طرز تهیه شربت گلاب مجلسی و رستورانی به ۶ روش ساده

طرز تهیه شربت گلاب مجلسی و رستورانی به ۶ روش ساده


25 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت گلاب مجلسی و رستورانی به 6 روش ساده
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه شربت گلاب مجلسی به روش رستورانی چگونه است؟ شربت مجلسی گلاب را به چه موادی می‌توان تهیه کرد؟ کاربرد این شربت ضد‌ عطش چیست؟ شربت گلاب یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌عطرترین شربت‌های ایرانی است که با عصاره گل محمدی، شکر و ترکیب چاشنی‌های دیگر مثل زعفران، آبلیمو، نشاسته و … درست می‌شود. تهیه شربت گلاب با گل محمدی یا گل سرخ تازه علاوه بر خاصیت انرژی‌زایی، به تقویت قوای جنسی نیز کمک می‌کند که از جمله خواص گلاب است. همچنین برای روزهای گرم تابستان، یک نوشیدنی مناسب برای رفع عطش است. در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه شربت گلاب به ۴ روش مختلف می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب ساده (روش اول)

• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۶ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گلاب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• برگ خشک گل محمدی: به میزان دلخواه (برای تزیین)

مراحل تهیه شربت گلاب ساده

تهیه شربت گلاب ساده

برای تهیه شربت گلاب به روش ساده، تنها از عصاره گل محمدی، شکر و آب استفاده می‌شود و در صورت دلخواه می‌توانید برای تزیین یا ظاهر زیباتر، چند برگ گل محمدی را هم روی شربت قرار دهید.

مرحله اول: شکر و آب را بجوشانید

در ابتدای کار، شکر و آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر حل شوند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا محلول به دست آمده، غلظت کافی پیدا کند.

میزان غلظت به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: گلاب را به شیره شکر اضافه کنید

بعد از قوام پیدا کردن شیره شکر، گلاب را به محلول بیفزایید و دوباره مواد را حرارت دهید تا وقتی که مایع شروع به جوشیدن کند. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری رنگ خوراکی (از هر نوع و رنگی) را به شربت اضافه کنید.

بعد از ۲ تا ۳ دقیقه از زمان جوشیدن، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید از دما بیفتد. شربت گلاب را بعد از سرد شدن، در بطری‌های شیشه‌ای بریزید و در جای خنک نگهداری کنید. برای تهیه انواع عرقیات از جمله گلاب و عرق بیدمشک به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم: شربت گلاب را درست کنید

برای درست کردن شربت گلاب، این محلول را با مقداری آب سرد مخلوط کرده و روی آن را با برگ‌های گل محمدی تزیین کنید. برای خوش‌طعم و خوشرنگ‌ شدن هم می‌توانید از آب میوه‌های مختلف مثل آب پرتقال، آب آلبالو، زعفران و … استفاده کنید.

ترکیب ۱/۳ از حجم لیوان با شربت گلاب و ۲/۳ از حجم آن با آب، می‌‌تواند شربت دلچسبی را بسازد. نوشیدن این شربت گلاب در ماه رمضان بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب با نشاسته (روش دوم)

 

• گلاب: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته: ۱ قاشق غذاخوری
• آب: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• عسل: ۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه شربت گلاب و نشاسته

طرز تهیه شربت گلاب و نشاسته

در این روش از تهیه شربت گلاب، می‌توانید به جای عسل از شکر یا نبات استفاده کنید. همچنین اضافه کردن مواد دیگر مثل زعفران کاملا اختیاری است. در حالت عادی، رنگ این شربت، به خاطر وجود نشاسته، سفید مایل به کرمی است. در ضمن آبی که در طرز تهیه این شربت استفاده می‌شود باید جوش باشد تا مواد به خوبی حل شوند.

مرحله اول: مواد شربت گلاب را با هم ترکیب کنید

اگر در ابتدای کار آب جوش در دسترس ندارید، مقداری آب بجوشانید. در یک لیوان جدا، ۱/۳ لیوان را با آب معمولی پر کرده و نشاسته و ۱/۳ لیوان گلاب را در آن حل کنید. مواد را هم برنید تا نشاسته در مواد گلوله نشود. وقتی یکدست شد، ۱/۳ باقی‌مانده لیوان را با آب جوش پر کنید. می‌توانید نشاسته را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه موس ماست بیسکویتی و میوه ای شیک و مجلسی

مرحله دوم: عسل را به شربت گلاب اضافه کنید

در آخرین مرحله، عسل (شکر یا نبات) را به ترکیب اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کاملا حل شوند. برای خنک شدن مخلوط، از تکه‌های کوچک یخ در شربت استفاده و به روش دلخواه تزیین کنید. برای تهیه نبات و عسل به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب و آبلیمو (روش سوم)

• آبلیموی تازه: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گلاب: ۱/۲ لیوان دسته‌‌دار فرانسوی
• شکر: ۲ کیلوگرم
• رنده پوست لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
• آب: ۸ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مراحل طرز تهیه شربت گلاب و لیمو

طرز تهیه شربت گلاب و آبلیمو

برای درست کردن این شربت گلاب بدون زعفران، مواد شربت را باید با هم بجوشانید. بعد از اینکه شربت غلیظ شد، شربت گلاب را به همراه مقداری آب و تکه‌های یخ درست کنید.

مرحله اول: مواد را با هم بجوشانید

برای درست کردن شربت گلاب و لیمو، آب را با شکر روی حرارت قرار دهید و بجوشانید. سپس آن را از صافی یا پارچه نخی ریز رد کنید. دوباره شربت را به قابلمه برگردانید و روی حرارت قرار دهید. آبلیمو، گلاب و پوست لیموی رنده شده را به شیره شکر اضافه کنید. مواد را تا جایی که محلول قوام پیدا کند، بجوشانید.

می‌توانید آبلیمو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: شربت گلاب را با آب مخلوط کنید

بعد از اینکه شربت جوش آمد و غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید. شربت به دست آمده را در جای خشک و خنک و در بطری‌های شیشه‌ای نگهداری کنید. برای درست کردن شربت گلاب با این محلول، به اندازه ۱/۷ از لیوان را از این شربت بریزید و به آن آب اضافه کنید.

برای خنک شدن، به لیوان قالب‌های کوچک یخ اضافه کنید. روی شربت را با برگ گل محمدی خشک و خرد شده تزیین کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت هل و گلاب (روش چهارم)

• گلاب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• هل: ۵ عدد
• آب: ۲ لیتر
• زعفران ساییده: ۱ قاشق چای‌خوری
• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• عرق بیدمشک: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مراحل تهیه شربت گلاب و زعفران و هل

طرز تهیه شربت هل و گلاب و زعفران

در این روش از تهیه شربت گلاب با هل، می‌توانید از عرقیجات دیگر هم در ترکیب استفاده کنید. اگر مایل به استفاده از آن‌ها نیستید، می‌توانید آب بیشتری را با شربت ترکیب یا کلا آن را حذف کنید. میزان به کار بردن زعفران هم به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. هر چند استفاده بیشتر از زعفران می‌تواند طعم شربت را دل‌انگیزتر کند.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین برندهای زعفران در ایران

مرحله اول: زعفران را آماده کنید

برای شروع طرز تهیه شربت گلاب با هل، زعفران را از قبل بسایید و آن را در یک لیوان بریزید. بهترین روش برای رنگ باز کردن زعفران، این است که زعفران ساییده شده را در یک لیوان بریزید و روی آن را یک قالب یخ کوچک بیندازید. اجازه دهید تکه یخ در دمای محیط ذوب شود و زعفران رنگ باز کند.

برای تهیه زعفران به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم: شکر و هل را اضافه کنید

در این مرحله، یک قابلمه با اندازه مناسب را روی شعله گاز قرار دهید و آب را در آن بریزید تا جوش بیاید، هل و شکر را در این مرحله اضافه کنید. بهتر است هل سفید را در طرز تهیه شربت هل و گلاب به کار ببرید. حرارت را کم کنید و صبر کنید تا شکرها حل شوند و شربت قوام پیدا کند.

مرحله سوم: گلاب، زعفران و عرق بیدمشک را اضافه کنید

بعد از غلیظ شدن شربت، دانه‌‌های هل را بیرون بیاورید. می‌توانید حتی شربت را از صافی یا پارچه نازک نخی رد کنید. سپس همان‌طور که شربت در حال جوشیدن است، گلاب، زعفران و عرق بیدمشک را به محلول بیفزایید.

شربت را هم بزنید و ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا روی حرارت ملایم مواد قوام پیدا کنند. می‌توانید، هل و عرق بیدمشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: شربت گلاب را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت گلاب با هل و زعفران، وقتی غلظت شربت به اندازه دلخواه رسید، شعله را خاموش کنید و شربت را در ظروف شیشه‌ای بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. برای آماده کردن شربت گلاب، ۲ تا ۳ قاشق از این شربت را در لیوان بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید.

مواد لازم شربت گلاب با برگ گل محمدی (روش پنجم)

  • گل محمدی تازه: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۲ کیلوگرم
  • آب: ۲ لیتر (۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • جوهر لیمو: نوک قاشق چایخوری

مراحل طز تهیه شربت گلاب با برگ گل محمدی تازه

شما می‌توانید با استفاده از گل محمدی تازه نیز یک شربت گلاب با عطر و طعمی خاص در خانه درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن شربت گلاب با گل محمدی تازه آشنا شوید.

مرحله اول، جدا کردن گلبرگ ها از شاخه

برای درست کردن شربت مجلسی و سنتی گل محمدی ابتدا باید گلبرگ‌ها را از شاخ و برگ جدا و تمیز کنید (مقدار گلبرگ تمیز شده و بدون شاخ و برگ باید ۵۰۰ گرم باشد). سپس باید تلخی برگ گل محمدی را بگیرید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین غذاها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان

در یک قابلمه لعابی (مثل درست کردن مربا از قابلمه لعابی استفاده کنید که رنگ شربت شفاف و براق شود، اگر هم ندارید هم ایرادی ندارد) آب را جوش بیاورید. گل محمدی‌ها را در آب بریزید و بلافاصله شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم، گلبرگ ها را آبکش کنید

برای اینکه تلخی گلبرگ‌ها گرفته شود باید به مدت یک روز در آب بمانند. بعد از این مدت عطر و رنگ گلبرگ‌ها به آب پس داده می‌شود و سپس باید آبکش شود. فقط گلبرگ‌ها را آبکش کنید و آب آن را باید برای شربت استفاده کنید.

مرحله سوم، به شربت گل محمدی شکر اضافه کنید

گلبرگ‌ها را برای گرفتن آب اضافی چنگ نزنید چون شربت تلخ و کدر می‌شود. آب به دست آمده را در قابلمه لعابی (یا غیرلعابی) بریزید، شکر را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. صبر کنید تا شربت غلیظ شود و قوام پیدا کند. شربت گل محمدی وقتی خوب بجوشد و به قوام برسد شکرک نمی‌زند.

مرحله چهارم، به شربت گل محمدی جوهر لیمو اضافه کنید

اگر احساس می‌کنید شربت‌تان رنگ کافی ندارد چند قطره اسانس رنگی گل محمدی هم به همراه نوک قاشق چایخوری جوهر لیمو اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید. جوهر لیمو باعث می‌شود شربت شما شکرک نزند. شربت را در بطری شیشه‌ای تمیز و درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

موقع سرو شربت اگر می‌خواهید یک شربت دو رنگ مجلسی داشته باشید ابتدا شربت گل محمدی را بریزید، روی آن دو یا سه قالب یخ بریزید و صبر کنید شربت سفت شود و خودش را بگیرد. سپس روی شربت آب بریزید. به این ترتیب شربت با آب قاطی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه شربت آلبالو خوشرنگ در منزل درست کنیم؟

مواد لازم شربت گلاب با برگ گل محمدی خشک (روش ششم)

  • گل محمدی خشک: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • جوهر لیمو: ۱ قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه شربت گلاب با برگ گل محمدی خشک

طرز تهیه شربت مجلسی گل محمدی با گل خشک

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

یکی از جالب‌ترین و ساده‌ترین روش های درست کردن شربت گلاب، استفاده از گلبرگ‌های گل محمدی خشک است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شربت گلاب با گل محمدی خشک آشنا شوید.

مرحله اول، برگ گل خشک محمدی را با آب بجوشانید

برای درست کردن شربت گلاب یا گل محمدی با گل خشک باید برگ گل و آب را در یک قابلمه بریزید و درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. به این ترتیب عطر و طعم گل محمدی حفظ می‌شود.

سپس اجازه دهید گل محمدی و آب روی شعله ملایم گاز به حالت جوش برسد تا گل خشک رنگ خودش را به آب پس بدهد و رنگ آب قرمز شود.

مرحله دوم، برگ گل های جوشیده شده را آبکش کنید

سپس محتویات قابلمه را آبکش کنید. نباید با ته قاشق یا دست گل‌ها را فشار بدهید چون شربت بدرنگ و کدر می‌شود. آب به دست آمده را در قابلمه بریزید و با شکر مخلوط کنید. به همان ترتیب صبر کنید تا شربت به قوام برسد و غلیظ شود.

مرحله سوم، به شربت گل محمدی کمی جوهر لیمو اضافه کنید

جوهر لیمو را با ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و به شربت گلاب اضافه کنید. چند جوش که خورد شعله زیر شربت را خاموش کنید. می‌توانید شربت را بعد از خنک شدن در شیشه درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

به شربت گل محمدی موقع سرو می‌توانید مقداری تخم شربتی خیس کرده اضافه کنید و از آن برای درمان خانگی گرمازدگی استفاده کنید..

بیشتر بخوانید: چگونه شربت تخم شربتی درست کنیم؟

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت گلاب خانگی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت گلاب خانگی

 

  • اگر در زمان درست کردن شربت کف روی آن را برندارید، رنگ شربت گلاب شما در پایان کدر خواهد شد.
  • بعد از آماده شدن شربت گلاب باید درب قابلمه را چند دقیقه روی آن قرار دهید تا دیواره‌های قابلمه عرق کند. این کار از شکرک زدن شربت جلوگیری می‌کند.
  • بعد از این که شربت گلاب خانگی را آماده کردید، اجازه دهید سرد شود. سپس شربت را داخل یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید.
  • برای درست کردن شربت گلاب خوشمزه خانگی باید به اندازه یک پنجم از لیوان را شربت بریزید و بقیه لیوان را با آب سرد پر کنید. سپس شربت را به خوبی هم بزنید و میل کنید.
  • اگر دوست دارید رنگ شربت گلاب شما خوشرنگ شود، می‌توانید مقداری پودر لبو یا رنگ صورتی به شربت اضافه کنید.
  • اضافه کردن نشاسته به شربت گلاب موجب غلیظ‌تر شدن شربت شما می‌شود.
  • در صورتی که دوست ندارید در طرز تهیه شربت گلاب از رنگ خوراکی استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود مقداری زعفران به شربت اضافه کنید.

سوالات متداول

برای این که رنگ شربت گلاب شفاف شود چه کنیم

 

برای این که رنگ شربت گلاب شفاف شود چه کنیم؟

برای شفاف و خوشرنگ شدن شربت گلاب، در زمان جوشیدن شربت، کف روی مایه شربت را بگیرید و دور بریزید.

چه کار کنیم که شربت گلاب، شکرک نزند؟

یک روش عالی دیگر برای جلوگیری از شکرک زدن شربت گلاب این است که وقتی شربت را روی حرارت قرار دادید و به قوام کافی رسید، قبل از این که حرارت را قطع کنید، دور درب قابلمه را یک دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. ۵ دقیقه صبر کنید تا دیواره‌های قابلمه عرق کند. این کار باعث جلوگیری از شکرک زدن شربت خواهد شد.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک