۱۵ خواص آلو خشک در طب سنتی و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح

۱۵ خواص آلو خشک در طب سنتی و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح


23 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 خواص آلو خشک در طب سنتی و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح

آلو خشک برای چی خوبه؟ آلو خشک به صورت آلو سیاه خشک، آلو بخارا، آلو خشک جنگلی و آلو خورشتی، به عنوان یکی از انواع خشکبار شناخته می‌شود و در غذاهای مختلف هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلوها، همان خواص آلوهای تازه را در خود دارند و در طب سنتی به مصرف آنها توصیه شده است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص آلو خشک در طب سنتی، طبع و مصلح آلو خشک، مضرات احتمالی آلو خشک برای سلامت بدن و هر آنچه درباره فواید آلو خشک باید بدانید، می‌پردازیم.

طبع و مصلح آلو خشک در طب سنتی

طبع و مصلح آلو خشک در طب سنتی

طبع آلو خشک در طب سنتی، سرد و تر است و هر چه رنگ آلو خشک تیره‌تر باشد، طبع سردتری دارد. علاوه بر این، طبع آلو خشک، نسبت به آلو تازه، سردتر است.

مصلح‌های آلو خشک شامل عسل، زیره، زنیان و روغن زیتون هستند که می‌توانند اثر سردی آلو خشک را متعادل‌تر کنند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع آلو خشک و خورشتی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

خواص آلو خشک در طب سنتی

آلو خشک در اصل از خشک کردن آلوهای تازه درست می‌شود و به همین خاطر، آلو خشک، تنوع زیادی دارد و شامل آلو زرد خشک، آلو بخارا، آلو سیاه خشک و … می‌شود. آلوهای زرد خشک و آلو بخارا طعم شیرینی دارد و برای شیرین یا ملس شدن غذاها مثل انواع خورش با آلو هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما هم به صورت خام و هم به صورت پخته می‌توانید از خواص آلو خشک بهره ببرید.

آلو خشک سرشار از مواد مغذی

آلو خشک یکی از میوه‌های با کالری پایین (کالری آلو خشک بیشتر از آلو تازه است) و منبع غنی از ویتامین‌های C، A، E و … است. همچنین این میوه کوچک حاوی مواد معدنی مثل روی، مس، آهن، پتاسیم و منیزیم است. وجود این مواد در آلو خشک، آن را به گزینه‌ای عالی برای بهبود عملکرد ارگان‌های بدن مثل کبد، کلیه، قلب، سیستم گوارش و … تبدیل می‌کند.

خواص آلو خشک در طب سنتی برای لاغری

آلو خشک زرد یا سیاه، به خاطر محتوای فیبر بالایی که دارند و همچنین فاقد کلسترول بودن، می‌توانند با ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری، به کاهش وزن کمک کنند. از آن جایی که در طب سنتی به مصرف مواد غذایی طبیعی سالم و کم‌کالری توصیه می‌شود، پیشنهاد می‌شود آلو خشک را به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید تا از فواید آلو خشک برای کاهش وزن نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: فواید آلو سیاه برای لاغری و کاهش وزن

خواص آلو خشک برای یبوست

خواص آلو خشک برای یبوست

یکی از خواص آلو خشک در طب سنتی، کمک به بهبود عملکرد روده‌ها است. یکی از میوه‌های مفیدی که مصرف آن برای رفع عارضه یبوست توصیه می‌شود، آلو خشک است. آلو خشک فیبر زیادی دارد و برای کسانی که سیستم دفع بدنشان، به خوبی کار نمی‌کند، با افزایش حجم مدفوع و مرطوب کردن آن، جابه‌جایی آن را در روده راحت‌تر می‌کند.

حتما بخوانید  ۱۶ روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی

علاوه بر این، آلو خشک می‌تواند با کمک به رشد باکتری‌های مفید روده، عمل دفع را آسان‌ کند. آلو خشک را می‌توانید به عنوان آجیل یا در انواع سالاد، در انواع سوپ، انواع خورشت و … مصرف کنید.

فواید آلو خشک برای استخوان

یکی از مهم‌ترین خواص آلو خشک در طب سنتی، بهبود تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان است. «بور» یکی از عناصر مهم برای قوی نگه‌ داشتن و بهبود عملکرد آنها است.

آلو خشک یکی از میوه‌های طبیعی سرشار از بور است. برای استحکام استخوان‌ها، خوردن ۱ یا ۲ عدد آلو خشک در طول روز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. البته این نسخه معمولا در بلند مدت جواب می‌دهد و می‌تواند به عنوان درمان پوکی استخوان شناخته شود.

خواص آلو خشک برای کبد

کبد وظیفه پاکسازی سموم را از بدن دارد. فیبر موجود در آلو خشک، با اسیدهای صفراوی، مبارزه و آنها را دفع می‌کند. در صورت حذف این اسیدهای صفراوی، جریان خون افزایش می‌یابد و کلسترول خون، به تعادل می‌رسد. با تنظیم سیستم جریان خون و تنظیم کلسترول خون، عملکرد کلی بدن، تا حد چشمگیری، بهبود پیدا می‌کند.

آلو خشک برای فشار خون بالا

آلو خشک برای فشار خون بالا

یکی از خواص آلو بخارا و آلو خشک، تنظیم فشار خون بالا است. اگر آلو خشک طبیعی مصرف کنید که نمک به آن اضافه نشده باشد، محتوای سدیم پایینی دارد، از طرفی آلو خشک، یک منبع عالی از پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند فشار خون بالا را، پایین بیاورد.

خواص آلو خشک در طب سنتی برای دیابت

آلو خشک جزو میوه‌های با قند طبیعی پایین است. برای کسانی که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، آنها را تهدید می‌کند، مصرف آلو بخارا و انواع دیگر آلو خشک می‌تواند با کنترل قند خون، این تهدید را خنثی کند.

در آلو خشک، ترکیبات شیمیایی به نام «فیتونوترینت»ها، به مدیریت دیابت کمک می‌کنند، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند، سلامت روده‌ها را حفظ می‌کنند و اینها تنها بخشی از فواید فیتونوترینت‌ها است. این ترکیبات شیمیایی، ترشح گلوکز‌ها را بعد از خوردن غذا، کنترل می‌کنند. در نتیجه در طب سنتی توصیه می‌شود بعد از صرف غذای اصلی، ۱ یا ۲ آلو خشک هم میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با آلو خشک

یکی دیگر از خواص آلو خشک در طب سنتی، کمک به سیستم ایمنی بدن است. آلو بخارا و آلو سیاه خشک، سرشار ویتامین C هستند، به همین خاطر، می‌توانند بدن را در مقابل انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت کرده و در صورت حمله آنها به بدن، به خنثی‌سازی اثر آنها، بپردازند.

اگر جزو افرادی هستید که مدام دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوید، یا عفونت و التهابی در بدن خود دارید، با مصرف آلو خشک، می‌توانید بافت‌ها و ارگان‌های بدن را برای مقابله با اختلالات سلامتی، قوی‌ نگه دارید.

خواص آلو خشک برای قلب

خواص آلو خشک برای قلب

یکی از خواص آلو خشک زرد و سیاه، کمک به سلامت قلب و عروق است. آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در این میوه، با حذف رادیکال‌های آزاد، از اکسیداسیون کلسترول در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. در نتیجه احتمال بسته شدن رگ‌های قلبی به خاطر کلسترول بالا و بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ویتامین C موجود در آلو خشک، برای رفع مشکلات قلبی بیماران دیابتی مفید است.

افزایش جذب آهن با آلو خشک

آلو بخارا و آلو خشک، با محتوای ویتامین C بالا، جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهند. ویتامین C باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود، بنابراین، سلول‌‌های خونی، می‌توانند آهن مورد نیاز خود را از طریق این گردش خون، به دست بیاورند و در نتیجه، بدن به عارضه کم‌‌ خونی دچار نخواهد شد.

حتما بخوانید  نان لقمه ای آلمانی | نان تابه ای خوشمزه تر از دونات برای میان وعده

خواص آلو خشک در طب سنتی برای سرطان

آلو خشک می‌تواند روند رشد برخی سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. رنگدانه‌های قرمز و آبی موجود در آلو خشک سیاه با نام  «آنتوسیانین» رادیکال‌های آزاد را از بین برده و بدن را در برابر حمله سلول‌های سرطانی محافظت کنند.

ویتامین A موجود در آلو، از بروز سلول‌های سرطانی، جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها  و فیتونوترینت‌های آلو، می‌توانند از رشد و پیشروی سلول‌های سرطان سینه پیشگیری کنند.

بهبود سلامت چشم‌ها با آلو خشک

آلو خشک سرشار از ویتامین A است و به سلامت سیستم بینایی کمک می‌کند. همچنین این ویتامین می‌تواند از بروز بیماری‌های چشمی جلوگیری کند.

فواید آلو خشک برای کنترل حرارت بدن

فواید آلو خشک برای کنترل حرارت بدن

یکی از خواص آلو خشک در طب سنتی، پایین آوردن حرارت بدن در افراد با مزاج گرم و خشک است. آلو می‌تواند عطش بدن را پایین بیاورد. آلو خشک طبع سرد و تر دارد و به همین خاطر، می‌تواند مزاج گرم را تعدیل کند. در ضمن آلو خشک سیاه، عملکرد بهتری نسبت به آلو خشک زرد برای کنترل و تعادل‌بخشی به حرارت بدن دارد و برای رفع گرمازدگی یک خوراکی مفید است.

جلوگیری از انقباض عضلات با مصرف آلو خشک

آلو خشک یکی از بهترین منابع منیزیم است. برای اینکه سیستم عصبی بدن، عملکرد خوبی داشته باشد و دچار انقباض یا اسپاسم عضلانی نشوید، می‌توانید آلو خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

انرژی رسانی به بدن با خوردن آلوی خشک

از آن جایی که آلو خشک، سرشار از فیبر و قند است، بدن به صورت طبیعی قند و فیبر را برای تامین انرژی مورد نیاز خود مصرف می‌کند. با اضافه کردن آلو خشک در خورشت یا آجیل، می‌توانید میزان خستگی بدن خود را کاهش دهید و به طور طبیعی انرژی خود را بالا ببرید.

عوارض احتمالی مصرف آلو خشک برای بدن

عوارض احتمالی آلو خشک برای بدن

هر چند به مصرف آلو خشک در طب سنتی، تاکید شده است اما اگر در خوردن این میوه، زیاده‌روی کنید، ممکن است با ایجاد ناراحتی‌هایی در سیستم گوارش مواجه شوید.

آلو خشک سرشار از کربوهیدرات‌ها و قندهای پیچیده است که البته در سیستم گوارش تجزیه می‌شود. وقتی قندها به «کولون» می‌رسند، باکتری‌ها با تغذیه از کربوهیدرات‌های هضم نشده، باعث ایجاد نفخ و گاز معده می‌شوند. بنابراین خوردن زیاد آلو خشک می‌تواند منجر به ایجاد نفخ و گاز در معده شود.

علاوه بر این، فیبر‌های نامحلول در آلو خشک، ممکن است فرد را دچار عارضه اسهال کند. بنابراین آلو را در حد تعادل مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: خواص آلو سیاه برای مو چیست؟

سوالات متداول درباره خواص آلو خشک برای بدن در طب سنتی

بهترین زمان مصرف آلو خشک چه زمانی است؟

در طب سنتی، بهترین زمان مصرف آلو خشک زرد یا سیاه، قبل از خواب عنوان شده است. خوردن آلو می‌تواند با کاهش تجمع پلاک و کلسترول بد خون، از بروز التهاب جلوگیری کند و شب‌ها که زمان استراحت دفع سموم بدن است، خوردن آلو می‌تواند روند سم‌زدایی را تسریع ببخشد.

مقدار مجاز آلو خشک به صورت روزانه چقدر است؟

خوردن ۳ تا ۵ عدد آلو خشک به صورت روزانه، بدون ایجاد عوارض می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی، به همراه داشته باشد.

 

محصولات مرتبط