۲ مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت

۲ مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت


8 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت
فهرست محتوا پنهان

آش دوغ قزوین یکی دیگر از خوشمزه‌ترین انواع آش دوغ ایرانی است که در عین سادگی، بسیار مقوی است. آش دوغ قزوین را با گوشت و بدون گوشت می‌توانید درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ۲ مدل طرز تهیه آش دوغ قزوینی و میزان کالری آش دوغ قزوینی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه آش دوغ قزوینی پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه آش دوغ قزوین بدون گوشت

 

طرز تهیه آش دوغ قزوین

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۲۵ دقیقه
مدت زمان پخت آش دوغ قزوین: ۹۰ دقیقه
کالری ۱۰۰ گرم آش دوغ قزوین: ۱۹۰ کالری

مواد لازم برای تهیه آش دوغ قزوینی

  • برنج: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نخود: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سبزی آش: ۷۵۰ گرم
  • سیر داغ: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز داغ: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نعناع داغ: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر آویشن: ۱ قاشق مرباخوری
  • آب گوشت یا قلم: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماست چکیده محلی: ۱ کیلوگرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه: ۲ قاشق مرباخوری

مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوین

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوین

 

آش دوغ قزوین که برخی به آن آش ماست قزوینی هم می‌گویند، یک تفاوت بزرگ با سایر آش دوغ‌ها دارد و آن هم این است که دوغ به آش اضافه نمی‌شود، بلکه بعد از پخت آش هر فرد به اندازه‌ای که دوست دارد ماست چکیده رقیق‌شده یا دوغ محلی به آن اضافه می‌کند.

از طرف دیگر استفاده از آب گوشت یا آب قلم به همراه سیر داغ و پیاز داغ فراوان نیز موجب می‌شود طعم این آش به طرز شگفت‌انگیزی خوشمزه باشد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوینی آشنا شوید.

مرحله اول؛ نیم‌پز کردن برنج

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ قزوین باید برنج را بشویید و به مدت ۱ شب در آب بخیسانید. سپس برنج را همراه با آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید برنج نیم‌پز شود.

مرحله دوم؛ اضافه کردن آب گوشت و ادویه‌ها به برنج

بعد از این که برنج نیم‌پز شد، باید آب گوشت یا آب قلم را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و صبر کنید تا برنج شما کاملا بپزد و له شود. می‌توانید در صورت تمایل برنج، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  2 روش پاکسازی کبد با روغن زیتون مرحله به مرحله

مرحله سوم؛ اضافه کردن نخود به آش دوغ

 

اضافه کردن نخود به آش دوغ قزوینی

 

نخود مهم‌ترین حبوبات در این سبک آش دوغ قزوینی است که در اکثر شهرها نیز از آن استفاده می‌شود. قبل از اضافه کردن نخود به آش دوغ باید آن را برای حدود ۱ شبانه‌روز در آب بخیسانید و چندین بار آب آن را عوض کنید. این کار هم به پخت سریع‌تر نخود کمک می‌کند و هم موجب از بین رفتن نفخ آن می‌شود. سپس نخود را با آب در یک قابلمه جداگانه بریزید تا نیم‌پز شود. درنهایت آن را به قابلمه آش دوغ اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نخود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزی به آش دوغ

در این مرحله از روش تهیه آش دوغ قزوین باید سبزی‌ها را به خوبی بشویید و به صورت نسبتا درشت خرد کنید و سپس داخل قابلمه آش بریزید. شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا سبزی با حرارت ملایم بپزد و به خوبی جا بیفتد. می‌توانید سبزی آش را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن سایر مواد به آش دوغ

در این مرحله از روش تهیه آش دوغ قزوین و بعد از اضافه کردن سبزی آش، باید پودر آویشن و پیاز داغ را به آش اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که نیمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش نگه دارید. برای تهیه پودر آویشن، پیاز داغ آماده و پیاز داغ منجمد می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله ششم؛ سرو کردن آش دوغ

بعد از این که آش دوغ آماده شد، آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید. روی آش را با مقدار زیادی ماست چکیده، سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید. باقی مانده ماست محلی را با نمک ترکیب کنید و خوب با چنگال هم بزنید و کنار آش بگذارید. هر کسی موقع ریختن آش در کاسه می‌تواند به مقدار دلخواه ماست چکیده یا حتی دوغ محلی به آن اضافه کند و بعد از ترکیب کردن با آش آن را میل کند.

می‌توانید ماست چکیده، سیر داغ و سبزیجات خشک مثل پودر نعنا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز تهیه آش دوغ قزوینی با گوشت قلقلی

 

طرز تهیه آش دوغ قزوینی با گوشت قلقلی

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت آش دوغ قزوین با گوشت: ۱۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش دوغ قزوینی با گوشت قلقلی

  • نخود: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • عدس: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ: به مقدار لازم
  • سیر تازه: ۱ بوته
  • گوشت چرخ‌کرده: به مقدار لازم
  • پیاز: ۱ عدد
  • سبزی آش خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • دوغ یا ماست چکیده محلی: ۱ کیلوگرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوینی با حبوبات و گوشت

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوینی با حبوبات و گوشت

 

در یکی دیگر از سبک‌های متفاوت آش دوغ قزوینی که اتفاقا طعم بسیار لذیذی هم دارد، از ترکیب حبوبات و گوشت قلقلی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش تهیه آش دوغ قزوینی با حبوبات و گوشت آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن حبوبات

در اولین مرحله از روش تهیه آش دوغ قزوین باید حبوبات را به صورت جداگانه برای ۱ روز در آب بخیسانید و سپس در قابلمه‌های جدا بپزید. می‌توانید انواع حبوبات مثل لوبیا قرمز و عدس را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن پیاز و سیر و برنج به آش

در این مرحله باید حدود ۶ قاشق پیاز داغ، مقداری سیر تازه خرد شده و سیر سرخ شده به قابلمه اضافه کنید. سپس همه حبوبات پخته شده را همراه با برنج و آب هم به این مواد اضافه کنید. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید برنج کاملا بپزد و نرم شود.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک بادام زمینی کافی شاپی و رژیمی

مرحله سوم؛ اضافه کردن سبزی و ادویه‌ها

بعد از این که برنج نرم و شل شد، سبزی آش را اضافه می‌کنیم و از این مرحله دائما آش را هم می‌زنیم تا برنج کاملا مثل شله زرد له شود. این مرحله حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

مرحله چهارم؛ آماده کردن گوشت قلقلی

 

آماده کردن گوشت قلقلی آش دوغ قزوینی

 

در این مرحله باید پیاز را رنده کنید و سپس با گوشت چرخ‌کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. گوشت‌ها را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید.

می‌توانید گوشت چرخ‌کرده و روغن را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن آش دوغ

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش دوغ قزوین به سبک سنتی باید نمک، فلفل و زردچوبه تفت داده شده را همراه با مقداری از قلقلی‌ها به آش اضافه کنید. کمی نعناع داغ هم در آش بریزید. ماست چکیده ترش را با کمی آب و مقداری نمک ترکیب کنید. سپس آش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و ماست (یا در صورت تمایل دوغ محلی) را در کنار آن سرو کنید. برای تزیین روی آش می‌توانید از باقی مانده گوشت قلقلی، پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ همراه با ماست یا دوغ استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های آش دوغ قزوینی

 

نکات و فوت و فن‌های آش دوغ قزوینی

 

ر طرز تهیه آش دوغ قزوینی باید از سبزی‌هایی مثل تره، اسفناج، شوید و جعفری استفاده کنید.

*به خاطر داشته باشید که آش دوغ قزوینی باید غلیظ باشد، بنابراین زیاد به آش آب اضافه نکنید و اجازه دهید کاملا غلیظ شود.

*در صورت تمایل می‌توانید از حبوباتی مثل لوبیا چیتی و عدس نیز در آش دوغ قزوینی استفاده کنید.

*مردم قزوین آش دوغ را در ماه رمضان و در وعده سحری و افطار نیز سرو می‌کنند.

*مقدار پیاز داغ و سیر داغی که در آش دوغ قزوینی استفاده می‌شود، کاملا سلیقه‌ای است، بنابراین می‌توانید بنا به سلیقه خودتان مقدار آن را کم یا زیاد کنید.

*برای تهیه آش دوغ قزوین باید ماست را کمی با آب رقیق کنید تا راحت‌تر با آش ترکیب شود، اما به خاطر داشته باشید که ماست باید هنوز بافت سفتی داشته باشد.

*اگر می‌خواهید به جای ماست چکیده از دوغ استفاده کنید، قبل از اضافه کردن دوغ محلی یا دوغ بدون گاز به آش صبر کنید تا آش شما کمی خنک شود. این کار از بریده شده دوغ در آش جلوگیری می‌کند. دوغ بدون گاز را از افق کوروش بخرید، آنلاین، حضوری یا تلفنی.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ همدانی به چند روش

 

سوالات متداول

بهترین دوغ برای تهیه آش دوغ قزوین چه دوغی است؟

برای تهیه این آش از دوغ یا ماست خیلی ترش یا خیلی شیرین استفاده نکنید. دوغ یا ماست مورد استفاده برای آش دوغ قزوینی باید تازه و کمی ترش و ملس باشد. در صورت استفاده از ماست چکیده، آن را با کمی آب رقیق کنید و کنار آش قرار دهید.

چه زمانی دوغ را به آش دوغ قزوینی اضافه کنیم؟

دوغ یا ماست رقیق‌شده آش دوغ قزوینی باید بعد از اتمام پخت غذا و موقع سرو، زمانی که آش کمی سرد شد، به آن اضافه شود.

 

کالابرگ الکترونیک