۲ مدل طرز تهیه آش اوماج کرمانی (آش اوماچو) برای شب یلدا

۲ مدل طرز تهیه آش اوماج کرمانی (آش اوماچو) برای شب یلدا


12 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش اوماچو کرمان

آش اوماج کرمانی که به آن آش اوماچو یا آش شولی هم می‌گویند یکی از انواع آش اوماج است. آش اوماچو، اوماج آش یا شولی کرمانی، یکی از آش‌های خوشمزه برای شب یلدا هم به حساب می‌آید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه آش اوماچو یا شولی کرمونی را به شما‌ آموزش می‌دهیم و نکات تهیه و خوشمزه‌ شدن آش اوماج کرمانی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه آش اوماچو یا شولی کرمان

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
چغندر سفید ۱ عدد بزرگ
پیاز ۲ عدد متوسط
سبزی آش خرد شده ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعناع خشک به مقدار دلخواه
فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به مقدار دلخواه
سیاه دانه، تخم شوید (میتخم)، زنیان (کسرک) و زیره از هر کدام نصف قاشق چای‌خوری
قره قروت (ترف یا تلف) به مقدار دلخواه
سرکه، آبلیمو یا آب نارنج در صورت دلخواه
روغن به مقدار لازم

 

نکته: ترکیب سبزی آش اوماج کرمانی شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج یا چغندر است.

میزان کالری در ۱۰۰ گرم آش اوماچو: حدود ۸۰ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش اوماچو: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آش اوماج کرمانی

مراحل طرز تهیه آش اوماج کرمانی

آش اوماچو یا اوماج کرمونی، یکی از آش‌های مقوی و خوشمزه برای سرماخوردگی و مناسب فصل پاییز و زمستان است. در این آش از گوشت استفاده نمی‌شود و برای گیاهخواران هم گزینه مناسبی است. در ادامه مراحل طرز تهیه آش اوماچو کرمان را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش اوماج کرمونی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش اوماچو، عدس‌ها را پاک کرده و با مقداری آب از یک یا دو ساعت قبل خیس کنید. سبزی‌های آش را پاک کنید و بشویید. وقتی سبزی آب اضافی خود را از دست داد، آن را ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. چغندر را پوست بگیرید و به صورت مکعب‌های ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل عدس و سبزی آش منجمد را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مواد آش اوماچو را بپزید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و عدس‌ها را از آب بکشید. عدس‌ها را به قابلمه اضافه کرده و آنها را روی حرارت بگذارید. اجازه دهید عدس بپزد. سپس عدس پخته را آبکش کنید. در یک قابلمه دیگر با سایز مناسب، چغندرهای خرد شده را بریزید و روی آنها را تا ۲/۳ حجم قابلمه آب بریزید.‌ قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید چغندرها نیم‌پز شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی سنتی و مجلسی

مرحله سوم: ادویه‌ها را اضافه کنید

در ادامه طرز تهیه آش اوماچو کرمان، بعد از اینکه چغندر نیم‌پز شد، عدس پخته و سبزی آش را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا یکدست شود. سپس درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا همه مواد بپزند. بعد از پخت مواد آش، فلفل سیاه، زردچوبه، سیاه دانه، زنیان، تخم شوید و زیره را اضافه کنید. لازم نیست ادویه‌ها حتما آسیاب شوند.

برای خرید انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه، زیره و … می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد آش اوماچو را اضافه کنید

در یک لیوان، آرد را بریزید و آب سرد یا ولرم را به آن اضافه کنید. آرد و آب را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس این ترکیب را به آش اضافه کنید. این کار باعث قوام بیشتر آش اوماچو می‌شود. پوست پیازها را بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس نعناع خشک را هم اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. نصف پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی) و نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ مجلسی) را به مواد آش اضافه کنید.

برای خرید آرد، روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و سبزی خشک نعناع، می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: آش اوماج کرمانی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش اوماچو کرمانی، در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، کمی سرکه سفید یا چاشنی دلخواه خود مثل آبلیمو یا آب نارنج و قره قروت (حل شده یا مایع) به آش اضافه کنید (مثل آش شولی یزد که به آن سرکه اضافه می‌کنند). طعم آش را بچشید و در صورت دلخواه، کمی نمک به آن اضافه کنید. وقتی آش اوماچو پخت و به قوام کافی رسید، روی آن را با پیاز داغ و نعناع داغ باقی‌مانده تزیین و آش را سرو کنید. نوش جان!

می‌توانید نمک، سرکه، آب نارنج و آبلیمو را به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شولی کرمانی با شلغم

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شلغم ۸ عدد
برنج نیم دانه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس پخته نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور گندم یا بلغور جو ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش ۵۰۰ گرم
فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به مقدار دلخواه
سیر ۲ حبه
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
کشک ۲ قاشق غذاخوری
قره قروت به مقدار دلخواه
حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۹ غذای ایرانی با مرغ و برنج برای شام و ناهار + فیلم

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم: ۷۸ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش شولی کرمونی با شلغم: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه آش اوماچو یا شولی کرمونی

مراحل طرز تهیه آش اوماچو یا شولی کرمونی 

یکی دیگر از انواع روش‌های پخت آش اوماچو کرمانی، استفاده از شلغم در مواد آش است. به این آش، شولی شلغم یا اوماچو شلغمی هم گفته می‌شود و برای سرماخوردگی بسیار مناسب است. به روش زیر می‌توانید این آش را در خانه درست کنید.

مرحله اول: مواد آش را آماده کنید

در ابتدای پخت اوماچو شلغم کرمانی، برنج، بلغور جو و عدس را بشویید و از ۱ ساعت قبل بخیسانید. در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. سپس عدس را در آن بریزید و اجازه دهید نیم‌پز شود. سپس بلغور را آبکش کرده و اضافه کنید. برنج نیم‌دانه را هم به قابلمه بیفزایید. همه مواد که نرم شدند، نوبت اضافه کردن شلغم‌ها است.

در صورت تمایل می‌توانید برنج نیم دانه ایرانی و بلغور گندم یا بلغور جو را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد را آش شولی را اضافه کنید

در ادامه، شلغم‌ها (شسته و ترجیحا درشت خرد کنید تا له نشوند) را به قابلمه اضافه کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد، سبزی آش خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید. همه مواد را به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و آش لعاب بگیرد.

مرحله سوم: نعناع داغ  و سیر داغ درست کنید

در آخرین مرحله، سیرها را پوست بگیرید و له کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و سیرها را به آن اضافه کنید. همین که عطر آنها خارج شد، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. بعد نعناع خشک را اضافه کنید و ۵ ثانیه تفت دهید. حرارت را قطع کنید.

مرحله چهارم: اوماج آش کرمان را سرو کنید

قره قروت و نصف کشک را با کمی آب رقیق کنید و به همراه نصف نعناع داغ و سیرداغ به آش اضافه کنید. طعم آش را بچشید و چاشنی و نمک را به میزان دلخواه اضافه کنید. وقتی آش به غلظت کافی رسید، شعله را خاموش کنید. آش اوماچو را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با کشک و سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) و نعناع داغ باقی‌مانده تزیین و سرو کنید.

کشک و سیر داغ را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش اوماچو کرمان

بهترین ظرف برای پخت آش اوماچو چیست؟

چاشنی آش اوماچو کرمان چیست؟

در آش اوماچو از قره قروت به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. اما اگر قره قروت در دسترس ندارید، می‌توانید از سرکه، آبغوره، آبلیمو یا آب نارنج هم استفاده کنید.

بهترین ظرف برای پخت آش اوماچو چیست؟

معمولا به صورت اصیل و سنتی، آش اوماچو یا شولی کرمانی را در قابلمه‌های مسی درست می‌کنند تا رنگ آن خوشرنگ‌تر شود.

 

کالابرگ الکترونیک