۲ طرز تهیه حلوای موز ساده و رولتی دو رنگ بوتیکی و مجلسی

۲ طرز تهیه حلوای موز ساده و رولتی دو رنگ بوتیکی و مجلسی


3 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه حلوای موز ساده و رولتی دو رنگ بوتیکی و مجلسی

حلوای موز یکی از دسرها و شیرینی‌های محبوب برای ماه رمضان است و به صورت شیرینی‌های بوتیکی کوچک و تک نفره درست می‌شود. این حلوا را به روش‌های مختلف می‌توانید در خانه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه حلوای موز ساده و رولتی را همراه با فوت و فن‌های تهیه آن، به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه حلوای موز به روش ساده

 

طرز تهیه حلوای موز به روش ساده

زمان آماده سازی مواد و پخت حلوای موز ساده: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه حلوای موز

 

• آرد سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره: ۷۰ گرم
• موز: ۵ عدد
• پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری
• پودر دارچین: نوک قاشق چای‌خوری
• پودر قند: ۱۰۰ گرم
• پودر گل محمدی: به میزان دلخواه (برای تزیین)

 

مراحل طرز تهیه حلوا موز ساده

 

حلوای موز یکی از حلواهای مجلسی است که گزینه مناسبی برای پذیرایی و عصرانه به حساب می‌آید. می‌توانید این حلوا را در قالب‌های سیلیکونی فرم دهید و نیازی به فر هم ندارد. برای بستن حلوا کافی است آن را برای مدتی در یخچال قرار دهید. برای تهیه حلوا موز، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: آرد را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوای موز، آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. الک کردن آرد باعث می‌شود حلوا در نهایت بافت نرم و لطیفی داشته باشد. یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد را در آن بریزید و تفت دهید. اجازه دهید طعم خامی آردها گرفته شود و کمی تغییر رنگ بدهد.

برای تهیه انواع آرد از جمله آرد گندم یا آرد سفید می‌توانید این کالا را با قیمت مناسب و از برندهای مختلف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

 

مرحله دوم: کره را اضافه کنید

 

در این مرحله، نصف کره را با چاقو جدا کنید. بهتر است کره را از قبل در دمای محیط بگذارید تا کمی نرم شده و بریدن آن راحت‌تر شود. نصف کره را در تابه بیندازید و با آرد تفت دهید تا کره با دمای آرد شروع به ذوب شدن کند. وقتی کره به خورد آرد رفت و حالت آن کمی خمیری شد، حرارت را قطع کنید تا کمی از دما بیفتد و سرد شود.

انواع کره از جمله کره حیوانی یا کره گیاهی را می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با قیمت مناسب تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت + ترکیب سبزی

 

مرحله سوم: موز را آماده کنید

 

موزها را بشویید و پوست بگیرید. آنها را در مخلوط‌کن یا میکسر به صورت پوره درآورید یا از رنده برای پوره کردن موزها استفاده کنید. تا وقتی که رنگ موزها سیاه نشده است، نصف دیگر کره را در یک تابه جدا بریزید و موزهای پوره شده را به آن بیفزایید. پوره‌ها را با روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا سرخ شده و رنگ آنها طلایی شود.

 

مرحله چهارم: مواد را با هم مخلوط کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه حلوای موز، مخلوط موز را به مخلوط آرد اضافه کنید و پودر قند را به آرامی و طی چند مرحله به حلوا بیفزایید. بعد از هر بار اضافه کردن پودر قند، مواد را هم بزنید. در آخر پودر هل و دارچین را هم اضافه کنید و مواد را کاملا زیر و رو کنید تا یک مخلوط منسجم داشته باشید. سپس حرارت را قطع کنید.

پودر دارچین و هل را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله پنجم: حلوای موز را در قالب بریزید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوای موز، حلوای آماده شده و کمی از دما افتاده را در قالب‌های سیلیکونی بریزید و با قاشق روی آنها را فشار دهید تا سفت شوند. سپس قالب را در یخچال قرار دهید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید تا خودش را کاملا بگیرد. در آخر حلوا را بیرون بیاورید و آن را قالب به آرامی جدا کرده و تزیین و سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای هویج مجلسی

 

طرز تهیه حلوا موز رولتی دو رنگ

 

طرز تهیه حلوا موز رولتی دو رنگ

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

زمان آماده سازی مواد و پخت حلوای موز رولتی: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه حلوای موز دو رنگ

 

• آرد: ۳۰۰ گرم
• گلاب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر قند: ۲۰۰ گرم
• کره: ۲۰۰ گرم
• پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری

• موز: ۲ عدد درشت
• پودر زنجبیل: ۱ قاشق مرباخوری
• زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر نارگیل: به میزان دلخواه
• پودر گل محمدی خشک: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه حلوای موز رولتی

 

در این روش از طرز تهیه حلوای موز، بخشی از حلوا با کاکائو به رنگ قهوه‌ای و بخش دیگر به رنگ زرد تهیه می‌شود. از آن جایی که این حلوا به صورت رولتی تهیه می‌شود، برای مراسم‌های مذهبی و حتی مهمانی‌ها، مجلسی‌تر است. روش تهیه این حلوای خوشمزه را در ادامه بخوانید.

 

مرحله اول: آرد را آماده کنید

 

در اولین قدم برای طرز تهیه حلوای رولتی با موز، آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید و در تابه روی حرارت ملایم تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود و کمی تغییر رنگ بدهد. سپس کره را به آن اضافه کنید و آرد و کره را با هم تفت دهید تا کره با دمای تابه و آرد ذوب شود و به خورد آردها برود. وقتی حلوا کرمی رنگ شد، تابه را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله دوم: بقیه مواد حلوا را اضافه کنید

 

در حالی که مواد حلوا هنوز داغ هستند، پودر قند، گلاب و پودر زنجبیل را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حلوا را به دو قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت پودر کاکائو اضافه کنید و به قسمت دیگر زعفران دم کرده بیفزایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب عربی به روش مجلسی با نسخه اصلی

هر دو قسمت را در دو تابه جدا بریزید و دوباره هر دو تابه را کمی روی حرارت تفت دهید تا خودشان را بگیرند و سفت شوند. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید کمی از دما بیفتند.

 

می‌توانید به آسان‌ترین روش و به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی، گلاب، زعفران، پودر کاکائو و پودر زنجبیل را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله سوم: حلوا موز را فرم دهید

 

در این مرحله از طرز تهیه حلوای موز دو رنگ، کف دو سینی یا روی یک سطح را دو کیسه فریزری قرار دهید. روی یکی از کیسه‌ها را از حلوای زرد و روی کیسه دیگر را حلوای قهوه‌ای بریزید و با وردنه آنها را صاف کنید تا یکدست شود. سپس دو موز را پوست بگیرید و آن‌ها روی هر کدام از مواد حلوا بگذارید. سپس حلوا را دور موز، رول کنید.

می‌توانید کیسه فریزری را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله چهارم: حلوای موز را سرو کنید

 

بعد از اینکه حلواها را رول کردید، به صورت رول شده در یخچال به مدت ۲ تا ۳ ساعت قرار دهید تا سفت شوند. سپس حلواها را بیرون بیاورید و با چاقوی تیز، آنها را برش دهید. رول‌های حلوا را در ظرف مناسب سرو قرار دهید و روی آنها را تزیین و سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا بوتیکی پسته مجلسی 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوای موز

 

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوای موز

 

*برای این که رنگ حلوای موز، زرد شود، آرد را زیاد تفت ندهید. در حدی که خامی آن گرفته شود کافی است. اگر می‌خواهید رنگ حلوا تیره‌تر شود، می‌توانید آرد را بیشتر تفت بدهید تا حدی که رنگ آن به قهوه‌ای بزند.

*حرارت شعله اجاق گاز را در هنگام تفت دادن روی حالت بسیار ملایم قرار دهید. اگر آرد بسوزد، طعم حلوا به تلخی می‌زند.

*به جای کره می‌توانید از روغن جامد هم استفاده کنید. یا مخلوط کره و روغن جامد را به صورت نصف نصف به کار ببرید.

*میزان شیرینی حلوا به ذائقه شما بستگی دارد. می‌توانید میزان پودر قند را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

*برای عطر و طعم بیشتر به حلوای موز، می‌توانید زعفران، گلاب، هل، دارچین، زنجبیل و دیگر چاشنی‌های معطر استفاده کنید.

*معمولا حلوا در قالب سیلیکونی، به قالب نمی‌چسبد ولی برای اطمینان از نچسبیدن حلوا به قالب، می‌توانید قبل از ریختن حلوا در قالب، کف قالب را با کمی روغن چرب کنید تا موقع بیرون آوردن، حلوا ترک نخورد یا از هم نپاشد.

*برای اینکه حلوا زودتر خودش را بگیرد و سفت شود، می‌توانید به جای یخچال، آن را در فریزر بگذارید. بهتر است قبل از قرار دادن حلوا در فریزر روی آن را با یک سلفون بپوشانید.

 

سوالات متداول

 

چرا رنگ حلوای موز تیره می‌شود؟

 

برای جلوگیری از تیره شدن رنگ حلوا، آرد را زیاد تفت ندهید. اگر می‌خواهید رنگ حلوا روشن شود، در حدی که طعم خام آرد گرفته شود، آن را تفت دهید و قبل از تغییر رنگ آرد، آن را از روی حرارت بردارید.

 

دلیل تلخ شدن طعم حلوای موز چیست؟

 

ممکن است موزی که در طرز تهیه حلوا استفاده کرده‌اید، تازه و شیرین نبوده است یا این که آرد را زیاد تفت داده‌اید و سوخته است.

 

کالابرگ الکترونیک