طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ به روش مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ به روش مجلسی و خوشمزه


30 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله

خورش کدو حلوایی یک غذا با کدو حلوایی مجلسی است که فرصت پخت آن را به هیچ وجه نباید از دست داد. هرچند خود کدو حلوایی مزه چندانی ندارد اما با ادویه‌ها و چاشنی‌های در دسترس می‌توان از آن یک خورش کدو حلوایی خوش‌رنگ و خوش طعم ساخت. در شهرهایی مثل کرمانشاه خورش کدو حلوایی یکی از غذاهای شام شب یلدا است. این خورش با مرغ طعم لذیذی هم دارد. طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم خورش کدو حلوایی و مرغ با شکر (برای  ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۵۰۰ گرم
فیله مرغ ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار کافی
شکر (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
آلو بخارا به اندازه دلخواه

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان تقریبی پخت خورش کدو حلوایی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ

مراحل طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ

برای طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ، باید کدو حلوایی (خواص کدو حلوایی) را بعد از آماده کردن تفت دهید و بعد گوشت مرغ را بپزید. برای آموزش مراحل تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: کدو حلوایی را آماده کنید

بعد از آنکه کدو حلوایی را شستید، پوست و هسته آن را جدا و به شکل دلخواه، نگینی، هلالی یا خلالی، خرد کنید. کدوها را با مقداری روغن سرخ کنید تا موقع پخت، شکل خود را حفظ کنند.

می‌توانید روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مرغ را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ باید پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت بدهید. فیله مرغ را خرد کنید و با پیاز حدود ۲ دقیقه تفت بدهید. رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه فرنگی) را به این ترکیب اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

نمک، فلفل سیاه، شکر، زردچوبه و آلو بخارا را هم اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید. به مواد داخل قابلمه، ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و صبر کنید گوشت مرغ و سایر مواد خورشت کدو حلوایی روی شعله ملایم گاز بپزند.

برای خرید گوشت مرغ، شکر، پیاز داغ منجمد، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آلو بخارا به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۵ مدل ادویه مخصوص همبرگر به روش رستورانی و کارخانه ای

مرحله سوم: کدو حلوایی را به مواد خورش اضافه کنید

طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ

بعد از ۳۰ دقیقه، کدوها را به سایر مواد خورش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه قبل از خاموش کردن اجاق گاز، آبلیمو و زعفران دم‌کرده را هم به خورش کدو حلوایی اضافه کنید. خورش کدو حلوایی یک خورشت کم آب و غلیظ است. این خورش خوشمزه را با برنج چلو میل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی و خارجی، آبلیمو و زعفران دم‌کرده را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه خورش کدو حلوایی با گوشت به روش کرمانشاهی

برای تهیه خورش کدو حلوایی با گوشت باید از گوشت گوسفندی در کنار آلو بخارا، کدو حلوایی، پیاز و چاشنی‌های مختلف استفاده کنید. روش تهیه خورشت کدو حلوایی با گوشت به روش کرمانشاهی مثل خورش کدو حلوایی با مرغ است و فقط زمان پخت آن بیشتر و ادویه آن کمی متفاوت است.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت کدو حلوایی با گوشت باید پیاز را به صورت نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. در ادامه گوشت خرد شده را اضافه کنید. سپس مقداری زردچوبه، پودر سیر، ادویه کاری و پودر دارچین به آن اضافه کنید. مقداری آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت بپزد.

در این مدت کدو حلوایی را خرد و در روغن یا کره تفت دهید و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. بعد از حدود ۲ ساعت شکر، نمک، پودر هل و آب لیمو ترش را به خورش اضافه کنید. چند دقیقه بعد این مایه کدو حلوایی را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید خورش برای ۳۰ دقیقه دیگر بپزد و جا بیفتد. می‌توانید این خورش کدو حلوایی کرمانشاهی را با خلال پسته تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

در صورت تمایل می‌توانید پودر سیر، ادویه کاری، دارچین، گوشت گوسفند، هل و خلال پسته را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های پخت خورش کدو حلوایی مجلسی

فوت و فن‌های پخت خورش کدو حلوایی مجلسی

  • اگر می‌خواهید خورش کدو حلوایی با مرغ شما طعم ملس متمایل به ترش داشته باشد، دو قاشق غذاخوری آب­غوره یا آب­لیمو به خورش اضافه کنید.
  • درصورتی که به خورش‌­های شیرین علاقمند هستید، با اضافه کردن آلو بخارا یا یک قاشق غذاخوری شکر، طعم خورش‌ را شیرین‌تر کنید.
  • طرز تهیه خورش کدو حلوایی با رب انار نیز دقیقا مشابه دستور غذایی است که در بالا آوردیم، فقط باید به جای آبلیمو از رب انار (طرز تهیه رب انار) استفاده کنید.
  • زمان پخت کدو حلوایی کوتاه است پس حواستان باشد که کدو حلوایی‌هایتان، له نشوند.
  • معمولا خورش کدو حلوایی با مرغ را زیادی آبدار نمی‌پزند. هر چه آب این غذا کمتر و غلیظ‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد بود.
  • می‌توانید از نخود فرنگی و هویج هم در دستور تهیه خورش کدو حلوایی‌ استفاده کنید.
  • در برخی شهرها، خورش کدو حلوایی با لپه پخته می‌شود. در این روش، باید لپه را جداگانه، به صورت نیم‌پز، پخته و بعد با گوشت یا مرغ بپزید. در آخر نیز کدو حلوایی‌هایی را که سرخ کرده بودید، به مواد بیفزایید و ۳۰ دقیقه دیگر بپزید تا آماده شود.
  • برای طرز تهیه خورش کدو حلوایی با گوشت چرخ‌ کرده، مشابه طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ، گوشت چرخ‌ کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید. سپس کدو حلوایی تفت داده شده را به آن بیفزایید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خورش را بپزید تا کم‌آب و آماده شود. البته می‌توانید گوشت چرخ‌کرده را به صورت کوفته قلقلی هم در آورید و خورش کدو حلوایی با گوشت قلقلی بپزید.
  • طرز تهیه خورش کدو حلوایی بوشهری، مشابه خورش کدو حلوایی با مرغ است، با این تفاوت که در آن از گوشت خورشتی (گوشت قرمز) استفاده می‌شود و به عنوان چاشنی، آب نارنج در آن به کار می‌رود.
  • در طرز تهیه خورش کدو حلوایی با رب انار بهتر است از رب انار ترش یا ملس استفاده کنید تا مزه غذای شما لذیذتر شود.
  • برای تهیه خورش کدو حلوایی با گردو باید گوشت و پیاز را تفت دهید و بعد مغز گردوی خرد شده را اضافه کنید. سپس مقداری زردچوبه و آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت کاملا بپزد و گردو روغن بیندازد. در ادامه کدو و سایر مواد را به خورش اضافه کنید.
  • برای تهیه خورش کدو حلوایی کرمانشاهی معمولا از گوشت گوسفند استفاده می‌شود.
  • خورش کدو حلوایی را بدون مرغ و گوشت با سویا هم می‌توانید با همین دستور تهیه درست کنید.
  • در طرز تهیه خورش کدو حلوایی بوشهری باید از گوشت خورشتی، کدو حلوایی، پیاز، تمر هندی، دال عدس و رب گوجه استفاده کنید.
  • برای درست کردن خورش کدو حلوایی با مرغ از تکه‌های سینه، ساق و ران مرغ هم می‌توانید استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی + ترکیب ادویه مخصوص

خورش کدو حلوایی غذای کجاست؟

شاید جالب باشد بدانید که با وجود اینکه عموما کدو حلوایی را میوه‌ای شمالی می‌دانند ولی خورش کدو حلوایی در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای مثال طرز تهیه خورش کدو حلوایی بوشهری، خورش کدو حلوایی کرمانشاهی، یا خورش کدو حلوایی با غوره، آبلیمو و خورش کدو حلوایی با رب انار، از انواع مختلفی است که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید هر کدام را که دوست دارید، تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش کدو حلوایی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش کدو حلوایی

چه کار کنیم که کدوها در خورش کدو حلوایی له نشود؟

برای جلوگیری از له شدن کدوها، بعد از شستن و خرد کردن،‌ به صورت جداگانه،‌ کدوها را کمی با روغن داغ یا کره تفت دهید. از ابتدای پخت کدو حلوایی را به گوشت اضافه نکنید. چون کدو اگر مدت زیادی بپزد، له می‌شود. کدو را بعد از پخت گوشت و در ۳۰ دقیقه پایانی به مواد خورشت اضافه کنید

طرز تهیه خورش کدو حلوایی کرمانشاهی چگونه است؟

کرمانشاهی‌ها برای درست کردن خورشت کدو حلوایی معمولا از گوشت گوسفندی استفاده می‌کنند و برخی هم روی خورشت را با خلال پسته و خلال بادام تفت داده شده تزیین می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک