۳۵ خواص چای ترش و عوارض آن | طبع، مصلح و مقدار مجاز مصرف

۳۵ خواص چای ترش و عوارض آن | طبع، مصلح و مقدار مجاز مصرف


26 آبان 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
35 خواص چای ترش و عوارض آن | طبع، مصلح و مقدار مجاز مصرف

چای ترش که از گل خشک شده گیاه «هیبیسکوس» تهیه می‌شود، یک نوشیدنی مفید قرمز رنگ است که طعمی ترش و شیرین و لذیذ دارد. عطر و طعم این چای آنقدر جذاب است که هر کسی با اولین جرعه از آن عاشق عطر و مزه چای ترش می‌شود، اما به هر حال آشنایی با خواص چای ترش و مضرات آن به شما کمک می‌کند تا از این چای به اندازه و در شرایط مناسب استفاده کنید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص چای ترش برای سلامتی و همچنین مضرات و عوارض چای ترش آشنا شوید.

 

 

چای ترش چیست؟

 

چای ترش چیست؟

 

چای ترش یا «چای مالمیر» یک نوع چای گیاهی با خواص فوق‌العاده است که از گل‌های خشک شده گیاه «هیبیسکوس» تهیه می‌شود. این چای طعمی شبیه به «کرن بری» دارد و به دلیل مزه میوه‌ای و رنگ قرمز جذابی که دارد، بسیار پرطرفدار است. ریشه این گیاه به شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی بازمی‌گردد و بیشتر در مناطقی با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند.

 

طبع چای ترش و مصلح آن

 

طبع چای ترش سرد و خشک است، به همین دلیل افراد سرد مزاج و بلغمی باید در مصرف این چای احتیاط کنند. بهترین مصلح چای ترش «نبات» است و بهتر است این چای را همراه با مقداری نبات مصرف شود.

 

ارزش غذایی چای ترش

 

ارزش غذایی چای ترش

 

چای ترش یک چای سالم، گیاهی و بدون کافئین است که کالری پایینی دارد و می‌توان آن را هم به صورت سرد و هم گرم مصرف نمود. کالری چای ترش بدون هیچ شیرین کننده‌ای تقریباً صفر است و از همین رو برای کاهش وزن بسیار مفید است.

این چای حاوی مقدار زیادی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است و منبع خوبی از ویتامین B و اسید فولیک است. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم چای ترش آشنا شوید.

 

  • کلسیم: ۸۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۰/۰۸ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۳ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۲۰ میلی‌گرم
  • سدیم: ۴ میلی‌گرم
  • منگنز: ۰/۴۸ میلی‌گرم

 

خواص چای ترش برای سلامتی

 

خواص چای ترش برای سلامتی

 

از زمان‌های قدیم از چای ترش به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌شود. مردم آفریقا از «چای هیبیسکوس» برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری‌های قلبی و تسکین گلودرد استفاده می‌کردند. در ایران این چای بیشتر برای درمان فشار خون مصرف می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص چای ترش برای سلامتی آشنا شوید.

 

۱- کاهش فشار خون با چای ترش

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای ترش می‌تواند به تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. مصرف ۳ وعده چای ترش در روز به مدت ۶ هفته می‌تواند «فشار خون سیستولیک» را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مشخص شد که نوشیدن چای ترش می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون دیاستولیک و سیستولیک کمک کند. به خاطر داشته باشید که مقدار مصرف چای ترش برای فشار خون نباید از روزی ۳ فنجان بیشتر باشد.

 

۲- چای ترش و کاهش کلسترول

 

یکی از خواص چای ترش برای سلامتی بدن کاهش کلسترول خون است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف چای ترش به صورت مداوم می‌تواند سطح LDL یا همان کلسترول بد خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد و در افزایش کلسترول خوب یا همان HDL نیز بسیار مؤثر است.

 

۳- خواص چای ترش برای لاغری

 

خواص چای ترش برای لاغری

 

چای ترش یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کنترل وزن و کمک به کاهش چربی بدن است. در یک مطالعه معتبر مشخص شد که مصرف چای ترش می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی، وزن بدن و چربی بدن کمک کند و ریسک ابتلا به چاقی را در افراد مستعد کاهش دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۳ مدل دسر بیسکویتی با بیسکویت کرمدار به روش یخچالی

افرادی که قصد کاهش وزن دارند، باید از چای ترش بدون هیچ شیرین کننده‌ای استفاده کنند. برای کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن می‌توانید چای ترش را هم قبل از غذا و هم ۱ ساعت بعد از غذا استفاده کنید.

 

۴- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد

 

چای ترش دارای بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان در چای‌های گیاهی است و می‌تواند به ترمیم سلول‌های آسیب دیده بدن جلوگیری کند. این چای می‌تواند آسیب رادیکال‌های آزاد بدن را تا ۹۲ درصد کاهش دهد. «آنتوسیانین» نوع خاصی از آنتی‌اکسیدان موجود در چای ترش است که در توت نیز یافت می‌شود. این آنتی‌اکسیدان نقش مؤثری بر جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن دارد.

 

۵- کاهش قند خون در افراد دیابتی با مصرف چای ترش

 

چای ترش می‌تواند به کاهش گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند و بیماری این افراد را کنترل کند. شواهد نشان می‌دهد که این نوشیدنی در افراد سالم و غیر دیابتی موجب کاهش قند خون نمی‌شود و از همین رو هیچ جای نگرانی برای این افراد وجود ندارد.

 

۶- چای ترش برای سلامت قلب مفید است؟

 

اگر در مورد معجزه چای ترش برای سلامت قلب شنیده‌اید، باید بدانید که این چای با کاهش فشار خون، کنترل قند خون و کاهش کلسترول به سلامت قلب کمک می‌کند. زمانی که فشار خون در محدوده کنترل شده‌ای باشد، قلب تحت فشار قرار نمی‌گیرد و از همین رو ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی تا میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر قند خون، چربی و کلسترول بالا عامل سکته و بیماری‌های قلبی هستند و مصرف چای ترش با تنظیم قند خون و چربی نیز می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. در مورد عوارض چای ترش برای بیماران قلبی گزارشی ثبت نشده، اما بهتر است این بیماران در حد اعتدال از چای ترش استفاده کنند.

 

۷- تنظیم قاعدگی با چای ترش

 

مصرف چای ترش می‌تواند بر میزان ترشح «هورمون استروژن» تأثیر بگذارد. این چای «قاعده‌آور» است و از همین رو برای افرادی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارند، مفید است و به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند. مصرف چای ترش به رفع گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی کمک می‌کند و یک نوشیدنی مفید برای دوران پریودی محسوب می‌شود.

 

۸- درمان عفونت ادراری با چای ترش

 

درمان عفونت ادراری با چای ترش

 

چای ترش نه تنها ظاهر و مزه‌ای شبیه به آب زغال اخته دارد، بلکه خواص چای ترش برای سلامتی نیز بسیار شبیه به خواص زغال اخته است. چای ترش برای درمان عفونت دستگاه ادراری و همچنین جلوگیری از ابتلا به این عفونت بسیار مفید است و به دلیل خواص ضد‌باکتریایی و ضدعفونی‌کننده بودن می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.

 

۹- چای ترش سبب بهبود سلامت کبد می‌شود؟

 

مهم‌ترین خواص چای ترش برای سلامتی مربوط به مقداری زیاد آنتی‌اکسیدان آن است. مصرف این چای می‌تواند به درمان بیماری‌های مربوط به کبد کمک کند. این چای می‌تواند از کبد در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند و در بهبود بیماری‌های مربوط به کبد مؤثر باشد.

 

۱۰- کاهش التهاب در بدن با نوشیدن چای ترش

 

چای ترش سرشار از «اسید اسکوربیک» است که به عنوان ویتامین c شناخته می‌شود. این چای موجب تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از چای ترش می‌تواند مقدار التهاب را در بدن کاهش دهد و از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری کند.

 

۱۱- چای ترش جلوگیری از افسردگی

 

جلوگیری از افسردگی با چای ترش

 

چای ترش ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری دارد. یکی از خواص چای ترش برای سلامتی جلوگیری از افسردگی و بهبود وضعیت روانی است. مصرف چای ترش به بهبود سیستم عصبی بدن کمک می‌کند و موجب آرامش ذهن، رفع اضطراب و بهبود علائم افسردگی می‌شود.

 

۱۲- بهبود هضم غذا با نوشیدن چای ترش

 

یکی از خواص چای ترش برای سلامتی کمک به هضم سریع غذا است. این چای حرکات روده را منظم می‌کند و به بهبود سیستم گوارشی و درمان یبوست کمک زیادی می‌کند. مصرف چای ترش بعد از غذا به بدن کمک می‌کند تا فرآیند هضم را بهتر انجام دهد.

 

۱۳- خواص چای ترش برای پوست

 

خواص چای ترش برای پوست

 

چای ترش مقدار آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و از همین رو به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری پوست کمک می‌کند. مصرف این چای می‌تواند «آنزیم الاستاز» را مهار کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. اسید آلی موجود در چای ترش دارای خاصیت لایه‌برداری است و به تسریع چرخش سلولی و یکدست شدن رنگ پوست نیز کمک می‌کند و ظاهری جوان و زیبا به پوست می‌بخشد.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، شمالی و با رب گوجه

در مورد خواص چای ترش برای جوش صورت نیز باید بدانید که این چای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد باکتریایی دارد و در درمان جوش و از بین بردن جای جوش نیز مؤثر است.

 

۱۴- فواید چای ترش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی دیگر از خواص چای ترش برای سلامتی تقویت سیستم ایمنی بدن است. این چای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و به حفظ سلامت سلول‌های بدن و بهبود سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند. مصرف چای ترش می‌تواند به بدن کمک کند تا بهتر با عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های فصلی مقابله کند.

 

۱۵- جلوگیری از سرطان با چای ترش

 

چای ترش یا چای هیبیسکوس حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر آنتوسیانین و پلی‌فنول است که خواص ضد سرطانی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از چای ترش می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد. این چای برای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی و درمان بیماری بسیار مؤثر است.

 

عوارض و مضرات چای ترش

 

عوارض و مضرات چای ترش

 

چای ترش خواص بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد، اما به هر حال مصرف این چای در مقدار زیاد می‌تواند سبب بروز عوارضی در بدن شود. به علاوه استفاده از چای ترش برای همه افراد مناسب نیست و می‌تواند مضر باشد. در ادامه می‌توانید با عوارض و مضرات چای ترش آشنا شوید.

*مصرف بیش از حد چای ترش می‌تواند به کبد آسیب وارد کند.

*استفاده از این نوشیدنی همراه با «داروی استامینوفن» به هیچ عنوان مناسب نیست و می‌تواند خطرناک باشد.

*به خاطر داشته باشید که چای ترش نباید همراه با دیگر دمنوش‌های گیاهی مصرف شود و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

*چای ترش نباید با «داروی کلروکین» استفاده شود.

*از رایج‌ترین مضرات چای ترش برای کودکان می‌توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که چای ترش فشار خون را کاهش می‌دهد و از همین رو برای کودکان و همچنین افرادی که فشار خون پایینی دارند مناسب نیست.

*افراد مبتلا به دیابت و فشار خون که از دارو استفاده می‌کنند، نباید به صورت خودسرانه از چای ترش استفاده کنند.

*مصرف چای ترش برای خانم‌های باردار و شیرده به هیچ عنوان مناسب نیست.

*از مهم‌ترین مضرات چای ترش برای معده می‌توان به حساس شدن معده و رفلاکس معده اشاره کرد. افرادی که معده حساسی دارند، نباید با معده خالی و به مقدار زیاد از چای ترش استفاده کنند.

 

مصرف چای ترش در بارداری

 

مصرف چای ترش در بارداری

 

چای ترش یکی از نوشیدنی‌های ممنوعه در زمان بارداری است که می‌تواند با افزایش ایجاد قاعدگی، ریسک سقط جنین را افزایش دهد. افرادی که قصد باردار شدن دارند، نباید از چای ترش استفاده کنند. زیرا این چای شانس باردار شدن را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. چای ترش به هیچ عنوان نباید با قرص‌های ضدبارداری مصرف شود. مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، نباید از چای ترش استفاده کنند.

 

طرز تهیه چای ترش

 

طرز تهیه چای ترش

 

برای تهیه چای ترش باید ۵ گرم از چای را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. سپس اجازه دهید چای برای ۱۰ دقیقه دم بکشد. در نهایت می‌توانید این چای را هم به صورت داغ و هم سرد میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شکر یا نبات به چای اضافه کنید.

 

مقدار مصرف چای ترش در روز

 

خواص چای ترش برای سلامتی بسیار زیاد است، اما به هر حال این نوشیدنی نباید به مقدار زیاد مصرف شود. هنوز تحقیقات کاملی در مورد مقدار مصرف چای ترش در روز انجام نشده، اما پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه حداکثر از ۲ تا ۳ فنجان چای ترش استفاده کنید.

 

چه وقت چای ترش بخوریم؟

 

بهترین زمان مصرف چای ترش

 

چای ترش بهتر است قبل از غذا خوردن و یا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف شود. مصرف چای ترش به صورت ناشتا می‌تواند سبب افت فشار خون و سرگیجه شود، بنابراین بهتر است زمانی که گرسنه هستید، از این چای استفاده نکنید.

 

سوالات متداول

 

چای ترش از چه گیاهی است؟

 

چای ترش یا چای مالمیر یک نوع چای گیاهی است که از گل‌های خشک شده گیاه «هیبیسکوس» تهیه می‌شود.

 

چه وقت چای ترش بخوریم؟

 

چای ترش بهتر است قبل از غذا خوردن و یا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف شود. مصرف چای ترش به صورت ناشتا می‌تواند سبب افت فشار خون و سرگیجه شود، بنابراین بهتر است زمانی که گرسنه هستید، از این چای استفاده نکنید.

 

بهترین زمان مصرف چای ترش برای لاغری چه موقعی است؟

 

برای کاهش وزن می‌توانید چای ترش را هم قبل از غذا و هم ۱ ساعت بعد از غذا استفاده کنید.

 

منابع: medicalnewstoday، afternoonteareads، organicfacts، tea-and-coffee

کالابرگ الکترونیک