طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر + فیلم آموزش تهیه


4 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر + فیلم آموزش تهیه

آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر چطور درست کنیم؟ آبگوشت در بسیاری از شهرهای ایران از جمله غذاهای نذری محرم و صفر و همچنین غذای نذری فاطمیه است. طرز تهیه آبگوشت برای ۲۰۰ نفر و نیز ترکیب دقیق گوشت و ادویه آبگوشت نذری را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه آبگوشت نذری محرم

 

طرز تهیه آبگوشت نذری ساده و مجلسی

 

مواد لازم آبگوشت نذری (برای ۲۰۰ نفر)

  • گوشت گوسفندی تازه: ۳۰ کیلوگرم + قلم و استخوان گوسفندی به مقدار دلخواه
  • دنبه گوسفندی: ۳ کیلوگرم
  • لوبیا سفید: ۲ کیلوگرم
  • نخود: کمی بیشتر از ۲ کیلوگرم
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه: به مقدار لازم
  • ادویه آبگوشت: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری است)
  • پیاز: ۴ کیلوگرم
  • گوجه فرنگی: ۱ کیلوگرم
  • سیب زمینی: ۲۴۰ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۲ کیلوگرم
  • لیمو عمانی: ۱۰ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم

نکته: اگر بخواهید آبگوشت نذری را برای ۱۰۰ نفر درست کنید مقدار این مواد را نصف کنید. اگر آبگوشت نذری برای ۵۰ نفر است مقدار مواد در این دستور باید ۱/۴ شود. یعنی برای مثال شما برای آبگوشت نذری برای ۵۰ نفر به ۷ و نیم کیلوگرم گوشت گوسفندی نیاز دارید.

ادویه آبگوشت نذری شامل:

  • زیره سبزه: ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز: کوبیده شده ۵ قاشق غذاخوری
  • زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۵ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۲ قاشق غذاخوری
  • شنبلیله خشک: ۳ قاشق غذاخوری
  • برگ پیازچه خشک شده: ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر لیمو عمانی: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ½ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه ادویه آبگوشت نذری 

برای آماده کردن ادویه آبگوشت نذری مثل ادویه سایر غذاها ابتدا باید کمی ادویه‌ها را روی شعله خیلی ملایم گاز تفت دهید. برای این کار از زیره سبز و تخم شنبلیله شروع کنید. حدود یک دقیقه آن‌ها را تفت دهید و سپس سایر ادویه‌ها را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید و مرتب هم بزنید.

ماهیتابه را از روی گاز بردارید تا ادویه‌ها سرد شوند. سپس تمام ادویه‌ها را خوب بکوبید. ادویه آماده شده را بعد از سرد شدن در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار و در جای خشک و خنک نگهداری کنید و در مواقع لزوم استفاده کنید. اگر هم طعم این ترکیب ادویه را نمی‌پسندید نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و پودر زردچوبه برای آبگوشت نذری کافی است. برای مطالعه روش تهیه ادویه آبگوشت به چند روش دیگر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه شربت ریواس خوشرنگ و مجلسی مرحله به مرحله

مراحل طرز تهیه آبگوشت نذری

 

طرز تهیه آبگوشت

 

برای پخت آبگوشت نذری باید گوشت و حبوبات از قبل خیسانده شده را بپزید و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. انتخاب چاشنی‌ها و میزان استفاده از آنها نیز می‌تواند روی طعم آبگوشت نذری تاثیر مستقیمی داشته باشد. برای پختن آبگوشت نذری مراحل زیر را انجام دهید. 

مرحله اول؛ خیس کردن حبوبات

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر باید نخود و لوبیاها را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.

مرحله دوم؛ مواد آبگوشت را در قابلمه بریزید

در این مرحله پیاز و گوجه‌فرنگی‌ها را از وسط دو نیم کنیم و به همراه گوشت، دنبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و در صورت دلخواه ادویه آبگوشت، نخود و لوبیای آبکش شده در قابلمه می‌ریزیم. روی مواد آب جوش بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا یک بند انگشت روی مواد را بپوشاند. قرار است آبگوشت نذری روی شعله ملایم گاز بپزد و اصلا راز خوشمزگی آبگوشت همین پختن روی شعله بسیار ملایم گاز است.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گوسفند، حبوبات از جمله نخود و لوبیا سفید و ادویه جات را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن سیب زمینی به آبگوشت نذری

بعد از حدود ۲ الی سه ساعت و بعد از پخت حبوبات و گوشت، سیب زمینی‌ها را هم پوست بگیرید و از وسط دو نیم کنید و به مواد آبگوشت نذری گوسفندی اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن لیمو عمانی و رب گوجه به آبگوشت نذری

در ۱ ساعت پایانی پخت آبگوشت، لیمو عمانی را اضافه کنید. (اگر طعم لیمو عمانی را در آبگوشت دوست ندارید آن را حذف کنید). بعد از ۳۰ دقیقه لیموعمانی‌ها را از آبگوشت بیرون بیاورید تا طعم آبگوشت نذری تلخ نشود. رب گوجه را هم در مقداری روغن تفت دهید و به آبگوشت اضافه کنید. نمک آبگوشت را اندازه کنید و صبر کنید تا یک ساعت دیگر هم آبگوشت بپزد.

در صورت تمایل می‌توانید لیمو عمانی، روغن مایع، رب گوجه و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه لواشک زردآلو و برگه زردآلو (قیسی) بدون فر با طعم بازاری

مرحله پنجم؛ سرو کردن آبگوشت نذری

در پایان پخت آبگوشت نذری را با نان سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت به و گردو

طرز تهیه آبگوشت نذری در زودپز

 

طرز تهیه آبگوشت نذری در زودپز

 

اگر آبگوشت نذری را در مقدار کم مثلا برای ۱۰ یا ۲۰ نفر می‌خواهید درست کنید طرز تهیه آبگوشت نذری در زودپز را هم امتحان کنید. برای این طرز تهیه باید تمام مواد را از همان ابتدا در یک زودپز بزرگ و با اندازه مناسب بریزید و بپزید. طرز تهیه دیزی سنگی نذری هم به این ترتیب است با این تفاوت که از همان ابتدا باید تمام مواد را در دیزی سنگی بریزید و در فر یا تنور به مدت چند ساعت با حرارت ملایم بپزید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت گوسفندی نذری

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت گوسفندی نذری

 

  • حتما برای اضافه کردن آب به آبگوشت نذری، از آب جوش استفاده کنید. آب سرد باعث می‌شود گوشت و حبوبات دیرتر بپزند.
  • اگر به عنوان چاشنی از لیمو عمانی استفاده می‌کنید، لیموها را از قبل در مقداری آب جوش بخیسانید و سپس آب آن را دور بریزید. با این کار تلخی لیموها گرفته می‌شود. سپس لیموها را به آبگوشت در حال پخت اضافه کنید.
  • برای پخت آبگوشت نذری بهتر است صبور باشید و آبگوشت را روی حرارت بسیار ملایم بپزید. این کار باعث جا افتادن بیشتر و خوشمزه‌تر شدن آن خواهد شد.
  • در شهرهای مختلف ایران آبگوشت نذری را با دستور پخت‌های مختلف درست می‌کنند از آبگوشت بزباش گرفته تا آبگوشت متنجنه کرمانی‌ یا آبگوشت کشک و آبگوشت یخنی. با این همه طرز تهیه آبگوشت نذری ساده در همه شهرهای ایران یک دستور واحد دارد.

سوالات متداول

چه کار کنیم که آبگوشت نذری تلخ نشود؟

برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت نذری با خیساندن لیمو عمانی، تلخی آن را بگیرید.

برای لعاب‌دار شدن آبگوشت نذری چه کار کنیم؟

اضافه کردن سیب زمینی و پختن آبگوشت روی حرارت ملایم باعث لعاب‌دار شدن آبگوشت نذری می‌شود.

طرز تهیه آبگوشت نذری به روش بازاری چگونه است؟

در طرز تهیه آبگوشت نذری به روش بازاری باید آبگوشت را با دنبه تازه گوسفندی و سایر مخلفات در قابلمه بریزید و از شب تا صبح روی گاز قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد.

طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۱۰ نفر و ۳۰ نفر چگونه است؟

برای تهیه آبگوشت مجلسی برای ۱۰ نفر باید از ۱ و نیم کیلوگرم گوشت گوسفندی، ۳۰۰ گرم دنبه، ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار نخود، ۴ عدد گوجه فرنگی، ۵ عدد سیب زمینی و ۱ عدد پیاز بزرگ استفاده کنید. در طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۳۰ نفر نیز می‌توانید این مواد لازم برای تهیه آبگوشت را ۳ برابر کنید.

 

کالابرگ الکترونیک