طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ و لوبیا قرمز سریع و خوشمزه

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ و لوبیا قرمز سریع و خوشمزه


17 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

قورمه سبز گیاهی با قارچ یکی از انواع خورشت قرمه سبزی و جزو لیست سحری و افطار افراد گیاهخوار یا کسانی است که محدودیت مصرف گوشت دارند. طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ یکی از لذیذترین روش های درست کردن قرمه سبزی وگان و بدون گوشت است. شما می‌توانید برای درست کردن قرمه سبزی ویگن به جای گوشت از قارچ استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورش قورمه سبزی گیاهی با قارچ به عنوان یک غذای خوشمزه با قارچ و برنج آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طریقه پخت قورمه سبزی بدون گوشت با قارچ پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

 

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم: ۱۰۶
زمان آماد سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۹۰ دقیقه

 

مواد لازم در طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی بدون گوشت (برای ۴ نفر)

 

  • سبزی قورمه سبزی: نیم کیلوگرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • قارچ ورقه‌ای خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لیمو عمانی: ۴ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه خورشتی: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

 

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

 

قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین انواع خورش ایرانی است که شما می‌توانید آن را هم با گوشت و هم بدون گوشت آماده کنید. اضافه کردن مقداری قارچ به جای گوشت ایده فوق‌العاده‌ای برای درست کردن یک قورمه سبزی ویگن و گیاهی بدون گوشت و خوشمزه است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن خورشت قورمه سبزی بدون گوشت با قارچ آشنا شوید.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه بستنی هلویی رژیمی بدون شکر و سالم

 

 

مرحله اول؛ خیساندن لوبیا برای قورمه سبزی گیاهی

 

قبل از هر کاری برای درست کردن قورمه سبزی گیاهی با قارچ باید لوبیا قرمزها (یا لوبیا چیتی) را بشویید و حداقل برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب قرار دهید تا نفخ آن برطرف شود. در این مدت زمان سعی کنید آب لوبیاها را چند بار عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

 

 

مرحله دوم؛ خرد کردن سبزی قورمه سبزی ویگن

 

در دومین مرحله از طرز تهیه قرمه سبزی بدون گوشت باید سبزی‌ قورمه را خوب بشویید و ریز و ساطوری خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سبزی را خوب سرخ کنید.

 

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز برای قورمه سبزی بدون گوشت

 

بعد از آماده شدن سبزی خورش قورمه سبزی، باید پیاز را پوست بگیرید و به صورت ریز یا نگینی خرد کنید. سپس در یک ماهیتابه کمی روغن و زردچوبه بریزید و پیاز را خوب سرخ کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ تفت دادن قارچ‌ها برای قورمه سبزی گیاهی

 

بعد از این که پیاز کمی سرخ شد، نوبت به اضافه کردن قارچ‌های خرد شده است. برای خورش قورمه سبزی گیاهی بهتر است قارچ‌ها را به صورت اسلایسی خرد کنید. اما اگر قارچ‌ها خیلی ریز هستند، می‌توانید آن‌ها را به صورت درسته نیز تفت دهید. سپس کمی فلفل سیاه به قارچ‌ها اضافه کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن لوبیا و سبزی به ترکیب پیاز و قارچ خورش سبزی

 

در حین تفت دادن قارچ‌ها، لوبیا قرمز را در آب بریزید و اجازه دهید نیم پز شود. سپس لوبیای نیم پز شده را به ترکیب پیاز و قارچ سرخ شده اضافه کنید. سپس سبزی سرخ شده را نیز به خورش اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 

 

مرحله ششم، اضافه کردن آب به خورش قورمه سبزی گیاهی

 

بعد از این که همه مواد را اضافه کردید، نوبت به اضافه کردن آب است. برای این کار باید چند لیوان آب به خورش قرمه سبزی گیاهی خود اضافه کنید. سپس حرارت را زیاد کنید تا ابتدا آب به جوش بیاید. سپس می‌توانید حرارت را کم کنید و درب قابلمه را به صورت نیمه باز بگذارید تا خورشت به خوبی جا بیفتد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش آلو به 7 روش خوشمزه و مجلسی شهرهای مختلف

 

 

مرحله هفتم؛ اضافه کردن لیمو عمانی به مواد خورشت قورمه سبزی گیاهخواران

 

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و داخل خورش بیندازید. برای گرفتن تلخی لیمو عمانی بهتر است که آن را نصف کنید. سپس برای نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید تا تلخی لیموها گرفته شود. لیموها را در ۲۰ دقیقه آخر همراه با مقداری نمک به خورش اضافه کنید و نمک خورش را اندازه بگیرید.

 

این بود طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی و بدون گوشت با قارچ، نوش جان!

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت

 

  • در طرز تهیه قورمه سبزی وگان می‌توانید به جای لیمو عمانی از پودر لیمو عمانی یا آبلیموی تازه یا آبغوره نیز استفاده کنید.

 

  • برخی افراد در طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت مقداری رب گوجه فرنگی نیز به خورش اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید، سپس آن را داخل خورش بریزید.

 

  • در طریقه پخت قورمه سبزی با قارچ می‌توانید بنا به سلیقه خودتان میزان قارچ را کم یا زیاد کنید.

 

  • برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ می‌توانید به سبک قورمه سبزی شمالی مقداری گوجه فرنگی و بادمجان سرخ شده روی خورش قرار دهید.

 

  • برای سبزی قرمه سبزی گیاهی می‌توانید از ترکیب تره، جعفری، کمی شنبلیله استفاده کنید.

 

 

خلاصه اینکه اگر گیاهخوار هستید، به این معنا نیست که نمی‌توانید خورش قرمه سبزی بخورید. خورشت قورمه سبزی بدون گوشت معمولاً به روش های متفاوتی آماده می‌شود. شما می‌توانید یک قورمه سبزی وگان با قارچ آماده کنید و همراه با برنج میل کنید. معمولاً مقدار قارچی که به این خورش اضافه می‌شود اختیاری است و شما می‌توانید بنا به سلیقه خودتان آن را کم یا زیاد کنید.

 

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ چگونه است؟

 

در طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ می‌توانید از قارچ اسلایس شده به جای گوشت استفاده کنید.

 

 

ترکیب سبزی برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ چیست؟

 

برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ از سبزی قورمه یا از ترکیب تره، جعفری، کمی شنبلیله استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک