طرز تهیه آش آبغوره تبریزی برای لاغری و پاکسازی کبد چرب

طرز تهیه آش آبغوره تبریزی برای لاغری و پاکسازی کبد چرب


18 تیر 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش آبغوره
فهرست محتوا نمایش

در طرز تهیه آش آبغوره که یک آش مفید برای پاکسازی کبد و لاغری هم هست به مواد ساده‌ای مثل لوبیا، عصاره گوشت، غلات، سبزیجات تازه، رب گوجه فرنگی، نعنا داغ، ادویه و آبغوره نیاز دارید. آش آبغوره یک غذای چربی‌سوز است و می‌تواند در کاهش وزن یا پاکسازی کبد چرب تاثیرگذار باشد. اگر هم سوال شما این است که با غوره چی درست کنم با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه آش آبغوره تبریزی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه آش آبغوره (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آبغوره نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی خشک نعناع به مقدار لازم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۳ حبه درشت
آب قلم یا عصاره گوشت ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش نیم کیلوگرم
برنج (ایرانی یا نیم دانه) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا قرمز ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه فرنگی ۴ تا ۶ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
غوره ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان لازم برای خیس خوردن حبوبات: ۱۲ ساعت

مدت زمان لازم برای خیس خوردن برنج و بلغور گندم و جو: ۳ ساعت

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه و پخت آش بلغور: ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم آش آبغوره: حدود ۵۴ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه آش آبغوره

مراحل طرز تهیه آش آبغوره

مراحل طرز تهیه آش آبغوره را دنبال کرده و از این غذای ساده برای کاهش وزن یا پاکسازی کبد چرب استفاده کنید.

مرحله اول: لوبیا، بلغور گندم و برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش آبغوره ساده باید غلات و حبوبات را به‌خوبی بشویید و بخیسانید. لوبیا قرمز را در ظرف مناسب و پر آبی بریزید و برای مدت ۱۲ ساعت بخیسانید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که سطح لوبیاها را کاملا بپوشاند. برای گرفتن نفخ لوبیا، در طول این مدت باید ۳ تا ۴ بار آب لوبیا را عوض کنید.

همچنین در فاصله خیس خوردن لوبیا باید بلغور گندم و جو و همچنین، برنج را بشویید و همراه با مقدار مناسبی آب در ظرف جداگانه‌ای بریزید. برنج و بلغور گندم و جو را حداقل برای مدت ۳ ساعت بخیسانید و در طول این مدت، چند بار آب آن را عوض کنید.

برای خرید انواع حبوبات از جمله لوبیا قرمز، برنج و بلغور گندم و جو می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش آبغوره پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) درست کنید. برای این کار پیاز را بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس، پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید. تابه مناسبی را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید. سپس، تابه حاوی روغن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود.

پس از داغ شدن روغن، قطعات پیاز نگینی را در تابه بریزید و تفت دهید تا پیاز کاملا سبک و طلایی شود. در لحظات آخر، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند.

برای خرید پیاز داغ آماده، روغن سرخ کردنی، فلفل سیاه و زردچوبه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: سبزی آش را آماده کنید

آش آبغوره با استفاده از سبزی تره و جعفری به نسبت مساوی تهیه می‌شود. البته، در صورت تمایل می‌توانید مقداری نعنا و ترخون تازه را هم به ترکیب سبزی آش آبغوره اضافه کنید. برای آماده‌سازی سبزی‌ها باید ابتدا آن‌ها را به‌ دقت پاک کنید و ساقه‌ها و برگ‌های زرد یا سفت و چوبی شده را دور بریزید.

سبزی پاک شده را به‌ خوبی و در چند نوبت بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس، با استفاده از چاقوی تیز و تخته آشپزی یا با کمک سبزی خردکن، سبزی‌ها را ساطوری کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  فوت و فن‌ های پخت برنج ایرانی | از قد کشیدن تا زمان آبکش کردن برنج

مرحله چهارم: لوبیا را بپزید

حالا، آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و لوبیاها را برای آخرین بار زیر آب بگیرید تا کاملا شسته شوند. سپس، آن‌ها را با مقداری آب تازه در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید. حدود ۱ ساعت صبر کنید تا لوبیاها نیم‌پز شوند.

مرحله پنجم: برنج و بلغور خیس خورده را اضافه کنید

پس از نیم‌پز شدن لوبیا باید برنج و بلغور خیس خورده را هم به قابلمه اضافه کنید. این مواد را به‌خوبی هم بزنید تا طعم‌ یکدیگر را بگیرند. سپس، آب قلم یا استاک گوشت را هم همراه با مقداری آب جوش به این ترکیب اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید و اجازه بدهید بلغور گندم و برنج خیس خورده کاملا بپزد.

مرحله ششم: گوجه فرنگی را پوره و به آش اضافه کنید

در فاصله پختن بلغور گندم و برنج وقت آن است که سراغ گوجه فرنگی‌ها بروید و آن‌ها را به‌خوبی بشویید. سپس، پوست گوجه‌ها را بکنید. گوجه فرنگی بدون پوست را با کمک رنده یا دستگاه غذاساز کاملا پوره کنید.

پس از پختن برنج و بلغور گندم باید پوره گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید. باز هم مدتی منتظر بمانید تا پوره گوجه فرنگی هم کاملا بپزد.

مرحله هفتم: غوره، سبزی آش و آبغوره را به آش اضافه کنید

غوره تازه را به‌ دقت پاک کنید و دم و شاخه‌های اضافی آن را بگیرید. سپس، غوره پاک شده را به‌ خوبی بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس از اطمینان از پخت کامل لوبیا، برنج، بلغور گندم و پوره گوجه فرنگی دیگر وقت آن است که غوره پاک شده، آبغوره و سبزیجات ساطوری شده را هم به قابلمه اضافه کنید.

با افزودن این مواد، احتمالا آش شما خیلی غلیظ خواهد شد. بنابراین، لازم است چند لیوان آب جوش هم به قابلمه اضافه کنید. حالا، حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا همه مواد در کنار یکدیگر بپزند و طعم و مزه یکدیگر را بگیرند.

برای خرید آبغوره می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: رب گوجه فرنگی را تفت دهید و در آش بریزید

حالا مقدار کمی روغن را در تابه تمیزی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را به تابه حاوی روغن داغ اضافه کنید و کاملا تفت دهید تا رنگ رب گوجه باز شود. در نهایت، رب گوجه تفت دیده را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای خرید رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله نهم: نعنا داغ و سیر داغ را آماده کنید

برای آماده کردن سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ مجلسی) ابتدا سیرها را خرد کنید و در روغن داغ سرخ کنید. سیر داغ را از تابه خارج کنید و نعنا داغ درست کنید. برای درست کردن نعناع داغ (طرز تهیه نعنا داغ مجلسی) باید تابه تمیز و خشکی را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید. تابه حاوی روغن را روی حرارت ملایم بگذارید و صبر کنید تا کاملا داغ شود.

سپس، نعنا خشک را داخل روغن داغ بریزید و به‌سرعت هم بزنید. پس از گذشت چند ثانیه، حرارت را خاموش کنید و هم زدن نعنا داغ را ادامه دهید تا نسوزد و تلخ نشود. یادتان باشد، نعنا خشک خیلی زود سیاه و تلخ می‌شود. بنابراین، این کار را باید با سرعت و دقت بالایی انجام دهید. در نهایت، نیمی از نعنا داغ را به قابلمه آش اضافه کنید و نیم باقی‌مانده را برای تزیین آش آبغوره کنار بگذارید.

برای خرید سبزی نعنا خشک و سیر داغ آماده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: آش آبغوره را سرو کنید

حالا، آش آبغوره شما آماده سرو است. قبل از سرو آش آبغوره حتما طعم آن را بچشید و در صورت لزوم، مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. سپس، آش آبغوره را در کاسه مناسبی بریزید و با مقداری نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ (در صورت دلخواه) یا با جعفری تازه و خرد شده یا حتی با دانه انار تزیین کنید.

برای خرید نمک و سیر داغ آماده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبغوره خانگی به روشی ساده

نکات مهم در طرز تهیه آش آبغوره تبریزی

نکات مهم در طرز تهیه آش آبغوره تبریزی

  • بسته به ذائقه، به‌ جای لوبیا قرمز می‌توانید از لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا چیتی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، به‌ جای بلغور گندم می‌توانید از بلغور جو یا از ترکیب بلغور جو و گندم استفاده کنید.
  • اگر به سبزی تازه دسترسی نداشته یا وقت کافی برای پاک کردن و خرد کردن آن را ندارید، می‌توانید از سبزی خشک یا سبزی منجمد آش رشته استفاده کنید. برای خرید سبزی منجمد آش می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم در طرز تهیه آش آبغوره رژیمی به‌جای برنج معمولی از برنج نیم دانه استفاده کنید. شکل ظاهری و بافت این نوع برنج برای غذاهایی مانند آش مناسب‌تر است. در ضمن، برنج نیم دانه حسابی لعاب می‌اندازد و خیلی زودتر از برنج معمولی می‌پزد.
  • اگر به آب قلم یا استاک گوشت دسترسی ندارید می‌توانید از ۲ عدد عصاره گوشت یا عصاره مرغ آماده استفاده کنید. برای این منظور، روکش عصاره گوشت یا مرغ را باز کرده و با کمک دست، آن‌ها را پودر کنید و در قابلمه حاوی مواد و آب جوش بریزید. در این صورت در اضافه کردن نمک به آش احتیاط کنید. برای خرید انواع عصاره آماده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در طرز تهیه آش آبغوره برای پاکسازی کبد چرب حتما از غوره انگور عسگری استفاده کنید. غوره انگور عسگری بدون دانه است و پوست نازکی دارد. بنابراین، نه تنها خیلی زود می‌پزد، بلکه جویدن آن هم آسان است.
  • اگر به غوره تازه دسترسی ندارید، برای تهیه آش آبغوره می‌توانید از کنسرو غوره شور یا غوره خشک استفاده کنید. در صورت دسترسی نداشتن به هیچ‌یک از این مواد، می‌توانید میزان آبغوره آش را افزایش دهید. پیشنهاد می‌کنیم، آبغوره اضافی را کم‌کم داخل آش بریزید و هر بار آش آبغوره را بچشید. با انجام این کار از ترش شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کنید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا + فیلم آموزش

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات آبغوره برای سلامت بدن

فوت فن‌های خوشمزه شدن آش آبغوره ساده و خوشمزه

فوت فن‌های خوشمزه شدن آش آبغوره

آیا در طرز تهیه آش آبغوره می‌توانیم میزان آبغوره و ترشی آش را کم و زیاد کنیم؟

بله. بسته به ذائقه می‌توانید میزان آبغوره، غوره و ترشی این آش را کم و زیاد کنید.

سبزی آش آبغوره چیست؟

آش آبغوره معمولا با استفاده از تره و جعفری درست می‌شود. اما شما بسته به ذائقه می‌توانید مقداری نعنا، گشنیز و ترخون هم به این غذا اضافه کنید یا از سبزی آش رشته استفاده کنید.

طرز تهیه آش آبغوره با گوشت چگونه است؟

طرز تهیه آش آبغوره با گوشت درست مانند دستور بالاست. با این تفاوت که شما با استفاده از گوشت چرخ کرده باید تعدادی کوفته ریزه هم درست کنید. سپس، کوفته‌ها را تفت دهید و در مرحله آخر به آش اضافه کنید. کافی است چند دقیقه منتظر بمانید تا کوفته‌ها بپزند. سپس، می‌توانید آش آبغوره خوشمزه را سرو کنید.

آیا می‌توانیم آش آبغوره را با گوشت مرغ درست کنیم؟

بله. در صورت تمایل، می‌توانید آش آبغوره را با استفاده از آب مرغ و گوشت مرغ درست کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم سینه مرغ را کاملا بپزید و پس از ریش ریش کردن، آن را به قابلمه اضافه کنید.

آیا می‌توانیم در آش آبغوره لپه بریزیم؟

بله. در این صورت کافی است مقدار مساوی لپه و عدس را جایگزین لوبیا کنید.

طرز تهیه آش آبغوره در طب سنتی چگونه است؟

طرز تهیه آش آبغوره در طب سنتی هم درست مانند دستور بالاست. تنها تفاوت در این است که ۲ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده یا پودر زنجبیل هم به آش آبغوره اضافه می‌شود. در ضمن، توصیه می‌شود به‌جای روغن معمولی از روغن کنجد استفاده کنید.

شیرازی‌ها آش آبغوره را چطور درست می‌کنند؟

طرز تهیه آش آبغوره شیرازی هم مشابه همان چیزی است که در این مطلب گفتیم. با این تفاوت که شیرازی‌ها در آش آبغوره معمولا به‌جای لوبیا قرمز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنند.

 

محصولات مرتبط