بهترین زمان اضافه کردن شکر به انواع مربا با میوه های مختلف

بهترین زمان اضافه کردن شکر به انواع مربا با میوه های مختلف


29 تیر 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زمان اضافه کردن شکر به مربا

افزودن شکر به انواع مربا را چه زمانی انجام دهیم؟ شکر یا انواع شیرین‌کننده‌ها جزو جدانشدنی مرباها هستند و بدون آنها هیچ مربایی به عمل نمی‌آید. اما بهترین زمان اضافه کردن شکر به مربا چه وقتی است؟ انواع مرباها را با می‌توانید با انواع میوه‌ها درست کنید ولی نکته مهم این است که بافت انواع میوه‌ها مثل زردآلو، به، آلبالو، توت فرنگی و … با هم فرق می‌کند، در نتیجه زمان افزودن شکر به آنها برای تهیه مربا هم فرق می‌کند. اما چه موقع شکر را به مربا اضافه کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش درباره زمان مناسب افزودن شکر به انواع مربا را به شما خواهیم گفت.

چرا زمان اضافه کردن شکر به مرباهای مختلف فرق دارد؟

چرا زمان اضافه کردن شکر به مرباهای مختلف فرق دارد؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند انواع چاشنی‌ها مثل شکر یا نمک را بعد از پخت مواد غذایی، به غذا اضافه کنید. این موضوع تا حدودی در مورد مرباها هم صدق می‌کند. اما موضوع مهم این است که هرچه بافت میوه‌ها نرم‌تر باشد، باید شکر را زودتر و هر چه بافت آنها سفت‌تر باشد، شکر را دیرتر اضافه کنید. دلیلش هم این است که شکر کمی روند پخت و نرم شدن میوه‌‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

در مورد میوه‌هایی که در حالت عادی نرم هستند، مثل توت فرنگی، آلبالو و …، اضافه کردن شکر به میوه‌های نپخته و خواباندن آنها در شکر، باعث می‌شود، این میوه‌ها، فرم خود را تا حد زیادی حفظ کنند و بعد از پخت از له شدن آنها جلوگیری می‌کند.

در مورد میوه‌هایی که بافت سفتی دارند مثل به، بهتر است شکر را بعد از اینکه کمی میوه با آب جوش پخت و نرم شد، اضافه کرد. چون اضافه کردن شکر به مربا، زودتر از این زمان، باعث دیرتر پختن مربا می‌شود. در ادامه بهترین زمان اضافه کردن شکر به مربا توضیح خواهیم داد.

در ضمن شما می‌توانید شکر و انواع مربا را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

چه موقع شکر را به مربای به اضافه کنیم؟

در طرز تهیه مربای به، میوه‌های به را باید خرد کنید و در مقداری آب به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا نرم شوند. باید سفتی اولیه به‌ها گرفته شود. سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید به‌ها به مدت ۳ تا ۴ ساعت، بپزند. وقتی مربای به قوام لازم را گرفت، آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه کرده و چند دقیقه بعد، شعله را خاموش کنید. بعد از سرد شدن مرباها، آنها را در شیشه‌های تمیز و استریل بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی به روش خوشمزه و اصیل ایتالیایی

چه موقع شکر را به مربای انجیر اضافه کنیم؟

در طرز تهیه مربای انجیر این مربا را هم با انجیر تازه و هم با انجیر خشک می‌توانید تهیه کنید. برای درست کردن مربا انجیر با انجیر خشک، باید انجیرها را در آب بخیسانید تا نرم شوند. سپس آنها را مربا کنید. در هر صورت زمان اضافه کردن شکر به مربای انجیر، قبل از پختن انجیرها است.

برای تهیه مربای انجیر با انجیر تازه، باید ابتدا شهد مربا را درست کنید. یعنی در یک قابلمه آب و شکر را بجوشانید تا شکر کاملا در آب حل شود سپس انجیرها را در آن بریزید. چند دقیقه که انجیرها جوشیدند و روی آنها کف ایجاد شد، کف روی آنها را بگیرید و شعله را کم کنید تا مربا بپزد و قوام بگیرد.

چه موقع شکر را به مربای هویج اضافه کنیم؟

چه موقع شکر را به مربای هویج اضافه کنیم؟

یکی از نوستالژیک‌ترین مرباهای خانگی، مربای هویج است. مربای هویج معمولا به صورت رنده شده یا خلالی شده یا نگینی شده تهیه می‌شود. حتی برخی افراد ترجیح می‌دهند هویج‌ها را به شکل قالب زده مربا کنند. زمان اضافه کردن شکر به مربای هویج به این موضوع بستگی دارد که هویج‌ها چقدر پوره و نرم شده‌اند.

اگر هویج‌ها را پوره یا رنده کرده‌اید، هویج و شکر را همزمان با مقداری آب در قابلمه بریزید و بجوشانید. حرارت را بالا ببرید تا دانه‌های شکر حل شوند. چون اگر شکرها حل نشوند و شعله را کم کنید، مربای هویج بعد از پخت، شکرک می‌زند.

