۲ طرز تهیه آش انار شیرازی خوشمزه و مجلسی با گوشت و بدون گوشت

۲ طرز تهیه آش انار شیرازی خوشمزه و مجلسی با گوشت و بدون گوشت


12 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه آش انار شیرازی خوشمزه و مجلسی با گوشت و بدون گوشت

آش انار شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش برای شب یلدا است که مثل سایر انواع آش انار ایرانی مزه ترش و شیرینی دارد و برای تهیه آن معمولا از دانه‌های انار تازه و رب انار استفاده می‌شود. آش انار یکی از غذاهای شب یلدا در شیراز هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه آش انار فوق‌العاده خوشمزه به روش شیرازی و همه فوت و فن‌های درست کردن این آش انار در روش تهیه با گوشت و بدون گوشت آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه آش انار شیرازی (۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط ۴۰۰ گرم
سبزی آش خرد شده ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ایرانی یا نیم دانه ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۷ عدد متوسط
آب انار ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
نعنا خشک به مقدار دلخواه
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت آش انار شیرازی: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آش انار با گوشت چرخ کرده و رب انار

طرز تهیه آش انار شیرازی شب یلدا با گوشت چرخ ‌کرده

برای طرز تهیه آش انار به روش شیرازی به عنوان پیش غذای شب یلدا، باید ابتدا لپه را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در آب خیس کنید. سایر مواد آش را آماده کنید و در آخر آب انار (خواص آب انار) و رب انار (طرز تهیه رب انار) را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد آش کاملا با هم بپزند و جا بیفتند. برای مشاهده مراحل تهیه این آش خوشمزه یلدایی، ادامه این بخش را بخوانید.

مرحله اول؛ آماده کردن پیاز داغ ترد و مجلسی

در اولین مرحله از طرز پخت آش انار شیرازی باید پیاز داغ فراوان درست کنید. پیازها را به صورت خلالی و یک‌دست خرد کنید و در روغن سرخ کنید. برای برشته یا به اصطلاح کریسپی شدن پیاز داغ مجلسی باید برخی نکات را رعایت کنید. طرز تهیه طرز تهیه پیاز داغ مجلسی را بلد هستید؟

در صورت تمایل برای خرید پیاز داغ منجمد می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت برای آش انار

در دومین مرحله از طرز تهیه آش انار شیرازی و بعد از درست کردن پیاز داغ، باید در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را در آن بار بگذارید، مقداری روغن بریزید. اجازه دهید روغن روی شعله گاز داغ شود. سپس گوشت چرخ کرده را در روغن تفت دهید.

کمی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید تا گوشت طعم خوبی بگیرد. می‌توانید گوشت را به صورت قلقلی نیز آماده کنید و بعد از تفت دادن داخل آش انار شیرازی بریزید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی + فیلم آموزش

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده، انواع ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه‌ جامد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم؛ تفت دادن همه مواد آش انار شیرازی

تفت دادن همه مواد آش انار شیرازی

بعد از عوض شدن رنگ گوشت در این مرحله از طرز تهیه آش انار اصیل و سنتی شیراز باید لپه‌‌ها را اضافه کنید و به خوبی با گوشت تفت بدهید. برای اینکه لپه طی مراحل پخت له نشود کمی با پیاز داغ تفت دهید. بهتر است لپه را از قبل نپزید، چون لپه در آش زود می‌پزد و در صورت پختن بیش از حد له و وارفته می‌شود. بعد از تفت دادن گوشت و لپه، سبزی آش انار را که ساطوری خرد شده به همراه برنج و پیاز داغ را اضافه کنید و با سایر مواد هم بزنید. حتماً چند قاشق پیاز داغ برای تزیین آش انار شیرازی کنار بگذارید.

انواع حبوبات مثل لپه و برنج ایرانی از جمله برنج نیم دانه را به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب جوش و آب انار به آش انار

در این مرحله از دستور تهیه آش انار شیرازی و زمانی که همه مواد را با هم ترکیب کردید، نوبت به اضافه کردن آب انار و آب جوش می‌رسد. بعد از اضافه کردن آب انار و آب جوش شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید آش به آرامی جا بیفتد.

می‌توانید انواع آبمیوه از جمله آب انار را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن رب انار به آش انار شیرازی

بعد از این که آش انار شیرازی تا حدی جا افتاد، در اواسط پخت رب انار را به آش اضافه کنید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت نیز می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به آش اضافه کنید تا عطر و بوی آن دو چندان شود. مدت زمان پخت آش انار شیرازی برای شب یلدا حدود ۳ ساعت است. بعد از پخت آش آن را با پیاز داغ و در صورت تمایل نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ) و دانه‌های قرمز میوه انار تزیین کنید.

