۲ طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی (فسنجان دروغین)

۲ طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی (فسنجان دروغین)


25 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی (فسنجان دروغین)

کویی تره یا کدو فسنجان که به آن دروغگو فسنجان یا فسنجان دروغین هم می‌گویند یکی از غذاهای با کدو حلوایی و یک غذای محلی و سنتی گیلانی و شهرستان رشت است. این غذا با رب انار شباهت هایی به میرزا قاسمی یا حتی انواع خورشت فسنجان دارد ولی در اصل با آن ها تفاوت های کلی هم دارد. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود. مواد اصلی کویی تره شامل کدو حلوایی و گردو است و از چاشنی های دیگری هم در آن استفاده می شود. در سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی را به شیوه اصیل و سنتی بخوانید.

 

 

درباره کویی تره بیشتر بدانید

 

درباره کویی تره بیشتر بدانید

 

  • به کویی تره گیلانی، کدو تره یا کدو فسنجان هم گفته می شود. این غذا را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می کنند. سیر هم مثل دیگر غذاهای گیلانی، نقش مهمی در طعم و عطردهی به این غذا دارد و جزو جدایی ناپذیر آن حساب می شود.

 

  • از طرف دیگر، به خاطر این که در طرز تهیه کویی تره از هیچ گوشتی استفاده نمی شود، این غذا برای گیاه خواران هم بسیار مناسب است. البته برخی از شمالی ها، چند تکه مرغ یا اردک پخته شده هم موقع سرو، روی غذا قرار می دهند که جزو دستور اصلی آن نیست و کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. یکی دیگر از نقاط قوت کویی تره، زمان پخت آن است. البته حتما باید کدو حلوایی را از قبل بپزید و پوست آن را جدا کنید.

 

  • در کنار طعم لذیذ و متنوع بودن این غذا، فراموش نکنید که کویی تره به خاطر وجود کدو حلوایی سرشار از خواص مفید برای سلامتی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. پس بهتر است شما هم تهیه این غذا را در دستور کار خودتان قرار بدهید. کویی تره را به دو صورت تهیه می کنند که ما هر دو روش را به شما یاد می دهیم تا هر کدام برایتان راحت تر بود، انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه دلمه کدو حلوایی به ۲ روش «

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کویی تره (فسنجان دورغین)

 

  • بعد از اضافه کردن گردوی خرد شده، بهتر است به جای آب جوش یا ولرم، از آب سرد استفاده کنید تا به گردو شوک وارد شود و روغن پس بدهد.
حتما بخوانید  طرز تهیه پلو با تن ماهی خوشمزه و ساده به 3 روش

 

  • گردو را رنده یا با گوشت کوب له کنید. بهتر است گردو های خرد شده را از شب قبل در مقداری آب سرد، خیس و رقیق کنید و در یخچال قرار دهید.

 

  • نسبت کدو به گردو باید ۲ به ۱ باشد. یعنی  میزان کدو حلوایی که در طرز تهیه کویی تره استفاده می کنید، باید دو برابر گردو باشد.

 

  • در این غذا، در صورت دلخواه از سبزی محلی چوچاق هم استفاده می شود. میزان چوچاق باید نصف گردو باشد.

 

  • اضافه کردن گلپر به طرز تهیه کویی تره گیلانی، عطر بهتری به آن خواهد داد. در مراحل پایانی پخت، اضافه کردن گلپر را فراموش نکنید. برخی هم برای این که طعم این غذا کمی ترش تر شود، به آن سماق اضافه می کنند.

 

  • کویی تره را هم می توانید به صورت شیرین و هم به صورت ملس درست کنید. برای شیرین شدن این غذا، در طرز تهیه کویی تره، به میزان دلخواه و بنا به سلیقه خود، مقداری شکر یا عسل اضافه کنید.

 

  • کویی تره گیلانی را هم با نان و هم با کته یا برنج سرو می کنند. سعی کنید کویی تره را غلیظ درست کنید و به قول معروف، تنگ آب باشد. این غذا نباید آبکی باشد. یعنی غلظت آن باید شبیه فسنجان باشد.

