۲۶ کاربرد عجیب شامپو بچه از روشن کردن مو تا درمان و نظافت

۲۶ کاربرد عجیب شامپو بچه از روشن کردن مو تا درمان و نظافت


5 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
26 کاربرد عجیب شامپو بچه از روشن کردن مو تا درمان و نظافت
فهرست محتوا پنهان

کاربردهای شامپو بچه در خانه‌داری و نظافت چیست؟ طبیعتا شامپو بچه، همان طور که از اسمش پیداست برای شستن موی بچه‌ها فرموله شده است و معمولا شامپوهای بچه چشم را نمی‌سوزانند و فرمولاسیون ملایمی دارند. اما این تنها مورد استفاده شامپو بچه نیست. از این شامپو می‌توان استفاده‌های زیادی برای تمیز کردن صورت و حتی برای نظافت منزل و لباس‌ها استفاده کرد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی کاربردهای شامپو بچه به عنوان یک شوینده همه کاره می‌پردازیم.

 

 

کاربردهای شامپو بچه

 

شست و شوی صورت با شامپو بچه

 

شامپو بچه برای بزرگسالان هم کاربردهای زیادی دارد و می‌توان در موارد مختلفی از آن برای نظافت و شست‌وشو استفاده کرد. برای خرید شامپو بچه از برندهای معتبر بازار می‌توانید از فروش اینترنتی، حضوری و تلفنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بهره ببرید و شامپو بچه دخترانه و پسرانه خود را سفارش دهید یا تهیه کنید.

 

۱- شست‌ و شوی صورت

 

اگر شامپو بچه برای پوست سر کودک شما به اندازه کافی ملایم است، پس به اندازه کافی برای پوست صورت شما هم ملایم خواهد بود. متخصصان پوست اغلب توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به اگزما (درماتیت سبورئیک) هر روز از شامپو بچه برای شست‌وشوی صورت خود استفاده کنند.

 

۲- برداشتن راحت چسب زخم

 

برداشتن راحت چسب زخم با شامپو بچه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

معمولا برداشتن چسب زخم و جدا کردن آن از پوست، بعضی مواقع کار چندان آسانی نیست، مخصوصا اگر جنس چسب، پارچه‌ای باشد یا از چسب‌های مخصوص بانداژ استفاده کرده‌اید. این چسب‌ها موقع جدا شدن، پوست را با خود می‌کشند و حتی جای چسب هم روی پوست بدن می‌ماند.

یکی از کاربردهای شامپو بچه برای برداشتن چسب زخم است. می‌توانید چند قطره از شامپو بچه را روی چسب بریزید و آن را بمالید تا چسب روی پوستتان جمع شود. حتی از این شامپو برای از بین بردن اثر کرم یا پماد باقیمانده زیر چسب می‌توان استفاده کرد.

 

۳-شست و شوی پلک و چشم

 

التهاب‌های جزئی چشم یک مشکل عادی و رایج برای چشم‌ها است. در برخی موارد هم اختلال چشمی «بلفاریت» که اغلب توسط باکتری ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد سوزش، خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن پلک‌ها می‌شود.

یکی از کاربردهای شامپو بچه، استفاده از آن به عنوان شوینده برای تمیز کردن چشم است. آب و شامپو را با هم مخلوط کنید و با آن پلک‌ها و چشمتان را بشویید.

 

۴- پاک کردن سینوس‌ها

 

شامپو بچه به عنوان یک شوینده عالی برای پاک کردن و شفافیت سینوس‌

 

برای کسانی که به عارضه سینوزیت مبتلا هستند، شامپو بچه به عنوان یک شوینده عالی برای پاک کردن و شفافیت سینوس‌ است. تمیز کردن مخاط‌ها از سینوس‌ها می‌تواند خر و پف را کاهش دهد و از بروز سردردهای ناشی از سینوزیت جلوگیری کند.

برای این کار یک قطره شامپو بچه را با ۱/۲ قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب بریزید و هم بزنید. از این محلول برای شست‌وشوی سینوس‌ها می‌توانید استفاده کنید.

 

۵- درخشان کردن جواهرات

 

معمولا جواهرات و سنگ‌ها بعد از مدتی درخشندگی خود را از دست می‌دهند و کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن زیورآلات کافی است یک قطره شامپو بچه را در مقداری آب حل کنید و طلا و جواهراتتان را در آن بیندازید تا چربی و جرم‌ها از روی آنها پاک شود.

می‌توانید از یک مسواک نرم برای پاک کردن سطوح جواهرات کمک بگیرید. بعد از شست‌وشو با شامپو بچه، جواهرات را خشک کنید تا لکه آب روی آنها باقی نماند.

 

برای خرید مسواک می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با تخفیفات همیشگی اقدام کنید.

 

۶- شست و شوی سطوح با شامپو بچه

 

یکی دیگر از کاربردهای شامپو بچه، جلا دادن سطوح مختلف خانه است. اگر می‌خواهید هنگام تمیز کردن خانه، استفاده از مواد شیمیایی قوی را کاهش دهید، از شامپو بچه استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌های کف سازی و نظافت، استفاده از شامپو بچه را به عنوان گزینه‌ای برای تمیز کردن کف خانه توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر توت فرنگی با بستنی خوشمزه به روش کافی شاپ

مخلوطی از ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شامپو بچه را در یک گالن آب حل کرده و با این محلول روغن و چربی‌های روی سطوح را پاک کنید.

 

۷- تمیز کردن مبلمان و کیف و کفش چرمی

 

تمیز کردن مبلمان و کیف و کفش چرمی با شامپو بچه

 

پاک ‌کننده‌های چرم به صورت متنوعی در بازار وجود دارند که برای تمیز کردن مبلمان، کیف و کفش چرم استفاده می‌شوند. اما در بسیاری مواقع، نیاز چندانی به خرید آنها احساس نمی‌شود. کافی است یک قطره شامپو بچه را با آب گرم مخلوط کنید با یک پارچه مرطوب روی چرم بمالید. سپس چرم را خشک کنید.

برای خرید پارچه تنظیف می‌توانید از امکان فروش اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بهره ببرید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های تمیز کردن کفش چرم، جیر و …

 

۸- کاربردهای شامپو بچه برای کاپشن چرم

 

فرقی نمی‌کند کاپشن چرمی زنانه را بخواهید برق بیندازید یا کاپشن چرمی مردانه. همان طور که مخلوط آب و شامپو بچه مبل‌ چرم را تمیز می‌کند، می‌تواند برای تمیز کردن آلودگی‌های روی کاپشن چرم هم مفید باشد. با یک پارچه نرم و مرطوب و محلول آب و شامپو بچه، روی کاپشن بمالید و بعد آن را با یک پارچه تمیز و خشک دیگر، خشک کنید.

 

۹- شست و شوی لباس‌ها با شامپو بچه

 

برای از بین بردن آلودگی‌های لباس یا جوراب‌ها، شامپو بچه یک گزینه فوق‌العاده است. برای شست و شوی لباس‌ها با دست، مخصوصا لباس‌هایی که بافت نرم و ابریشمی دارند یا لباس‌های ترمه و حریر هم می‌توانید از شامپو بچه به جای پودر لباسشویی استفاده کنید.

در ضمن برای خرید پودر لباسشویی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری آن را سفارش داده و تهیه کنید.

 

۱۰- شست و شوی لباس‌های پشمی

 

شست و شوی لباس‌های پشمی با شامپو بچه

 

لباس‌های پشمی اغلب بافت پیچیده و ضخیمی دارند و شستن لباس پشمی مخصوصا با ماشین لباسشویی ممکن است بافت آنها را شل و وارفته کند. اگر از حالت شست‌وشوی لباس‌های بافتنی و پشمی ماشین لباسشویی برای شستن این لباس‌ها استفاده کنید، با خیال راحت‌تری می‌توانید لباس‌هایتان را در ماشین بیندازید.

اما برای شوینده می‌توانید از شامپو بچه هم به عنوان یک شوینده مناسب که به لباس‌های پشمی آسیب نمی‌رساند، استفاده کنید. از شامپو بچه برای شستشوی دستی لباس‌های پشمی استفاده کنید.

 

۱۱- باز کردن زیپ لباس و شلوار

 

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام باز و بسته کردن زیپ لباس یا شلوار، زیپ‌ها گیر کنند و بالا و پایین نروند. در این مواقع می‌توانید یک قطره از شامپوی بچه را روی زیپ بریزید و بمالید، سپس به آرامی زیپ را باز یا بسته کنید. شامپو بچه به نرم شدن زیپ کمک می‌کند.

 

۱۲- شست و شوی حیوانات خانگی

 

کاربردهای شامپو بچه برای شستن حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه

 

یکی دیگر از کاربردهای شامپو بچه، شستن حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه است. اگر شامپو برای بچه به اندازه کافی ملایم است، برای دوست چهارپای شما هم مناسب خواهد بود. بنابراین به جای خرید شامپوهای مخصوص حیوانات خانگی می‌توانید از شامپو بچه برای شستن آنها استفاده کنید.

 

۱۳- پاک کردن پنجره‌ها

 

یک قاشق غذاخوری شامپو بچه را با کمی آب در یک کاسه ترکیب کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید. از این ترکیب برای پاک کردن پنجره‌ها به جای شیشه‌شوی استفاده کنید.

 

۱۴- سرگرمی برای بچه‌ها

 

برای اینکه بچه‌ها را به حمام رفتن مشتاق کنید، یک وان را پر از آب کنید و یک قطره رنگ خوراکی، کمی نشاسته ذرت و چند قطره شامپو بچه را در وان حمام بریزید. این کار باعث می‌شود کودکتان همزمان با حمام کردن، حسابی با رنگ و کف روی آن سرگرم شود و به راحتی بتوانید او را بشویید.

 

۱۵- تمیز کردن اجاق گاز

 

تمیز کردن اجاق گاز با شامپو بچه

 

فرمولاسیون شامپو بچه طوری تنظیم شده است که توانایی این را دارد که چربی‌های اجاق گازتان را هم تمیز کند. برای از بین بردن این چربی‌ها کمی جوش شیرین را با شامپو بچه ترکیب کنید و با آن گاز را تمیز کنید.

می‌توانید جوش شیرین را به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

۱۶- پاک کردن آرایش صورت و چشم با شامپو بچه

 

با استفاده از شامپو بچه به راحتی می‌توانید آرایش صورت (ریمل، پنکیک، کانسیلر و …) را به‌طور کامل از روی پوست پاک کنید.

 

۱۷- برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات

 

برای تمیز و درخشان شدن شیرآلات وقتی زمان کافی ندارید می‌توانید از کاربردهای شامپو بچه کمک بگیرید. می‌توانید با کمی شامپوی حل شده در آب، شیرآلات خود را برق بیندازید و جلا دهید.

 

۱۸- شستن برس‌های آرایشی

 

شستن برس‌های آرایشی با شامپو بچه

 

برس‌های آرایشی کثیف می‌توانند به محل رشد باکتری‌ها تبدیل شوند. در نتیجه استفاده از آنها می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی شود و به صورتتان آسیب برساند. همچنین برس‌های آرایشی کثیف می‌تواند باعث بروز عفونت قارچی شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ماش به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت

برای ایمن نگه داشتن پوست از آلودگی‌ها، برس‌های خود را هر یک هفته یا ۱۰ روز یکبار با مخلوطی از آب و شامپوی ملایم بشویید و آبکشی کنید. فقط نوک برس‌ها را بشویید و رطوبت اضافی را با فشار دادن برس، از بین ببرید و اجازه دهید برس‌ها خشک شوند.

 

۱۹- تمیز کردن فرش

 

البته اگر روش صحیح استفاده از شامپو فرش را بلد باشید، کاربردهای شامپو فرش هم یکی و دو تا نیست اما همیشه نیازی نیست که از شوینده‌های قوی مثل شامپو فرش برای تمیز کردن فرش‌های خود استفاده کنید. می‌توانید برای تمیز کردن لکه‌های روی فرش‌ها از شامپو بچه استفاده کنید.

برای خرید شامپو فرش می‌توانید به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

۲۰- تمیز کردن برگ گیاهان

 

تمیز کردن برگ گیاهان با شامپو بچه

 

گیاهان هم باید با روزنه‌هایی که روی برگ‌هایشان وجود دارد، نفس بکشند. بنابراین برگ گیاهان خانگی باید همیشه تمیز باشد. برای تمیز کردن برگ گیاهان در یک ظرف آب، چند قطره شامپو بچه بریزید. پارچه‌ای را با آن خیس کنید، آن را بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس با این پارچه، خاک و غبار برگ‌ها را از بین ببرید.

 

۲۱- لکه‌های دیوار را پاک کنید

 

اگر دیوارتان رنگ روغنی دارد یا از کاغذ دیواری استفاده کرده‌اید و به مرور کثیف یا چرک شده است، برای تمیز کردن دیوارها، شامپو بچه را در یک سطل با آب گرم رقیق کرده و از آن برای تمیز کردن دیوارهای کثیف استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه‌های باقیمانده اسپری حشره کش روی دیوار که برای از بین بردن حشرات استفاده کرده‌اید یا حتی برای پاک کردن نقاشی بچه‌ها از روی دیوار، کمی شامپو روی اسفنج بریزید و دیوار را با آن تمیز کنید. سپس روی دیوار یک پارچه نمدار بکشید تا کف‌ها از بین بروند.

 

۲۲- شستن ماشین با شامپو بچه

 

برای تمیز کردن و برق انداختن ماشین، شامپو بچه را با جوش شیرین مخلوط کرده و ماشین را بشویید. همچنین می‌توانید یک چهارم فنجان شامپو را در یک سطل آب بریزید و با یک اسفنج بدنه خودرو را با آن تمیز کنید. برای پاک کردن لکه‌های سیاه هم می‌توانید مستقیما یک قطره شامپو بچه را روی اسفنج بریزید و آن را پاک کنید.

 

۲۳- رفع خشکی پاها با شامپو بچه

 

کاربرد شامپو بچه برای نرم شدن پوست پاها و رفع خشکی آن‌ها

 

خشکی و ترک پا، یکی از معضلات برای بسیاری افراد است. اما یکی از کاربردهای شامپو بچه، درمان خشکی و ترک پاشنه پا است. کافی است قبل از خواب کمی شامپو روی پاهایتان بمالید و یک جفت جوراب نخی سبک بپوشید. با این کار، صبح پاهایتان نرم و لطیف می‌شود.

 

۲۴- شستن رنگ اضافی مو‌ها و روشن کردن رنگ مو

 

برای از بین بردن رنگ اضافی روی موها، بعد از رنگ کردن مو، کمی جوش شیرین به شامپو بچه اضافه کنید و با آن، موهای خود را ماساژ دهید. سپس مویتان را بشویید تا رنگ اضافی آن پاک شود. استفاده از این شیوه و شستن موها ۲ تا ۳ بار با شامپو بچه، بهتر از استفاده از روشن‌ کننده رنگ مو است.

 

۲۵- استفاده از شامپو بچه به عنوان کف ریش‌

 

اگر فراموش کردید که کف ریش خود را در سفر همراهتان ببرید، از شامپو بچه، به عنوان بهترین جایگزین استفاده کنید. در این صورت دیگر نیازی به استفاده از صابون برای تراشیدن ریش‌تان نیست.

 

۲۶- تمیز کردن شانه یا برس مو

 

تمیز کردن شانه یا برس مو با شامپو بچه

 

شانه یا برس مو بعد از مدتی ممکن است کثیف شود. با استفاده از شامپو بچه می‌توانید برس و شانه موی خود را تمیز کنید. یک لیوان را با آب گرم پر کنید و کمی از شامپو را به آن اضافه کنید. شانه یا برس خود را در لیوان بگذارید تا چند دقیقه در آنجا خیس بخورد و سپس آن را با یک حوله خشک کنید. شامپو باعث تمیز شدن کامل برس یا شانه می‌شود.

 

سوالات متداول

 

آیا شامپو بچه برای شستن پوست خوبه؟

 

افرادی که پوست حساسی دارند مانند کودکان نباید از محصولات حاوی مواد تحریک کننده مثل پارابن، عطر، اسانس و سولفات استفاده کنند. شامپوهای بچه معمولا هیچ‌گونه ماده اولیه حساسیت‌زا، عطر یا مواد ضد عفونی و پاک‌کننده‌ای را که باعث خارش یا حساسیت شوند، ندارند. پس زمانی که با پوست شما در تماس باشند می‌توانند آن را بدون ایجاد هیچ عارضه‌ای تمیز کنند.

 

شامپو بچه برای رفع موخوره مفید است؟

 

موخوره معمولا به خاطر خشکی ساقه مو ایجاد می‌شود و هم در بزرگسالان و در برخی موارد در کودکان هم به چشم می‌خورد. اگر کودکتان زیر ۲ سال سن دارد و دچار موخوره است، حتما به پزشک مراجعه کنید و اگر بزرگسال هستید از ماسک درمان موخوره و شامپوهایی استفاده کنید که چربی موهایتان را کم نکنند و به خشکی بیشتر مو دامن نزنند.

 

 

منبع: thehealthy

کالابرگ الکترونیک