۳ طرز تهیه حلوا سفید ماه رمضان با آرد برنج، افغانی و مازندرانی

۳ طرز تهیه حلوا سفید ماه رمضان با آرد برنج، افغانی و مازندرانی


21 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا سفید

آیا تا به حال طعم حلوا سفید یا حلوا برنجی را چشیده‌اید؟ این حلوای خوشمزه به عنوان حلوا نذری و معمولا در ماه رمضان و ماه محرم پخته می‌شود. انواع مختلفی از حلوا سفید پخته می‌شوند که با آرد برنج، برنج و آرد گندم پخته می‌شوند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه حلوا سفید به عنوان دسر ماه رمضان به چند روش مختلف به شما آموزش خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه حلوا سفید

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب (سرد) ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد یا کره ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده سازی مواد و پخت حلوا سفید: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه حلوا سفید با آرد برنج

طرز تهیه حلوا سفید ماه رمضان

برای تهیه حلوا سفید با آرد برنج، ابتدا باید شربت حلوا را درست کرده و سپس آرد را الک کنید. آرد و روغن را مخلوط کنید و شربت را به آن بیفزایید. برای مشاهده ادامه مراحل، طرز تهیه حلوای سفید را دنبال کنید.

مرحله اول: آرد برنج را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا سفید، آرد برنج را آماده و ۲ تا ۳ بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. می‌توانید آرد برنج را خودتان در خانه تهیه کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید.

شما می‌توانید آرد برنج را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: شربت حلوا را آماده کنید

سپس در یک قابلمه شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر در آب حل شوند. حرارت را بعد از جوشیدن آب، کم کنید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شربت یا شهد حلوا، کمی غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا از دما بیفتد.

برای خرید شکر می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: آرد برنج را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه حلوا سفید نذری، کره یا روغن را در صورت جامد بودن، روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا ذوب شود. در یک تابه آرد برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید و شروع به تفت دادن کنید تا وقتی که طعم خامی آن گرفته شود. آرد نباید تغییر رنگ بدهد، همین که از خامی بیفتد کافی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی با توفو | قورمه سبزی وگان و بدون گوشت

انواع کره و روغن را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه حلوا سفید را آماده کنید

آرد برنج را به مدت حدود ۷ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید. اگر آرد را بیشتر تفت دهید، رنگ حلوا در نهایت تیره می‌شود. بعد از آماده شدن آرد، تابه را از روی حرارت بردارید تا کمی از دما بیفتد. روغن را به آرد برنج اضافه کنید و با هم به هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند.

مرحله پنجم: شربت حلوا را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه حلوا سفید، شربت را به تابه اضافه کنید. شروع به ترکیب کردن مایه حلوا و شربت کنید. مواد را کاملا هم بزنید، طوری که گلوله گلوله نشود و کاملا صاف شود. می‌توانید با دست مخلوط و مایه حلوا را با هم میکس کنید. هر چه بیشتر ورز دادن را ادامه بدهید، حلوا کشدارتر می‌شود.

مرحله ششم: حلوا سفید را سرو کنید

حلوا سفید را تا حدی ورز دهید که کاملا آب آن کشیده شود و به روغن بیفتد. ممکن است این کار بین ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول بکشد. سپس مایه حلوا را در ظرف مناسب سرو بریزید و روی سطح آن را صاف کنید.

می‌توانید حتی حلوا سفید را در قالب‌ بریزید و در یخچال بگذارید تا سفت‌تر شود. اما اگر می‌خواهید حلوا سفید را به صورت گرم سرو کنید، روی حلوا را با گل محمدی، پودر پسته یا بادام و … تزیین و آن را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوا سفید افغانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد ۱۴۰ گرم
هل سبز (پودر شده) ۱ قاشق چای‌خوری
پودر قند ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز پسته و مغز بادام (خرد شده) به مقدار دلخواه

 

زمان آماده سازی مواد و پخت حلوا سفید بدخشانی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه حلوا سفید بدخشانی

طرز تهیه حلوا سفید افغانی به روش اصیل، مشابه طرز تهیه حلوا سفید ایرانی است با این تفاوت که در نمونه بدخشانی یا افغانستانی، از آرد گندم هم می‌توان استفاده کرد. همچنین حلوا سفید بدخشانی در دو مرحله درست می‌شود.

یعنی پس از طی کردن مرحله اول، مواد یک شبانه‌روز در یخچال باید بمانند و بعد با دیگر مواد مخلوط شوند. برای جزییات مراحل تهیه این حلوا خوشمزه مخصوص ماه رمضان، روش و مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آرد حلوا را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا سفید افغانی، آرد را الک کنید. روغن را در یک ظرف بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. روغن را در تابه بریزید و آرد را به آن اضافه کنید. به مدت ۱۰ دقیقه آرد و روغن را با هم مخلوط کنید. مخلوط که کاملا یکدست شد، در یک کاسه بریزید. این مخلوط را در یخچال بگذارید. به مدت یک شبانه‌روز این ترکیب را در یخچال بگذارید.

مرحله دوم: مخلوط حلوا را هم بزنید

بعد از یک روز، مخلوط حلوا را از یخچال بیرون بیاورید و با همزن آن را دوباره کاملا بزنید. در حالی که هنوز حلوا سرد است، پودر هل و پودر قند را هم اضافه کنید. مواد را دوباره در مخلوط کن هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. در آخر هم پودر پسته و بادام (چهار مغز) را اضافه کنید و هم بزنید.

حتما بخوانید  لیست 12 مورد از عجیب ترین و جالب ترین نذری‌ های خاص و لاکچری

برای خرید آرد گندم، مغز پسته، مغز بادام و هل از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله سوم: حلوا سفید را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوا سفید، حلوا را از مخلوط‌کن بیرون بیاورید و در قالب یا ظرف مناسب بریزید. با پشت قاشق مواد را فشار دهید تا روی آن یک سطح شود. روی حلوا را به دلخواه تزیین کنید و ظرف را در یخچال بگذارید. به مدت ۵ تا ۶ ساعت صبر کنید تا حلوا سفید سفت شود، سپس آن را سرو کنید.

روش تهیه حلوا سفید با شیر

طرز تهیه حلوا سفید با شیر

برای تهیه حلوا سفید با شیر، به جای آب می‌توانید از شیر درست کنید. این روش تهیه چندان متداول نیست و پختن حلوای سفید با شربت درست شده از آب و شکر، رایج‌تر است. اما اگر می‌خواهید از شیر در طرز تهیه حلوا سفید استفاده کنید، شکر و شیر را بجوشانید و بعد آن را به آرد الک شده اضافه کنید.

سپس مواد را با هم روی حرارت تفت دهید، طوری که آب آن کشیده شود. بقیه مراحل را مانند روش اول طرز تهیه حلوا سفید ماه رمضان ادامه دهید.

برای خرید شیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

روش تهیه حلوا سفید با برنج به روش شمالی‌ها

برای طرز تهیه حلوا سفید مازندرانی با برنج، بهتر است از برنج نیم‌دانه ایرانی استفاده کنید. برنج را با مقداری آب بپزید تا کاملا نرم شود. سپس شکر، پودر هل، گلاب و دیگر چاشنی‌ها را اضافه کنید. وقتی حلوا سفت شد، آن را خاموش کنید و در ظرف مناسب بریزید و در یخچال بگذارید تا سرد شود.

این حلوا را با تزیین دلخواه سرو کنید. برای تهیه انواع عرقیات از جمله گلاب و انواع برنج ایرانی و خارجی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی با فیلم آموزشی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن حلوا سفید

چرا حلوا سفید خشک میشه؟

برای خشک نشدن حلوا سفید باید آرد برنج یا آرد گندم را قبل از تفت دادن ۲ یا سه بار الک کنید.

چه کار کنیم که بافت حلوا سفید نرم و لطیف شود؟

برای لطیف شدن بافت حلوا سفید، قبل از اینکه آرد برنج را تفت بدهید، آن را ۲ تا ۳ بار الک کنید. بعد از تفت دادن آرد هم اگر آرد را الک کنید، بافت حلوا بسیار لطیف خواهد شد.

حلوا سفید متعلق به کجاست؟

انواع مختلفی از حلوا سفید وجود دارد که با دستور مشابه در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شوند و شامل حلوا سفید مازندرانی، حلوا سفید ارومیه، حلوا سفید افغانی و … می‌شوند. معمولا حلوا سفید ایرانی با آرد برنج و حلوا سفید افغانی با آرد گندم درست می‌شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

کالابرگ الکترونیک