طرز تهیه انواع هویج پلو به ۲ روش شیرازی و تبریزی

طرز تهیه انواع هویج پلو به ۲ روش شیرازی و تبریزی


6 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه هویج پلو مجلسی و ساده

هویج پلو هم مثل آلبالو پلو یک غذای اصیل در آشپزی ایرانی و یک غذای ماه رمضانی برای جای دادن در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. آن‌طور که آشپزهای حرفه‌ای می‌گویند هویج پلو یک غذای اصالتا شیرازی است. برخی به خاطر طعم کمی شیرین این پلوی مخلوط خوشمزه آن را نمی‌پسندند اما با حذف شکر از مواد اصلی آن می‌توانید طعم شیرین این پلوی لذیذ را کمتر کنید. هویج پلو را با گوشت قلقلی یا به عنوان یک غذا با برنج و مرغ یا حتی بدون این مواد و ساده درست می‌کنند. طرز تهیه مرحله به مرحله انواع هویج پلو شیرازی مجلسی زعفرانی یا ساده با مرغ درسته یا ریش ریش و کشمش و یا گوشت قلقلی و بدون گوشت را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه هویج پلو شیرازی زعفرانی مجلسی با مرغ 

 

طرز تهیه هویج پلو شیرازی زعفرانی مجلسی با مرغ (5 نفر)

 

مواد لازم هویج پلو شیرازی زعفرانی مجلسی با مرغ (۵ نفر)

 

مدت زمان تقریبی آماده سازی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

 

برنج ایرانی: ۵ پیمانه

پیاز بزرگ: ۱ عدد

مرغ: یک عدد سینه مرغ متوسط کامل

هویج متوسط: ۵ عدد

کره: ۵۰ گرم یا بیشتر

خلال پسته و بادام: ۲/۳ پیمانه

خلال نارنج: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۵ قاشق غذاخوری

آب: ۱ لیوان

زرشک یا کشمش: ½ پیمانه

نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع:به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه هویج پلو

 

طرز پخت هویج پلو شیرازی

 

مرحله اول؛ خرد کردن مرغ به قطعات مکعبی

 

در دستور پخت هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ ریش ریش یا مرغ مکعبی خرد شده بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید (اگر سینه مرغ را نمی‌پسندید از ساق مرغ استفاده کنید). ابتدا مرغ را بشورید و به قطعات مکعبی تقسیم کنید.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن و گرفتن بوی زهم مرغ

 

برای گرفتن بوی زهم مرغ در هویج پلو ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و سپس کاراملی شوند. ۳ قاشق غذاخوری از پیازداغ را بردارید و کنار بگذارید و سپس تکه‌های مرغ را با باقی‌مانده پیاز‌داغ تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی طلایی شود. حالا نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دارید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت با سویا

 

 

مرحله سوم؛ پختن مرغ با زعفران

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

یک لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ خوب بپزد. در اواخر پخت مرغ یک قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ تفت دادن خلال‌های هویج با شکر و پیاز داغ

 

در فاصله‌ای که مرغ پخته می‌شود، هویج‌های شسته شده را نازک پوست بگیرید و با رنده درشت، رنده کنید. در یک ماهیتابه مناسب مقداری کره گرم کنید و خلال‌های هویج را در کره تفت دهید.

 

بعد از این‌که هویج‌ها کمی سبک شدند، ۵ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و هم بزنید. در صورتی که طعم شیرین هویج پلو را دوست ندارید می‌توانید شکر را حذف یا مقدار آن را کمتر کنید. بعد از سبک شدن هویج‌ها، پیازداغی را که از قبل آماده کرده بودید به هویج‌ها اضافه کنید. سپس خلال نارنج را اضافه کنید. یک دقیقه تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید.

 

طرز تهیه هویج پلو مجلسی با مرغ

 

مرحله پنجم؛ دم کردن برنج هویج پلو

 

برنج را طبق روال معمول بپزید و آبکش کنید. برای این‌که هویج پلو شفته نشود بهتر است برنج را کمی دان بردارید. کف قابلمه را با نان یا ورقه‌های سیب‌زمینی برای ته‌دیگ بپوشانید و سپس به صورت لایه لایه برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیازداغ را اضافه کنید. روی لایه آخر مقداری کره بریزید و اجازه دهید هویج پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

 

 

مرحله آخر؛ تزیین هویج پلو با زرشک و خلال

 

در این فاصله زرشک‌هایی را که حدود ۱۵ دقیقه در آب خیسانده‌اید با کمی کره و یک قاشق چایخوری شکر تفت دهید. در اواخر تفت زرشک خلال پسته و بدام را هم به زرشک اضافه کنید و برای تزیین هویج پلوی مجلسی کنار بگذارید. وقتی که هویج پلو دم کشید یک  یا دو کفگیر برنج از روی آن جدا کنید و با مخلوط زرشک و خلال‌های بادام و پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، مخلوط کنید. هویج پلو را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی و مخلوط زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید. اگر هویج پلو را با مرغ ریش ریش می‌پسندید مرغ‌های پخته شده را ریش ریش کنید و سپس همراه با کره کمی تفت دهید و موقع سرو هویج پلو روی آن بچینید. 

 

تکه‌های مرغ پخته شده را که آب‌شان حسابی کشیده شده را دور تا دور هویج پلو بچینید و همراه با آن سرو کنید. هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ ریش ریش یا مرغ درسته و زرشک را معمولا با انواع ترشی و سالاد شیرازی میل می‌کنند.

حتما بخوانید  ۱۴ روش ساده از بین بردن بوی ماهی در خانه پس از سرخ کردن

 

 

نکات مهم طرز تهیه هویج پلو مجلسی یا ساده با مرغ یا گوشت قلقلی

 

نکات مهم طرز تهیه هویج پلو مجلسی یا ساده با مرغ یا گوشت قلقلی

 

*برای درست کردن هویج پلو شیرازی مجلسی به جای مرغ می‌توانید از گوشت قلقلی یا حتی بوقلمون هم استفاده کنید. برای درست کردن هویج پلو با گوشت قلقلی مقدار مورد نظر گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و ادویه‌های دلخواه مزه‌دار کنید و به همان شیوه گوشت قلقلی سرخ کنید. بعد از دم کشیدن هویج پلو، گوشت قلقلی‌ها را همراه با آن سرو کنید.

 

*برای درست کردن هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ می‌توانند بعد از پختن تکه‌های مرغ، آن‌ها را همراه با برنج دم کنید. اما اگر می‌خواهید پلوی شما سر و شکل مجلسی‌تر و رسمی‌تری داشته باشد بهتر است مرغ را جداگانه و بعد از دم کشیدن پلو کنار آن سرو کنید.

 

*در صورتی که برای پخت هویج پلو از شکر استفاده می‌کنید، هنگام دم کشیدن پلو شعله گاز را بسیار کم و ملایم نگه دارید. شیره شکر به کف قابلمه می‌رسد و ممکن است ته‌دیگ شما را بسوزاند.

 

*بهتر است هویج‌ها را رنده کنید تا در پلو خوب پخته شوند. اگر هویج‌ها را خلالی خرد می‌کنید در هنگام تفت درب ظرف را بگذارید تا هویج‌ها با بخار پخته و نرم شوند.

 

*می‌توانید از ران مرغ یا ساق مرغ هم به جای سینه مرغ استفاده کنید.

 

*طرز تهیه هویج پلو با مرغ و کشمش هم به همین ترتیب است با این تفاوت که به جای زرشک از کشمش استفاده می‌کنند.

 

*هویج پلو می‌تواند در لیست هفتگی ناهار اعضای خانواده به عنوان یک ناهار ساده با برنج جای خودش را باز کند.

 

 

دستور طرز تهیه هویج پلو در شهرهای مختلف

 

*طرز تهیه هویج پلو شیرازی ساده مثل مجلسی است با این تفاوت که بدون گوشت است. به همین ترتیب عمل کنید اما به دلخواه مرغ یا گوشت و حتی خلال پسته و زرشک یا کشمش از آن حذف می‌شود.

 

*طرز تهیه هویج پلو اصفهانی مجلسی هم مشهور است و با همین دستور پخت آماده می‌شود.

 

*هویج پلو تبریزی به همین ترتیب اما معمولا با گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می‌شود.

 

*هویج پلو را با سویا و بدون گوشت هم می‌توانید درست کنید.

 

*طرز تهیه شیرین پلو رستورانی زعفرانی یا شیرین پلو با کشمش و فیله مرغ هم دقیقا مثل طرز تهیه هویج پلو است. مخلفات شیرین پلو هم همان مخلفات هویج پلو است. مایه شیرین پلو دقیقا همان مایه هویج پلو است.

 

 

کالابرگ الکترونیک