 

  • در طرز تهیه کویی تره، می توانید از چاشنی هایی مثل رب انار ترش استفاده کنید که طعم آن به ترشی بزند. رب آلوچه را هم می توانید با رب انار مخلوط و به غذا اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه کویی تره

 

طرز تهیه کویی تره

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱ ساعت

 

مواد لازم

 

کدو حلوایی: نصف یک کدو (۳۰۰ گرم پخته شده)

گردو: ۱۵۰ گرم

سیر: ۳ حبه

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری (یا به میزان دلخواه)

نمک: به میزان لازم

فلفل، زردچوبه و گلپر: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: کدو را بپزید و پوره کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کویی تره، ابتدا کدو حلوایی را بشویید و آن را از وسط، نصف و هسته های آن را جدا کنید. کدو را در قابلمه قرار دهید و روی آن را آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب بجوشد و در ظرف را بگذارید تا کدوها به خوبی بپزند و نرم شوند. می توانید به جای پخت کدو حلوایی، آن را بخار پز کنید. بعد از پختن یا بخارپز شدن کدوها، پوست کدوها را جدا کنید و کدو حلوایی را پوره کنید. آن ها را بکوبید یا با پشت قاشق نرم و له کنید.

 

 

مرحله دوم: سیر را با کدو حلوایی تفت دهید

 

پوست سیرها را بگیرید و آن ها را له کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. سیرهای له شده را در روغن تفت دهید تا عطر آن ها خارج شود. پوره کدو حلوایی را که در مرحله قبل آماده کرده بودید، به سیر اضافه کنید. شروع به تفت دادن مواد روی حرارت ملایم کنید و در ظرف را بگذارید.

حتما بخوانید  5 روش شستن و تمیز کردن توت فرنگی و از بین بردن کرم آن

 

 

مرحله سوم: سس کویی تره را آماده کنید

 

در یک ظرف یا قابلمه دیگر، رب انار، رب گوجه فرنگی، شکر، گردوی پودر شده، نمک، فلفل و زردچوبه را بریزید و به آن ها به اندازه ۱/۵ تا ۲ لیوان آب سرد اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد و بعد شعله را روی حالت متوسط تنظیم کنید تا مواد به خورد هم بروند و بجوشند.

 

 

مرحله چهارم: کدو حلوایی را به سس کویی تره اضافه کنید

 

سیر و کدوی تفت داده شده را به سس کویی تره اضافه کنید و اجازه دهید آب آن کاملا غلیظ شود. سپس حرارت را متوقف کنید و کویی تره را در ظرف مناسب بریزید. کویی تره را با برنج یا نان سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی «

 

 

طرز تهیه کویی تره (روش دوم)

 

طرز تهیه کویی تره (روش دوم)

 

مواد لازم

 

کدو حلوایی: نصف یک عدد

پیاز: ۱ عدد

گشنیز تازه: ۲ قاشق غذا خوری (خرد و ساطوری شده)

چوچاق: ۲ قاشق غذاخوری (خرد و ساطوری شده)

گردو: ۲۰۰ گرم

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

رب آلوچه: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، گلپر و سماق: به میزان لازم

روغن و آب: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: پیاز و کدو حلوایی را با آب بپزید

 

پوست پیاز را بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. کدو حلوایی را به قطعات بزرگ خرد کنید و به همراه پیاز در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و در آن را ببندید تا وقتی که کدو حلوایی بپزد. بعد از پخت آن ها را آبکش کنید و اجازه دهید از دما بیفتند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کوکو کدو حلوایی «

 

 

مرحله دوم: پیاز و کدو حلوایی را در مخلوط کن بریزید و بعد بپزید

 

پیاز و کدو حلوایی را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید و آن ها را نرم و پوره کنید. سپس گردوی خرد شده، رب انار و رب آلوچه را اضافه کنید و مواد را با هم بزنید. این ترکیب را در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید. چوچاق و گشنیز را به مواد اضافه کنید. در ظرف را روی آن قرار دهید تا مواد با هم بپزند.

 

 

مرحله سوم: بقیه مواد را به کویی تره اضافه کنید و بپزید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کویی تره، بقیه مواد مثل روغن، نمک، فلفل، سماق و گلپر را به مواد اضافه کنید و با هم تفت دهید تا مواد به خورد هم برود. ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید و در این مدت چند بار مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. سپس کویی تره را در ظرف مناسب بریزید و با سبزی دلخواه تزیین و آن را به همراه برنج یا کته سرو کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک