارنگی را هم در فر و هم بدون فر در قابلمه آماده کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

قبل از شروع مراحل طرز تهیه تارت نارنگی، آرد، پودر قند (طرز تهیه پودر قند) و نمک را در ظرف مناسبی بریزید و با هم ترکیب کنید تا مخلوط کاملا یکدستی ایجاد شود. به جای پودر قند می‌توانید از شکر دانه ریز استفاده کنید.

سپس، این ترکیب را ۲ مرتبه الک کنید و کنار بگذارید. با انجام این کار، شما در نهایت می‌توانید خمیر نرم و لطیفی را درست کنید. در ضمن، فر را هم روشن کرده و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، آرد و شکر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: کره را اضافه کنید

حالا کره سرد و یخچالی را طوری برش بزنید که به مکعب‌های کوچکی تقسیم شود. قطعات کره را به آرد، پودر قند و نمک که قبلا ترکیب و الک کردید، اضافه کنید. با نوک انگشتان این مواد را ورز دهید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند و بافتی مشابه خرده نان پیدا کنند.

برای خرید کره می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله سوم: زست و آب نارنگی را اضافه کنید

پس از افزودن کره به مواد خشک و به دست آوردن ترکیبی مشابه خرده نان، وقت آن است که زست و آب نارنگی را نیز به باقی مواد اضافه کنید. این ترکیب را باید به اندازه‌ای ورز دهید که همه مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شده و خمیر یکدستی ایجاد شود. در واقع، خمیر تارت باید به اندازه کافی لطیف باشد و به دست شما نچسبد.

حتما بخوانید  خواص چای سفید و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

انواع آبمیوه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: خمیر تارت نارنگی را باز کنید

حالا، خمیر تارت نارنگی را در وسط ۲ ورقه کاغذ روغنی بگذارید. سپس با کمک وردنه، خمیر را باز کنید تا به ضخامت تقریبی ۲.۵ سانتی‌متر برسد.

مرحله پنجم: خمیر تارت را استراحت دهید

در ادامه، خمیر باز شده را در حالی که هنوز لابه‌لای ورقه‌های کاغذ روغنی قرار دارد در یخچال بگذارید تا حداقل به مدت یک ساعت استراحت کند.

مرحله ششم: خمیر تارت را در قالب قرار دهید

پس از گذشت این مدت، قالب مناسبی (ترجیحا قالب ۲۰ سانتی‌متری با لبه‌های شیاردار) را بردارید و کف و دیواره‌های قالب را با کمی روغن مایع یا کره کاملا چرب کنید. سپس، کف قالب را آردپاشی کنید. خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و داخل قالب پهن کنید؛ به طوری که تمام سطوح داخلی قالب را بپوشاند.

برای خرید روغن مایع می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: خمیر تارت را در فریزر بگذارید

در این بخش از طرز تهیه تارت نارنگی، بخش‌های اضافی خمیر را از لبه‌های قالب برش بزنید و سطح خمیر را با چنگال سوراخ کنید تا در طول پخت، بیش از اندازه پف نکند. سپس، خمیر را با کیسه فریزر بپوشانید و قالب تارت را به مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید.

مرحله هشتم: خمیر تارت نارنگی را از فریزر خارج کنید

پس از گذشت این مدت، خمیر تارت نارنگی را از فریزر خارج کنید. کیسه فریزر را از روی قالب بردارید و به جای آن، سطح خمیر را با کاغذ روغنی بپوشانید. حالا، یک قالب کوچک‌تر یا هر ظرف مناسب و نسبتا سنگین دیگری را به عنوان وزنه روی کاغذ روغنی در داخل قالب حاوی خمیر تارت بگذارید. با انجام این کار، از پف کردن کراست تارت در هنگام پخت جلوگیری می‌کنید.

مرحله نهم: کراست تارت نارنگی را بپزید

تا الان، مطمئنا فر شما کاملا گرم شده است. حالا، قالب حاوی خمیر تارت و وزنه داخل آن را با هم در طبقه میانی فر بگذارید. حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا کراست تارت نارنگی بپزد. پس از گذشت این مدت، درب فر را باز کنید و قالب دوم یا همان وزنه را بردارید. حالا، قالب خمیر را دوباره در فر قرار دهید تا برای ۵ دقیقه دیگر هم حرارت ببیند. سپس، کراست تارت را از فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله دهم: فیلینگ تارت نارنگی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه تارت نارنگی، تخم مرغ و شکر را در ظرف مناسبی بریزید و با همزن به خوبی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. سپس، آب نارنگی، زست نارنگی، عصاره وانیل، خامه و نشاسته ذرت را نیز به این ترکیب اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا مایه کرمی و یکدستی ایجاد شود.

برای خرید تخم مرغ، وانیل، خامه و نشاسته ذرت می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله یازدهم: تارت نارنگی را در فر بپزید

ترکیبات فیلینگ تارت نارنگی را در قالب و روی خمیر بریزید. حالا قالب را دوباره به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در طبقه میانی فر قرار دهید و صبر کنید تا مایه فیلینگ هم بپزد و تارت میوه ای شما کاملا آماده شود.

مرحله آخر: تارت نارنگی را سرو کنید

پس از گذشت این مدت، فر را خاموش کرده و تارت نارنگی را از فر خارج کنید. مدتی صبر کنید تا شیرینی تارت کاملا خنک شود. سپس، تارت را از قالب بیرون بیاورید و به تنهایی یا همراه با بستنی وانیلی (طرز تهیه بستنی وانیلی) یا خامه فرم گرفته سرو کنید. برای تزیین تارت نارنگی می‌توانید از مارمالاد نارنگی یا مربای نارنگی، قطعات نارنگی فیله شده و چند برگ نعنای تازه استفاده کنید.

ارزش غذایی تارت نارنگی به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها

در طرز تهیه تارت نارنگی از مواد متنوعی مانند آب نارنگی، زست نارنگی، تخم مرغ و کره استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آب آلو طبیعی و بدون شکر با حفظ خواص مفید آن

تخم مرغ (خواص تخم مرغ) حاوی ویتامین‌های مهمی مانند D، E و B12 است. همچنین، تخم مرغ منبع سرشار پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب غیر اشباع از جمله امگا ۳، اسید فولیک و مواد معدنی متنوعی مانند مس، روی، سلنیوم، کلسیم و آهن است. همه این مواد مغذی به بهبود رشد و نمو کودکان کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، پوست و آب نارنگی (خواص میوه نارنگی) سرشار از ویتامین‌های C، B2، B1، A و همچنین، مقادیر قابل توجهی فسفر و کلسیم است. مجموعه این مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان‌ها، بهبود عملکرد قلب و کبد، هضم بهتر غذا، درمان کم خونی، بهبود حافظه و … کمک می‌کنند.

خامه و کره هم حاوی ویتامین‌هایی از قبیل A، D، E، B12 و K2 هستند. این ویتامین‌ها با مواد معدنی متنوع موجود در کره و خامه دست به دست یکدیگر می‌دهند و به استحکام استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، تقویت بینایی، جذب بهتر کلسیم، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و مقابله با تخریب سلولی کمک می‌کنند.

بنابراین، این دسر پاییزی خوشمزه می‌تواند گزینه خوبی برای میان وعده مدرسه و پک تغذیه دانش آموزان در طول هفته باشد. با این حال، برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن کودکان، پیشنهاد می‌کنیم مراقب باشید بچه‌ها در خوردن انواع شیرینی و دسر زیاده‌روی نکنند.

نکات مهم در طرز تهیه تارت نارنگی

  • اگر احساس کردید خمیر تارت زیادی خشک است، می‌توانید یک یا ۲ قاشق غذاخوری آب یخ به خمیر اضافه کنید و به خوبی آن را ورز بدهید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید ۲۰ گرم پودر بادام هم به مایه خمیر تارت نارنگی اضافه کنید.
  • در هنگام تهیه فیلینگ تارت نارنگی اگر به عصاره وانیل دسترسی ندارید می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر وانیل را جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن تارت نارنگی

فوت و فن‌های طرز تهیه تارت نارنگی

چکار کنیم که لبه‌های کراست تارت نارنگی زیاد قهوه‌ای نشود؟

باید قبل از آن که قالب را برای بار دوم همراه با فیلینگ در فر قرار دهید، لبه‌های کراست تارت را با فویل بپوشانید. به این ترتیب، می‌توانید از سفت شدن یا برشته شدن بیش از اندازه لبه‌های کراست تارت نارنگی جلوگیری کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آیا می‌توانیم فیلینگ تارت نارنگی را جداگانه در قابلمه آماده کنیم؟

بله. در صورت تمایل می‌توانید مواد مورد نیاز برای تهیه فیلینگ تارت نارنگی را با یکدیگر مخلوط کنید و در قابلمه بریزید. سپس، قابلمه را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و محتویات آن را دائما هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد. پس از پختن کراست تارت نارنگی، می‌توانید این فیلینگ را روی کراست بریزید و نوش جان کنید.

آیا می‌توانیم تارت نارنگی را با کراست بیسکویت درست کنیم؟

بله. در این صورت برای درست کردن پایه بیسکویتی تارت، باید ۲ لیوان بیسکویت خرد شده را با ۱۲۰ گرم کره ترکیب کنید و داخل قالبی بریزید که از قبل چرب کردید. با استفاده از یک استکان یا پشت قاشق، این ترکیب را کاملا در قالب فشرده و پخش کنید. سپس، قالب را برای ۷ تا ۸ دقیقه در فر با دمای ۱۷۰ درجه قرار دهید تا بپزد.

 

محصولات مرتبط