۱۰ فواید و عوارض مصرف چغاله بادام در دوران بارداری

۱۰ فواید و عوارض مصرف چغاله بادام در دوران بارداری


12 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مصرف چغاله بادام در دوران بارداری؛ مفید یا مضر؟

خوردن چغاله بادام برای خانم‌های باردار مضر است؟ عوارض خوردن چغاله برای زنان باردار چیست؟ این میوه ترش، نه‌تنها به خاطر خوشمز‌‌گی‌اش مشهور است بلکه خاصیت‌های زیادی هم دارد. البته همه این‌ها در صورتی است که در مصرف چاقاله بادام، زیاده‌روی و اسراف نکنید چون احتمال مسمومیت وجود دارد. اما خوردن چغاله بادام برای خانم‌های باردار، مفید است یا مضر؟ چه کسانی باید در خوردن چغاله بادام احتیاط کنند؟ آیا خوردن چغاله بادام به جنین آسیب نمی‌رساند؟ همه این سوالات و هر آنچه را که باید درباره مصرف چغاله بادام در دوران بارداری بدانید، در این مقاله از سرویس سبک زندگی مورد بررسی قرار خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

خواص مصرف چغاله بادام در دوران بارداری

 

خواص مصرف چغاله بادام در دوران بارداری

 

اگر بیماری خاص یا آلرژی به مصرف چغاله بادام ندارید، می‌توانید با خیال راحت، این میوه خوشمزه و پر خاصیت را در دوران حاملگی هم مصرف کنید. در صورت تعادل در مصرف، چغاله بادام هم برای سلامت مادر و هم برای سلامت جنین سودمند خواهد بود.

 

فواید چغاله بادام برای رشد جنین

 

برای جنین در حال رشد در شکم مادر، «کلسیم» یکی از مواد معدنی مفید و ضروری به حساب می‌آید. کلسیم همچنین برای سلامت مادر در دوران بارداری بسیار سودمند است. چغاله بادام سرشار از کلسیم است و خطر ابتلا به «پره اکلامپسی» در دوران بارداری در مادران را کاهش خواهد داد.

کلسیم همچنین برای رشد عضلات و استخوان‌های جنین در شکم مادر، یک ماده معدنی ضروری است. با خوردن چغاله بادام می‌توانید تا حدی کمبود کلسیم را جبران کنید.

 

کمک به رشد مغز جنین

 

در چغاله بادام یک ماه معدنی به نام «ریبوفلاوین» وجود دارد که می‌تواند به رشد مغز جنین کمک کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن مادر باردار

 

از جمله خواص چغاله بادام مقادیر فراوان ویتامین سی موجود در آن است که می‌تواند مثل خوردن گوجه سبز در بارداری به بالا بردن سیستم ایمنی بدن مادر باردار و جلوگیری از بروز بیماری‌های مربوط به نقص سیستم ایمنی کمک کند.

 

درمان و جبران کم‌خونی و فقر آهن مادر باردار

 

یکی از مزایای مصرف چغاله بادام در دوران بارداری، درمان و جبران کم‌خونی و فقر آهن مادر و جنین است. یکی از مشکلات شایع در زنان باردار، کم‌خونی است که در حالت تشدید شده آن، منجر به خستگی و ضعف خواهد شد.

حتما بخوانید  خواص دارویی و درمانی و عوارض و مضرات سیاه دانه

 

رفع یبوست زنان باردار با چغاله بادام

 

رفع یبوست زنان باردار با چغاله بادام

 

خوردن چغاله بادام در دوران بارداری می‌تواند تا حد زیادی ریسک بروز عارضه یبوست در این مدت را کاهش دهد. یبوست بارداری از مشکلات رایج مادران در دوران حاملگی است و مصرف فیبر می‌تواند تا حد زیادی از بروز این اختلال سلامتی بکاهد. چغاله بادام هم یکی از میوه‌های مفید و سرشاز از فیبر است که می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و عمل دفع را آسان‌تر کند.

 

پیشگیری از لخته شدن خون در زنان باردار

 

غلظت بالای خون در زنان باردار باعث ایجاد لختگی در خون مادران در دوران حاملگی می‌شود. مصرف چغاله بادام در دوران بارداری به خاطر محتوای فسفر موجود در آن، می‌تواند از بروز لخته شدن در خون خانم‌های حامله خودداری کند.

 

دیابت بارداری و چغاله بادام

 

یکی از مشکلات شایع در زنان باردار، دیابت بارداری است. این نوع دیابت اگر کنترل نشود، باعث سقط جنین خواهد شد. چغاله بادام یکی از میوه‌هایی است که شاخص گلیسمی پایینی دارد و مبتلایان به دیابت، با خوردن آن دچار افزایش قند خون نمی‌شوند. همچنین این میوه با ترشح انسولین، سطح قند خون را تنظیم می‌کند. در ضمن خوردن چغاله بادام در دوران بارداری به کاهش کلسترول بد خون کمک خواهد کرد.

 

مضرات مصرف چغاله بادام در دوران بارداری

 

مضرات مصرف چغاله بادام در دوران بارداری

 

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، در صورتی که چغاله بادام در دوران بارداری را به اندازه تعادل مصرف کنید، می‌توانید از مزایای سلامتی و فواید چغاله بادام برای بدن بهره ببرید ولی اگر زیاده از حد چاقاله بخورید، باید منتظر تبعات مصرف بی‌رویه چغاله بادام در دوره بارداری باشید.

 

مشکلات گوارشی در زنان حامله

 

نه تنها در خانم‌های باردار، بلکه در افراد عادی هم خوردن بیش از اندازه چغاله بادام، باعث بروز مشکلات گوارشی مثل نفخ، عارضه اسهال و استفراغ می‌شود. این مشکل در خانم‌های باردار هم بیشتر و هم خطرناک‌تر است.

 

فشار خون بارداری

 

معمولا در صورتی که چغاله بادام را به صورت خام و همراه با نمک مصرف کنید، میزان سدیم زیادی را به بدنتان وارد خواهید کرد. اگر بیش از حد به چغاله بادام نمک بزنید، احتمال بروز فشار خون بالا می‌رود. همچنین نمک زیاد باعث ایجاد ورم در دست و پای خانم‌های باردار خواهد شد. بنابراین اگر چغاله بادام می‌خورید، حتما از نمک کمی برای مزه‌دار کردن آن استفاده کنید.

 

بروز بیماری‌های انگلی و حصبه در زنان باردار

 

از آن جایی که چغاله بادام‌هایی که در کنار خیابان‌ها یا مغازه‌ها می‌فروشند بهداشتی نیستند، اگر به خوبی آن‌ها را نشویید و انگل و میکروب‌زدایی نشوند، احتمال بروز بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خونریزی سیستم گوارش، سوراخ شدن روده، حصبه و … وجود دارد. فراموش نکنید که بیماری حصبه می‌تواند منجر به بروز سقط جنین در مادران شود.

 

موارد احتیاط مصرف چغاله بادام در دوران شیردهی

 

موارد احتیاط مصرف چغاله بادام در دوران شیردهی

 

چغاله بادام یکی از میوه‌هایی است که به خاطر فیبر بالا، باعث ایجاد عارضه نفخ در مادران شیرده و باردار می‌شود. در خانم‌های شیرده، نفخ موجود در غذا یا مواد غذایی، وارد دستگاه گوارش شده و از راه خون به شیر وارد می‌شود.

حتما بخوانید  کاربردها و خواص روغن زیتون کهنه

به همین دلیل کودک هم در دوران شیرخوارگی با مشکل نفخ و دل درد بعد از خوردن شیر مادر مواجه خواهد شد. از این رو به مادران توصیه می‌شود در ماه‌های ابتدایی شیردهی به فرزندان خود،‌ از مصرف مواد غذایی نفاخ مخصوصا چغاله بادام،‌ در حجم زیاد خودداری کنند.

 

روش اصولی و صحیح شستن چغاله بادام

 

فراموش نکنید که معمولا روی چغاله بادام‌هایی که از بیرون خریداری می‌کنید، آب آلوده، مثل آب چاه یا آب جوی‌‌، ریخته می‌شود. بنابراین بعد از خریداری، برای این‌که چغاله بادام‌ها به طور کامل آلودگی‌زدایی شوند، آن‌ها را در یک سبد بریزید و سبد را داخل یک قابلمه بزرگ پر از آب قرار دهید. با دست، تا جای ممکن پرزهای روی چغاله‌ بادام را پاک کنید تا کاملا تمیز شوند. سپس سبد را بیرون بیاورید و آب را دور بریزید.

برای اطمینان بیشتر از تمیز شدن چغاله بادام‌ها، مخصوص برای خانم‌های باردار، دوباره قابلمه را پر از آب کنید، به آن مقداری نمک بیفزایید. چاقاله بادام‌ها را در آب نمک بریزید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کرده و آن‌ها را آبکشی کنید. حالا با خیال راحت می‌توانید از چغاله بادام‌ها را بخورید و از تمیز ‌بودن آن‌ها مطمئن باشید.

 

روش صحیح نگهداری از چغاله بادام

 

روش صحیح نگهداری از چغاله بادام

 

هر چند در اصل چغاله بادام میوه کال و نارس بادام است ولی باید مثل همه میوه‌های رسیده نگهداری شود. مصرف آن هم بهتر است به صورت تازه باشد. بهترین حالت نگهداری از چغاله بادام‌ها این است که آن‌ها را بعد از شستن و خشک کردن در ظروف درب‌دار با در پلاستیک‌هایی که هوا به آن نفود نمی‌کند، قرار دهید و در یخچال بگذارید. این میوه را نمی‌توان برای طولانی‌ مدت نگه داشت، به همین خاطر بهتر است آن‌ها را به صورت تازه آن را مصرف کنید.

 

با چغاله بادام چه چیزی درست کنم؟

 

علاوه بر این‌که چغاله بادام را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید، استفاده از این میوه ترش و خوشمزه در طرز تهیه خورش چغاله بادام و ترشی چغاله بادام هم معمول است. می‌توانید از طعم بی‌نظیر و خواص زیاد چغاله بادام برای سلامتی نیز به روش‌های متنوع، بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

 

طریقه مصرف چغاله بادام چگونه است؟

 

از چغاله بادام می‌توانید به صورت خام همراه با نمک، در طرز تهیه ترشی و طرز تهیه خورش چغاله بادام استفاده کنید.

 

آیا هسته چغاله بادام خوردنی است؟

 

بله. مغز چغاله بادام آبکی و نرم است و معمولا مزه‌ای شیرین دارد. خوردن هسته چغاله بادام خطری برای سلامتی ندارد.

 

خوردن چغاله بادام در بارداری ایمن است؟

 

در صورتی که چغاله بادام در دوران بارداری را به اندازه تعادل مصرف کنید، می‌توانید از مزایای سلامتی و فواید چغاله بادام برای بدن بهره ببرید ولی اگر زیاده از حد چاقاله بخورید، باید منتظر تبعات مصرف بی‌رویه چغاله بادام در دوره بارداری باشید.

 

کالابرگ الکترونیک