رب انار، زعفران و نعناع خشک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه آش انار شیرازی بدون گوشت

طرز تهیه آش انار شیرازی بدون گوشت

روش تهیه آش انار شیرازی بدون گوشت هیچ تفاوتی با درست کردن این آش با گوشت ندارد، تنها باید گوشت را از مواد اولیه این آش حذف کنید و آش را به صورت ساده و بدون گوشت آماده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش انار شیرازی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش انار شیرازی

  • برای تهیه آش انار شیرازی با گوشت می‌توانید گوشت چرخ کرده را با پیاز و مقداری ادویه ترکیب کنید و به صورت قلقلی آماده کنید. سپس گوشت‌ها را در روغن سرخ و به آش اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که کوفته قلقلی‌ها را در ۲۰ دقیقه پایانی پخت آش به آن اضافه کنید و شعله گاز را روی حرارت پایین تنظیم کنید تا قلقلی‌ها وا نروند.
  • در طرز تهیه آش انار شیرازی بهتر است به جای برنج کامل از برنج نیم دانه استفاده کنید تا آش شما سریع‌تر آماده شود.
  • آب اناری که برای تهیه آش انار شیرازی استفاده می‌کنید، باید طعم ملسی داشته باشد.
  • اضافه کردن مقداری آب قلم یا استاک گوشت (طرز تهیه استاک گوشت) به آش انار شیرازی موجب خوشمزه‌تر شدن این آش می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید عصاره گوشت را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • آش انار طبع نسبتا سردی دارد و از همین رو می‌توانید برای رفع سردی آش و همچنین خوشمزه‌تر شدن آن از مقداری پودر گلپر موقع سرو آش استفاده کنید. می‌توانید گلپر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر در طرز تهیه آش انار شیرازی از آب انار استفاده می‌کنید، حتما آن را زمانی به آش اضافه کنید که حبوبات و برنج به صورت کامل پخته‌اند. اضافه کردن آب انار قبل از پخت حبوبات و برنج موجب می‌شود تا مواد آش به خوبی نپزند و سفت شوند.
  • برای تزیین آش انار شیرازی می‌توانید از دانه‌های انار، پیاز داغ و نعنا داغ استفاده کنید.
  • در دستور تهیه آش انار شیرازی حتما از آب انار طبیعی و تازه استفاده کنید و به هیچ عنوان به این آش آب انارهای صنعتی اضافه نکنید.
  • برای مزه‌دار کردن آش انار شیرازی می‌توانید از مقداری سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) نیز استفاده کنید. برای تهیه سیر داغ به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اضافه کردن زعفران به آش انار شیرازی اختیاری است، اما در صورت تمایل می‌توانید برای خوش عطر شدن آش انار شیرازی در ۱۰ دقیقه آخر پخت آش مقداری زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید. برای تهیه زعفران به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • ترش یا شیرین بودن رب اناری که برای تهیه آش انار شیرازی استفاده می‌کنید، کاملا سلیقه‌ای است. اگر دوست دارید طعم آش انار شما ترش شود، بهتر است از رب انار ترش برای تهیه این آش استفاده کنید.
  • در صورتی که دوست دارید طعم آش انار شیرازی شما شیرین‌تر شود، می‌توانید مقداری شکر به آش اضافه کنید. می‌توانید شکر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای این که آش انار شیرازی شما خوشرنگ و قرمز شود، می‌توانید مقداری لبو را رنده کنید و به این آش اضافه کنید.
  • قبل از اضافه کردن لپه به آش انار شیرازی، بهتر است آن را برای چند ساعت در آب بخیسانید. این کار هم نفخ لپه را از بین می‌برد و هم موجب می‌شود لپه‌ها سریع‌تر بپزند.
  • می‌توانید آش انار شیرازی را تا ۵ روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.
  • برای خوش‌طعم شدن آش انار شیرازی می‌توانید از مقداری سیر رنده شده و ادویه کاری نیز استفاده کنید.
  • از جمله خواص آش انار این است که سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است. در روزهای پاییز و زمستان که در اغلب روزها مشکل آلودگی هوا را داریم آش انار یک غذای مفید برای مبارزه با آلودگی هوا است.
حتما بخوانید  تفاوت و طرز نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش انار شیرازی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش انار شیرازی

ترکیب سبزی آش انار شیرازی چیست؟

در طرز پخت آش انار به روش شیرازی باید از سبزی‌هایی مثل تره، گشنیز، جعفری و اسفناج خرد شده استفاده کنید.

چرا برای تهیه آش انار شیرازی بهتر است از برنج نبم دانه استفاده کنیم؟

اضافه کردن برنج نیم دانه به آش انار شیرازی موجب می‌شود تا آش شما سریع‌تر پخته شود و برنج زودتر در آش له شود.

 

کالابرگ الکترونیک