۳ طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر و قالب

۳ طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر و قالب


26 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر و قالب

شیرینی برشتوک نخودچی از آن دسته شیرینی‌ها و دسرهای اصیل و سنتی ایرانی است که هم برای اعیاد مختلف آن را درست می‌کنند و هم برای میان وعده بچه‌ها و پذیرایی از مهمان. برشتوک یک شیرینی خانگی مقوی و سالم است. شیرینی برشتوک جزو شیرینی‌های سنتی اصفهان برای عید نوروز است. شیرینی برشتوک نخودچی را به دو صورت ساده و رنگی با شکلات درست می‌کنند. برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی به فر نیازی ندارید. طرز تهیه شیرینی عید بدون فر برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه شیرینی خانگی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی

 

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر

 

زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه

زمان آماده شدن برشتوک: ۲ تا ۳ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه برشتوک

 

  • آرد نخودچی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر قند: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن جامد: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (می‌توانید از ۷۰ گرم کره استفاده کنید)
  • پودر هل و دارچین: ½ قاشق چای‌خوری (به جای پودر هل از پودر زنجبیل می‌توانید استفاده کنید)
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکلات قهوه‌ای یا سفید: یک تخته

 

مراحل طرز تهیه برشتوک با قالب سیلیکونی

 

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر

برشتوک یکی از شیرینی‌های خانگی عید با ماندگاری بالا است که با مواد ساده‌ای تهیه می‌شود و نیازی به فر ندارد. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید به راحتی در خانه با مواد ارزان و در دسترس تهیه کنید. برای آموزش مراحل تهیه این شیرینی عید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: شکلات را آماده کنید

 

برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی ابتدا باید شکلات را به روش بن ماری آب کنید. اگر هم می‌خواهید شیرینی برشتوک نخودچی را ساده درست کنید این مرحله آماده کردن شکلات حذف می‌شود.

پس شکلات را به روش بن ماری آب کنید و در قالب‌های سیلیکونی که برای شیرینی برشتوک آماده کرده‌اید بریزید. هر قالب را تا نیمه از شکلات آب شده پر کنید و در یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ یا گوشت + فوت و فن مرصع پلو

قالب سیلیکونی نیازی به چرب کردن ندارد. برای خرید انواع شکلات می‌توانید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری مراجعه کنید یا به روش تلفنی و اینترنتی آن را سفارش دهید.

 

مرحله دوم: آرد نخودچی را آماده کنید

 

در این فاصله آرد نخودچی را ابتدا الک کنید و سپس در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت بدهید. فقط کافی است که رنگ آرد نخودچی طلایی شود. آرد نخودچی زود می‌سوزد پس مراقب باشید. می‌توانید خودتان نخودچی را در خانه آسیاب و به آرد تبدیل کنید که در این صورت نتیجه کار عالی می‌شود.

انواع آرد از جمله آرد نخودچی را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی،‌ حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله سوم: کره یا روغن را اضافه کنید

 

وقتی آرد نخودچی طلایی رنگ شد روغن جامد یا کره را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد و روغن یکدست شوند. اگر احساس کردید کمی دیگر روغن نیاز دارید اضافه کنید. در نهایت باید رنگ آرد و روغن قهوه‌ای روشن شود.

کره و روغن جامد را از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خریداری کنید.

 

مرحله چهارم: چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها را اضافه کنید

 

ترکیب آرد نخودچی و روغن را از روی گاز بردارید و به آن پودر قند، هل، دارچین و در صورت تمایل زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید. این ترکیب را تند تند هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط و یکدست شوند. برای خرید هل، دارچین و زعفران می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

 

مرحله پنجم: شیرینی‌ها را در قالب بریزید

 

حالا قالب‌های شیرینی برشتوک را از یخچال بیرون بیاورید و در هر قالب که نیمی از آب با شکلات آب کرده پر شده مایه شیرینی برشتوک را بریزید. با ته قاشق خوب مایه برشتوک را فشار کنید تا صاف و یکدست شود. قالب‌ها را ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا شیرینی کاملا ببندد و سفت شود.

اگر هم شیرینی برشتوک ساده دارید باز هم به همین ترتیب عمل کنید با این تفاوت که آن لایه شکلاتی زیرین را دیگر ندارید. برای تزیین شیرینی برشتوک نخودچی از پودر نارگیل یا پودر پسته، بادام، فندق و… می‌توانید استفاده کنید.

اگر می‌خواهید برشتوک رنگی داشته باشید از شکلات رنگی مثل شکلات توت فرنگی، نعنا و… استفاده کنید. پودر نارگیل، پسته و بادام را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری بخرید.

حتما بخوانید  ۵ غذای رژیمی که با آن‌ها می‌توانید وزن خود را سریعا کاهش دهید

 

طرز تهیه شیرینی برشتوک عروس (بدون قالب)

 

برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی برای عروس بدون قالب به این ترتیب عمل کنید: اگر قالب سیلیکونی ندارید از قالب یخ معمولی که همه در خانه یک یا دو عدد از آن دارند، استفاده کنید.

برای این کار بهتر است اگر می‌خواهید برشتوک شکلاتی درست کنید لایه اول شکلات نباشد. قالب را با کمی روغن چرب کنید، لایه اول را مایه برشتوک بریزید و سپس قالب را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را خوب بگیرد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

سپس قالب را از یخچال خارج کنید و به آرامی قالب را کنار سطح کارتان بکوبید تا برشتوک از قالب جدا شود. برشتوک‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید. سپس روی برشتوک شکلات آب کرده به روش بن ماری و پودر پسته و بادام و… بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود.

برای ریختن شکلات هم از قاشق و هم از قیف ماسوره یا قیفی که خودتان با کیسه فریزر درست کرده‌اید می‌توانید استفاده کنید.

مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی مجلسی زعفرانی را هم بخوانید.

 

طرز تهیه برشتوک لوزی

 

طرز تهیه برشتوک لوزی

 

برای تهیه برشتوک لوزی، بعد از آماده کردن مایه شیرینی، آن را در یک ظرف پیرکس بریزید و روی آن را با قاشق صاف کنید.‌ سپس با یک چاقوی تیز، به شکل لوزی‌ها با اندازه دلخواه برش بزنید. ظرف را در یحچال برای چند ساعت قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس آن را سرو کنید.

 

سوالات متداول

 

برشتوک با چه آردی درست می‌شود؟

 

برای طرز تهیه برشتوک اصیل از آرد نخودچی استفاده می‌شود ولی می‌توانید از آرد گندم هم به صورت مخلوط شده با آرد نخودچی برای طرز تهیه برشتوک استفاده کنید. در این روش باید آرد گندم و آرد نخودچی را جداگانه تفت دهید. نسبت آرد نخودچی هم باید حداقل ۲ برابر آرد گندم باشد. تنها در این صورت بافت شیرینی پوک و خوشمزه می‌شود.

 

چرا لایه‌های برشتوک از هم جدا می‌شود؟

 

اگر می‌خواهید برشتوک دو رنگ یا شکلاتی درست کنید، باید ابتدا شکلات را بن ماری کنید و در قالب بریزید و اجازه دهید سرد شود. سپس لایه خمیری برشتوک را وقتی ولرم است، به آن اضافه کنید. هم شکلات و هم لایه برشتوک نباید زیاد داغ باشند، چون داخل هم حل شده و از حالت دو رنگ خارج می‌شوند.

 

 

کالابرگ الکترونیک