در مورد هویج‌هایی که به صورت فرم‌دار، قالب زده‌اید، چون این هویج‌ها بافت سفت‌تری دارند، بهتر است ابتدا با مقداری آب بجوشانید و کمی که نرم شدند، شکر را اضافه کنید. شکر باید کاملا روی حرارت ذوب شود، سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید هویج‌ها بپزند و غلظت عصاره آن به اندازه کافی برسد.

چه موقع شکر را به مربای آلبالو اضافه کنیم؟

آلبالو جزو میوه‌های با بافت نرم است. در طرز تهیه مربای آلبالو برای اینکه شکر به خورد آلبالو برود، باید آلبالوها را بشویید، هسته‌ آنها را بگیرید و شکر را به صورت لایه لایه بین آلبالوها بریزید. یعنی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر، دوباره یک لایه آلبالو و یک لایه شکر تا موادتان تمام شود.

آلبالوها را به مدت ۲۴ ساعت یا ۱۲ ساعت در یخچال با شکرها استراحت دهید تا عصاره آنها خارج شود و شکر کاملا به خورد آلبالوها برود. سپس بدون اضافه کردن آب، قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید بجوشد. کف‌های روی آلبالوها را بگیرید و صبر کنید تا آلبالوها بپزند و مربا قوام بگیرند. اگر زمان اضافه کردن شکر به مربای آلبالو را رعایت نکنید و شکر را در هنگام پختن آلبالوها اضافه کنید، آلبالوها له می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چقدر شکر برای مربای آلبالو لازم است؟

حتما بخوانید  فوت و فن های کباب مرغ خامه ای هندی با بافت نرم و لطیف و مغزپخت!

زمان اضافه کردن شکر به مربای پوست پرتقال

زمان اضافه کردن شکر به مربای پوست پرتقال

در مورد مربای پوست پرتقال تازه، نارنگی یا پوست دیگر مرکبات که خودشان تلخی دارند، باید ابتدا تلخی پوست‌ها را بگیرید و بعد پوست‌ها را با شکر و آب بجوشانید. اگر مربای پوست پرتقال خشک درست می‌کنید، ابتدا باید در یک قابلمه آب و شکر را بجوشانید سپس پوست‌های خشک را به شهد اضافه کنید. بهترین زمان اضافه کردن شکر به مربای پوست پرتقال هم باید شکر در ابتدای پخت مربا و به صورت حل شده در آب و روی حرارت، استفاده شود.

چه موقع شکر را به مربای زردآلو اضافه کنیم؟

برای طرز تهیه مربای زردآلو خانگی هم مثل مربای آلبالو، باید زردآلوها را بشویید، آنها را نصف کنید و هسته‌شان را بیرون بیاورید. سپس در یک قابلمه یک لایه زردآلو، یک لایه شکر، لایه بعد زردآلو و دوباره شکر بریزید. این روند را ادامه دهید تا موادتان تمام شود. زردآلوها را به مدت ۲۴ یا ۱۲ ساعت در یخچال با شکر استراحت دهید تا زردآلوها آب بیندازند و عصاره آنها خارج شود. در این صورت، زردآلوها نرم می‌شوند و بعد آنها را روی حرارت بجوشانید.

چه موقع شکر را به مربای بالنگ اضافه کنیم؟

در طرز تهیه مربای بالنگ، باید بالنگ‌ها را با مقداری آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. سپس شکر را به قابلمه اضافه کنید و شعله را زیاد کنید تا دانه‌های شکر حل شوند. سپس شعله را کم کنید تا مربا قوام بگیرد.

چه موقع شکر را به مربای توت فرنگی اضافه کنیم؟

چه موقع شکر را به مربای توت فرنگی اضافه کنیم؟

مربای توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین مرباهای تابستانی است. برای درست کردن مربا توت فرنگی هم باید توت فرنگی‌ها را بشویید. خرد کنید و در یک قابلمه به صورت لایه لایه با شکر بریزید. قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت یا ۱۲ ساعت، در یخچال بگذارید تا عصاره توت فرنگی خارج شود. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید توت فرنگی‌ها بپزند و شهد مربا، غلیظ شود. در آخر هم کمی آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه کرده و شعله را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: اگر مربا شکرک زد چه کنیم؟

سوالات متداول درباره بهترین زمان اضافه کردن شکر به انواع مربا

زمان اضافه کردن شکر به مربا چه تاثیری بر زمان پخت مربا دارد؟

در کل اضافه کردن شکر به میوه‌هایی که می‌خواهید مربا کنید، اگر میوه‌ها سفت باشند، باعث سفت‌تر شدن بافت یا پوست آنها می‌شود. بنابراین دیرتر می‌پزند.

زمان اضافه کردن شکر به مربا، چه تاثیری بر بافت مربا دارد؟

در مورد میوه‌های با بافت نرم مثل توت فرنگی، زردآلو یا آلبالو، باید شکر را با میوه‌ها بخوابانید. این کار به حفظ ظاهر آنها کمک می‌کند و از له شدن آنها پیشگیری خواهد کرد.

محصولات مرتبط