طرز تهیه کوکو کنگر خوشمزه و بدون گوشت به روشی ساده

طرز تهیه کوکو کنگر خوشمزه و بدون گوشت به روشی ساده


14 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو کنگر

با کنگر چی درست کنم؟ کوکو کنگر مجلسی و خوشمزه می‌تواند یک انتخاب عالی برای تهیه غذا با سبزی مفید و پرخاصیت کنگر باشد. کوکو کنگر کردی یا کوکو کنگر کرمانشاهی، جزو کوکوهای خوشمزه است که به راحتی می‌توانید آن را برای شام یا ناهار ساده درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه کوکو کنگر و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کوکو کنگر بدون گوشت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کنگر تازه ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
تخم مرغ ۲ عدد متوسط
آرد گندم ۴ قاشق غذاخوری
سیر (یا پودر سیر) ۲ حبه (۱ قاشق چای‌خوری پودر سیر)
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نوک قاشق چای‌خوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت کوکو کنگر بدون گوشت: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکو کنگر مجلسی بدون سیب زمینی و گوشت

مراحل طرز تهیه کوکو کنگر مجلسی بدون سیب زمینی و گوشت

کوکوی کنگر، را به روش ساده بدون گوشت و سیب زمینی می‌توانید درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کوکو کنگر کوهی ساده را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: کنگرها را آماده کنید

در ابتدا، کنگرها را باید پاک کنید. برای پاک کردن کنگرها، یک دستکش آشپزخانه بپوشید و با چاقوی تیز یا قیچی، تیغ‌های لبه‌های برگ کنگر را بچینید تا هیچ تیزی و خاری روی کنگرها نماند. سپس ساقه‌های کنگر را در یک کاسه بزرگ یا قابلمه بریزید و روی آن را آب بگیرید. حدود ۱ تا ۲ ساعت کنگرها را بخیسانید تا گل و لای آنها ته‌نشین شود. سپس کنگرها را زیر آب به خوبی بشویید و در آبکش بریزید.

مرحله دوم: کنگرها را آبپز کنید

کنگرهای شسته شده را کمی خرد کرده یا از وسط نصف کنید و آنها را در یک قابلمه بریزید. روی کنگرها را به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا‌ آب شروع به جوشیدن کند. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را روی ملایم یا متوسط تنظیم کنید تا کنگرها بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم: بقیه مواد کوکو را آماده کنید

در فاصله پختن کنگرها، پیازها را پوست بگیرید و قسمت ته آنها (ریشه پیاز) را جدا نکنید تا موقع رنده کردن، لایه‌های پیاز از هم باز نشوند. با رنده متوسط، پیازها را رنده کنید. سپس پیازها را با دست بفشارید تا آب پیازها گرفته شود. تفاله پیازها را در یک کاسه بریزید. تخم مرغ‌ها را هم در یک کاسه جدا بشکنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. تخم مرغ‌ها را با چنگال یا همزن کوچک بزنید تا از لختگی خارج شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه کوکو کنگر را آماده کنید

کنگرها که پختند، آنها را آبکش کنید و کمی با پشت قاشق فشار دهید تا آب آنها خارج شود. سپس کنگرهای پخته شده که کمی سرد شدند، با گوشتکوب برقی یا در مخلوط‌کن پوره کنید تا کاملا نرم و یکدست شوند. سپس کنگرها را به کاسه‌ای که تخم مرغ و پیازهای رنده شده را در آن ریخته بودید اضافه کنید. آرد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و سیر رنده شده یا پودر سیر را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست و منسجم شوند.

شما می‌توانید آرد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه کوکو کنگر را استراحت دهید

بعد از آماده کردن مایه کوکو کنگر، روی ظرف را سلفون بکشید یا بپوشانید و در یخچال به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت دهید تا طعم‌ها یا هم یکنواخت شده و مایه کوکوی کنگر منسجم‌تر شود.

مرحله ششم: کوکوی کنگر را سرخ کنید

بعد از استراحت کردن مایه کوکو، در یک تابه نچسب، مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس از مایه کوکو، به اندازه یک نارنگی بردارید و بین دست‌هایتان گرد یا بیضی کنید. اگر مایه کوکو شل و روان است، کمی آرد دیگر اضافه کنید و دوباره هم بزنید. مایه کوکو کنگر را به آرامی در روغن داغ بگذارید تا سرخ شود. همه کوکوها را به همین شکل سرخ کنید.

شما می‌توانید روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: کوکو کنگر کوهی را سرو کنید

در آخر، وقتی یک طرف کوکوها سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آنها هم طلایی شود. همه کوکوها را سرخ کنید. در یک بشقاب، یک دستمال حوله‌ای بگذارید و کوکوهای سرخ شده را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آنها کشیده و جذب دستمال شود. سپس کوکوها را همراه با نان یا برنج چلو یا برنج کته، سس کچاپ (طرز تهیه سس کچاپ)، خیارشور (طرز تهیه خیارشور) و گوجه فرنگی و … سرو کنید.

شما می‌توانید انواع سس از جمله سس کچاپ، انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت، انواع نان و خیارشور را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  خواص قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

روش تهیه کوکو کنگر با سیب زمینی و مرغ آبپز

طرز تهیه کوکو کنگر با سیب زمینی و مرغ آبپز

هر چند متداول نیست که در تهیه انواع کوکو، از گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ استفاده شود ولی این روش پخت کوکو کنگر هم بسیار متداول و سیر‌کننده است. در این صورت، به اندازه ۱ لیوان کنگر آبپز شده را با ۱ عدد سینه مرغ بدون پوست آبپز و ریش ریش شده، ۱ عدد سیب زمینی آبپز شده و ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) در مخلوط‌کن یا با گوشتکوب برقی کاملا پوره کنید تا یکدست شود.

سپس به این مخلوط، به اندازه دلخواه، نمک، فلفل سیاه، ۲ عدد تخم مرغ هم زده شده و ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. مایه کوکو کنگر که آماده شد، آن را در روغن داغ و تابه تفلون، مانند روش بالا، سرخ کنید.

پیاز داغ آماده، گوشت مرغ و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکو کنگر

نکات طرز تهیه کوکو کنگر

  • به مایه کوکو کنگر، می‌توانید انواع سبزی‌های معطر خشک دلخواه مثل مرزه، ترخون، نعناع، جعفری و … اضافه کنید. انواع سبزی‌های خشک شده را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • برای تندتر و خوش‌عطرتر شدن کوکو کنگر، می‌توانید به مایه کوکو، مقداری پیازچه خرد شده یا تره خرد شده تازه هم بیفزایید.
  • استفاده از سیب زمینی خام رنده و آبگیری شده یا سیب زمینی آبپز در مایه کوکو کنگر، می‌تواند به انسجام بیشتر کوکو و چسبندگی مواد آن کمک کند.
  • در برخی دستورهای پخت، به مایه کوکو کنگر، قارچ آبپز یا بخارپز هم اضافه می‌شود که کاملا سلیقه‌ای است. قارچ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • می‌توانید به مایه کوکو کنگر در روش اول کمی زعفران دم کرده هم اضافه کنید تا عطر و طعم خوشمزه‌تری پیدا کند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو کنگر

چرا کوکو کنگر شل می‌شود؟

به خاطر استفاده از کنگر آبپز در دستور تهیه کوکو کنگر، احتمال شل شدن مایه کوکو وجود دارد. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را به کار ببندید:

۱- حتما کنگرها را بعد از آبپز کردن، آبکش کنید و آنها را با ته قاشق فشار دهید تا آب آنها خارج شود. سپس کنگرها را پوره کنید.

۲- آب پیاز و سیب زمینی را که در مایه کوکو به کار می‌برید، با دست بفشارید تا گرفته شود.

۳- حتما از آرد گندم یا آرد سوخاری برای انسجام بیشتر مایه کوکوی کنگر استفاده کنید.

چرا کوکو کنگر به تابه می‌چسبد؟

۱- مایه کوکو به اندازه کافی منسجم نبوده و شل و روان بوده است.

۲- مایه کوکو کنگر را استراحت نداده‌اید.

۳- روغنی که کوکو را در آن سرخ کرده‌اید، به اندازه کافی داغ نبوده است.

۴- تابه‌ای که کوکو کنگر را در آن سرخ کرده‌اید، مناسب نبوده است.

کالابرگ الکترونیک