طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی | لذیذترین دستور مرغ مجلسی

طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی | لذیذترین دستور مرغ مجلسی


22 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی | لذیذترین دستور مرغ مجلسی

مرغ یخنی یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهدی محسوب می‌شود. این غذای لذیذ با مرغ و پیاز داغ فراوان درست می‌شود. یخنی مرغ مشهدی علیرغم دستور پخت ساده‌ای که دارد و یک غذای مجلسی مشهدی است و برای غذای شام و ناهار هم گزینه مناسبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی مجلسی می‌پردازیم؛ ضمن آنکه نکات مهم در طبخ لذیذترین خوراک مرغ ایرانی و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدنش را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد لازم جهت تهیه مرغ یخنی مجلسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (سینه یا ران) ۴۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۳ عدد بزرگ
سیر (برای سیر داغ) ۳ حبه
پاپریکا، ادویه کاری، پودر هل، پودر میخک نصف قاشق چای‌خوری
زعفران (دم کرده غلیظ) نصف استکان
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار کافی
برنج برای سرو مرغ یخنی

 

مدت زمان لازم جهت آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت مرغ یخنی مشهدی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه یخنی مرغ مشهدی به روش رستورانی

مراحل طرز تهیه یخنی مرغ مجلسی

اگر از طعم تکراری مرغ خسته شده‌اید، مرغ یخنی مشهدی که یکی از قدیمی‌ترین روش‌های طبخ مرغ است یک انتخاب عالی است. با تهیه این غذا، طعم متفاوتی از مرغ مشهدی زعفرانی با سس پیاز را تجربه خواهید کرد. یخنی مرغ مشهدی مثل مرغ شاندیزی مشهدی یک غذای مجلسی با مرغ و برنج در مشهد و سایر شهرهای خراسان است.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

در مرحله اول از طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی لازم است مرغ را آماده کنید. اگر مرغ کامل دارید مرغ را تمیز کرده و پوست آن را بگیرید. مرغ را در اندازه مناسب خرد کنید. تکه‌های مرغ را بشویید. سپس آنها را آبکش کنید و اجازه دهید تا آب اضافه از آبکش خارج و مرغ‌ها خشک شوند.

می‌توانید برای تهیه مرغ کامل یا سینه و ران مرغ به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: تکه‌های مرغ‌ را مزه‌دار کنید

برای تهیه مرغ یخنی مشهدی لازم است که مرغ‌ها قبل از طبخ، مزه‌دار شوند. تکه‌های مرغ را که از قبل آماده کرده‌اید در یک کاسه بزرگ قرار دهید. آنها را با ادویه‌های معطر شامل پودر پاپریکا، ادویه کاری، پودر هل، پودر میخک، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مزه‌دار کنید. بعد از آنکه تکه‌های مرغ حسابی به ادویه‌ها آغشته شدند روی آن را سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش سبزی فسنجان گیلانی با مرغ + ترکیب سبزی

می‌توانید برای تهیه انواع ادویه شامل پاپریکا، ادویه کاری، پودر هل، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز و سیر را آماده کنید

در فاصله‌ای که مرغ در یخچال مزه‌دار می‌شود شما فرصت کافی برای آماده کردن بقیه مواد یخنی مرغ را دارید. در ابتدا پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت خلالی درشت خرد کنید. پیاز را روی حرارت با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

در ادامه نوبت به اضافه کردن سیر است. سیر را به صورت ریز خرد و یا رنده کنید. به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. مقداری فلفل سیاه و زردچوبه نیز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آنها از بین برود.

می‌توانید برای تهیه پیاز داغ منجمد، سیر داغ آماده و روغن سرخ کردنی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: تکه‌های مرغ‌ را تفت دهید

تکه‌های مزه‌دار شده مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و روی حرارت متوسط و مقدار مناسبی از روغن تفت دهید. بعد از آنکه یک سمت مرغ کاملا تفت خورد، آن را بچرخانید تا سمت دیگرش نیز سرخ شود و رنگ مرغ به سفید تغییر کند.

مرحله پنجم: مرغ یخنی را دم بگذارید

دو طرف مرغ که کاملا سرخ شد در این مرحله از طرز پخت یخنی مرغ مشهدی، مرغ را به ترکیب سیر و پیازی که از قبل آماده کردید اضافه کنید و مرغ را روی پیازها بچینید. نصف استکان زعفران غلیظ دم کرده به آن اضافه کنید. یک لیوان آب جوش نیز به مرغ یخنی اضافه کنید. سپس در قابلمه را ببنید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم بپزد و سس آن غلیظ شود. این مرحله حدود یک ساعت طول می‌کشد.

مرحله آخر: مرغ یخنی مشهدی را سرو کنید

بعد از حدود یک ساعت و زمانی که مرغ‌ها کاملا پخته و آب اضافه آن کشیده شد مرغ یخنی مجلسی شما آماده است. تکه‌های مرغ را در یک ظرف مناسب بریزید، سس مرغ به همراه پیاز داغ را در یک ظرف کوچک جداگانه بریزید و غذا را به همراه برنج کته یا برنج چلو را سرو کنید.

در کنار این غذای خوش‌طعم و متفاوت می‌توانید ترشی مشهدی، ماست غلیظ و خوشمزه یا سالاد میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی

نکات مهم در طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی

  • یخنی مرغ باید به صورت غلیظ سرو شود، پس از اضافه کردن بیش از اندازه آب به آن خودداری کنید و اجازه دهید مرغ با آب خودش بپزید.
  • کلید طعم لذیذ این غذا در مقدار پیاز داغ آن است. پیازی که به اندازه باشد و به میزان مناسب تفت بخورد باعث می‌شود مرغی که با آب پیاز می‌پزد خوش‌طعم‌تر شود. طرز تهیه پیاز داغ مجلسی را بلد هستید؟
  • . مرغ مرینیت شده را حداکثر یک ساعت در یخچال استراحت دهید. استراحت کردن مرغ مرینیت شده در یخچال باعث می‌شود مزه‌ها بهتر به خورد آن برود و در نهایت مرغ خوش‌طعم‌تری به دست بیاید.
  • می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه نیز در تهیه یخنی مرغ استفاده کنید.
  • در طرز تهیه یخنی مرغ مشهدی برخلاف زرشک پلو با مرغ نیازی به رب گوجه فرنگی ندارید.
  • اگر بنا به هر دلیلی از زعفران در پخت این غذا استفاده نمی‌کنید، میزان زردچوبه بیشتری را به کار ببرید.
  • بنا بر ذائقه خود می‌توانید از ران مرغ و یا سینه مرغ در تهیه این غذا استفاده کنید. فقط این نکته را در نظر بگیرید ران مرغ نسبت به سینه مرغ دیرتر می‌پزد.
  • در خلال پخت مرغ‌ها وقتی آب غذا به نیمه رسید، مرغ‌ها را یک بار برگردانید.
  • مرغ یخنی مجلسی و لذیذ را با سیب‌ زمینی سرخ کرده نیز می‌توانید سرو کنید.
حتما بخوانید  شام چی درست کنم | بیش از 300 غذای ساده و مجلسی برای شام + فیلم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم مشهد

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن مرغ یخنی مشهدی

چرا یخنی مرغ مشهدی شیرین می‌شود؟

استفاده بیش از اندازه از پیاز باعث می‌شود این غذا طعم شیرینی پیدا کند.

 چه تعداد پیاز در تهیه این غذا کافی است؟

برای تهیه این غذا به ازای هر نفر یک عدد پیاز کوچک را در نظر بگیرید.

چه ادویه‌هایی در طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی به کار می‌رود؟

در تهیه این غذا و برای مزه‌دار کردن مرغ از پاپریکا، کاری، پودر هل، پودر میخک، فلفل، زردچوبه، دارچین و نمک استفاده می‌شود اما در برخی از رسپی‌ها، این مدل خاص از مرغ را صرفا با زردچوبه و نمک طبخ می‌کنند.

 

محصولات مرتبط