زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی چند ماه است؟

زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی چند ماه است؟


28 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی چند ماه است؟

بهترین زمان برای نگهداری رب گوجه فرنگی چند ماه است؟ در نظر گرفتن زمان مناسب برای نگهداری رب نیز می‌تواند به شما کمک کند تا زمان خرابی رب را با توجه به شیوه‌ای که از آن نگهداری می‌کنید، شناسایی کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی می‌توانید با مدت زمان نگهداری رب خانگی و کنسروی در فریزر و یخچال به طور دقیق آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مدت زمان نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

بهترین زمان مناسب برای نگهداری رب

 

بهترین زمان مناسب برای نگهداری رب

 

رب گوجه فرنگی هر چقدر در شرایط مناسب‌تری نگهداری شود، دیرتر خراب می‌شود و خواص رب گوجه فرنگی حفظ می‌شود. بنابراین اگر دوست دارید مدت زمان نگهداری رب خانگی را افزایش دهید، باید آن را به روش مناسبی نگه دارید. در ادامه می‌توانید با زمان مناسب برای نگهداری رب آشنا شوید.

 

به طور معمول زمان مناسب برای نگهداری رب خانگی در یخچال از ۱ تا ۳ ماه است. البته در صورتی که به شیوه مناسبی از رب استفاده شود می‌توان آن را برای مدت طولانی‌تری نیز نگهداری کرد.

برای مشاهده بهترین زمان نگهداری رب گوجه فرنگی کنسروی باید به زمان تولید و تاریخ مصرف محصول (چه رب باز شده باشد و چه کنسرو رب پلمپ باشد) که روی قوطی آن حک شده  دقت کنید. معمولاً ماندگاری رب‌های کنسروی نسبت به رب‌های خانگی بیشتر است.

مدت زمان نگهداری رب خانگی زمانی که کمتر جوشیده باشد و کمی آبدار باشد، معمولاً حدود ۷ تا ۱۰ روز است. زیرا وجود رطوبت در این رب‌ها موجب می‌شود زودتر فاسد شوند و کپک بزنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش شولی یزدی (شولی اسفناج) مرحله به مرحله

برای نگهداری رب‌های خانگی که کمتر جوشیده‌اند، بهتر است به جای یخچال از فریزر استفاده کنید و از روش‌های فریز کردن رب گوجه فرنگی استفاده کنید. زمان مناسب برای نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر معمولاً از ۴ ماه تا ۶ ماه است.

 

نکاتی در مورد روش و مدت زمان نگهداری رب خانگی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

نکاتی در مورد روش و مدت زمان نگهداری رب خانگی

 

*هر چقدر رب گوجه فرنگی کمتر در معرض هوا و رطوبت قرار بگیرد، دیرتر کپک می‌زند و خراب می‌شود.

 

*ریختن روغن روی سطح رب موجب می‌شود تا هوا وارد رب نشود و دیرتر فاسد شود. بهتر است برای این کار از روغن جامد آب شده یا روغن زیتون استفاده کنید.

 

*بعد از ریختن رب گوجه داخل ظرف شیشه‌ای بهتر است ظرف رب را برای ۲۴ ساعت به صورت وارونه قرار دهید تا هوای داخل شیشه به طور کامل خارج شود.

 

*اضافه کردن مقداری نمک به رب مانع خراب شدن زودهنگام رب شما می‌شود و برای مدت زمان طولانی‌تری یک رب گوجه سالم خواهید داشت.

 

*برای مدت زمان بیشتر نگهداری رب گوجه فرنگی بهتر است از ظروف شیشه‌ای به جای پلاستیکی استفاده کنید.

 

*اگر رب خانگی شما کاملاً غلیظ نشده و هنوز کمی شل و آبکی به نظر می‌رسد، بهتر است آن را دوباره بجوشانید و یا در فریزر قرار دهید تا برای مدت زمان طولانی‌تری خراب نشود.

 

*برای نگهداری رب گوجه خانگی می‌توانید آن را داخل قالب‌های یخ و لیوان‌های کوچک یک بار مصرف بریزید و در فریزر قرار دهید به این ترتیب زمان نگهداری رب افزایش پیدا می‌کند.

 

*یکی از روش‌های نگهداری رب گوجه فرنگی این است که بطری شیشه‌ای رب را داخل قابلمه آب جوش قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه صبر کنید. به این کار کنسرو کردن رب گوجه گفته می‌شود و زمان ماندگاری رب گوجه را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه لواشک زرشک به 2 روش با زرشک تازه و زرشک سیاه

 

مدت زمان نگهداری رب خانگی در بطری نوشابه

 

مدت زمان نگهداری رب خانگی در بطری نوشابه

 

نگهداری رب خانگی در بطری نوشابه یا آب معدنی یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌های نگهداری رب گوجه است. از آنجایی که امکان ورود هوا به داخل بطری نوشابه در این روش وجود ندارد، نگهداری رب در شیشه نوشابه، رب شما برای مدت زمان طولانی‌تری سالم می‌ماند و دیرتر خراب خواهد شد.

 

نشانه‌های خراب شدن رب گوجه

 

نشانه‌های خراب شدن رب گوجه

 

تغییر در رنگ رب گوجه فرنگی از اولین نشانه‌های خراب شدن رب گوجه است. معمولاً زمانی که رب خراب باشد، رنگ تیره و کدری پیدا می‌کند. بعد از بررسی رنگ رب برای تشخیص خرابی آن باید بوی رب را نیز بررسی کنید. بوی تند و ترشی مانند رب یکی دیگر از نشانه‌های خراب شدن رب گوجه است که موجب تلخ و ترش شدن طعم آن نیز می‌شود.

از طرف دیگر در بسیاری از موارد مشاهده کوچک‌ترین کپک روی سطح رب نیز نشان دهنده خراب شدن رب است. توجه داشته باشید که استفاده از رب کپک زده می‌تواند موجب ایجاد مسمومیت و بیماری شود. بنابراین در صورت مشاهده کوچک‌ترین کپک روی سطح رب باید آن را به طور کامل دور بریزید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های نگهداری رب انار

 

سوالات متداول

 

زمان مناسب برای نگهداری رب خانگی در فریزر چقدر است؟

 

مدت زمان نگهداری رب خانگی در فریزر از ۴ تا ۶ ماه است.

 

زمان مناسب برای نگهداری رب کنسروی چقدر است؟

 

برای مشاهده بهترین زمان نگهداری رب گوجه فرنگی کنسروی باید به زمان تولید و تاریخ مصرف محصول که روی قوطی آن حک شده، دقت کنید. معمولاً ماندگاری رب‌های کنسروی نسبت به رب‌های خانگی بیشتر است.

 

طریقه نگهداری رب خانگی برای مدت طولانی چگونه است؟

 

مدت زمان نگهداری رب خانگی در فریزر افزایش پیدا می‌کند، بنابراین برای افزایش ماندگاری رب گوجه بهتر است آن را بسته‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید.

 

کالابرگ الکترونیک