طرز تهیه سیرابیج (سیرواویج) گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در ۲۰ دقیقه

طرز تهیه سیرابیج (سیرواویج) گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در ۲۰ دقیقه


20 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

سیرابیج یا سیرواویج گیلانی که به آن سیراویج نیز گفته می‌شود، یک غذا با تخم مرغ ساده و در عین حال مفید و کامل است که معمولاً در کنار غذاهای دیگر و یا برای شام شب یلدا در استان گیلان یکی از غذاهای اصلی و سنتی گیلانی است. این غذای ساده تنها از ترکیب برگ سیر تازه و تخم مرغ درست می‌شود. البته سیراویج با مرغ و گوشت هم معمولا طبخ می‌شود. سیراویج ساده برای گیاهخواران و افرادی که منع مصرف گوشت دارند نیز انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و به دلیل وجود سیر و تخم مرغ غذایی سرشار از مواد معدنی است. به عنوان یک افطاری ارزان برای ماه رمضان هم سیراویج انتخاب خوبی است. طرز تهیه سیرابیج گیلانی ساده و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه سیرابیج ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برگ سیر تازه ۳ دسته
تخم مرغ ۳ عدد
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
نان یا برنج برای سرو سیرواویج

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سیروایج ساده: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سیرواویج شمالی بدون مرغ و گوشت

مراحل طرز تهیه سیرابیج شمالی بدون مرغ و گوشت

برای طرز تهیه سیرواویج گیلانی می‌توانید هم از گوشت، هم مرغ و هم به صورت گیاهی و ساده، بدون گوشت آن را درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه سیرابیج شمالی بدون گوشت را دنبال کنید.

مرحله اول: برگ سیرها را بشویید

در اولین مرحله از دستور تهیه سیرابیج باید برگ سیرها را به خوبی بشویید و اجازه دهید کمی خشک شوند. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز برگ سیرها را به صورت یکنواخت و ریز خرد کنید. برخی افراد برگ سیر را بعد از خرد کردن می‌شویند. شما نیز می‌توانید ابتدا برگ سیرها را خرد کنید و سپس داخل یک آبکش بریزید و با فشار آب زیاد بشویید.

حتما بخوانید  ۱۸ مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف + فیلم

مرحله دوم: برگ سیرها را تفت دهید

سپس یک ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و مقداری روغن سرخ کردنی در آن بریزید تا گرم شود. بعد از داغ شدن روغن، برگ سیرها را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. توجه داشته باشید که برگ سیرها نباید سرخ شوند، تنها لازم است با روغن تفت بخورند.

سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به برگ سیرها اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا رنگ برگ سیرها با کمک زردچوبه کمی تغییر کند. به یاد داشته باشید که حجم برگ سیر بعد از اینکه تفت بخورد کم می‌شود، پس در ابتدا نگران زیاد بودن مقدار سیرها نباشید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن سرخ کردنی و انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

برای درست کردن سیرواویج باید تخم مرغ ها را به برگ سیر اضافه کنید

در این مرحله تخم مرغ‌ها را یکی یکی به برگ سیرهای تفت خورده اضافه کنید و سریع هم بزنید. در این مرحله باید تخم مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا خودشان را نگیرند و سفت نشوند. تخم مرغ باید به خورد سیر برود و کاملاً با برگ سیر ترکیب شود. بعد از اینکه تخم مرغ به طور کامل پخته شد غذا را داخل ظرف مناسب بریزید و در کنار برنج کته یا همراه با نان تازه میل کنید.

شما می‌توانید تخم مرغ، انواع برنج ایرانی و خارجی و انواع نان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه سیرابیج با مرغ مجلسی

طرز تهیه سیرابیج با مرغ مجلسی

در فصل بهار بازارهای محلی گیلان پر از برگ سیر تازه و انواع سبزیجات محلی می‌شود. با استفاده از برگ سیر می‌توان غذاهای مختلفی درست کرد و سیرابیج با مرغ یکی از ساده‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

برای طرز سیرابیج با مرغ، تکه‌های مرغ را به صورت جداگانه همراه با کمی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و یک عدد پیاز بپزید. اگر از مرغ کوچک یا اردک استفاده می‌کنید می‌توانید بعد از شستن و تمیز کردن به صورت درسته آن را بپزید و در کنار سیرواویج استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی با باقلا خشک و بدون آن

وقتی که مرغ‌ها کاملا پختند، آن‌ها را در یک ظرف جداگانه سرخ کنید. سیرابیج را به روش بالا درست کنید. سپس مرغ‌های سرخ شده را در کنار سیرابیج و برنج کته سرو کنید.

گوشت مرغ را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر قلیه گیلانی

نکات مهم در طرز تهیه سیرابیج گیلانی

نکات مهم در طرز تهیه سیرابیج گیلانی

  • برگ سیر خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین C، مس، کلسیم، سلنیوم، ویتامین B6 و منگنز است و به حفظ گردش خون و سلامت قلب و عروق کمک زیادی می‌کند.
  • زمانی که برگ‌های سیر تازه و نازک باشد، ویتامین‌های بیشتر و طعم لذیذتری دارد و برای درست کردن سیرابیج گیلانی نیز مناسب‌تر هستند.
  • معمولاً در کنار این غذا چاشنی‌های لذیذ شمالی مثل کال کباب، ماهی، اشپل و سبزی خوردن محلی هم سرو می‌شود.
  • برای طرز تهیه سیر قلیه با اردک، کافی است روش تهیه سیر قلیه با مرغ را دنبال کنید و فقط به جای مرغ، از اردک در این غذا استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه سیرواویج با گوشت، به جای مرغ یا اردک، گوشت قرمز تکه‌ای را جداگانه بپزید یا کوفته قلقلی را درست کرده و سرخ کنید و در کنار خورش سیرواویج سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمره شدن سیرواویج گیلانی

خورش سیرواویج با چی سرو میشه؟

سیرابیج را هم می‌‌توانید با برنج و هم بدون برنج و با نان، سرو کنید. معمولاً در کنار این غذا چاشنی‌های لذیذ شمالی مثل کال کباب، ماهی، اشپل و سبزی خوردن محلی هم سرو می‌شود.

آیا در طرز تهیه سیرابیج، سیر باید سرخ شود؟

در این غذا از برگ سیر استفاده می‌شود و بعد از شستن و خرد کردن، با روغن تفت داده می‌شود، در حدی که آب آن خشک شده و طعم خام آن گرفته شود. میزان سرخ کردن سیر کاملا سلیقه‌ای است ولی اگر سیر را خیلی سرخ کنید، احتمال تلخ شدن غذا وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود، فقط آن را با روغن تفت دهید.

 

کالابرگ الکترونیک