طرز تهیه ۲۱ غذای سحر و افطار برای گیاهخواران + فیلم آموزش

طرز تهیه ۲۱ غذای سحر و افطار برای گیاهخواران + فیلم آموزش


19 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 21 غذای سحر و افطار برای گیاهخواران + فیلم آموزش

معمولاً انتخاب غذاهای سحر و افطار برای گیاهخواران کمی چالش‌برانگیزتر از افراد دیگر است. انتخاب غذاهای پیشنهادی ماه رمضان که پرانرژی و در عین حال گیاهی باشند می‌تواند به افزایش انرژی و سلامت گیاهخواران کمک کند و تنوع غذایی آن‌ها را بیشتر کند. اما بهترین غذاهای سحر و افطار برای گیاه‌خواران چه غذاهایی هستند؟ کدام غذاهای برای ماه رمضان و روزه‌داری به سبک گیاهخواری مناسب‌تر هستند؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با برنامه سحری و افطار برای گیاهخواران آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهای مناسب برای سحری و افطار برای گیاهخواران پاسخ خواهیم داد.

 

 

غذاهای سحری مناسب برای گیاهخواران

 

غذاهای سحری مناسب برای گیاهخواران

 

سحری بدون گوشت چی بخوریم؟ بهترین سحری برای گیاهخواران چیست؟ آیا چیزی در مورد ماه رمضان و روزه‌داری به سبک گیاهخواری می‌دانید؟ گیاهخواری یکی از سالم‌ترین سبک‌های تغذیه است که در صورت انتخاب صحیح مواد غذایی و تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن فواید بی‌شماری برای سلامت بدن دارد.

انتخاب غذاهای مناسب سحری برای گیاهخواران مخصوصاً برای افرادی که به تازگی گیاهخوار شده‌اند، کمی سخت است. غذاهایی که برای سحری استفاده می‌شوند باید در کنار گیاهی بودن مقوی هم باشند و از ضعف بدن جلوگیری کنند. در ادامه می‌توانید با راهنمای گیاهخواری در ماه رمضان و لیستی از بهترین غذاهای سحر برای گیاهخواران آشنا شوید.

 

انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت

 

انواع پلوهای مخلوط برای گیاهخواران در ماه رمضان

 

انواع پلو مخلوط بدون گوشت از بهترین غذاهای سحری و افطار برای گیاهخواران هستند که به دلیل وجود نشاسته و انواع سبزیجات سیر کننده و مقوی است. این غذاها برای افرادی که گیاه‌خوار هستند و یا به دنبال درست کردن غذاهایی بدون گوشت و غذا با سویا هستند، بسیار مناسب است. برای روزه‌داری به سبک گیاهخواری آشنایی با طریقه درست کردن این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع پلو مخلوط گیاهی مراجعه کنید.

 

عدسی

 

عدسی برای گیاهخواران در ماه رمضان

 

«عدسی» از جمله خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین انواع سحری برای گیاهخواران در ماه رمضان است. عدسی را معمولاً با نان میل می‌کنند و با پیاز داغ و ادویه‌های مختلف مثل پودر سیر و پیاز مزه‌دار می‌کنند.

اگر به دنبال یک ایده غذای سحری بدون گوشت و مرغ هستید و یا دوست دارید یک افطاری رژیمی و گیاهی لذیذ را در کنار خانواده میل کنید، عدسی گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. برای خواندن مراحل تهیه این غذای رژیمی برای ماه رمضان و آشنایی با طریقه درست کردن عدسی لعابدار و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدسی مراجعه کنید.

 

قورمه سبزی گیاهی

 

قورمه سبزی گیاهی در ماه رمضان

 

«قورمه سبز گیاهی» با قارچ یک غذای خوشمزه و بهترین انتخاب سحری و افطار برای گیاهخواران است. این غذا برای افرادی است که گیاهخوار هستند یا محدودیت مصرف گوشت دارند گزینه ایده‌آلی است.

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ یکی از لذیذترین روش‌های درست کردن قورمه سبزی وگان و بدون گوشت است. شما می‌توانید برای درست کردن قورمه سبزی ویگن به جای گوشت از قارچ استفاده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن قورمه سبزی گیاهی بدون گوشت می‌توانید به مقاله طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی مراجعه کنید.

 

ماکارونی با سویا

 

ماکارونی با سویا در ماه رمضان

 

«ماکارونی» یکی از محبوب‌ترین انواع غذا با سویا است و بهترین انتخاب غذا در سحری و افطار برای گیاهخواران محسوب می‌شود. این غذا طعم فوق‌العاده دلچسبی دارد و اصالت آن به ایتالیا بازمی‌گردد. در طرز تهیه این غذا با سویا باید ابتدا سویا را در شیر یا آب خیس کنید و سپس به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید.

بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. سپس می‌توانید سایر مراحل درست کردن ماکارونی را انجام دهید. برای خواندن طریقه درست کردن ماکارونی با سویا با فیلم آموزش تهیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه ماکارونی با سویا مراجعه کنید.

 

خورشت بامیه

 

خورشت بامیه در ماه رمضان

 

«بامیه» یکی از سبزیجات مفید و پرخاصیت است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. این غذا بهترین سحری برای گیاهخواران در ماه رمضان محسوب می‌شود و می‌تواند قند خون شما را کنترل کند.

برای درست کردن این خورشت خوشمزه شما می‌توانید از سویا به جای گوشت استفاده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن خورشت بامیه خوشمزه و مقوی بدون گوشت می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش بامیه بدون گوشت مراجعه کنید.

 

پلو بریانی

 

پلو بریانی برای ماه رمضان

 

«بریانی» یا «بیریانی» (Biryani) از غذاهای خوشرنگ و خوشمزه هندی است که در قسمت‌هایی از پاکستان، افغانستان، ایران و عراق هم با دستور مشابه و نزدیک به دستور پخت بریانی هندی طبخ می‌شود.

بد نیست بدانید که در اصل این غذا متعلق به شمال هند است و تاریخچه آن به امپراتوری مغول‌ها برمی‌گردد. این غذا با استفاده از سبزیجات و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد. برای مطالعه طریقه درست کردن پلو بریانی می‌توانید به مقاله طرز تهیه پلو بریانی مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه بادمجان به 2 روش در فر و قابلمه + فیلم آموزشی

 

لوبیا پلو بدون گوشت

 

لوبیا پلو بدون گوشت

 

«لوبیا پلو» از جمله غذاهای پرطرفدار و اصیل آشپزی ایرانی است که می‌توان آن را با مواد متنوعی درست کرد. هم می‌توانید لوبیا پلو را به صورت دمی درست کنید و هم به صورت آبکش. استفاده از رب گوجه و گوجه فرنگی هم در آن اختیاری است.

لوبیا پلو به عنوان یک غذا با سویا و بدون گوشت هم مرسوم است. برای مطالعه طریقه درست کردن لوبیا پلو بدون گوشت می‌توانید به مقاله طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت مراجعه کنید.

 

دمی گوجه

 

دمی گوجه یک سحری خوشمزه برای گیاهخواران

 

دمپخت یا دمی گوجه یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای ایرانی برای ناهار ساده با برنج است. یک غذای خوشمزه و مفید با برنج و گوجه فرنگی و سیب زمینی. طرز تهیه دمی گوجه برای ماه رمضان بسیار آسان است. دمی گوجه هم با انواع گوشت قرمز تکه‌ای و چرخ کرده درست می‌شود و هم بدون گوشت. برای خواندن مراحل طرز تهیه دمی گوجه می‌توانید به مقاله طرز تهیه دمی گوجه مراجعه کنید.

 

غذاهای افطار برای گیاهخواران

 

غذاهای افطار برای گیاهخواران

 

انتخاب مناسب‌ترین غذاهای افطار برای گیاهخواران به این افراد کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی روزه بگیرند و دچار ضعف و کمبود انرژی نشوند. اما بهترین افطار برای گیاهخواران چه ویژگی دارد؟

خوشمزه‌ترین غذای گیاهی برای افطار چیست؟ برای روزه‌داری به سبک گیاهخواری چه نوع غذاهای گیاهی مناسب‌تر هستند؟ در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از بهترین غذاهای افطار برای گیاهخواران در ماه رمضان آشنا شوید.

 

خوراک قارچ و سویا

 

خوراک قارچ و سویا در ماه رمضان

 

«خوراک قارچ با سویا» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای مناسب افطار برای گیاهخواران است که بسیار راحت و سریع آماده می‌شود. درست کردن این غذا بسیار راحت است و در عین حال به خاطر داشتن پروتئین فراوان یک وعده بی‌نظیر برای ماه رمضان محسوب می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن خوراک قارچ و سویا ساده و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خوراک قارچ و سویا مراجعه کنید.

 

همبرگر سویا

 

همبرگر سویا در ماه رمضان

 

روزه‌داری به سبک گیاهخواری به منظور حذف کردن غذاهای خوشمزه و مفید نیست. اگر گیاهخوار هستید، تنها لازم است که به جای گوشت از جایگزین مناسبی در غذاها استفاده کنید.

«همبرگر سویا» یک غذای گیاهی برای افطار است که با استفاده از سویا و سبزیجات و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. طعم و مزه این غذای گیاهی بسیار لذیذ است و از همین رو ارزش امتحان کردن را دارد. برای خواندن طریقه درست کردن همبرگر سویا به روش رستورانی می‌توانید به مقاله طرز تهیه همبرگر سویا مراجعه کنید.

 

خورش آلو بدون گوشت

 

خورش آلو بدون گوشت برای ماه رمضان

 

«خورش آلو» از‌ آن دسته خورش‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. درست کردن این غذا برای افطار و سحری گیاهخواران بسیار راحت است. شما می‌توانید برای تهیه این غذا از آلو خورشتی یا آلو سیاه جنگلی استفاده کنید.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش آلو بدون گوشت به روش‌های مختلف و آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه این غذای خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت مراجعه کنید.

 

نخود آب

 

نخود آب غذای گیاهی برای ماه رمضان

 

«نخود آب» یکی از مقوی‌ترین انواع غذای گیاهی برای افطار است که بسیار ساده و سریع طبخ می‌شود. این غذای مقوی و ساده سرشار از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است و یک افطاری گیاهی فوق‌العاده برای ماه رمضان محسوب می‌شود.

برای مطالعه طریقه درست کردن نخود آب بسیار مقوی بدون گوشت و آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه این غذای خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه نخود آب مراجعه کنید.

 

فلافل

 

فلافل غذای گیاهی برای ماه رمضان

 

«فلافل» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای افطار برای گیاه‌خواران است که در کشورهای عربی و برخی شهرهای جنوبی ایران به شیوه بی‌نظیری طبخ می‌شود. این غذای گیاهی بافتی ترد و خوشمزه دارد و درست کردن آن بسیار راحت است.

ترکیب فلافل با ترشی‌های تند محلی و انواع سس واقعاً بی‌نظیر است. برای خواندن طریقه درست کردن فلافل خانگی و مشاهده فیلم طرز تهیه این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه فلافل مراجعه کنید.

 

یتیمچه

 

یتیمچه غذای گیاهی برای ماه رمضان

 

«یتیمچه» از آن دسته غذاهای ایرانی اصیل و آسان است که برخلاف ترکیبات ساده‌ای که دارد، بسیار سالم و مقوی است و در دسته بهترین انواع غذای افطار برای گیاهخواران جای می‌گیرد.

این غذای نونی و ساده در شهرهای مختلف ایران به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌شود مهم‌ترین ترکیب آن بادمجان و گوجه است. برای مطالعه طریقه درست کردن یتیمچه می‌توانید به مقاله طرز تهیه یتیمچه مراجعه کنید.

 

سوپ کلم بروکلی

 

سوپ کلم بروکلی برای ماه رمضان

 

«کلم بروکلی» سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده است و سوپ کلم بروکلی یکی از مقوی‌ترین انواع سوپ مخصوص افطار برای گیاهخواران محسوب می‌شود. اگر دوست دارید برای افطار امسال یک سوپ متفاوت، مفید و خوشمزه را امتحان کنید بهتر است همین امروز برای تهیه سوپ کلم بروکلی دست به کار شوید. برای خواندن طریقه درست کردن سوپ کلم بروکلی می‌توانید به مقاله طرز تهیه سوپ کلم بروکلی مراجعه کنید.

 

کباب کوبیده با سویا

 

کباب کوبیده با سویا

 

«کباب کوبیده با سویا» و بدون گوشت جزو انواع کباب اقتصادی و ارزان است. کباب کوبیده یکی از لذیذترین انواع کباب‌های ایرانی است که معمولاً با گوشت قرمز چرخ شده و پیاز رنده شده آماده می‌شود.

اما اگر به هر دلیلی دوست داشته باشید گوشت قرمز کمتری مصرف کنید، می‌توانید کباب کوبیده با سویا درست کنید. طرز تهیه کباب کوبیده با سویا در لیست غذاهای گیاهی برای وعده سحری و افطار یک گزینه دلچسب است. برای مطالعه طریقه درست کردن کباب کوبیده با سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه کباب کوبیده با سویا مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 24 شربت ضد عطش رفع تشنگی ماه رمضان و تابستان

 

کوفته تبریزی با سویا

 

کوفته تبریزی با سویا برای ماه رمضان

 

اگر بخواهیم فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی تهیه کنیم بدون شک یکی از آن‌ها «کوفته تبریزی» است. کوفته تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کوفته در دنیاست که با ترکیب گوشت چرخ کرده و سبزی و آلو و سایر مخلفات تهیه می‌شود.

اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی گوشت مصرف نمی‌کنید، می‌توانید این غذای جذاب را با سویا نیز آماده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن کوفته تبریزی سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی با سویا مراجعه کنید.

 

خوراک لوبیا

 

خوراک لوبیا برای ماه رمضان

 

«خوراک لوبیا چیتی» یک غذای ایرانی داغ و خوشمزه با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی است که برای افطار نیز گزینه مناسبی است. خوراک لوبیا چیتی را بعضی با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند که اتفاقاً نوع سنتی خوراک لوبیا چیتی است و بسیار هم لذیذ است.

درست کردن خوراک لوبیا چیتی یا به قول قدیمی‌ها «لوبیا گرم» کار سختی نیست و به روشی بسیار ساده می‌توانید آن را تهیه کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن خوراک لوبیا چیتی می‌توانید به مقاله طرز تهیه لوبیا چیتی مراجعه کنید.

 

میرزا قاسمی

 

میرزا قاسمی برای ماه رمضان

 

«میرزا قاسمی» مجلسی به روش شمالی یک غذای ساده و در عین حال تاریخی است. روش تهیه میرزا قاسمی آسان است و کافی است یک بار امتحان کنید تا مشتری همیشگی این غذای ساده نونی و خوشمزه برای وعده‌های مختلف از جمله سحری و افطار ماه رمضان شوید.

شما می‌توانید این غذای محبوب گیلانی را با استفاده از بادمجان له شده، گوجه، سیر و در صورت تمایل تخم مرغ آماده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن میرزا قاسمی می‌توانید به مقاله طرز تهیه میرزا قاسمی به همراه فیلم آموزش تهیه مراجعه کنید.

 

غذای سحر و افطار برای خام گیاه‌خواری

 

غذای سحر و افطار برای خام گیاه‌خواری

 

افرادی که خام گیاه‌خواری می‌کند باید در ماه رمضان نیز همانند سایر مواقع از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و دانه‌ها به مقدار زیاد استفاده کنند. خوراکی‌های خام گیاهخواری برای ماه رمضان شامل انواع سالادهای مقوی همراه با آووکادو، خرما، تخم کدو و تخمه آفتابگردان و مغزها می‌شود.

این خوراکی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری هستند، از همین رو برای سحری و افطار گیاهخواران نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. در ادامه می‌توانید با چند مورد از خوراکی‌های خام گیاهخواری برای ماه رمضان آشنا شوید.

 

سالاد زیتون

 

سالاد زیتون برای خام گیاهخواران در ماه رمضان

 

«سالاد زیتون» یکی از بهترین و مجلسی‌ترین سالادها است. این سالاد را می‌توان با مواد متنوعی درست کرد تا علاوه بر طعم دلچسب، از خواص زیتون و دیگر مواد هم بهره برد. شما می‌توانید برای درست کردن این سالاد خوشمزه و مقوی از سبزیجات متنوع و مختلفی استفاده کنید. برای آشنایی با طرز تهیه این غذای سحر و افطار برای خام گیاه‌خواری می‌توانید به مقاله طرز تهیه سالاد زیتون مراجعه کنید.

 

سالاد مدیترانه‌ای

 

سالاد مدیترانه‌ای برای ماه رمضان

 

«سالاد مدیترانه‌ای» یکی از خوش‌طعم‌ترین و مقوی‌ترین انواع سالاد برای افراد خام گیاه‌خوار است که به روش‌های متنوعی آماده می‌شود. برای درست کردن سالاد مدیترانه‌ای می‌توانید تنوع به خرج بدهید و از مواد دلخواه و مطابق طبع خود استفاده کنید.

به منظور تهیه غذای سحر و افطار برای خام گیاه‌خواری، می‌توانید این سالاد خوشمزه و متفاوت را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. برای مطالعه طریقه درست کردن انواع سالاد مدیترانه‌ای می‌توانید به مقاله طرز تهیه سالاد مدیترانه مراجعه کنید.

 

ساندویچ نخود

 

ساندویچ سالاد نخود برای افطار یا سحری گیاهخواران

 

«ساندویچ سالاد نخود» یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای گیاهی و بدون گوشت برای افطاری است که هم سالاد است و هم ساندویچ. برای تهیه ساندویچ سالاد نخود از هیچ گونه گوشتی استفاده نمی‌شود و از همین رو یک غذای کاملا گیاهی و در عین حال مقوی و مفید برای گیاهخواران محسوب می‌شود.

شما هم می‌توانید این سالاد و ساندویچ را به عنوان غذای اصلی یا کنار غذای اصلی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان قرار بدهید. ساندویچ سالاد نخود به خاطر خواص نخود یک غذای کامل و خوشمزه است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای افرادی که دوست دارند غذاهای متنوع و سالم را انتخاب کنند، گزینه مناسبی است.

برای تهیه این سالاد شما به مقداری نخود پخته شده، خیارشور، کرفس، شوید و سس نیاز دارید. در اولین قدم باید نخودها را برای ۱ تا ۲ شب بخیسانید و در این فرصت چندین بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس نخودها را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا بپزند.

بعد آنها را پوره کنید. برای مشاهده و آموزش ادامه مراحل طرز تهیه سالاد نخود به عنوان غذای گیاهخواری برای ماه رمضان، روی لینک مقاله مورد نظر بزنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین غذاهای سحر و افطار برای گیاهخواران کدامند؟

 

اگر به دنبال لیستی از بهترین غذاهای سحر و افطار برای گیاهخواران هستید، پیشنهاد می‌شود انواع پلو مخلوط، قورمه سبزی گیاهی، عدسی، خوراک قارچ سویا و سالاد مدیترانه‌ای را امتحان کنید.

 

بهترین غذای سحر و افطار برای خام گیاه‌خواری چیست؟

 

اگر به دنبال خوراکی‌های خام گیاهخواری برای ماه رمضان هستید، بهتر است سالاد مدیترانه‌ای و سالاد زیتون را امتحان کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک