۲ طرز تهیه ژله انار لیوانی چند رنگ با تزیین خاص برای شب یلدا

۲ طرز تهیه ژله انار لیوانی چند رنگ با تزیین خاص برای شب یلدا


22 آذر 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ژله انار لیوانی برای شب یلدا
فهرست محتوا پنهان

درست کردن انواع کیک و ژله یلدایی و دسرهای رنگارنگ آسان و کم هزینه برای تزیین سفره شب یلدا پرطرفدار است. در این مطلب از سرویس آشپزی طرز تهیه ژله یلدایی چند رنگ و روش درست کردن ژله انار لیوانی چند لایه با شیر که جزو ژله‌های یلدایی راحت و آسان هستند برای دسر شب یلدا را آماده کرده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع ژله یلدایی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه ژله یلدایی چند رنگ در لیوان با طعم انار و تخم شربتی

 

طرز تهیه ژله یلدایی چند رنگ و لایه‌ای لیوانی با طعم انار و تخم شربتی

 

مواد لازم برای ژله انار لیوانی چند رنگ یلدایی

 

  • پودر ژله انار یا توت فرنگی: ۱ و ۱/۲ بسته
  • شیر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب انار: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۳/۴ ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر ژله آلوئه‌ورا: ۱ و ۱/۲ بسته
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  • انار: به مقدار لازم برای تزئین
  • تخم شربتی: به مقدار لازم برای داخل ژله (اختیاری)

 

مراحل طرز تهیه ژله انار یلدایی در لیوان

 

برای تهیه ژله یلدایی به این روش، لایه اول را با رنگ سفید انتخاب کرده‌ایم که ترکیب پودر ژله با شیر است. پودر ژله را ابتدا با آب داغ به روش بن ماری حل کنید و سپس شیر را به آن بیفزایید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه ژله شب یلدا، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ ترکیب کردن شیر با ژله

 

طرز تهیه ژله یلدایی به صورت ژله خرده شیشه و ژله چند رنگ و لایه‌ای یکی از جذاب‌ترین انواع دسر برای شب یلدا محسوب می‌شود. برای تهیه ژله چند رنگ یلدا و (سه لایه) ابتدا باید لایه زیرین دسر را آماده کنید. برای این کار باید انتخاب کنید که اول از همه دوست دارید ژله سفید را اضافه کنید یا قرمز. ما در این طرز تهیه ابتدا لایه سفید را با شیر درست می‌کنیم.

برای این کار باید پودر ژله آلوئه‌ورا را با ۱ لیوان آب داغ مخلوط کنید. سپس آن را داخل مایکروویو یا روی بخار کتری قرار دهید تا ژله کاملا در آب حل شود. مواد را خوب هم بزنید و مقداری وانیل به آن اضافه کنید. حالا برای تهیه این ژله انار لایه‌ای شب یلدا باید ۲ لیوان شیر را با مقداری شکر ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا حل شوند.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن لایه اول ژله

 

بعد از گرم شدن و مخلوط شدن شکر و شیر، ۱ لیوان از شیر را به ژله اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله از طرز تهیه ژله یلدایی لیوانی اگر دوست داشته باشید می‌توانید تخم شربتی نیز به لایه سفید اضافه کنید. سپس یک لایه از این ژله را در قالب دسر یا لیوان بریزید.

ژله لیوانی شب یلدا را در یخچال قرار دهید تا به خوبی خودش را بگیرد. توجه داشته باشید که اگر دوست دارید ژله‌ها کمی سفت‌تر شوند، بهتر است شیر یا آب کمتری به ژله اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن لایه صورتی ژله

 

آماده کردن لایه صورتی ژله

 

در این مرحله از طرز تهیه ژله انار شب یلدا باید لایه دوم ژله را که به رنگ صورتی است آماده کنید. برای این کار باید نصف بسته ژله انار یا توت فرنگی را با نصف بسته ژله آلوئه ‌ورا ترکیب کنید. سپس به اندازه ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.

ظرف ژله را داخل مایکروویو یا روی بخار کتری قرار دهید تا خوب حل شود. بعد از حل شدن ژله ۱ لیوان باقی مانده از شیر گرم را نیز به ژله اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از سفت شدن ژله لایه اول، این لایه را روی لایه قبلی بریزید و در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

حتما بخوانید  بهترین روش های نگهداری از انواع روغن خوراکی مایع و جامد

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن لایه آخر ژله لیوانی

 

در طرز تهیه ژله انار شب یلدا با پودر ژلاتین باید یک لایه ژله قرمز به قسمت روی دسرها اضافه کنید. برای این کار یک بسته ژله قرمز را با ۱ لیوان آب جوش ترکیب کنید. سپس مواد را به روش بن ماری روی بخار کتری یا ۱ دقیقه درون مایکروویو گرم کنید و خوب هم بزنید. بعد از شفاف شدن ژله، یک لیوان آب انار سرد به آن اضافه کنید. بعد از خنک شدن لایه دوم، ژله این لایه را به قالب ژله یا لیوان ژله اضافه کنید.

 

مرحله پنجم؛ سرو کردن ژله انار ۳ لایه در لیوان

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه ژله چند رنگ شب یلدا، بعد از آماده شدن ژله و زمانی که همه لایه‌ها خوب خود را گرفتند و ژله سفت شد، در زمان سرو دسر، مقداری انار دون کنید و برای تزئین روی هر دسر بریزید. برای تنوع بخشیدن به رنگ دسر و جذاب‌تر به نظر رسیدن ژله شب یلدا جدید لیوانی آن می ‌توانید یک برگ نعناع روی انارها قرار دهید.

 

فوت و فن‌های تهیه و تزیین ژله چند رنگ یلدایی در لیوان

 

*می ‌توانید در طرز تهیه ژله لیوانی برای شب یلدا طبق سلیقه خودتان دسر را با چیدمان انار و خلال پسته تزئین کنید. این دسر زیبا و خوشمزه را در شب یلدا و برای دورهمی‌های خانواده خود درست کنید و از طعم خوشمزه و ظاهر زیبای آن لذت ببرید.

*با این روش، انواع ژله را به صورت لیوانی یا در قالب و ظرف ژله در هر چند رنگ و لایه که بخواهید می‌توانید درست کنید. ژله رنگین کمانی هم به همین ترتیب آماده می‌شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

*توجه داشته باشید که در طرز تهیه ژله یلدایی شیک، شیر نباید جوش بیاید و فقط باید گرم شود. جوش آمدن شیر موجب گلوله شدن ژله در آن می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: جالب ترین آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

 

طرز تهیه ژله انار لیوانی

 

طرز تهیه ژله انار لیوانی

 

مواد لازم برای ژله انار لیوانی با شیر برای شب یلدا

 

  • ژله انار: ۱ بسته
  • ژله آلوئه ورا: ۱ بسته
  • آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • انار: ۱ عدد

 

مراحل طرز تهیه ژله انار لیوانی شب یلدا برای عروس

 

این ژله یلدایی را برای ژله شب یلدا هدیه عروس هم می‌توانید استفاده کنید. برای درست کردن ژله یلدایی رنگی، باید پودر ژله را در آب جوش حل کنید و بعد یک لیوان آب سرد را به آن بیفزایید. بعد از اضافه کردن هر لایه باید ژله را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

دانه‌های انار را هم به ژله جدید شب یلدا اضافه کنید و در آخر، آن را با خامه یا مواد تزیینی دلخواه مثل شکلات، نوتلا و … تزیین و برای شب یلدا سرو کنید. برای مشاهده مراحل تهیه این ژله مناسبتی شب یلدا، روش زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول؛ دان کردن انار

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ژله انار لیوانی بهتر است انار را دون کنید و برای درست کردن این ژله قرمز یلدایی جذاب کنار بگذارید. برای این کار بهتر است از یک انار قرمز و دانه درشت استفاده کنید تا دسر شما زیباتر شود.

 

مرحله دوم؛ حل کردن ژله انار در آب جوش

 

در این مرحله از طرز تهیه ژله یلدایی لیوانی انار، باید پودر ژله انار را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. سپس یک لیوان آب جوش به ژله اضافه کنید. ظرف ژله را به روش بن ماری روی حرارت کتری حل کنید. ژله را به آرامی هم بزنید تا کاملا حل شود.

می توانید برای ۲ دقیقه ظرف را با شعله ملایم روی شعله گاز قرار دهید یا چند ثانیه آن را داخل مایکروویو بگذارید. آن قدر مواد را با هم ترکیب کنید که ژله کاملا شفاف و یکدست شوند.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن آب سرد به ژله انار

 

اضافه کردن آب سرد به ژله انار

 

بعد از این که ژله به خوبی در آب جوش حل شد، باید یک لیوان آب سرد نیز به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و سپس اجازه دهید ژله کمی خنک شود.

 

مرحله چهارم، ریختن لایه اول ژله در لیوان

 

در چهارمین مرحله از ژله یلدایی لیوانی باید انارهای دون شده را داخل لیوان‌هایی که برای درست کردن ژله انتخاب کرده‌اید، بریزید. سپس به اندازه یک سوم به هر لیوان ژله اضافه کنید. سپس لیوان‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا ژله خودش را بگیرد و خوب سفت شود. بقیه ژله را نیز روی میز آشپزخانه و در دمای محیط بگذارید تا برای لایه‌های بعدی استفاده کنید.

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن لایه میانی ژله

 

تا سفت شدن لایه اول ژله انار لیوانی می توانید به سراغ درست کردن لایه میانی ژله بروید. برای این کار باید پودر ژله آلوئه ورا را داخل ظرف بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس ژله را به روش بن ماری روی حرارت کتری خوب حل کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش های جوانسازی پوست دست

سپس به جای آب یک لیوان شیر سرد به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از این که لایه اول ژله سفت شد، این لایه را داخل لیوان ژله و روی لایه قبلی بریزید.

 

مرحله ششم، آماده کردن لایه آخر ژله

 

در این مرحله از طرز تهیه ژله یلدایی لیوانی باید همانند لایه اول ابتدا روی لایه میانی مقداری انار دون شده بریزید. سپس روی آن مایه حل شده ژله انار بریزید. ژله را دوباره داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود و خودش را بگیرد. در انتها می‌توانید روی ژله را با خامه فرم گرفته یا دانه‌های انار تزئین کنید.

برای درست کرد ژله یلدایی می‌توانید لایه‌های رنگی ژله را داخل یک قالب بزرگ بریزید. سپس قالب را برگردانید و به جای ژله لیوانی، یک ژله بزرگ قالبی برای شب یلدا داشته باشید. در صورتی که ژله را در قالب می‌ریزید، برای این که ژله قالبی راحت‌تر از قالب خارج شود، می‌توانید سطح داخلی قالب را کمی با روغن چرب کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی برای دسر شب یلدا

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه انواع ژله یلدایی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه انواع ژله یلدایی

 

*اگر برای تهیه ژله یلدایی از شیر استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید شیر با ژله به جوش بیاید. برای ترکیب ژله و شیر تنها باید شیر را کمی گرم کنید. جوش آمدن شیر موجب گلوله شدن ژله در شیر می‌شود.

*برای درست کردن ژله شب یلدا داخل جام می‌توانید لایه‌های مختلف ژله را به جای لیوان در جام درست کنید.

*در روش درست کردن ژله چند رنگ شب یلدا حتما اجازه دهید هر لایه به خوبی سفت شود و ژله بعدی کمی خنک شود و بعد آن را روی لایه قبل بریزید.

*برای درست کردن ژله لیوانی شب یلدا می‌توانید برای لایه قرمز به جای آب از آب انار و برای درست کردن لایه سبز از میوه کیوی نیز استفاده کنید.

*برای تهیه ژله انار لیوانی می‌توانید ژله آلوئه ورا را به تنهایی در ترکیب با دانه‌های قرمز انار درست کنید.

*برای این که ژله یلدایی شما شفاف و زیبا شود، باید ژله را در مرحله اول به خوبی با آب جوش ترکیب کنید و بعد آب سرد را اضافه نمایید.

*طرز تهیه ژله هندوانه یلدایی نیز بسیار ساده و راحت است. برای درست کردن ژله هندوانه یلدایی ساده و راحت می‌توانید از ژله لیمو برای لایه زیرین و ژله هندوانه یا انار برای لایه قرمز استفاده کنید. لایه سفید میانی نیز با استفاده از ژله آلوئه ورا با شیر تهیه می‌شود.

*برای این که ژله انار لیوانی شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند می‌توانید لیوان را در زمان سفت شدن ژله به صورت کج در یخچال قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا ژله به صورت کج سفت شود و مدل ژله شما زیباتر شود.

*شما می‌توانید ژله انار لیوانی برای شب یلدا را به شیوه‌های مختلف و حتی با رنگ‌های متفاوت آماده کنید. برای آماده کردن ژله چند رنگ شب یلدا حتما اجازه دهید هر لایه از ژله به خوبی در یخچال سفت شود و سپس لایه بعدی را آماده کنید.

*توجه داشته باشید که استفاده از میوه‌های اسیدی مثل کیوی، پرتقال و انجیر موجب نرم شدن ژله می‌شود. بنابراین در صورت استفاده از این میوه‌ها حتما زمان بیشتری برای سفت شدن ژله در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید شب یلدا هندوانه بخوریم؟

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه ژله لیوانی برای شب یلدا به چه موادی احتیاج داریم؟

 

برای درست کردن ژله یلدایی در لیوان می‌توانید از ژله انار، ژله آلوئه ورا، شیر، آب و دانه‌های انار استفاده کنید.

 

طرز تهیه ژله دو رنگ انار چگونه است؟

 

برای درست کردن ژله دو رنگ باید ابتدا یک رنگ ژله را آماده کنید. اجازه دهید لایه اول کاملا سفت شود. سپس می‌توانید لایه دوم ژله را روی آن آماده کنید.

 

آیا می‌توان با طرز تهیه ژله دو رنگ، ژله چند رنگ نیز آماده کرد؟

 

بله. روش درست کردن ژله یلدایی در لیوان به صورت چند رنگ درست همانند ژله دو رنگ است. تنها باید از چند رنگ ژله مختلف استفاده کنید.

 

چه میوه‌هایی برای تهیه ژله شب یلدا داخل جام مناسب‌تر هستند؟

 

برای درست کردن ژله مجلسی شب یلدا بهتر است از دانه‌های قرمز میوه انار و در صورت نیاز کیوی استفاده کنید.

 

برای تزیین روی ژله یلدایی از چه موادی استفاده می‌شود؟

 

اگر می‌خواهید ژله یلدایی متفاوتی داشته باشید، می‌توانید آن را به سلیقه و انتخاب خودتان، تزیین کنید. استفاده از بستنی، خامه فرم گرفته، شکلات چیپسی، شکلات نوتلا و … ایده‌هایی است که با افزودن آنها می‌توانید ژله خود را خوشمزه‌تر و اشتهابرانگیزتر کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک