طرز تهیه برنج ایرانی آبکش به روش چلو رستورانی و مجلسی

طرز تهیه برنج ایرانی آبکش به روش چلو رستورانی و مجلسی


11 تیر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج ایرانی آبکش به روش چلو رستورانی و مجلسی
فهرست محتوا پنهان

روش آبکش کردن برنج ایرانی برای درست کردن برنج مجلسی به روش چلو رستورانی کار سختی نیست و فقط باید فوت و فن‌های این روش پخت برنج ایرانی را بلد باشید. برنج آبکش یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت برنج ایرانی است که موجب می‌شود ظاهر برنج شما دانه دانه و مجلسی شود. معمولاً هر چقدر بیشتر فوت و فن‌های طرز تهیه برنج آبکش را رعایت کنید، برنج شما بهتر از آب در می‌آید. طرز تهیه برنج ایرانی آبکش به روش چلو رستورانی و نکات پخت برنج ایرانی آبکش را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه برنج آبکش ایرانی به روش چلو رستورانی

 

طرز تهیه برنج آبکش ایرانی به روش چلو رستورانی

 

برای تهیه برنج آبکش ایرانی به روش چلو رستورانی مجلسی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مدت زمان آماده‌سازی برنج: ۲ الی ۳ ساعت در آب و نمک خیس کنید

مدت زمان پخت و دم کشیدن برنج: ۴۰ الی ۴۵ دقیقه

میزان کالری در یک کفگیر برنج آبکش دمی: ۲۵۰ کالری

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش ایرانی (برای ۴ نفر)

  • برنج ایرانی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری به ازای هر پیمانه برنج برای خیساندن برنج در آب
  • روغن مایع: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برای ته دیگ برنج
  • روغن جامد: ۱ قاشق غذاخوری برای روی برنج
  • آّب: به مقدار لازم
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری برای مرحله آبکش کردن برنج

مراحل تهیه برنج چلو آبکش

اگر دوست دارید برنج ایرانی را به صورت حرفه‌ای و به شیوه خانم‌های کدبانو آماده کنید، تنها لازم است در طرز تهیه برنج آبکش مجلسی فوت و فن‌های آن را بلد باشید. در ادامه می‌توانید با مراحل پخت برنج ایرانی آبکش به روش رستورانی و نذری آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن برنج

در مرحله اول از پخت برنج ایرانی آبکش به روش مجلسی قبل از هر کاری باید برنج را بشویید. برای این کار بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که هیچ آشغالی در آن مشاهده نکنید و آب شفاف شود. البته بعد از دو یا سه بار شستن، برنج کاملاً تمیز می‌شود.

مرحله دوم؛ خیساندن برنج برای قد کشیدن چلو مجلسی

بعد از شستن برنج باید آن را داخل قابلمه بریزید و حداقل برای ۲ الی ۳ ساعت (۲ ساعت کفایت می‌کند) در مقداری آب ولرم (آب حدود ۴ سانتی‌متر بالای برنج باشد) و نصف قاشق چای‌خوری نمک به ازای هر پیمانه برنج خیس کنید. این کار موجب می‌شود تا برنج آبکش شما هم سریع‌تر پخته شود و هم بهتر قد بکشد.

مرحله چهارم؛ جوشاندن آب برای برنج آبکش

بعد از اینکه چند ساعت گذشت، یک قابلمه دیگر بردارید و حدود نصف کمی بالاتر از نصف حجم آن را با آب پرکنید و روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید.

مرحله پنجم؛ ریختن برنج در آب جوش

در این مرحله از پخت برنج ایرانی به روش آبکش باید آب برنج را خالی کنید. سپس آن را داخل قابلمه که آب آن در حال جوش است، بریزید و یکی دو بار برنج را داخل قابلمه هم بزنید. به ازای یک پیمانه پلوپز اضافه کردن نصف قاشق مرباخوری نمک منطقی است. در این رسپی ما ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار برنج داریم، که معادل یک پیمانه پلوپز است پس ۱ قاشق چای‌خوری یا کمتر نمک (بنا به ذائقه خود) اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دندونی تبریزی (آش دیشلیق) به چند روش مختلف

اجازه بدهید که برنج در آب جوش بپزد. حدود ۶ الی ۸ دقیقه، برای سپری کردن این مرحله صبر کنید (برنج ایرانی زودتر از برنج خارجی نرم می‌شود پس همین مدت زمان کافی است). برای تست دانه برنج را بین دو انگشت له کنید، وقتی روی سطح برنج کمی نرم شد و بافت داخلی برنج سفت بود زمان آبکش کردن آن است.

مرحله ششم؛ آبکش کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه برنج آبکش ساده خوشمزه نوبت آبکش کردن برنج است. برنج را در یک آبکش بریزید تا آب آن گرفته و آبکشی شود.

مرحله هفتم؛ شستن برنج آبکش شده

در این مرحله برنج را در آبکش با آب ولرم بشویید تا نمک‌های اضافی آن گرفته شود. این نکته را در نظر داشته باشید که باز هم می‌توانید در ادامه نمک به برنج اضافه کنید؛ ولی در حالت کلی توصیه می‌شود که خیلی روی برنج آب نگیرید.

مرحله هشتم؛ آماده کردن ته دیگ برنج چلو

در این مرحله از طرز تهیه برنج آبکش به روش چلو رستورانی و نذری باید یک قابلمه دیگر بردارید (می‌توانید همان قابلمه قبلی را بردارید؛ ولی باید به صورت کامل آن را بشویید). کف قابلمه روغن بریزید. برای تهیه ته دیگ می‌توانید نان یا سیب زمینی کف قابلمه قرار دهید.

مرحله نهم؛ ریختن برنج در قابلمه

در این مرحله از طرز پخت برنج آبکش، برنج را روی نان یا سیب زمینی بریزید. دقت کنید که دانه‌های برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد. (اگر به آشپزی مادرهایمان دقت کنیم، همه آن‌ها برنج را به صورت یک کوه آتشفشان با چند سوراخ روی سطح در می‌آورند، این سوراخ‌ها باعث بالا آمدن بخار از کف قابلمه و زودتر دم کشیدن برنج می‌شود.)

مرحله دهم؛ اضافه کردن روغن به برنج چلو

۱ الی دو قاشق غذاخوری روغن جامد را در یک ماهیتابه داغ کرده و بعد آن را روی سطح برنج بریزید.

مرحله یازدهم؛ دم کردن برنج چلو آبکش

سپس دم‌کنی را روی درب قابلمه قرار دهید تا برنج شما دم بکشد. اصولاً برنج بین ۴۰ الی ۴۵ دقیقه زمان لازم دارد تا دم بکشد که این زمان به نوع کیفیت برنج و مقدار آن بستگی دارد. در نهایت درب قابلمه را بردارید و برنج را روی دیس بریزید و نوش جان فرمایید.

طرز تهیه برنج ایرانی آبکش سریع به روش رستورانی

 

طرز تهیه برنج ایرانی آبکش سریع به روش رستورانی

 

حتماً برایتان سؤال پیش آمده است که در رستوران‌ها چگونه به این سرعت برنج دم می‌کنند. خیلی راحت و ساده است. برای طرز تهیه برنج ایرانی آبکش سریع به روش رستورانی کافی است که مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول؛ جوش آوردن برنج

در طرز تهیه سریع برنج آبکش رستورانی باید دو قابلمه را پر از آب کنید. سپس اجازه دهید آب به جوش بیاید. سپس برنج خیس خورده را به یک قابلمه اضافه کنید.

مرحله دوم؛ آبکش کردن برنج

در این مرحله از طرز پخت برنج چلو آبکش رستورانی بعد از این که برنج چند دقیقه جوشید و بافت آن آماده آبکش کردن شدن، آن را داخل آبکش بریزید.

مرحله سوم؛ دم کردن برنج آبکش به روش رستورانی

در این مرحله از طرز پخت برنج آبکش مجلسی رستورانی باید برنج را با آبکش فلزی روی قابلمه در آب جوشی که از قبل روی گاز قرار داده بودید بگذارید. بخار قابلمه باعث دم کردن سریع برنج می‌شود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن روغن به برنج آبکش

در انتها بعد از پخت برنج مقداری روغن را داغ کنید و به برنج اضافه کنید. به این روش می‌توانید به سادگی یک برنج آبکش سریع رستورانی خوشمزه آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه برنج آبکش قالبی را هم بخوانید.

فوت و فن‌های طرز تهیه برنج ایرانی آبکش مجلسی به روش رستورانی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه برنج آبکش مجلسی به روش رستورانی

 

  • تفاوت اصلی پخت برنج را می‌توان در نحوه آبکش کردن آن دانست. آبکش کردن برنج برای خانم‌ها یکی از ساده‌ترین کارها ولی در عین حال حساس‌ترین هم است؛ یعنی اینکه فقط کافی است تا چند لحظه در زمان پخت، مقدار آب استفاده شده، مقدار نمک و روغن دقت خود کم دقتی کنند، آن وقت برنجی که دم می‌کنند کمی متفاوت با آن چیزی است که شاید شما از یک برنج ابکش مجلسی سراغ دارید.
  • اگر برنج خیلی شور شده بود، در هنگام آبکشی می‌توانید از مقدار آب بیشتری برای شستن استفاده کنید یا در هنگامی پخت آن در آب، چند سیب زمینی هم بین برنج‌ها قرار بدهید. اگر نمک برنج کم شد، به آن نمک اضافه کنید.
  • در پاسخ به این سوال که چرا برنج دم نمی‌کشد باید بدانید که اگر برنج را زود آبکش کنید و برنج بیش از اندازه خشک باشد، معمولاً به خوبی دم نمی‌کشد و باید کمی آب و روغن به آن اضافه کنید.
  • اگر برنج ته گرفت، مقداری نان روی آن قرار دهید تا بوی ته گرفتگی از بین برود؛ البته اگر برنج را روی شعله کم بگذارید و از اول مراقب آن باشید، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.
  • برای خوب قد کشیدن برنج ایرانی می‌توانید در هنگام جوشیدن برنج در آب یک استکان آب سرد یا دو قاشق روغن به برنج اضافه کنید.
  • در هنگام جوشیدن برنج در آب اگر یک قاشق آبلیمو یا یک قاشق ماست یا دوغ اضافه کنید، باعث سفیدتر شدن و نچسبیدن برنج می‌شود؛ البته اگر از برنج‌های مرغوب ایرانی استفاده کنید، با چنین مسئله‌ای روبرو نخواهید شد.
  • در مورد این که چه وقت برنج را آبکش کنیم باید بدانید که هر زمان برنج بعد از جوشیدن در آب کمی بازتر شد و بافت آن از حالت سفت و ترد درآمد می‌توانید برنج را آبکش کنید. برای تست می‌توانید برنج را بخورید و ببینید که زیر دندان خیلی سفت نباشد. افتادن دو ترک روی دانه برنج هم ترفند خوبی برای دانستن زمان آبکش کردن برنج ایرانی است.
حتما بخوانید  طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی به 2 روش و فوت و فن های آن

فوت و فن‌های آبکش کردن برنج ایرانی

 

فوت و فن های آبکش کردن برنح ایرانی

 

  • برای آموزش ابکش برنج ایرانی ابتدا باید برنج مرغوب و درجه یک ایرانی تهیه کنید. هر چقدر برنج شما مرغوب‌تر باشد، قطعا در نهایت ظاهر و مزه برنج بهتر خواهد شد. برنج‌های شکسته و خرد شده، معمولا بعد از پخت شفته می‌شوند، بنابراین در طرز تهیه برنج آبکش مجلسی حتما از برنج کامل و سالم استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.
  • یک فوت و فن قد کشیدن برنج ایرانی در طرز پخت برنج ایرانی و مجلسی به روش آبکش این است که باید برنج را قبل از پخت برای حدود ۳ ساعت در آب و نمک بخیسانید.
  • در طرز تهیه برنج ایرانی مجلسی به صورت آبکش باید ابتدا یک قابلمه آب را روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج را به آن اضافه کنید.
  • در دستور تهیه برنج ایرانی آبکش به خاطر داشته باشید که برنج شما باید قد بکشد و بافت آن طوری باشد که هنوز مقدار کمی سفتی در آن وجود داشته باشد. زمانی که برنج به این حالت رسید، باید آن را آبکش کنید و مقداری آب سرد روی آن بریزید.
  • برای طرز تهیه برنج آبکش باید پس از ریختن برنج در قابلمه آن را به شکل یک کوه جمع کنید، با ته کفگیر چند سوراخ در آن ایجاد کنید و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا به خوبی دم بکشد و آماده شود.
  • یک فوت و فن قد کشیدن برنج ایرانی این است که در زمان آبکش کردن برنج مقداری یخ در برنج بیندازید تا برنج بهتر قد بکشد. اضافه کردن یک قاشق روغن به برنج موقع دم گذاشتن آن نیز موجب می‌شود برنج شما بهتر قد بکشد. می‌توانید انواع روغن را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برخی افراد برای قد کشیدن برنج ایرانی در زمان جوشیدن برنج در آب، به اندازه ۲ قاشق آبلیمو یا سرکه به آن اضافه می‌کنند. این کار موجب سفید شدن رنگ برنج و قد کشیدن آن می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید نمک، آبلیمو و سرکه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های پخت برنج هندی آبکش و کته

سوالات متداول

اندازه شعله گاز برای تهیه برنج آبکش بهتر است چقدر باشد؟

در موقعی که قرار است آب را جوش بیاورید، بهتر است شعله را زیاد کنید؛ ولی بعد از اینکه برنج را اضافه کردید شعله زیر برنج را روی حالت متوسط بگذارید. در زمان دم کردن برنج آبکش در سه دقیقه ابتدایی دم کردن شعله را روی حالت متوسط بگذارید تا برنج بخار کند و سپس شعله گاز را کم کنید تا خوب دم بکشد.

مقدار آب برای تهیه برنج آبکش باید چقدر باشد؟

یکی از تفاوت‌های تهیه برنج آبکش با برنج کته در میزان آبی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طرز تهیه برنج آبکش مجلسی باید از مقدار آبی استفاده کنید که برنج فضای کافی برای جوشیدن و باز شدن داشته باشد. اما برای برنج کته یک بند انگشت آب باید روی برنج باشد.

چرا برنج آبکش دم نمی‌کشد؟

اگر برنج را خیلی زود آبکش کنید و خشک باشد، به خوبی دم نمی‌کشد.

چه وقت برنج را آبکش کنیم؟

هر زمان که دانه برنج کمی قد کشید و زیر دندان بافت سفت و ترد اولیه را نداشت، یا اینکه دیدید دو عدد ترک روی دانه برنج افتاده، می‌توانید آن را آبکش کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک